18. Ulusal Mekanik Kongresi
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Çıkarma tarihi ile 18. Ulusal Mekanik Kongresi'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
Öge500 KW Rüzgar Türbini İçin Ana Şaft Tasarımı Ve Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Mecitoğlu, Zahit ; Doğan, Vedat Z. ; Türkmen, Halit S. ; Şahin, İbrahim Enes ; Çınar, Zafer Can ; Ceyhan, Aykut ; Kavrar, Deniz ; Simitçioğlu, GökayBu çalışmada, 500 kW güç üreten bir rüzgar türbinin ana şaftının tasarımı ve yapısal analizleri yapılmıştır. Ana şaftın boyutlandırılmasında yorulma kriterlerinin esas alınması gerekmektedir. Ana şaftın yorulmaya ait yük durumu ise literatürde bulunan ampirik formüller kullanılarak hesaplanmıştır. Yorulma analizlerinde şaftı çevrimsel yüklerle zorlayan rotor ağırlığının yanında rüzgar kesmesi ve kule blokaj etkisi vb. sebeplerle ortaya çıkan değişken eğilme momenti ve tork değerleri de hesaba katılmıştır. Ana şaftın kritik kesitlerindeki çap hesabı, ASME Eliptik yorulma kriteri kullanılarak sonsuz ömre göre yapılmıştır. Ana şaftın tasarımındaki kritik bölgeler şaftın yataklandığı bölge ve şaftın dişli kutusuna bağlandığı bölgedir. Ayrıca, kontrol amaçlı olarak Uluslararası Elektroteknik Komisyonu’nun (International Electrotechnical Commision) yayınlamış olduğu IEC 64100-1 standardında belirtilen yükleme şartları için ana şaftın statik analizleri ANSYS 14.5 sonlu elemanlar yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Şaftın sonlu eleman modeli SOLID185 elemanlar kullanılarak oluşturulmuştur. Ayrıca, ana şaft - göbek bağlantı elemanlarının analizi de bu çalışma kapsamında yapılmıştır. Sayısal ve analitik yöntemler kullanılarak elde edilen deformasyon ve gerilme sonuçları karşılaştırılmış ve iyi bir uyum olduğu görülmüştür.
-
ÖgeAçılabilir Regle Yüzeylerin Küresel Görüntüleri Üzerine(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Bulut, Vahide ; Çalışkan, AliAçılabilir yüzeyler CAGD de yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Bu makalede, açılabilir yüzeylerin küresel görüntüsü SLERP vasıtasıyla oluşturulmuş, açılabilir yüzeyler yerine küresel eğriler üzerinde çalışmanın avantajı ifade edilmiştir. Ayrıca açılabilir yüzeylerin özellikleri ile SLERP hakkında gerekli hatırlatmalar yapılmıştır. Anahtar kelimeler- Açılabilir yüzeyler, kuaterniyon, SLERP, Gauss map.
-
ÖgeAn Integral Equation Approach For The Solution Of The Stokes Flow With Hermite Surface(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Ata, Kayhan ; Karaca, Süleyman ; Şahin, MehmetÜç boyutlu Stokes akışını çözmek amacıyla sınır integral yöntemiyle beraber dörtgen Hermit yüzeyler kullanılarak bir integral denklem yöntemi geliştirilmiştir. Sayısal sonuçlar, sınır sıralama yönteminden ve daimi Stokes denkleminin temel çözümleri olan Stokesletlerin sürekli dağılımından yararlanılarak elde edilmiştir. Dörtgen yüzey elemanları, komşu elemanlar arasındaki yüzey normal vektörünün sürekliliğini sağlayan hermite fonksiyonları kullanılarak tanımlanmıştır. Tekil integraller tanh-sinh tümlev yöntemi, tekil olmayan integraller ise Gauss-Legendre yöntemi kullanılarak sayısal olarak hesaplanmıştır. Sayısal algoritma ilk olarak küre etrafindaki üç boyutlu Stokes akışında doğrulanmıştır. Sonrasında algoritma küresel parçacıkların sedimantasyonu problemi için uygulanmıştır.
