FBE- Kıyı Bilimleri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Kabdaşlı, Sedat" ile FBE- Kıyı Bilimleri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeEdremit Körfezi Nin Su Kütlesi Hareketlerinin Belirlenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-06-30) Bora, Onur ; Kabdaşlı, Sedat ; 402832 ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringBu çalışmada Edremit Körfezi’nin su kütlesi hareketleri iki boyutlu olarak modellenmiştir. Edremit Körfezi’nin su kütlesi hareketlerinin belirlenmesi amacıyla bölgede üç farklı senaryo gerçekleştirilmiştir. İlk senaryoda Edremit Körfezi’ne batı sınır hattı boyunca genliği 20cm olan gel-git dalgası bölgeye verilerek bölgedeki su kütlesinin söz konusu gel-git dalgasına karşı oluşturacağı hareketi belirlenmiştir. İkinci senaryoda DSİ XXV. Bölge Müdürlüğü’nde alınan 1971-1996 yılları arası Taşkın Envanteri ve 1996 yılından sonra kaydedilmiş gerekli taşkın verilerinden yaralanılarak, bölgede bulunan dere ve çaylardan en yüksek taşkın debileri ve gel-git dalgası aynı anda bölgeye verilerek en gayri müsait durum için bölgenin su kütlesi hareketi izlenmiştir. Son senaryoda ise kuzey yön sıfır ve saat yönü pozitif kabul edilecek biçimde 62 dereceden bölgeye, 10 m/s, 20 m/s ve 30 m/s hızlarında rüzgar kuvveti yollanmış, bölgede bulunan su kütlesinin bu üç rüzgar kuvvetine karşı oluşturacağı hareketler irdelenmiştir. Nümerik modelde yer alan iki noktadaki hız değerleri ve yönleri İrtem ve diğ. (2011) ve İrtem ve diğ. (2002) de yer alan aynı iki nokta için hız ve yön ölçümleri ile karşılaştırılarak model kontrolü gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak Edremit Körfezi’ndeki su kütlesi hareketlerini ifade edebilecek sekiz noktadaki hız değerleri ve su seviye değişimleri 3 farklı senaryo için irdelenmiş ve bir tablo olarak sunulmuştur.
-
ÖgeGemilerden Kaynaklanan Atıkların Kontrolü Kapsamında Liman Atık Kabul Tesisi Ve Ambarlı Limanı Örneği(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Keskin, Halil Alpay ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringÜç tarafı denizlerle çevrili olan ülkemizin, deniz ticaret kapasitesinin giderek artmaktadır. Artan bu kapasiteyle birlikte mevcut deniz kirliliğinin %12’sini oluşturan gemi kökenli deniz kirliliğinin artmasının önüne geçilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda gemilerin her türlü ihtiyaçlarının karşılandığı, korunmuş alanlar olan limanlara büyük görev düşmektedir. Bu çalışmanın birinci bölümünde deniz kirliliğinin kaynağı araştırılmış ve kirliliğin boyutu hakkında bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde gemilerden kaynaklanan kirliliğin geminin tipine, boyutuna ve limanın yapısına göre değişim gösterdiği açıklanmış, atık kabul tesislerinin planlanması ve gerekli alım ve işleme tesislerinin doğru seçilebilmesi için gemi karakteristikleri ve limanlar hakkında genel bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde gemilerden kaynaklanan kirlilik ve atık kabul tesisleri kapsamında geçerli mevzuatlar detaylı bir şekilde incelenmiştir. Dördüncü bölümde liman atık alım tesisleri ele alınmış ve hangi şartlarda nasıl bir atık alım tesisi gerektiği, atık alım tesisi planlanması ve boyutlandırılmasının nelere bağlı olduğu ve nasıl yapıldığı ayrıntıları ile ortaya konmuştur. Beşinci bölümde ülkemiz sınırları içerisinde mevcut limanlar atık türlerine göre karşılaştırılmış ve mevcut durum incelenmiştir. Altıncı ve son bölümde Ambarlı Liman Tesislerinin atık alım işlemleri konusunda durumu incelenmiş, geçmiş yıllara ait istatistiksel bilgiler verilmiştir. En önemlisi atık alım tesislerinin planlanması ve işletilmesi aşamalarında temel ölçütlerden birisi olan gemilere ait atık karakteristiklerinin tespiti için Ambarlı Liman Tesislerine son bir yılda yanaşan gemilerin atık bilgileri ile ilgili bir veri tabanı çalışması yapılmıştır. Bu çalışma sonuçları da tüm detayları ile ortaya konmuştur.
