FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Ağar, Emine" ile FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAvrupa-Asya Ulaştırma Koridorları Ve Yeniden Canlanan İpek Yolu(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009-02-23) Akkaymak, Müslim ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada, küreselleşen ve ticaret hacmi her geçen gün artan dünyada, özellikle gelişen ekonomisi ile göze çarpan Uzak Doğu ve Güneydoğu Asya ülkeleri ile Avrupa arasındaki ulaştırma koridorları ve son yıllarda dünya gündeminde yer alan tarihi İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması ile ilgili çalışmalar incelenmiştir. Tarihte Avrupa ve Asya’yı ticari olarak bağlayan İpek Yolu, deniz taşımacılığının gelişmesiyle birlikte önemini kaybederek yok olmuştur. Ancak bugün deniz taşımacılığı artan talep karşısında yetersiz kalmakta ve bunun sonucunda da gecikmeler ve ek taşıma maliyetleri ortaya çıkmaktadır. Bu gelişmeler sonucunda ortaya çıkan İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması fikri, birçok ülke tarafından kabul görmüştür. Avrupa-Asya ulaştırma koridorları üzerinde yer alan Türkiye’nin, coğrafi ve stratejik konumu da göz önüne alınarak düşünüldüğünde, transit taşıma ve lojistik konularında önemli avantajlara sahip olduğu açıkça görülmektedir. Türkiye’nin ulaştırma yatırımları, üzerinde yer aldığı ulaştırma koridorları, lojistik ve Avrupa Birliği ulaştırma ağlarına entegrasyon konularıyla birlikte düşünülerek ele alındığında önemli kazanımlar elde edilecektir.
-
ÖgeBitümlü Malzemeler Ve Karışım Şartnamelerinin Karşılaştırlması(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Altaş, Ö. Yiğitkan ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada, bitümlü bağlayıcıların kimyasal ve fiziksel özellikleri, Superpave bitümlü bağlayıcı şartnamesi ve deneyleri, Superpave bitümlü bağlayıcı şartnamesinin üstyapı performansına etkisi, Superpave bitümlü bağlayıcı şartnamesine göre bitümlü bağlayıcı seçimi, geleneksel bitümlü bağlayıcı şartnameleri ve deneyleri, bitümlü karışım davranışları, Superpave karışım tasarımı yöntemi ve deneyleri, Superpave performans analizi ve deneyleri, Marshall karışım tasarımı yöntemi ve deneyleri incelenmiştir. Superpave sistemi ve geleneksel şartnameler karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonunda, üstyapı kaplamalarında görülen kalıcı deformasyon, yorulma çatlağı ve düşük sıcaklık çatlakları gibi bozulmalara karşı kaplamanın performansını, Superpave şartnamelerinin geleneksel şartnamelerden daha başarılı temsil ettiği ve kaplama performansını daha iyi belirlediği sonucuna varılmıştır. Fakat, Superpave şartnamesinin uygulanabilmesi için gereken ekipman ve yetişmiş personel oldukça yüksek maliyet gerektirmektedir. Buna karşılık, Superpave ile yapılan kaplamanın tasarım ömrü boyunca beklenen performansı vermesi ve bakım maliyetlerinin düşük olması ekonomik yönden bir kazanç sağlamaktadır.
-
ÖgeÇevresel Koşulların Yol Üstyapısına Etkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Bağbancı, M. Bilal ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada yol üstyapısının tasarım, yapım ve işletme aşamalarında etkili çevresel faktörler; ısı, su(nem), yağış, don, buzlanma, kuvvetli rüzgarlar vb. incelenmiş ve bakım onarım çalışmaları anlatılmıştır. Yollar bu çevresel etkenler sonucu tahrip olmakta ve bu durum bakım onarım masraflarının artmasına neden olmaktadır. Bakım ve onarım masraflarının azaltılması, yolların seyir güvenliğinin ve konforun arttırılması için yol üstyapısının tasarımı, yapımı ve işletimi aşamasında çevresel etkenler gözönüne alınmalıdır. Kazaların oluşmaması için yolu kullananlara nerede, ne zaman ve ne kadar yağış olacağının bildirilmesi gerekir. Bunun için de bir an önce meteorolojik radarların kullanılmasına başlanılmalıdır. Bakım masraflarının azaltılması için, kar çitlerinin gerekliliği, tuzun gerekenden fazla kullanılmaması, sis potansiyeli indekslerinin hesaplanması, hava şartlarının tespiti, tahmin ve istatistiğe yönelik olarak meteoroloji mühendisleri ve ulaştırma mühendislerinin işbirliği içinde çalışması gerekmektedir.
