Geleneksel Danslar(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Çıkarma tarihi ile Geleneksel Danslar(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeSivas halayları ve ezgilerinin incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1991) Kaya, Uğur ; Değerli, Fikret ; 16825 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürkiye'de oynanan halk oyunlarının, yöresel çeşitli isimleri vardır. Sözgelişi zeybek, bar, horon, halay... Sivas da bir halay bölgesidir, bugün yüzölçümü itibariyle Türkiye'nin ikinci büyük ili olan Sivas'ta ki oyun sayısı yüzden fazladır. Ancak günümüzde bun lardan 60 kadarı yaşamaktadır. Halaylar davul zurna eşliğinde, ciddi ve vakur bir eda ile, birlik ve beraberlik sembolize eder tarzda oynanır. Bazılarının türküleri vardır. Oyuncu sayısı 6-12 arasındadır. S
-
ÖgeAkçabat Erkek Horonları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Konak, Volkan ; Değerli, Fikret ; 22630 ; Geleneksel Danslar ; Traditional Dances
-
ÖgeKonservatuvarlarda Halk Oyunları Eğitim Öğretim Yöntemleri Problemleri Çözümleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Saylık, Ümit ; Değerli, Fikret ; 22658 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürkiye'de ilk halk oyunları çalışmaları, 1950'li yıl larda başlamasına karşın, halk oyunları konusunda eğitim ve ren konservatuar bölümleri ancak, birkaç yıl önce, eğitim ver meye başlamıştır. Bu kuruluşlar, ülkemizdeki üniversitelere bağlı olarak açılan konservatuar bölümleridir. Bunlardan, yal nızca, 1985 yılında kurulan İTÜ Türk Musikisi Devlet Konser vatuarı Türk Halk Oyunları Bölümü, 1989-1990 öğretim dönemin de ilk mezunlarını verdi. Bu yıl, 3. dönem mezunlarını vere cektir. Daha sonra, 1989 yılında Ege Üniversitesi, TMDK Türk Halk Oyunları Bölümü, 1990 yılında ise, Gaziantep Üniversite si TMDK Türk Halk Oyunları Bölümü öğretime başlamıştır. Mevcut konservatuar bölümleri, liseden sonraki eğitim ku rumlarıdır. Bu kurumlara girebilmek için, öncelikle lise veya dengi bir okuldan mezun olmak gerekmektedir. Daha sonra, ÖSS sınavına girilerek bölümlerin kendi bünyelerinde belirledikle ri taban puanı alındıktan sonra, bölümlerin iki aşamalı giriş sınavlarına girilir, başarılı olunduğu takdirde, bölüme kabul edilmiş olunur. Bölümlerdeki eğitim süresi bir hazırlık, dört ana sı nıf olmak üzere toplam 5 yıldır. Bu 5 yıllık eğitim süresinde, uygulanan eğitim-öğretim yöntemleri daha önceden dernekler ve ya okullarda uygulanmış olan yöntemlerdir. Uygulanan yöntemle rin birçoğu başarıya ulaşmaktadır. Ülkemizde, halk oyunları konusundaki akademik eğitimin henüz yeni olması sebebiyle, uy gulama anında bazı küçük problemlerin ortaya çıkması olasıdır. Ortaya çıkan bu problemler, uygulama anında çözülmeye çalışıl maktadır. Beş yıllık eğitim süresinde, ortaya çıkan problemler, ÖSS taban puanının belirlenmesi, giriş sınavlarında ortay çı kan problemler, hazırlık sınıflarının fonksiyonlarında gözden kaçmalar, normal sınıflarda yoğun ders programları, seçmeli derslerin azlığı, çok sayıda oyun dersinin üst üste gelmesi, bazı derslerin müfredat programlarının olmaması, müfredatı II olan derslerdeki aksaklıklar ve uygulama gruplarının olmayışı dır. ÖSS sınavında taban puanın bölümlere daha faydalı ola bilmesi için, biraz daha yüksek tutulmalıdır. Giriş sınavla rında yeteneği daha iyi ortaya çıkarabilen sorular sorulmalı dır. Daha önce halk oyunları oynamış veya oynamamış her kişi, eşit şansa sahip olmalıdır. Hazırlık sınıfları, eleme ve ha zırlama fonksiyonlarını tam olarak yerine getirmelidir. Veri len dersler, öğrencileri üst sınıflara hazırlamalıdır. Normal sınıflardaki haftalık ders saatinden yüksek tutulmamalıdır. Dersleri, belirli konu grupları altında toplayıp, öğrencilere seçme şansı tanınmalı, bir günde birden fazla oyun dersinin üst üste getirilmemesine dikkat edilmelidir. Müfredatı olma yan derslere müfredat programı yapılmalı, mevcut programlar, gözden geçirilmelidir. Bölümlerde belirli bir uygulama grubu oluşturulmalıdır.