-
ÖgeKonteyner Terminali Planlaması Ve Kapasite Analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Büyüközer, A. Avni ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringBu yüksek lisans tez çalışmasında konteyner terminali planlamasının temelleri anlatılmış ve ardından terminal kapasitesi hesaplamalarında kullanılmak üzere konteynerlerin limana giriş adetlerinin zaman çizgisi üzerinde eksponansiyel olarak dağıldığı kabulüyle bir inceleme yapılmıştır. Öncelikle konteyner terminali planlamasında önemli bir faktör olan konteyner gemilerinin geometrileri ve özellikleri hakkında özet bir bilgi derlenmiştir. Ardından, konteyner terminalinin temel işlevleri anlatılmış, konteyner terminalinin tasarımı aşamaları tariflenmiştir. Terminalin en önemli unsurlarından olan ekipmanlar hakkında tasarım ölçütlerini belirleyen özellikler belirtilmiş, sonrasında ise kapasite kavramı ve hesap yöntemi tariflenmiştir. Son olarak, hesaplama yöntemi ve belli ölçütler için yapılan hesaplama gösterilmiştir.
-
ÖgeKuzey Ege’nin Oşinografik Parametrelerinin Mevsimsel Ve Yıllar Bazında İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-01-03) Kaskatı, Mustafa Tuna ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringGünümüzde fiziksel oşinografik ölçümler oldukça gelişmiş cihazlarla, deniz seviyesinin en derin noktalarına kadar yapılabilmektedir. Ölçülen veriler ortak bir proje kapsamında değerlendirilip, bilgi bankalarındaki ortak havuzlarda toplanmaktadır. Bu bilgiler çoğunlukla bilimsel kullanıma açık halde, standart formatta paylaşılmaktadır. Bu çalışma ile ODV (Ocean Data View) programı aracılığıyla MedarII, eWOCE, World Ocean Atlas veri grupları kullanılarak Kuzey Ege Denizi’ nin yüzey suyu sıcaklık/tuzluluk değerleri mevsimsel ve 10 yıllık peryodlarda incelenmiştir. Yapılan istatistiksel çalışmalar sonucunda çıkarılan ortalamalara göre ciddi farklılıklara rastlanmamıştır. Bunula beraber minimum ve maksimum sıcaklık/tuzluluk değerlerinde mevsimler ve yıllar bazında sapmalar tespit edilmiştir.
-
ÖgeKıyı Bölgelerinde Aktif Kuvvetler Ve Kıyı Alanlarının Yok Olması(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Bayrak, Nergis Ani Anıl ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringBu çalışmada kıyı bölgeleri ve özellikleri tanıtılmıştır. Kıyı bölgelerini oluşturan kuvvetler ve bu kuvvetler sonucunda oluşan değişik tip kıyı çeşitleri incelenmiştir. Kıyı bölgelerininin zarar görmesi ve yok olmasında etkili olan kuvvetler incelenmiştir. Kıyı bölgesindeki katı madde kaynaklarının yok olması doğal sebeplerin sonucu olabildiği gibi insan aktivitelerinden de kaynaklanmaktadır. Doğal sebeplerin başında dalga, akıntı, ve gelgitler gelmektedir. Kıyı şeritlerinin geri çekilmesi, kaynak bütçesi gibi sebeplerde kati maddeleri yok olmasına sebep olmaktadır. İklim koşullarındaki değişimler kıyı bölgelerini etkileyen fiziksel etmenlerdendir. Kıyı bölgesindeki katı madde kayıplarına insanların bölgede yaptığı değişimlerin etkisi büyüktür. Yapılan inşaatlar bir süre sonra kıyı bölgelerinde olumsuz etkiler yaratabilir ve yok olmasına sebep olabilir.