-
ÖgeEndüstriyel Atık Malzemelerin Karayollarında Kullanımı(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Çağlar, Gürel Afife ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringAtık malzeme ve yan ürünlerin değerlendirilmesi, hem çok kısıtlı olan doğal malzemelerin kullanımını azaltarak doğanın bozulmasını önlemekte, hem de malzemelerin atılmak üzere depolanması durumunda çevrede oluşacak problemleri en aza indirmektedir. Bu nedenle, endüstriyel atıkların çeşitli kullanım alanlarında değerlendirilerek ülke ekonomisine kazandırılması gerekmektedir. Son yıllarda, endüstriyel atıkların karayolu tabakalarında değerlendirerek ortadan kaldırılmaları için yapılan çalışmalar yaygınlaşmıştır. Termik santrallerde elektrik üretimi sırasında oluşan küller, desülfojips atıkları, demir çelik fabrikalarında üretim sırasında oluşan cüruflar, hurda otomobil lastikleri, cam kırıkları ve mermer tozları karayollarında bitümlü sıcak karışım kaplamalarından taban zeminine kadar her tabakada, geleneksel malzemelerin özelliklerini sağladıkları müddetçe kullanılmaktadırlar. Bu çalışmada, yurtdışındaki karayollarında kullanımı yaygın olan, Türkiye’de de kullanım potansiyeli bulunan endüstriyel atıkların teknik özellikleri anlatılmış, kullanıldığı tabakalar belirtilmiş ve karayollarında kullanımı üzerine gerçekleştirilmiş çalışmalar açıklanmıştır. Karayollarında bu atık malzemelerin kullanılmasıyla, hem yolların performanslarının iyileştirildiği ve maliyetlerinin azaltıldığı hem de çevresel sorunların çözümlenebileceği sonucuna varılmıştır.
-
ÖgeEsnek Üstyapı Tasarım Yöntemlerinin Karşılaştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Dündar, Göktolga ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada esnek yol üstyapılarının tasarımında kullanılan yöntemler ele alınmış ve bu yöntemlerin en çok bilinenleri incelenmiştir. Bir yol üstyapısının projelendirilmesinde amaç proje süresi boyunca yolun maruz kalacağı trafik yükünü güvenli bir şekilde, yani kalıcı deformasyonlar ve çatlamalar oluşmaksızın taşıyabilecek üstyapı kalınlığının ve üstyapının yapımında kullanılacak malzemelerin özelliklerinin belirlenmesidir. Üstyapı tasarımında kullanılan yöntemler genel olarak " Analitik, Ampirik ve Analitik-Ampirik Tasarım Yöntemleri " şeklinde üç ana başlık altında toplanabilir. Günümüzde kullanılan tasarım yöntemlerinin çoğu Ampirik Yöntemler'dir. Bu çalışmada ampirik yöntemlerden Yol Notu 29 tasarım yöntemi, analitik yöntemlerden SPDM (Shell Üstyapı Tasarım Yöntemi) ve analitik-ampirik yöntemlerden de AASHTO 93 tasarım yöntemi ele alınarak bunlarla esnek üstyapı tasarımı yapılmış ve sonuçları irdelenmiştir.
-
ÖgeEsnek üstyapıların projelendirilmesinde AASHO 1972 ve AASHO 1986 yöntemlerinin karşılaştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1994) Küpçü, Ö. Ergin ; Ağar, Emine ; 39693 ; Ulaştırma MühendisliğiKarayolları Genel Müdürlüğü esnek yol üst yapıların projelendirilmesinde AASHO 1972 yöntemini kullanmaktadır. AASHO yöntemi Amerikan Karayolları Görevliler Birliği tarafından hazırlanmıştır, 1963.' de ilk baskısı yapılan AASHO yöntemi zamanla, geliştirilmiş ve İ972' de 2. baskısı ve 1986' da.3. baskısı yayınlanmıştır. Yöntemin oluşturulmasında 1956 - 1958 yıllarında yapılan- AASHO Deneme Yolundaki değişik malzeme ve tabaka kalınlıklı üstyapıların davranışlarının incelenmesi temel. teşkil etmiştir.. AASHO taraf andan 'en son olarak hazırlanana AASHO 1936 yönteminin üzerindeki çalışmalarının ülkemizde de başlaması önemlidir, Bu yüksek lisans tez çalışmasının ana amacı 1972 ve 1986 yıllarında yayınlanan bu. iki yöntemin -farklılıklarım açıklamak ve ülkemiz için öneriler sunmaktır. l» bölüm' de AASHO Yönteminin nasıl oluşturulduğu anlatılmaktadır. AASHO Deney Yolu çalışmaları hakkında b i l g i verilmektedir.. 2. bolüm' de esnek üstyapının özellikleri açıklanmaktadır. Bir esnek üstyapının nelerden oluştuğu gösterilmektedir.. 3. bölümle AASHO 1972, 4. bölümle de AASHO 1986 esnek yol üstyapısı projelendirme yöntemleri sunulmaktadır, 5. bölüm' de ise bu iki projelendirme yönteminin farkları sergilenmiştir»