-
ÖgeHalaylarda Aynı İsmi Taşıyan Oyunların İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Güner, Mahmut ; Ay, Göktan ; 22648 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Halkoyunları folklorumuzun en zengin dallarından biri olup, günümüze kadar gerektiği gibi araştırılıp, bir sonuca ulaştırılamamıştır. Gerek türler, gerek oynanış şekilleri, hikâyeleri, sahnelenmesiyle gerçekten bir derya olan halkoyunlarının aynı adla oynananlarının fark ve benzer yanlarını bir kaynakta bulamadım. Bu eksikliği bir nebze de olsa gidermek amacıyla hazırladığım bu tezin halkoyunlarına faydalı olmasını dilerim
-
ÖgeUrfa-Kısas Köyü semahlarının incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Taştan, Gülderen ; Etili, Can ; 22646 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu çalışmamızda, amacımız Urfa-Kısas köyünde semahlar olup olmadığını araştırmak eğer varsa bunlar üzerinde müzikal analizlerini yapmaktır. Birinci bölümde semahlar ve Kısas köyü, ikinci bölümde ise cem törenleri anlatılmıştır, üçüncü bölümde, semah ezgileri üzerinde inceleme planı yapılmıştır.Dördüncü bölümde. Kısas semahlarının oyunları hakkında bilgi verilmektedir. Besinci bölümde ise Urfa-Kısas Köyü semahları ile diğer yörelerdeki semahlar arasındaki benzerlik ve farklar ele alınmıştır. İnceleme ve karşılaştırmalar neticesinde ulaştığımız sonuç su olmuştur. Kısas köyünde semahların varlığı tespit edilmis, Ancak bu semahların müzikal ve ritmik acıdan zengin olmadığı görülmüştür.
-
ÖgeTürk Halk Giysilerinde Temel Sistemler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Bektaş, İlknur ; Değerli, Fikret ; 22645 ; Geleneksel Danslar ; Traditional Dancesİnsanların ihtiyaçlarına, yaşadıkları ortamın koşullarına göre biçimlenen "giysiler", iklimi, coğrafya sı, geleneği, göreneği, sosyo-ekonomik yapısı büyük farklılıklar gösteren ve sınırları hiç de kolay belirlenemeyecek yörelerden oluşan ülkemiz kültür mozaiğinde, geçmişi, bugünü ve biraz belirsiz de olsa geleceği anlatan bir kül tür varlığı olarak görünmektedir. İnsanların ihtiyaçlarına ve yaşadıkları ortamın temel biçimini verdiği ama insanımızın inanışı, duygusu ve düşüncesi ile renklendirip süslediği giysilerimizi; yaşadıkları biçimde, tarihi sürecine de -olanaklar, bilgi ve belgeler çerçevesinde- dokunarak ele aldığımız bu çalışmada olanaklar ölçüsünde Türkiye'nin farklı yerlerin den örnekler vermeye çalıştık. Bu, ülkemizin geniş kültür mozaiğinin getirdiği bir zorunluluk olduğu kadar, benzer özellikler gösteren pek çok giysinin geniş bir alana yayılarak bölgeler sınırını aşmış olmasından da kaynaklanan bir gerçektir. Bunların yanında, olabildiğince çok örneği kayda geçirmiş olmanın, kolayca yitip gidiveren kültür değerlerimizin kalıcı olmasına bir katkı olduğu düşüncesini taşıdık. Tüm bu ilkeler ışığında oluşturmaya çalıştığımız bu çalışma, iklime, yaş gruplarına, mesleklere, yerleşim bölgelerine, ekonomik düzeye ve özellikle süslenip bezen melerinde büyük payı olan el sanatlarının özelliklerine göre şekillenip, yaşayan giysilerimizin bir haritasını çıkarma denemesi olarak da düşünülebilir. Çalışmanın bir anlatım özelliğini belirtmek gere kir ki; o da seçilen örneklerin il olarak verilmesidir. Bu kesinlikle bir yargıyı belirtmemektedir. Çalışmada, iller sadece konunun daha açık seçik sergilenmesi ve giysilerin daha net tanınabilmesi amacı ile anlatıma hizmet ve ren bir araç olarak ele alınmıştır. öte yandan bunun çalışmanın konusunu belirleyen yan öğelerin -coğrafi, ekonomik.. '.