-
ÖgeLiman Ve Bağlama Yeri Tasarımına Gemi Manevra Özelliklerinin Etkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008-07-11) Çalışkan, Doğuş ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringBu çalışmada, değişik bölgelerde gemi manevraları yapılarak bu manevraların sonuçlarına göre liman ve bağlama yerlerinin tasarımları incelenmiştir. Bu incelemedeki başlıca aşamalar oşinografik ve meteorolojik koşulların incelenmesi ve meteorolojik veriler kullanılarak liman ve bağlama yerlerindeki dalga özelliklerinin değerlendirilmesidir. Ayrıca kıyı çizgisi, batimetri, liman, iskele ve şamandıra yerleşimleri gibi çevresel koşullar da dikkate alınan diğer hususlardır. Çevresel koşullar altında tesislerin birbirlerine olan etkileri de değinilen konular arasındadır. Bunlarla birlikte manevralarda kullanılan gemi tipleri ve karakteristikleri hakkında bilgiler verilmiştir. Manevralardaki rüzgar ve akıntı etkisi anlatılmış ve bu bölümde rüzgar ve akıntı etkisi altında gemi hareketlerine örnekler verilmiştir. Manevraların yapıldığı simülasyon programının hazırlanma aşamaları hakkında bilgiler verilmiştir. Bu bölümde gemi ve çevre dosyalarının hazırlanışı anlatılmıştır. Simülasyon programında değişik coğrağfi bölgelerde bulunan çeşitli yanaşma yerlerinin gemi manevraları yapılmış daha sonra yapılan bu manevraların resimleri alınmış ve yorumlanmıştır. Bu temel bilgiler göz önüne alınarak gemi manevralarının sonuçlarına göre liman ve bağlama yerleri gibi yapıların konumlarının uygunluğu araştırılmış ve hatalı görülen bölgelerde düzeltme çalışmalarına değinilmiştir. Konunun daha iyi kavranması için liman tasarımındaki genel esaslar hakkında bilgiler verilmiştir. Bu çalışma sonucu liman ve bağlama yerleri tasarlanmadan önce bölge koşullarının ve gemi manevralarının mutlaka iyi etüd edilmesinin gerektiği vurgulanmıştır. Bu çalışmada Numerik Gemi Simülasyonu modellerinin oluşturulması için DynaFlow tarafından geliştirilen DYNASIMTM yazılımı kullanılmıştır.
-
ÖgeTersanelerde Iso 14001 Çevre Yönetim Sistemi Ve Ohsas 18001 İş Sağlığı Ve Güvenliği Yönetim Sistemi Uygulamaları(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-02-26) İşlek, Çinel ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringBu çalışmada ISO 14001 Çevre Yönetim Sisteminin dünyada ortaya çıkışı, gelişimi, yaygınlaşması, avantajları ve sürdürülebilir kalkınmaya olan etkileri anlatılmıştır. Çevre yönetim sisteminin temelini oluşturan parametrelerin bir tersaneye adaptasyonu anlatılmıştır. Tersanedeki tüm prosesler tanıtılmış ve bu proseslerin çevre üzerindeki etkileri açıklanmış ve çevre boyutları için En İyi Yönetim Uygulamaları (BMP) modeline göre kontrol önlemleri geliştirilmiştir. Çalışmada anlatılan diğer bir konu ise OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi’dir. İş sağlığı ve güvenliği kavramının ortaya çıkışı, gelişimi, avantajları ve örnek bir tersanede uygulanmasına yer verilmiştir. Çevre yönetim sisteminde olduğu gibi tersanedeki tüm proseslerin ve faaliyetlerin iş sağlığı ve güvenliği riskleri tespit edilmiş ve bu riskler için kontrol mekanizmaları geliştirilmiştir. Çevre ve İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemlerinde ortak yapı gösteren sistemsel gereklilikler için uygulamalar ortak olarak ele alınmıştır. Her iki yönetim sisteminin uygulanmasının tersanelere olan faydaları anlatılmış, çalışmaya temel oluşturan tersanede iş sağlığı ve güvenliği sisteminin kurulmasından sonra kayıp gün ve kaza oranlarındaki değişimler belirtilmiştir. Tersanelerdeki çevre ve iş sağlığı ve güvenliği uygulamaların sürekli olarak gelişmesi için önerilerde bulunulmuştur.