-
ÖgeEsnek Yol Üstyapılarında Takviye Tabakası Tasarımı(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Demir, Mehmet Can ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada, esnek yol üstyapılarında takviye tabakası tasarımı incelenmiştir. Takviye tabakası tasarımının iki prensibi vardır. Bunlar takviye tabakası tasarımı için var olan üstyapının belirlenmesi ve gelecekte gerekli üstyapının saptanmasıdır. Takviye tabakası tasarımı ampirik, analitik ve analitik – ampirik tasarım yöntemleri ile incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Ampirik tasarım yöntemi için AASHO 72, analitik tasarım yöntemi için Shell ve analitik – ampirik tasarım yöntemi için AASHTO 93 yol üstyapısı tasarım yöntemleri seçilmiştir. Yapılan çalışma sonucu,AASHO 72 ampirik tasarım yöntemi takviye tabakası tasarımı için yetersiz bulunmuştur. Takviye tabakası tasarımı için Shell analitik tasarım yöntemi veya AASHTO 93 analitik –ampirik tasarım yöntemlerinden bir tanesi seçilmelidir. İki yöntem birbirleriyle karşılaştırıldığında AASHTO 93 analitik – ampirik tasarım yönteminin takviye tabakası tasarımı için önerilmesi uygun bulunmuştur.
-
ÖgeEsnek Yol Üstyapısında Oluşan Bozulmalar Ve Değerlendirmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009-05-13) Hanlı, Erkan ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringGünümüzde, ulaşım ihtiyacı her geçen gün daha dikkat edilmesi gereken boyutlara ulaşmaktadır. Ulaşım, farklı şekillerde sağlanabilmektedir ancak tüm dünyada ve ülkemizde ulaşım hacminin büyük kısmı karayolu ile karşılanmaktadır. Karayolları inşası yüksek maliyetlerde yapılmaktadır. Ancak artan araç sayısı, artan dingil yükleri, aşırı yüklemeler, çevresel faktörler, yapım hataları, gerekli kontrol ve bakımın yapılmamasından dolayı üstyapı; planlanan hizmet ömründen önce bozulmaktadır. Bozulan bu yolların ya yeniden inşa edilmesi ya da bu yollara çok iyi bir bakım onarım uygulanması gerekmektedir. Bu onarımların yeterli bilgi ve tecrübeye sahip mühendisler kontrolünde yapılması ve karayolu üstyapısına gerekli önem ve özenin gösterilmesi gerekmektedir. Bu tez çalışmasının amacı, esnek üstyapılarda oluşan bozulma türlerinin ve bakım-onarım yöntemlerinin ortaya konmasıdır. Bu amaçla, karayolunun tanımı, tarihçesi ve gelişimi, karayolu yapısı, bozulma nedenleri, esnek üstyapıda oluşan bozulma türleri ve derecelendirilmeleri, bakım onarım yöntemleri, esnek üstyapı yönetim sistemi ve üstyapıda oluşan bozulmaların üstyapı yönetim sistemi parametrelerine etkileri irdelenmiştir. Bu çalışmada, esnek üstyapıda oluşan bozulmaların genel ve özel etkenleri sıralanarak ve üstyapı yönetim sistemi ile doğru analizler yapılarak bakım onarımın yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
-
ÖgeGeçirimli beton yol üstyapısının incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1991) Yağcı, İrfan Şükrü ; Ağar, Emine ; 19342 ; Ulaştırma MühendisliğiUlaştırma türlerinden biri olan karayolu ulaşımının gelişmesiyle karayolunun mekanik ve fiziksel özellikleri önem kazanmıştır. Bu sebebi e, araştırmacılar yol koşullarını en iyi düzeye çıkartmayı amaç edinmiştir. Bu çalışmada yeni bir üstyapı tipi olan geçirimli beton yol üstyapısı altı bölümde incelenmiştir. Bu tip üstyapıların kullanımına ABD ve Avrupa'nın kalkınmış ülkelerinde rastlanmaktadır. Ülkemizde ise, 1991 yılı itibarıyla, geçirimli üstyapılarla ilgili bir araştırma ve uygulama mevcut değildir. Çalışmanın giriş bölümünde modern bir yoldan beklenen özellikler belirtilmiş ve ayrıca, geçirimli üstyapıların dünyadaki