-
ÖgeArtımlı Sac Şekillendirme Yönteminin Sayısal Analizinde Açık Adım Ve Kapalı Adım Sonlu Eleman Yöntemi Çözümlerinin Karşılaştırmalı Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Tamer, Emin ; Music, Omer ; Özdemir, İzzet ; Baranoğlu, Besim ; Sakin, Ali ; Durgun, İsmailSacın belirli bir pot çemberine bağlanarak bir şekillendirme ucu vasıtası ile değişik noktalardan uygulanan kuvvet ile (bu kuvvetin oluşturduğu lokal plastik deformasyonlar yolu ile) şekillendirilmesi yöntemine Artımlı Sac Şekillendirme (ASŞ) tekniği denmektedir. İşlem çoğunlukla sayısal kontrollü (CNC) dik işleme tezgahlarında gerçekleştirilmektedir. ASŞ, özellikle şekillendirme sırasında bir kalıp gerektirmemesi ve bu sebeple hem maliyetinin düşük olması hem de üretim esnekliği sağlaması açısından prototip ve/veya konsept üretim benzeri düşük adetli üretimler için uygun bir imalat yöntemidir. Artımlı sac şekillendirme işlemi, seçilen parça geometrisine göre uzun süren bir yöntemdir. Ayrıca şekillendirme sırasında parçanın çeperleri istenenden fazla incelebilmekte ya da yırtılabilmektedir. Bu sebeplerden dolayı, imalat öncesinde ilgili geometrinin üretiminde seçilen takımyolu ve diğer parametrelerin sayısal bir ortamda denenerek etkinliğinin ve doğruluğunun tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu durum, bu çalışmanın temel motivasyonunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada, kesik koni ve kare piramit şekillerine sahip iki ayrı parça geometrisi için öncelikle belirlenen takımyolları sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak açık adım (explicit) ve kapalı adım (implicit) analizler ile incelenmiştir. Takımyolları üç değişik şekillendirme ucu çapı için (5mm, 10mm ve 15mm) hazırlanmıştır. Hazırlanan takımyolları MATLAB programı vasıtası ile oluşturulan bir arayüz dosyası ile ABAQUS sonlu elemanlar yazılımına girdi olarak verilmiştir. Ayrıca malzemenin detaylı simülasyona yönelik mekanik özellikleri hassas şekilde tespit edilmiş ve bu bilgiler de ilgili sonlu elemanlar yöntemi programına malzeme kartları olarak yerleştirilmiştir. Çalışmada analizleri yapılan parçaların daha sonra imalatları gerçekleştirilmiş ve imal edilen parçalar üzerinden optik ölçüm yöntemi ile hem geometrik bilgi (ölçüler ve toleranslar) hem de genleme değerleri elde edilmiştir. Optik ölçümler için GOM-Atos ve Argus optik ölçüm sistemleri kullanılmıştır. Belirli bir kesit boyunca ölçümler karşılaştırıldığında gerek açık adım gerekse kapalı adım çözümlerinin oldukça iyi sonuçlar verdiği görülebilir. Ancak çözümler kalınlık değişmesi açısından karşılaştırıldığında kapalı adım çözümlerin açık adım çözümlerine göre çok daha iyi sonuç verdiği değerlendirilmektedir. Anahtar kelimeler: artımlı sac şekillendirme, sonlu eleman yöntemi, kalıpsız şekillendirme
-
ÖgeAnti-Simetrik Tabakalanmış Viskoelastik Kalın Plakların Laplace Uzayında Dinamik Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Şahan, Mehmet Fatih ; Temel, BeytullahBu çalışmada ortotropik malzemeye sahip anti-simetrik tabakalanmış viskoelastik kalın plakların dinamik davranışları sonlu elemanlar metodu (SEM) yardımıyla Laplace uzayında teorik olarak incelenmiştir. Anti-simetrik olarak tabakalanmış kalın plakların formülasonunda, birinci mertebe kayma deformasyon teorisi (BKDT) dikkate alınmıştır. Sistemi idare eden hareket denklemi sonlu elemanlar ile zaman uzayında elde edilmiştir. Ardından, hareket denklemine Laplace dönüşümü uygulanarak elde edilen lineer cebrik denklem takımı sayısal olarak çözülmüştür. Plak malzemesinin ortotropik, lineer elastik veya viskoelastik olduğu kabul edilmiştir. Viskoelastik malzeme durumunda Kelvin sönüm modeli kullanılmıştır. Elastisite modülü, elastik-viskoelastik analojisi yardımıyla, Laplace uzayında kompleks karşıtları ile yer değiştirmektedir. Dönüşmüş uzayda elde edilen çözümlerden zaman uzayına geçmek için Durbin’in modifiye edilmiş ters Laplace dönüşüm metodu kullanılmıştır. Bu çalışmada, SEM ile elde edilen hareket denklemlerine Laplace dönüşümü uygulanması ve ardından Durbin’in modifiye edilmiş ters dönüşüm yöntemi uygulanması ile oldukça etkin ve doğru sonuçlar bulunabildiği literatürdeki çeşitli sayısal yöntemler ile karşılaştırılarak gösterilmiştir.