-belirtilmesinde bir gereklilik olduğu kabul edilmelidir. Çünkü ülkemizde, hemen her yörede, yörenin genel özelliklerini bünyesinde toplayan ve yörenin yapısına şekil vermede etkili olan bir veya birden fazla il vardır ki, bu da illerin daha sonra yapılacak ben zer çalışmalarda çıkış noktası olarak düşünülebilmesine olanak tanıdığı gibi bu çalışmada da bütünün başlıklara ayrılmasına katkıda bulunan bir araç olmuştur.
-
ÖgeTunceli Cemleri'nde Semahların İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Yıldız, Süleyman ; Etili, Can ; 22631 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesMilli Kültür verilerimizden biri de, Türk halk müziğimizdir. İçerik açısından sınırsız konu zenginliği olan bu zenginliği incelemek, el bette kolay değildir. Bu sebeple biz araştırmamızı yurt genelinde düşünmedik. Aksine çalışmamıza belli bir yöreyi "Tunceliyi alarak sınırlandırmış olduk. Böylece daha sağlıklı sonuçlara ulaşacağımız tabiidir. Amacımız sanat dünyasının bilmediği "Tunceli" semahlarını kaynağına giderek derlemek suretiyle toplumun beğenisine sunmaktır. Daha da önemlisi onları kaybolmadan Kültür arşivlerimize kazandırmaktır. Ayrıca derlediğimiz semahların söz, melodik ve ritm açısından biçim analizi yaparak, bugüne kadar yapılmamış bir çalışmayı teknolojik hıza kurban etmeden gerçekleştirebilmektir. Çalışmamızı 1- Giriş 2- Cem 3- Semah'la ilgili bilgiler 4- Tunceli yöresinde Cem 5- Tunceli semahları hakkında genel bilgiler 6- Semahların söz ve melodik açıdan incelenmesi plan çerçevesinde oluşturduk. Sonuçta Tunceli Semahlarının ağırlama bölümünde bir melodik durgunluğun mevcudiyetini gözledik. Bu durgunluk zaman zaman senkop, motif genişlemesi ve değişimleri ile giderilmeye çalışılmış. Ama buna rağmen yine de kulaktaki monotomluk hissi kaybolmamaktadır. Erzincan ve Arguvan semahlarında olduğu gibi Tunceli semahlarında da dikkat çekici bir Özellik olarak komut cümleleri tespit edilmiştir. Bir başka özelliği de yürütme ve pervaz bölümlerinin birbiri ardına birkaç kez tekrarlandığı görülmüştür. Bağlama sazı eşliğinde şelpe ile bağlama düzeninde icra edilen Tunceli semahları, çok renkli, akılda kolay kalıcı birbirinden farkları olan melodilerden oluşmamıştır. Simgesel açılımlar bu görüşümüzü doğrulamaktadır. Ancak usûl ve bunların düzümleri açısından Tunceli semahlarında, hem bölümden bölüme geçişte, hem de bölüm içinde büyük bir zenginliği vardır. Halk edebiyatı nazım şekillerinden "koşma" ve "mani" türleri kullanılmıştır. Zaman zaman koşmayı, bazı semahlarda "mani" takip etmiştir. Şiirleri, "tarikat" şairlerinindir. Tunceli semahlarında, birkaç şairin sözlerini ard arda görmek mümkündür.