uygulama alanlarından söz edilmiştir. Geçirimli üstyapıların tanımı, kullanım çeşitleri, faydaları ve sakıncaları hakkındaki genel bilgiler bölüm II 'de ayrıntılı olarak verilmiştir. Çalışmanın III. bölümünde, geçirimli üstyapıların mekanik ve fiziksel özellikleri ile birlikte hidrolik boyutlandırmadan bahsedilmiştir. Deneysel çalışmaları içeren IV. bölümde, beş karışım seçeneği üzerinde çalışma yapılmıştır. Bu seçeneklerde su-çimento oranı sabit tutularak, farklı boyutlardaki agrega gruplarının ağırlıkça yüzdeleri değiştirilmiştir. Bu beş seçeneği n, boşluk oranı, hidrolik iletkenliği, birim hacim ağırlığı basınç direnci ve eğilme-çekme direnç değerleri ölçülmüştür. V. bölümde deneysel çalışmalardan elde edilen sonuçların karşılaştırması, beş farklı gradasyonun ; boşluk oranı, hidrolik iletkenlik, birim hacim ağırlığı, basınç direnci ve eğilme-çekme direnci üzerindeki etkisi ile yapılmıştır. Bu beş seçeneğin sonuçları kullanılarak hidrolik projelendirme yapılmıştır. Bu tez çalışmasının son bölümünde, konuyla ilgili araştırmacılara, geçirimli beton yol hakkında genel bilgiler ve önerilerde bulunmuştur.
-
ÖgeKarayollarında Rijit Üstyapı Uygulamaları Ve Tasarımı(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Ecevit, Onur ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada, karayollarındaki rijit üstyapı uygulamaları ve bu uygulamara yönelik tasarım yöntemleri ortaya konmuştur. Karayollarında, kaplama tabakası çimento betonundan yapılan rijit üstyapı, kaplama tabakası asfalt betonu olan esnek üstyapı ve bu iki yapının beraber kullanıldığı kompozit üstyapı olmak üzere değişik tipte üstyapılar bulunmaktadır. Çalışmada, ara tipler ihmal edilerek birbirinden tamamen farklı olan esnek ve rijit üstyapılar, çeşitli seçim ölçütleri çerçevesinde karşılaştırılmıştır. Bu seçim ölçütleri temel anlamda teknik ve ekonomik ölçütler olmak üzere ayrılmış ve üstyapı tipi seçimi yapılırken bu ölçütlerle beraber ülke koşullarının da dikkate alınması gerektiği vurgulanmıştır. 100 yılı geçkin süredir karayollarında hizmet veren; derzli donatılı, derzli donatısız ve sürekli donatılı tipteki rijit üstyapıların dünyada ve ülkemizde yapılan uygulamaları gözönüne serilerek düşük ve yüksek hacimli trafiğin taşındığı karayollarında rijit üstyapı uygulamaları için örneklerle verilmiş olan öneriler sunulmuştur. Türkiye’de yüksek standartlı yolların ve esnek üstyapılı yolların kalınlık tasarımında yıllardır kullanılan AASHTO 1972 ve daha sonra yayınlanan 1986 ile 1993 versiyonlarının tasarımda getirdiği sakıncalardan sözedilmiş ve NCHRP 1-37 A projesi adı altındaki son versiyon olan AASHTO 2002 tasarım yönteminin rijit üstyapılarla ilgili olan bölümü detaylarıyla anlatılmıştır. Ülkemizde kaçınılmaz bir gereklilik olan rijit üstyapıların gerek kaynak gerekse mühendsilik (uygulama) açısından son derece avatajlı olduğu ve rijit üstyapı teknolojisinin seçiminin, bir kalite politikasının seçimi olduğu sonucuna varılmıştır.
-
ÖgeKarayollarında Sıkıştırma(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009-05-13) Yumrutaş, Halil İbrahim ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada, karayollarında sıkıştırmanın tarihsel gelişimi hakkında bilgi verilmiş, karayolunu oluşturan altyapı ve üstyapı tabakalarının her biri, özellikleri bakımından ayrı ayrı incelenerek gerekli sıkıştırma yöntemi belirlenmiş, sıkıştırma aletleri ve bunların kullanılabilecekleri yerler hakkında bilgi verilmiş, gerekli sıkıştırmanın elde edilip edilemediğine dair kontroller sunulmuş, sıkıştırma sırasında dikkat edilmesi gereken hususlar belirtilmiş ve sıkıştırmaya etki eden faktörler incelenmiştir. Ayrıca son yıllardaki teknolojik gelişmelere paralel olarak sıkıştırma aletleri ve sıkıştırma teknikleri üzerinde sağlanmış olan yenilikler hakkında da bilgilere yer verilmiştir.