-
ÖgeBetonarme Binalarda Dolgu Duvarların Deprem Etkisi Altındaki Davranışının İncelenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Uysal, Kadir Erkan ; Özkul, Tülay AksuBu çalışmada, betonarme binalarda dolgu duvarların deprem etkisi altındaki yapısal davranışının incelenmesi amaçlanmıştır. Dolgu duvarların yapının taşıyıcı sistemi üzerindeki etkileri ve dolgu duvar modelleri ayrıntılı olarak incelenmiştir. Çalışmada, altı katlı ve on iki katlı iki betonarme bina kullanılmıştır. Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik 2007 ve TS 500 Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları’ na uygun olarak her iki bina için taşıyıcı sistemler tasarlanmıştır. Binalar dolgu duvarsız, tuğla dolgu duvarlı ve gazbeton dolgu duvarlı olarak oluşturulmuştur. Dolgu duvarsız, tuğla dolgu duvarlı ve gazbeton dolgu duvarlı binaların taşıyıcı sistemlerinin üç boyutlu modelleri SAP2000 yapı analiz programında oluşturulmuş ve Eşdeğer Deprem Yükü Yöntemi kullanılarak çözüm yapılmıştır. Dolgu duvarlar deneysel ve analitik çalışmaların ışığında eşdeğer diyagonal basınç çubukları olarak modellenmiştir. Çözümleme sonrasında tüm modellerin doğal titreşim periyotları, taban kesme kuvvetleri, yer değiştirme değerleri, kat rijitlik değerleri, burulma düzensizliği katsayıları ve etkin göreli kat ötelemesi değerleri elde edilmiştir. Modellerin analiz sonuçları karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler: Dolgu duvar etkisi, Dolgu duvarlı çerçeveler, Dolgu duvarlı perde çerçeveler, Eşdeğer diyagonal basınç çubuğu
-
ÖgeBetonarme Yapılarda Taşıyıcı Sistem Ve Yapı Yüksekliğinin Davranışa Etkisinin İncelenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Hazım, Mohammed ; Göğüş, M. TolgaYüksek yapılar ilk olarak dini ve anıtsal yapılarla başlamış, gelişen teknoloji ile bugünkü şeklini almıştır. Yüksek yapılar, özellikle nüfusun yoğun olduğu, dolayısıyla küçük alanlar üzerinde mümkün olduğunca daha fazla konut ve işyerinin konumlandırıldığı büyük kent merkezlerinde zorunlu çözümlerdir. Yüksek yapı inşasının ilerleyen yıllarda daha da artacağı görülmektedir. Yüksek yapılar, yapı tasarımında yatay yüklerin düşey yüklerden etkin olduğu ve dayanım, yer değiştirme ve işletme ölçütlerine göre tasarlanan yapılar olarak tanımlanabilir. Yatay yüklerin etkinliğinden dolayı, yapıdaki taşıyıcı sistem seçimi ve yerleşimi çok önemlidir. Yapı taşıyıcı sistemi yapı davranışını etkileyen önemli faktördür. Bu çalışmada, farklı yapı taşıyıcı sistemlerinin farklı yapı yüksekliklerinde yapının davranışına etkisi incelenecektir.