-
ÖgeTürkiye Limanları’nın İşletme Verimliliğinin İrdelenmesi Ve Transit Liman İhtiyacı(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Zorlu, Özgür ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringDünya’nın coğrafi yapısı ve taşımacılık maliyetleri göz önüne alındığında en uygun ulaştırma sistemi denizyolu taşımacılığıdır. Limanlar ise denizyolu taşımacılığının başlangıç ve bitiş noktaları olarak stratejik öneme sahiptirler. Gemilerin limanlarda daha az beklemesi ve denizyolu taşımacılık maliyetlerinin düşürülmesi için limanlar arasında her geçen gün artan bir rekabet yaşanmaktadır. Bu çalışmada, limanlar arası rekabet olgusu açıklanarak, dünya üzerinde lojistik merkez konumundaki limanların genel özellikleri ve istatistiksel verileri incelenmiştir. Bu veriler ışığında Türkiye’deki özellikle de Marmara Bölgesi’ndeki limanların durumu ve limancılık sektörü politikaları incelenmiş ve Türkiye limanlarının eksiklikleri gösterilmiştir. Yanlış yönetim politikaları, modern liman yönetiminin uygulanamaması, güçlü bir liman otoritesinin olmayışı, dağınık durumdaki liman ve iskeleler ve bunların sebep olduğu limanlar arası rekabetin tesis edilememesi, Türkiye limancılık sektörünün en önemli sorunları olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sorunlar beraberinde Türkiye’nin limancılık sektörünün dünya ticaretinde beklenen konuma gelmesini ertelemekte, transit taşımacılıktan pay alamamasına sebep olmakta dolayısıyla limancılık sektörünü bir hizmet ihracatı olarak pazarlamasını engellemektedir. Türkiye’de limancılık ülke dış ticaretine paralel olarak gelişme göstermektedir ancak bu gelişim lojistik merkez limanlarının konumuna ulaşmak için yeterli değildir. Türkiye için uygun bir bölgede, dış rekabet gücü yüksek, her türden yüke ve gemiye hizmet verebilecek, iç rekabetin sağlanacağı modern bir liman planlamak kaçınılmazdır. Böylesine stratejik bir liman için ideal bölge; coğrafi konumu, hinterlandı ve potansiyeli itibariyle İzmit Körfezidir.
-
ÖgeUydu Görüntüleri Yardımıyla Plaj Alanlarında Dane Çapının Belirlenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Kaçmaz, Salih Erkan ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringYeryüzünde kumsallar gün geçtikçe erezyon gibi çeşitli nedenlerden dolayı azalmaktadır. Kumsalları içeren plaj bölgelerinin yapısal özelliklerinin belirlenmesi ile bir bölgenin doğal dengesinin genel yapısı ortaya çıkartılabilir. Kumsalların oluşturduğu plajlardaki dane çapının belirlenmesi ile sediment hareketi hakkında bilgi edinilebilir. Tüm bölgedeki kumsalların karekteristik özelliklerini belirlemek için klasik yöntemler kullanılması durumunda uzun bir zaman ve ekonomik olarak büyük bir maliyet gerektirmektedir. Bu projede çalışma alanı olarak Batı Karadeniz Bölgesi: Karadeniz Ereğli ve Akçakoca arasında kalan kumsallar seçilmiştir. Bu yüksek lisans tez çalışmasında, uydu görüntüleri yardımıyla plaj alanlarında dane çapının belirlenmesi için bir algoritma oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Ikonos Multispektral uydu görüntüsü kullanılmıştır. Uydu görüntüleri kullanılarak plaj alanlarındaki dane çaplarının belirlenmesine çalışılmıştır.Bunun için Uzaktan algılama teknikleri kullanılarak uydu görüntüleri “Erdas Imagine ve Er Mapper”yazılımı kullanılarak işlenmiştir. Çalışma bölgesinde yersel çalışma yapılmıştır. Çalışma alanındaki plaj bölgelerinden kum numuneleri alınmıştır. Kum örnekleri alınırken aynı zamanda el gps’i ile nokta koordinatları ölçülmüştür.. Böylece numune alınan noktaların koordinatları elde edilmiştir.Alınan kum numunelerinin elek analizi yapılarak, granülometrik dağılım eğrisi grafikleri elde edilmiştir. Böylece numunelerin dane çapları belirlenmiştir. Spektroradyometre ile alınan numunelerin yansıyan elektromanyetik enerjinin yansıtım değerleri ölçülmüştür. Elde edilen yansıtım değerleri uydu görüntüsünün sınıflandırılması işleminde kullanılmıştır. Uydu görüntüsünden elde edilen veriler ile yersel çalışmadan elde edilen veriler karşılaştırılarak aralarındaki ilişki incelenmiştir.