-
ÖgeEge Bölgesi Ağır Zeybeklerinin İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Hakalmaz, Orhan ; Etili, Can ; 22634 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu çalışmada amacımız, Ege Bölgesi 'ne ait Ağır Zeybekleri inceleyip,. bütün özelliklerini ortaya çıkararak, bu konudaki boşluğu doldurabilmektir. Bu amaç doğrultusunda, birinci bölümdeki giriş kısmında Ege Bölgesi Ağır Zeybekleri ile ilgili tüm soruları tesbit ettik. Ayrıca usullerin mertebeleriyle ilgili olanı başta olmak üzere, birkaç yanlışa da dikkat çektik. Konu ile ilgili genel bilgiler verdiğimiz ikinci bölümde, zeybek, tavır ve dokuz zamanlı usullere değindik. Ayrıca, zeybeklerin yoğunluk gösterdikleri yöreleri bir harita ile gösterdir. Asıl konuyu incelediğimiz üçüncü kısımda, ağır zeybek nedir? sorusunu cevapladıktan sonra, Ege Bölgesi Ağır Zeybekleri* nin seyir, ritm, usul ve melodi özelliklerini verdik. Melodik özellikleri verirken kendimize ait simgeler kullandık. Ağır zeybeklerin Ege Bölgesi 'nde yoğun oldukları yöreleri bir harita ile, bu zeybekler hakkındaki bilgileri de bir şema ile gösterdik. Dördüncü bölümde Ege Bölgesi, Ağır Zeybekleri 'ndeki motifleri tesbit edip, bu motiflerin bağlama ile icrasında uğradığı değişiklikleri tezene işaretleriyle birlikte, yine şemalarla verdik. Beşinci bölümde ise incelemelerimiz doğrultusunda vardığımız sonuçları maddeler halinde yazdık. Ayrıca, usullerin mertebeleri ile ilgili yanlış başta olmak üzere, birkaç yanlış görüşe cevap verdik.
-
ÖgeTürk Halk Oyunlarında Sahneleme Sistemleri Ve Sahne Tekniklerinin Kullanımı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Bekar, Cüneyt ; Ay, Göktan ; 22627 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Halk Oyunlarında Sahneleme Sistemleri ve Sahne Teknikleri'nin Kullanımı " konulu bu çalışma İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Ana Sanat Dalı Türk Halk Oyunları alanında Yüksek Lisans tezi olarak hazırlanmıştır. Bu çalışmada, halk oyunlarımızın gösterime sunulmasında var olan sistemler açıklanarak diğer sahne sanatlarında kullanılan ve vazgeçilmez öğelerden olan teknik özellikler ile ilgili aydınlatıcı bilgiler verilmiştir. Oyunlar sahnelenmeden önce; sahnenin teknik açıdan tanımlanma sı, oyunlarla ilgili tasarım, hazırlık ve sahneleme çalışmaları, teknik öğelerin (dekor, ışık, ses, makyaj) önem dereceleri irdelenmiş ve mevcut sahneleme sistemleri de açıklandıktan sonra sahne-seyirci-oyun arasındaki koordinasyonun nasıl gerçekleştirilebileceği üzerine teknik yönden yapılacak çalışmalar belirtilmiştir. Teknik açıdan anlatılan genel bilgilerin pratiğe dönüştürülerek yapılacak uygulamaların en verimli ve en çarpıcı şekilde nasıl olabileceklerinede örnek çalışmalarda yer verilmiştir.