-
ÖgeBetonun Kırılma Mekaniğinde Çentikli Küp Yarma Numunelerinin Uygulama Potansiyeli(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) İnce, Ragıp ; Alyamaç, Kürşat EsatBeton bir yapıyı kırılma mekaniğine göre analiz edebilmek için ilk önce kullanılan malzemenin kırılma parametrelerinin belirlenmesi gerekir. Betonun kırılma parametrelerini belirlemek için şartnameler ve araştırmacılar tarafından birçok lineer olmayan kırılma mekaniği modelleri önerilmektedir. Bu modeller kohezif ve eşdeğer elastik çatlak yaklaşımları olarak sınıflandırılmaktadır. Betonun kırılma mekaniğinde kiriş numuneler yaygın olarak kullanılmakla birlikte küp ve silindir numunelerin taşınabilirlik ve hafiflik açısından bazı avantajlara sahiptir. Bu çalışmada küp yarma deneyi kullanılarak eşdeğer elastik çatlak yaklaşımlarına göre (İki Parametreli Model ve Boyut Etkisi Modeli) betonun kırılma parametrelerinin nasıl tayin edileceği ve uygulama potansiyeli deneysel olarak tartışılmıştır.
-
ÖgeÇelik Çerçevelerin LRFD-AISC Şartnamesine Göre Av Arama Optimizasyon Yöntemi Kullanılarak Optimum Boyutlandırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Doğan, E. ; Saka, M. P.Bu çalışmada çelik çerçeveler için av arama optimizasyon yöntemini temel alan bir optimum tasarım algoritması sunulmaktadır. Aslan, kurt ve yunus gibi hayvanların gurup olarak avlanmalarından esinlenilerek geliştirilmiş olan av arama optimizasyon yöntemi de bu tekniklerin son dönemlerde ön plana çıkanlarından biridir. Bu avcılarıjn her biri avlanmalarını farklı şekillerde gerçekleştirir. Fakat ortak yönleri grup içinde birlikte av aramalarıdır. Avın etrafı çembere alınır ve yakalanana kadar çember daraltılır. Mevcut çalışmada av arama tekniği çerçeve optimizasyon algoritmasının otomasyonu için kullanılmıştır. İki boyutlu çelik çerçevelerin optimum tasarımının gereği olarak; yapı elemanlarının W profiline uygun olması, LRFD-AISC tasarım şartnamelerindeki sınırlayıcıları sağlaması ve çerçevenin minimum ağırlığa sahip olması gerekmektedir. Bu amaçla burkulmayı da hesaba katan dayanım sınırlayıcıları göz önünde bulundurulmuş ve algoritmanın kolon ve kirişler için Amerikan Şartnamesindeki 272 kesit içerisinden seçim yapması sağlanmıştır. Her bir grup içindeki elemanlara aynı kesitin tayin edilebilmesi için eleman gruplandırılması yapılmıştır. Şartnamedeki sınırlayıcıları dikkate alarak minimum çerçeve ağırlığını hesaplayan bu algoritmanın etkinliği örnek problemlerle gösterilmiştir.
-
ÖgeÇift Yanlı Düzlemsel Ani Genişlemeli Kanallarda Çevrintili Türbülanslı Akışın Bilgisayarlı Simülasyonu(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Karasu, TahirBu araştırma, çift yanlı düzlemsel anigenişlemeli iki-boyutlu, düzlemsel simetrik kanallarda, sürekli, sıkıştırılamayan, ayrımlı ve yeniden birleşmeli, çevrintili türbülanslı akışın, iki farklı Reynolds sayıları için bilgisayarlı simülasyon sonuçlarını takdim etmektedir. Hibrit yöntemiyle sonlu hacim metodunu kullanarak, SIMPLE algoritmasına dayanan bir bilgisayar programı geliştirilmiştir. Standart k- türbülans modeliyle beraber, süreklilik ve momentum korunum denklemlerinin bilgisayarlı çözümleri, iteratif bir sayısal çözüm tekniğini kullanarak sağlanmıştır. Katı cidarlar yakınında cidar fonksiyonları kullanılmıştır. Çift yanlı düzlemsel anigenişlemeli türbülanslı kanal akışları için çeşitli akış yönü kesitlerinde, yerel akış yönü hızı, türbülans kinetik enerji, türbülans kinetik enerji kaybolma miktarı, efektif viskozite profilleri, geri akışın geometrik yeri, kanal simetri ekseni boyunca yatay hızın değişimi, üst cidar kayma gerilmesi, üst cidar sürtünme katsayısı dağılımları ile üst cidar statik-basınç katsayısının değişimi için bilgisayarlı simülasyonlar sunulmuş ve deneysel bulgularla karşılaştırılmıştır. Bilgisayarlı simülasyonların sonuçları deneysel ölçümlerle genel olarak iyi uyum göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Düzlemsel anigenişlemeli kanallar, k- türbülans modeli, Simülasyonlar