-
ÖgeUzun Dalgaların Düşey Yüzlü Kıyı Yapıları Üzerindeki Etkilerinin Deneysel Olarak İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Yüce, Atakan ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringBu yüksek lisans tez çalışmasında, temel olarak tsunami tipi uzun dalgalar ve bu dalgaların düşey yüzlü kıyı yapıları üzerindeki etkileri üzerinde durulmuştur. Laboratuar ortamında oluşturulan tsunami tipi uzun dalgaların düşey yüzlü kıyı yapıları üzerindeki etkilerinin araştırılması için üç ayrı büyüklükte keson tipi dalgakıran yapısı kullanılmıştır. Kronmanlı şekilde ahşaptan imal edilen keson kesitleri, palyeli (berm) ve palyesiz olmak üzere ikişer farklı konfigürasyonda denenmiştir. Keson I, Keson II ve Keson III olarak adlandırılan düşey yüzlü yapılar için palyeli ve palyesiz durumda toplam 44 adet deney gerçekleştirilmiş ve her bir deneyde yapı üzerine yollanan uzun dalganın açık deniz ve yapı önü profili ile dalganın yapı üzerinde meydana getirdiği basınçlar ölçülmüştür. Deneyler sonucunda yapılan değerlendirme ile kısaca, uzun dalganın açık deniz dalga yüksekliği ile düşey yüzlü yapı üzerinde oluşan maksimum basınçlar arasında lineer bir bağıntı olduğu görülmüş, dalga boyutları büyüdükçe yapı üzerinde oluşan basınç dağılımının üniform hale geldiği ve palye uygulamasının (palye boyutlarına bağlı olarak) yapı üzerinde beklenecek maksimum basınç değerlerini arttırabildiği kanısına varılmıştır.
-
Ögeyapay sinirağları ile dalga yüksekliği tahmini(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Topaloğlu, Volkan ; Kabdaşlı, Sedat ; Kıyı Bilimleri ve Mühendisliği ; Coastal EngineeringDünya yüzeyindeki deniz ve göl kıyılarının çok değişik amaçlar için geniş ölçüde kullanıma açılması, bunun yanısıra gelişen toplumların yarattığı çevre kirliliği sorunları kıyı mühendisliğini bir çok değişik probleme karşı aynı ölçüde farklı çözümler üretmek zorunda bırakmıştır. Bunun sonucu olarak kıyı mühendisliğinde kullanılan yapıların hem çeşitleri hemde boyutlandırma kriterlerinde değişiklikler meydana gelmiştir. Kıyı Mühendisliği Problemlerini incelediğimizde büyük çoğunluğunun dalga ile ilişkisini açıkca görürüz. Kıyı alanlarının çok değişik amaçlar için geniş ölçüde kullanıma açılması oluşan problemlerin farklı yöntemlerle çözümünü gerektirmektedir. Alınması gereken önlemleri kısaca inceleyecek olursak; Kıyı çizgisinin korunması, Kıyı Arkası Koruması, Liman oluşturulması başlıcalarıdır. Görüldüğü gibi kıyı alanlarını etkileyen en önemli etkenlerden biri “dalga” dır. Yapay sinir ağları ise su kaynakları problemlerinin çeşitli dallarında son yıllarda geniş kullanım alanı bulmuştur. Yapay sinir ağları insandaki sinir hücrelerinin yaptığı işi bilgisayar ortamında taklit etmeye dayanır. Bu modelde temel amaç canlılardaki çalışma, öğrenme, karar verme, esneklik ve yeni duruma adaptasyon özelliklerini modellemeye çalışmaktadır. Tez çalışmamızda, istasyonda gözlenen rüzgar hızı ve rüzgar yönü bilgileri ile Yapay Sinir Ağları kullanarak dalga yüksekliği tahmin edilmiştir. Bu tahminler iki değişik yapay sinir ağı modeli ile yapılmıştır. Ve sonuçlar irdelenmiştir.