-
ÖgeKarayolu Güvenlik Sistemlerinin Tasarım Esasları(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Karaboğa, Gerçek ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringKarayolu Mühendisliğinde en önemli ve en çok çözüm aranan konulardan birisi, yaşam güvenliğini arttırmak için yapılması gereken “Karayolu Güvenlik Sistemlerinin Tasarımı”dır. Bu çalışmada; karayolu güvenliğini doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyen aktif ve pasif karayolu güvenlik sistemlerinin kullanımına karar veren teknik personelin, bu malzemelerin teknik yapılarını ve kullanılma yerlerini daha iyi tanımaları amaçlanmış ve pahalı çözümler olan bu sistemlerin daha verimli olarak kullanılabilmesi için kullanılma ölçütleri belirtilmiştir. Bu malzemelerin montajında dikkat edilmesi gereken noktalar ile bu malzemeleri kullanarak yapılan yeni imalatlarda dikkat edilecek hususlar konusunda araştırmalar yapılarak bir kaynak yaratılması amaçlanmıştır. Ayrıca Akıllı Ulaştırma Sistemleri ve uygulamaları konusundaki son gelişmelere değinilmiştir.
-
ÖgeRijit Üstyapılarda Bakım Ve Onarım(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Özerdoğan, Emre ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringÇalışmanın amacı; Beton kaplamalarda oluşan bozulmalar, bozulmaların sebepleri ve onarım yöntemlerinin üstyapı yönetim sisteminde kullanılmak üzere araştırmaktır. Çalışma altı bölüm halinde sunulmuştur. Birinci bölümde; Rijit üstyapılar, sürekli beton kaplamalar ve derzli beton kaplamalar olarak ayrılmış ve bu iki beton kaplama türünde ortak olan bozulmalar incelenmiştir. İkinci bölümde; Derzli beton kaplamalarda, kaplamanın yapısal özelliğine bağlı olarak görülen bozulmalar incelenmiştir. Sürekli beton kaplamalarda, kaplamanın yapısal özelliğine bağlı olarak görülen bozulmalar üçüncü bölümde ele alınmıştır. İlk üç bölümde incelenen bozulmalar, şekilsel olarak ( Enine çatlaklar, boyuna çatlaklar v.b.) ve kaplamada görüldüğü bölgelere göre ( Köşe çatlakları, derzlerde oluşan bozulmalar v.b.) sınıflandırılmıştır. Dördüncü bölümde; Bozulmalara yol açan sebepler, trafik etkileri, beton bileşimi ve yapısı, çevre etkileri ve beton kaplamanın yapım koşulları olmak üzere dört ana başlık altında incelenmiştir. Beton kaplamalarda görülen bozulmalar için uygulanan onarım yöntemleri beşinci bölümde incelenmiştir. Altıncı bölümde; Çalışmanın sonunda ulaşılan sonuçlar ve geliştirilen öneriler sunulmuştur.
-
ÖgeShell Ve Aashto 93 Yöntemlerindeki Parametrelerin Değişiminin Sonuca Etkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Berberoğlu, Mustafa ; Ağar, Emine ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringBu çalışmada esnek yol üstyapısının tasarımı yapılırken dikkate alınan parametrelerin değişimi incelenmiş ve etkileri araştırılmıştır. Shell Üstyapı Tasarım Yönteminin nasıl ortaya çıktığı hangi tasarım verilerinin dikkate alındığı ve yöntemi hangi bilgisayar programlarının desteklediği konu edilmiş. sonunda tasarım değişkenlerinin asfalt kaplama tabakası kalınlığını nasıl etkilediği incelenmiştir. AASHTO 93 yönteminde hata payını azaltmak için güvenilirlik ve standart sapmanın bir fonksiyonu olan Güvenilirlik Faktöründen, drenaj özelliklerini hesaba katmak için Drenaj Faktörü’nden, performansı etkileyen taban zemini şişmesi ve don kabarmasının oluşturduğu kayıplardan ve taban zemini Resilient (esneklik) modülden söz edilmiştir. Üçüncü bölümün sonunda tasarımda kullanılan parametrelerin üstyapı sayısına etkisi ortaya konmuştur. Asfalt kaplama tabakasının kalınlığını etkileyen parametreler birbirleriyle karşılaştırılmış ve hangi tasarım parametresinin daha etkili olduğu ortaya çıkarılmıştır.