-
ÖgeÇok Açıklıklı Kirişlerin Hareketli Yük Etkisi Altındaki Dinamik Davranış(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Kahya, Volkan ; Araz, Onur ; Turan, MuhittinBu çalışmada, hareketli yük etkisindeki iki açıklıklı kirişin dinamik davranışı incelenmiştir. Dinamik davranış, mod süperpozisyon metodu ile analitik olarak, sonlu elemanlar metodu ile de sayısal olarak elde edilmiştir. Yük hızında meydana gelen değişimin dinamik davranış üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sayısal sonuçlar, söz konusu etkilerin iki açıklıklı kirişin dinamik davranışı üzerinde önemli etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Anahtar kelimeler: Hareketli yük, Dinamik büyütme çarpanı, Çok açıklıklı kiriş
-
ÖgeZamana Bağlı Diferansiyel Denklemlerin Laplace Uzayındaki Çözümlerinin Çeşitli Sayısal Yöntemeler İle Karşılaştırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Şahan, Mehmet Fatih ; Temel, BeytullahBu çalışmada ilk olarak, basit bir mekanik modele ait diferansiyel denklemin Laplace uzayındaki çözümleri, Fourier uzayındaki çözümleri, Newmark metodu ile zaman uzayında elde edilen çözümleri ve analitik çözümleri ile karşılaştırılacaktır. İkinci olarak, tabakalı kompozit kalın plaklağa ait Navier denklemlerinin Laplace uzayındaki çözümleri ve Newmark metodu ile zaman uzayındaki çözümleri yapılacaktır. Laplace uzayında bulunan çözümler, Durbin’in modifiye edilmiş ters dönüşüm yöntemi kullanılarak zaman uzayına dönüştütrülmektedir. Bu çalışmada, zamana bağlı diferansiyel denklemlere Laplace dönüşümü uygulanması ve ardından Durbin’in modifiye edilmiş ters dönüşüm yöntemi uygulanması ile oldukça etkin ve doğru sonuçlar bulanabildiği literatürdeki çeşitli sayısal yöntemler ile karşılaştırmalar yapılarak gösterilmiştir.
-
ÖgeYarı Kristal Polimer Malzemelerin Çok Ölçekli Modellenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Oktay, H. Emre ; Gürses, ErcanBu çalışmada iki fazlı yarı kristal polimerik malzemeler için geometrik olarak doğrusal olmayan, mikromekaniksel motivasyonlu ve çok ölçekli bir malzeme modeli geliştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, amorf ve kristal fazlar için en önemli şekil değiştirme mekanizmaları belirlenmiş ve bu bilgi ışığında her iki faz için ayrı ayrı mikromekaniksel motivasyonu bulunan malzeme modelleri kullanılmıştır. Ardından, iki fazlı yapıyı homojenleştirerek yarı kristal polimer malzemenin makroskopik davranışını betimleyecek bir model geliştirilmiştir.
-
ÖgeWinkler Zeminine Oturan Fonksiyonel Derecelendirilmiş Tabakada Değme Problemi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Çömez, İsa ; Adıbelli, Handan ; Erdöl, RagıpBu çalışmada, Winkler zeminine oturan fonksiyonel derecelendirilmiş tabakanın sürtünmesiz değme problemi, elastisite teorisi ve Fourier integral dönüşüm tekniği kullanılarak incelenmiştir. Tabakaya rijit dairesel bir panç (zımba) vasıtasıyla normal doğrultuda bir tekil yük etki ettirilmiştir. Tabakanın elastisite modülünün kalınlık boyunca, üstel bir fonksiyona bağlı olarak, değiştiği kabul edilirken Poisson oranı sabit alınmıştır. Sınır şartları ve Fourier integral dönüşümü kullanılarak problem bir tekil integral denkleme dönüştürülmüştür. Gauss-Chebyshev integrasyon formülasyonu kullanılarak tekil integral denklemin sayısal çözümü gerçekleştirilmiştir. Tabakanın kalınlık boyunca elastisite modülünü belirleyen (γ) katsayısının ve zemin elastik yay katsayısının )( wk değme uzunlukları ve değme gerilmeleri üzerindeki etkileri incelenmiştir.