-
ÖgeTürk Halk Oyunları Öğretim Yöntemleri ve Program Geliştirme(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Yıldız, Bayram ; Ay, Göktan ; 22626 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTarihsel gelişim süreci içerisinde halk oyunlarımız çe şitli kurum-kuruluş ve üniversitelere kadar yayılmıştır, Bu. genişleme beraberinde yetersiz eğiticiler, bilimsel olmayan yöntemlerle yapılan çalışmaları da getirmiştir. Türkiye'de halk oyunları alanında planlı öğretim süre cinden geçerek yetişmiş ilk mezunlardan biri olarak, bu alanda öğretim yöntemleri ve program geliştirme konusunda bir eksik lik olduğunu her zaman hissetmişindi r. Bu. çalışmada ortaya ku ramsal bir çalışma yöntemi kaymak sureti ile Halk oyunları alanında eğit irn-ögret im gören ve bu alanda öğreticilik yapan meslektaşlarıma Türk Halk Oyunlarının öğretiminde kullanıla bilir yol gösterici bir model sunulmaya cal ısı lmıst ir. Ayrıca, bu model içerisinde program geliştirme ilkelerine uygun ola rak çeşitli yöntem ve teknikler, model kurma ve geliştirme ile planlı ünite programlarının üzerinde çalışılmıştır. Halk Oyunları derslerinin öğretiminde verilen bu yöntem ler okul öncesinden yüksek okula kadar bireylere kaşandırdığı temel beceri ler, bi reyler i bu alanda verimli, üretken, saygın hale getirecek, öğreticiye ise uygulamalarında iyiyi, güzeli ve doğruyu bulma konusunda yol gösterecektir.
-
ÖgeTürk Halk Oyunlarında Öğretim Elemanının Eğitimi Ve Önemi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Güner, Mesut ; Değerli, Fikret ; 22659 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesHalk oyunlarx; insanlarxn yaşama biçimlerini, gelenek, göreneklerini, inanışlarını müzikle birleştirerek yansıtan, nesilden nesile aktarılmasına yardım eden, kültürel değer lerimizin tanıtımını saglıyan en önemli unsurlardan biridir. Uluslararası kültür ve sanat ilişkilerinde, halk o- yunlarmın katkısı bilinmektedir. Bugün dünyanın birçok ülkesinde halk oyunları ile gösterilen başarının sonucunda, o ülkelerin büyük ilgisine ve sevgisine sahip olmaktayız. Artık iletişim araçlarının bu kadar geliştiği çağımızda, halk oyunlarının birleştirici ve kaynaştırıcı özelliği bakımından gerekli faydayı sağlamak, bilimsel çalışmanın ve eğitimin başarısıyla mümkün olacaktır. Devletin de bu konuya gerekli yakınlığı ve desteği gösterip, milli bir politika haline getirmesi, eğiticileri genel eğitim plan ve politikası içine alarak gözetleyip, denetlemesi, diğer eğitim kurumlarında olduğu gibi bu alan da da öğreticilik yapan kişilere, öğretmenlik mesleği ile ilgili formasyonları sağlaması ve halk oyunları eğitimini Milli Eğitim konusu olarak ele alması gerekir
-
ÖgeTürk Halk Oyunlarının Açıklamalı Terminolojisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Mürtezaoğlu, Serpil ; Değerli, Fikret ; 22663 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Folklorunun en canlı bölümlerinden birini oluşturan Türk Halk Oyunları ve ilgili alanlarındAki terimler incelenip, ortaya konulmuştur. Tez konusu kapsam itibariyle iki ayrı bölümde ele alinmiştir. Birinci bölümde, Türk Halk Oyunları ve ilgili alanların¬ daki terimler çeşitli acılardan ele alınıp, genel başlıklar altında incelenmiştir. ikinci bölüm ise daha özel'e indirgenerek Türk Halk Oyunları isimleri, yöre, tür ve cinsiyet farkları gözetile¬ rek tablolar şeklinde verilmiştir. Her iki bölümde de yazım şekli olarak alfabetik sıra esas alınmıştır. Bu çalışma, Türk Halk Oyunları dalında özellikle son yıllarda yaşanan terim karmaşasına bir nebze de olsa açık¬ lık getirmek ve bu konuda çalışmalar yapacak olan kişilere ışık tutmak amacıyla yapılmıştır.
-
ÖgeBayburt Halk Oyunları'nın Müzik Yönünden İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Şaşı, Nejdat ; Ay, Göktan ; 26809 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBayburt Halk Oyunları'nın müzik yönünden incelenmesi " konulu bu çalışma İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Ana Sanat Dalı Türk Halk Oyunları alanında Yüksek Lisans tezi olarak hazırlanmıştır,, Bu çalışma, iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Bayburt İl'i ve Bayburt Folkloru hakkında bilgi verilmiş, İkinci bölümde Bayburt Halk Oyunları'ndan 22 tanesi üzerinde müzik yönünden inceleme yapılmıştır. Bu çalışma tamamen alan çalışması olup, kişisel gözlemlerime dayandırılmıştır.
-
ÖgeBursa Keles Yöresi Folkloru(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Karabolat, Rakibe ; Etili, Can ; 26766 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesOsmanlı imparatorluğu'nun ilk başkenti olma özelliği taşıyan Bursa, aynı zamanda zengin Türk kültürüne de beşiklik etmiştir. Biz de, Keleş'in Bursa'ya yakın lığı sebebiyle bu yörede de çeşitli kültür ürünlerinin bulunabileceğini düşündük. Bu çalışmamızda amacımız Bursa-Keles yöresi folklorunu mümkün olduğunca her yönüyle incelemek ve sistemli bir çalışmayla sunmak olmuştur. Birinci bolümde, Keleş yöresinin tarihi ve coğrafi yapısı, ikinci bölümde ise sosyal yapısı anlatılmıştır. Üçüncü bölümde Halk Oyunları, dördüncü bölümde ise kıyafetlerine yer verilmiştir. Beşinci bölümde yörede bulunan edebi türler hakkında örnekler verilmiştir. Altıncı bölümde ise yöre yemekleri anlatılmaktadır. Yedinci bölümde ise yöreye ait eserlerin analizleri yapılmıştır. İnceleme ve araştırmalarımız neticesinde ulaştığımız sonuç şu olmuştur. Keleş yöresinin folklorik ürünler yönünden oldukça zengin olduğu fakat araştırmacılar tarafından konuya yeterince önem verilmediği görülmüştür.
-
ÖgeKol Havaları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Dağlı, Kamil Kudret ; Önaldı, Şenel ; 26817 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu calışma; daha çok Karadeniz bölgesinde görülen kol havalarının doğuş sebebini, kolbastı deyiminin nereden geldiğini, bugüne nasıl ulaştığını ve hangi yörelerde daha çok bulunduğunu ve müzik incelemelerini ihtiva etmektedir. Bu calışma, başlıca 5 bölümden olusmaktadır. Birinci bölümde, kol ve koldan türeyen tanımlar, kol havalarının oluştuğu ortam ve diğer yörelerde aynı amaca yönelik toplantılar, adetleri ve kuralları anlatılmaktadır. İkinci bölümde, kol ve kolbastı üzerine kişisel görüşlere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, kol havalarının derleme tarihleri ve bilgi fişleri verilmiştir. Dördüncü bölümde, ezgilerin müzik incelemeleri yapılmıştır. Beşinci bölümde, sonuç verilmiştir.
-
ÖgeKırklareli İlinde Yaygın Olarak Kullanılan Halk Oyunları Ezgilerinin Ritmik Yapılarının İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Kadıoğlu, Mehmet Erdinç ; Ay, Göktan ; 26816 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu çalışmada folklorumuzun en renkli dallarından birini oluşturan halk oyunları, fazlaca sahip olduğu tür özellikleri, müzikleri ve ritm zenginlikleri açısından incelenmeye çalışılmıştır. Tez konusu kapsam itibarıyla dört ayrı bölümde ele alınmıştır. Birinci bölümde şu anki Kırklareli ili topraklan üzerinde yaşayan insanların bu topraklara nerelerden ve ne şekilde geldikleri tarihsel hatlarıyla incelenmiştir. İkinci bölümde Ritm hakkında genel bilgiler verilmiş ve ritm notasyonunun nasıl yazıldığı açıklanmıştır. Üçüncü bölümde ise Kırklareli ilinde yaygın olarak kullanılan vurmalı çalgılarımız tanıtılmış ve bu çalgılarımızın yöredeki çalmış teknikleri konusun da bilgiler verilmiş ayrıca bu oyunlarda kullanılan ezgilerin melodik ve ritmik özelliklerinin yöre oyunlarına ne şekilde yansıdığı anlatılmıştır. Dördüncü bölümde yöredeki yirmibeş oyunun figür-müzik ve ritm ilişkileri incelenmiştir. Bu çalışma "Kırklareli ilinde yaygın olarak kullanılan halk oyunları ezgilerinin ritmik yapılarının incelenmesi" konunun daha pek araştırılmamış olması ve arz ettiği üstün potansiyel ile araştırılmaya çok müsait bir alan teşkil etmesidir. Ayrıca melodinin altına ritm yazma konusundaki çalışmalar içerik açısından önemli bir bölümü teşkil etmektedir.