-
ÖgeBüyük Çökme Problemi Ve Plak-Zemin Etkileşimi İçin Karışık Sonlu Eleman Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Kutlu, Akif ; Omurtag, Mehmet H.Bu çalışmada elastik zemine oturan, büyük çökmeye maruz nispeten kalın plakların karışık sonlu eleman yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Plak şekil değiştirme alanı Mindlin varsayımı ve von Kármán kinematik bağıntılarına dayanmaktadır. Hellinger-Reissner prensibi kullanılarak bir karışık sonlu eleman üretilmiştir. Doğrusal olmayan fonksiyonel artımsal formülasyonla doğrusallaştırılmıştır. Sayısal çözüm için Newton-Raphson ardışık yaklaşım şemasına uyulmuştur. Önerilen karışık sonlu eleman çözüm stratejisi kayma kilitlenmesi problemini otomatik olarak aşmakta ve kuvvet ile momentleri düğüm noktalarında doğrudan hesaplamaktadır. Bir karşılaştırma örneği çözülmüş ve yakınsama davranışı gözlenmiştir. Parametrik çözümler yapılarak plak büyük çökme davranışına elastik zeminin etkisi incelenmiştir.
-
ÖgeÇift Katmanlı Uzay Kafes Sistemlerin Lineer Olmayan Analizi Ve Tasarımı(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Ülker, Fatma ; Savaş, SedatBu çalışmada, çift katmanlı uzay kafes sistemlerin lineer olmayan analizi ve optimum tasarımı konusunda bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Çift katmanlı uzay kafes sistemin lineer olmayan analizi için, sadece “geometrik bakımdan lineer olmayan analiz” etkisi çalışmada göz önüne alınmıştır. Sistemin tasarımında, SAP2000 paket programının boyutlandırma algoritmasından yararlanılmıştır. Çift katmanlı uzay kafes sistemlerin geometrik bakımdan lineer olmayan analizini gerçekleştirmek amacıyla öncelikle, Kaynak [1] ‘ de çözümlenen 56 çubuklu uzay kafes sistemin SAP2000 programında (P-Delta) ikinci mertebe etkileriyle çözümü yapılmıştır. Bu çözümde sonuçların doğrulandığı görüldükten sonra, çift katmanlı uzay kafes sistemlerin geometrik bakımdan lineer olmayan analizi yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Uzay Kafes Sistemler, SAP2000, Tam Gerilmeli Boyutlandırma
-
ÖgeEşyönsüz Mikro Yapıya Sahip Kalp Dokusundaki Büyümenin Modellenmesi Üzerine(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Göktepe, SerdarBu çalışma eşyönsüz mikro yapıya sahip kalp dokusunda meydana gelen fizyolojik ve patolojik büyümenin modellenmesi için geliştirilen genel bir kinematik yaklaşımı konu almaktadır. Bu amaçla, şekil değiştirme gradyanı çarpımsal olarak elastik şekil değiştirme gradyanı ve büyüme tensörlerine parçalanmıştır. Büyümenin yönü kalp dokusunun mikro yapısı tarafından kontrol edilirken, büyümenin miktarı skalar büyüme değişkeni ile belirlenmektedir. Bu büyüme değişkeninin zamanla değişimini de hipertrofinin tipine göre değişen büyüme kriteri ve onun sınırlandırılmış çarpanı tarafından kontrol edilmektedir. Büyüme tensörü elde edildikten sonra şekil değiştirme gradyanının elastik kısmı hesaplanır. Bu tensör cinsinden ifade edilmiş olan serbest enerji fonksiyonundan Doyle-Ericksen formülü yardımı ile Kirchhoff gerilme tensörü elde edilir. Anahtar Kelimeler: Biyomekanik, Kalp Mekaniği, Büyüme, Hipertrofi
-
ÖgeZorlanmış Non-Lineer Sığ Su Denklemi-Riyle Heyelan Tsunamilerinin Sahile Tırmanmasının Modellenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Özeren, Mehmet SinanBu çalışmada non-lineer sığ su denklemlerinin zaman içine yayılmış zorlamalar için analitik çözümleri elde edilmiştir. Çözüm özel bir Green fonksiyonu yardımıyla üretilmektedir ve daha önceki stratejilerden farklı olarak Green fonksiyonu yerine başlangıç koşulunun türevini alarak tekillik problemini ortadan kaldırılmaktadır. Bu teknik özellikle sualtı heyelanlarının tetiklediği dalgaları modellemekte ve genel olarak lokalize olmuş kaynaklar için çok iyi sonuç veriyor.