-
ÖgeKütahya İli Kadın Giysilerinin Merkez Ve Çevresindeki Farklılıkları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Kanat, Fatma ; Ay, Göktan ; 26815 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürkiye konumu nedeniyle, birçok medeniyetlere ev sahipliği yapmış, çeşitli ve farklı bir kültüre sahip olmuştur. Anadolunun her köşesi folklorik değerler açısından ayrı bir güzellik ve zenginlik kaynağıdır. Kütahya ili de folkloruyle en renkli ve ilginç yörelerimizden biridir. Türk folklo runda önemli bir yer tutan giysiler, Kütahya'da da oldukça çeşitlidir. Yörede Germiyan Beyliğinin ve daha sonra Osmanlıların sancak beyliği olması ihtişam ve zenginlik getir miştir. Bu ihtişam, zenginlik ile ilin, merkez, çevre ilçe ve köylere kadar uzanan farklılık aynı zamanda da çeşitlilik, araştırmayı daha ilginç kılmıştır. Özel günlere özgü giyim ve gündelik giysi ayrımı Kütahya giyim kuşamının belirgin özelliklerindendir. Kadın her yerde olduğu gibi özel günlerde giyimine özen göstermiştir. "Ağır elbiseler" de Kütahya'ya özgü kumaş, nakış ve dikiş özelliklerinin bir araya top landığı ürünlerdir. Gündelik giysilerde çalışma, rahatlık ve örtünme kaygılan etkiliyken, özel günlerde ise güzel giyinme ve süslenme ön plandadır. Genelenksel Kütahya kadın giysileri de teknolojiden etkilenmiştir. Artık bunları düğünlerde, özellikle kına gecelerinde görebilmek mümkündür. Kısıtlı zaman ve olanaklar içinde gerçekleşen çalışmada mümkün olduğu kadar kap samlı ve objektif olmaya özen gösterilmiştir. Bu çalışmada Kütahya kadın giysilerinin Ege Bölgesi içinde de, özellikler göstermesi nedeniyle, ilin merkez ve çevresindeki giyim-kuşam ve takı farklılıkları karşılaştırmalı oiarak ele alınmaya çalışılmıştır.
-
ÖgeTürk halk oyunlarında Mengi'nin incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Karaca, Sevim ; Ay, Göktan ; 26810 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Halk Oyunlarında Mengi'nin İncelenmesi" konulu tez çalışması dört bölümden oluşmuştur. Mengi oyunundan önce bu oyunu oynayan toplumun bugünkü durumun dan kısaca bahsedilmiştir. Daha sonra oyunun geleneksel yapısı, oynanış biçimi ve müzikal yapısı anlatılmaya çalışılmıştır. Oynanış biçimi fotoğraflarla gösterilerek oyunun daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunulduğu sanılmaktadır. Tahtacıların oynadığı semahlarla olan figürsel ve ifade benzerliğinden dolayı, aralarındaki farkları belirtmek amacıyla üçüncü bölümde semah ve semahların oynandığı dinsel bir ortam olan cem törenlerinden söz edilmiştir. Bengi ve Mengi kelimeleri arasındaki benzerliğin insanları, her iki oyunun da aynı oyunları ifade ettiği şeklinde görüş ve düşüncelere sevketmesi nedeniyle Bengi oyunları hakkında verilen kısa anlatımlar son bölümü oluşturmuş tur. Bu anlatımlarla oyun yapılarının farklılığı gösterilmeye çalışılmıştır.