-
ÖgeYapı Mühendisliği Problemlerinin Çözümü İçin Kullanılan Optimizasyon Tekniklerinin Karşılaştırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Doğan, Erkan ; Erdal, Ferhat ; Çarbaş, Serdar ; Hasançebi, Oğuzhan ; Saka, M. PolatBu çalışmada, yapı mühendisliği problemlerinin çözümünü bulmak için kullanılan optimizasyon tekniklerinden Partikül Küme, Harmoni Arama ve Genetik Algoritmalar olmak üzere üç meta-bulgusal yöntemin performans değerlendirmesi yapılmıştır. Bu metotlar, optimum çözümü araştırırken rastgele ve olasılıklı parametreler kullanırlar. Bu yenilikçi tekniklerin gerisindeki bulgusal yöntemler doğadan ve fizikten ödünç alınmıştır. 113-elemanlı düzlemsel köprü sistemi ile 582-elemanlı uzay kafes kule sistemi bahsi geçen meta-bulgusal yöntemlerin bu tip yapısal optimizasyon problemlerinin çözümünde ne kadar etkili olduklarını göstermek için tasarım örnekleri olarak seçilmiştir.
-
ÖgeYapı Sağlığı İzleme Verileri İle Hasar Tespitinde Kullanılan Hasar Modellerinin Bulanık Analiz İle Belirsizlik Açısından İncelenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2013) Erdoğan, Yıldırım Serhat ; Bakır, Pelin GündeşSon yıllarda yapı sağlığı izleme verileri kullanılarak yapısal tanılama oldukça önem kazanmıştır. Yapısal tanılama, operasyon ve çevre yükleri altında elde edilen veriler ışığında mevcut yapıları daha iyi temsil eden modeller geliştirme alanıdır. Bu modeller, başlangıç bir sayısal modeli ile deneysel veriler arasındaki farkın minimize edilerek belirsiz model parametrelerinin tahmini ile elde edilmektedir. Problemin çıktılarından model parametrelerinin tahmini mekanikte ters problem olarak bilinmekte ve çözümü optimizasyon algoritmaları ile mümkün olmaktadır. Ayrıca, yapılardan elde edilen ve mevcut durum hakkında bilgi içeren her türlü dinamik ve statik veri belirli şartlar altında yerel hasarın yerinin ve şiddetinin tespiti için de kullanılabilmektedir. Bu noktada taşıyıcı elemanlardaki hasar, farklı hasar modelleri ile temsil edilebilir. Elde edilen sonuçların kesinliği ve doğruluğu hasar modeliyle doğrudan alakalıdır. Bundan dolayı bu çalışmada basit bir yapı sistemi için farklı hasar modellerinin hasar tespitindeki performansı, modellemedeki belirsizlikler göz önüne alınarak araştırılmıştır. Belirsizlik modellemesi ve analizinde bulanık sayılar ve bulanık aritmetik yöntemleri kullanılmıştır. Hasar modellerine ait parametreler ve yapı çıktılarındaki (doğal frekanslar, mod şekilleri v.b.) belirsizlikler bulanık sayılar ile modellenerek nicel belirsizlik miktarları elde edilmiştir. Hasar modellerinden elde edilen belirsizlik miktarları modelin, mevcut yapıdaki durumu belirli bir güvenilirlik seviyesinde yansıtması açısından önemlidir. Bu çalışma karmaşık hasar modellerinin hasar tespitindeki performansı incelendiği sonuçlar, düzgün yerel rijitlik azalması ve ayrık yay modelleri gibi basit modeller ile hasarın yerinin ve şiddetinin yeterli yakınsaklıkla tespit edilebileceğini göstermiştir. Karmaşık ve detaylı matematik modellerin davranışı daha iyi temsil etmesine rağmen bu durum genellikle belirli yükleme şartları veya çevre etkileri için geçerli olmaktadır. Bundan dolayı daha basit stokastik modeller ve deneysel veriler yardımıyla mevcut hasar durumunun tespiti daha makul olmaktadır.