-
ÖgeBale Egzersizlerinin Halk Oyunları Yönünden İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Çağlayan, Nilay ; Değerli, Fikret ; 30655 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu çalışmada dünya halk oyunları arasında ezgi, ritim ve farklı karakterlerde uygulama alanı bulan figür zenginliği ile haklı bir yer edinen Türk Halk Oyunlarının eğitiminde, bale egzersizlerinin gerekli ve tamamlayıcı bir unsur olduğu ortaya konulmuştur. Akademik platformda verilecek eğitimde verimin arttırılması performansın yükseltilmesi ile mümkün olabileceği, bunun da kondisyonel ve koordinatif özelliklerin geliştirilmesi doğrultusunda gerçekleşeceği belirtilmiştir. Türk Halk Oyunları kapsamında kullanılan genel temel hareketler tespit edilmiş, yine temel hareketleri kap sayan bale egzersizleri içine belli oranda bu temel hare ketleri katarak farklı vücut kullanımları verilmeğe çalışılmıştır. Bu çalışma, Türk Halk Oyunlarına yaraşır bir bale müfredatının oluşturulmasında ilk adım olarak ve bundan sonra yapılacak bu konudaki çalışmalara yardımcı olmak ı- amacıyla yapılmıştır.
-
ÖgeZeybek Oyunlarının Tarihte Ortaya Çıkışı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Sevinç, Cumhur ; Değerli, Fikret ; 36640 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu tez çalışması, kendine konu aldığı "Zeybek" ilk hakkında genel bilgilerin verilmesi ile başlamaktadır. Çalışmanın 1. bölümünü oluşturan bu genel bilgiler, "Zeybek" kelimesinin kökeni, efe, kızan gibi derecelen dirmelerin anlam ve mahiyeti üzerinde yoğunlaşmıştır. Buna paralel olarak, Zeybekliğin doğuş ve gelişimi konu sunda ileri sürülen çeşitli görüşlere yer verilmiştir. Bu ilk bölüm, ayrıca, Zeybek kadın ve erkek oyunlarının bölgelere göre bir dökümünü de içermektedir. Zeybekliğin kökenini araştırabilmenin, Zeybekliğin yetiştiği Batı Anadolu bölgesinin sosyo-kültürel tarihi ni gözönüne almakla mümkün olacağı düşünülerek, çalışma nın 2. bölümü bu anlamda Batı Anadolu Tarihi 'ne ayrıl mıştır. M.Ö. 2000'lerde Anadolu'ya yönelen kavim göçle rinden kalkarak, Selçuklular tarafından Anadolu'nun Tür kleştirilmesine dek uzayan tarihsel süreç bu bölümün konusudur. Zeybekliğin, Osmanlı Uygarlığının içinde doğduğu görüşü, bu çalışmada, Osmanlı'nın tarihsel ve toplumsal altyapısını oluşturan Anadolu Beylikleri ve Osmanlı Top lumsal Yapı gibi konuları ayrı bir bölüm halinde incele meyi gerektirmiştir. Zira, Osmanlı dönemi Anadolu (ve bu arada doğal olarak Batı Anadolu) toplumsal ve sosyal yapısı ile bu yapının özellilerinden kaynaklanan Ayak lanmalar Zeybeklik gerçeği ve Zeybeklik Oyunlarının or- taya çıkışı ile yakından ve doğrudan ilişkilidir. Bu nedenle çalışmanın 3. bölümü bu alan ve konulara yöne liktir. 4. bölümde; "Tarihte Efe ve Zeybeklerin ETkileri" şeklindeki bir başlık altında, Meşrutiyet ve Kuvâ-yı Milliye döneminde Zeybeklerin gösterdiği yararlılık ve kahramanlıkların anlatımı yapılmaktadır. Son yani 5. bölüm ise, bir yakınçağ Türk Tarihi araştırmacısı olan Ergun HÎÇYILMAZ ' m aktardığı Zeybek hikâyelerine ayrıl mıştır.