19. Ulusal Mekanik Kongresi
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Başlık ile 19. Ulusal Mekanik Kongresi'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
Öge24 Serbestlik Dereceli Kuadratik Kabuk Sonlu Elaman Formulasyonu(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Kömürcü, Sedat ; Yılmaz, MuratBu çalışmada plak eğilme davranışı ile membran eleman davranışı süperpoze edilerek düğüm noktası başına 6 serbestlik derecesine ait 4 düğüm noktalı düzlemsel bir kabuk eleman geliştirilmiştir. Genellikle kabuk elemanlar düğüm noktası başına, üç adet öteleme, iki adet düzlem içi dönme olmak kaydıyla 5 adet serbestliğe haizdirler. Bu çalışmada kabuk düzlemine dik dönme bileşenlerinden kaynaklı düzlem-içi yer değiştirme alanı tanımlanmak suretiyle formülasyona 6. serbestlik derecesi eklenmiştir. Düzlem dışı dönme serbestliği olarak da adlandırılan bu bileşen özellikle kabuk elemanın bu serbestliği ihtiva eden diğer eleman tipleri ile birlikte hesaplanması gerektiği durumlarda oldukça önem kazanmaktadır. Geliştirilen elemanın performansını test etmek üzere çeşitli sayısal uygulamalar ortaya konulmuş ve sonuçlar literatürde güvenilen ticari sonlu eleman paket programları ile karşılaştırmalı olarak sunulmuştur.
-
ÖgeAISC 360-10 Ve Türk Deprem Yönetmeliği (DBYBHY, 2007)' ne Göre Çelik Yapıların Tasarımı(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Ülker, Mustafa ; Savaş, SedatBu çalışmada, Amerikan AISC (American Institute of Steel Construction) 360-10 ve Türk Deprem yönetmeliği DBYBHY (Deprem Bölgelerinde Yapılan Binalar Hakkında Yönetmelik) 2007’ ye göre çelik yapıların tasarım kuralları araştırılmış ve irdelenmiştir. Sayısal uygulama olarak, altı katlı çelik bir yapının tasarımı “bir doğrultuda süneklik düzeyi yüksek çerçeveli, diğer doğrultuda süneklik düzeyi yüksek dışmerkez çapraz perdeli sistem” her iki yönetmelik esaslarıyla yapılmıştır. Araştırmada, AISC 360-10 yönetmeliğine göre tasarım ilkeleri, LRFD ve ASD ‘ye göre hesap esasları, kesitlerin sınıflandırılması konuları etraflıca araştırılmıştır. Çelik yapının yapısal analizi SAP2000 programı ile gerçekleştirilmiştir. Analizde yükleme kombinezonu olarak AISC 306-10 yönetmeliğinin yükleme kombinezonları alınmıştır.
-
ÖgeAkıllı Bir Kirişin Titreşimlerinin Doğrusal Karesel Düzenleyici (Lqr) İle Aktif Denetimi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Akın, Onur ; Şahin, MelinBu bildiride, piezoelektrik yamaların hem algılayıcı hem de uyarıcı olarak kullanıldığı akıllı bir kirişin titreşimlerinin lineer karesel düzenleyici (LQR) metodu kullanılarak aktif denetimi incelenmiştir. Akıllı kirişin birinci rezonans frekansını kapsayan frekans cevap fonksiyonu, uyarıcı piezoelektrik yamaya belli frekans aralığında üssel olarak sinüs dalgası verilerek ve algılayıcı olarak kullanılan piezoelektrik yama yardımıyla sistemin tepkisi ölçülerek elde edilmiştir. Ardından bu frekans cevap fonksiyonu kullanılarak, MATLAB programı yardımıyla akıllı kirişin dinamik özelliğini karakterize eden bir analitik modeli ortaya çıkartılmıştır. Farklı Q ve R parametreleri kullanılarak elde edilen (LQR) denetçilerin, Simulink ortamında serbest ve zorlanmış titreşimlerini bastırma performansları test edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Ek olarak, kontolcü çıkış voltajı da gözönüne alınarak elde edilen en iyi kontrolcü de kullanılarak deneysel çalışma yapılmıştır. Son olarak, deney sonuçları benzetim çıktılarıyla karşılaştırılmıştır.
-
ÖgeAlüminyum Plakaların Balistik Performansının Araştırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Hakan, Mevlüt ; Güneş, Recep ; Apalak, Mustafa KemalMetal bilimcilerin geniş araştırma ve çalışmaları sonucu alüminyum alaşımı levhalar düşük yoğunluk, yüksek yapısal mukavemet ve enerji emiş kapasitesi özellikleri nedeniyle uçak yapıları, gemi, bina ve köprü gibi çok çeşitli uygulamaların yanında hafif korunma sistemlerinde de sıklıkla kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Alüminyum plakaların balistik performansının araştırılması yapılmıştır. Yapıda kullanılan plakalar 10 mm kalınlığında ve 50x50mm boyutunda 2024-T3 alüminyum alaşımıdır. Alüminyum plakaların plaka açısı ve plaka kalınlığı değiştirilerek v=750 m/s hızda gönderilen FSP (Parçacık Benzetimli Mermiler) mermiye karşı optimum değerleri hesaplanmaya çalışılmıştır. Ayrıca 10 mm plaka ve merminin normalle yaptığı açı ? = 0º, 30º, 45º ve 60º olacak şekilde Lambert-Jonas yaklaşımına göre balistik limit hızı tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Alüminyum Alaşımlar, Balistik Test, Balistik limit, Açılı Darbe
-
ÖgeAsma Köprülerin Analiz Yöntemleri(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Dumanoğlu, A. Aydın ; Adanur, SüleymanBu çalışmada, asma köprülerin deterministik ve stokastik dinamik analizleri; geometrik olarak lineer olmayan davranış dikkate alınarak incelenmektedir. Uygulama olarak Boğaziçi Asma Köprüsü seçilmiştir. Yer hareketi olarak 1971 San Fernando depremi Pacoima Barajı S16E bileşeni ile 1992 Erzincan depremi doğu-batı bileşeni ivme kayıtları kullanılmaktadır. Stokastik analizlerde yer hareketini temsil etmek üzere Clough ve Penzien tarafından düzeltilerek elde edilen filtre edilmiş beyaz gürültü modeli dikkate alınmaktadır. Yer hareketi modeli, mesnetlere etkiyen yer hareketlerinin yansıma ve kırılmalarla değişebilir olmasından kaynaklanan korelasyon etkisini, dalga yayılma etkisini ve zemin özelliklerinin yer hareketine etkisini içermektedir. Analizler sonucunda köprü kuleleri ve tabliyesine ait yerdeğiştirme ve kesit tesirleri elde edilmiştir. Yer tabakasının karmaşık yapısından dolayı, yer hareketlerinin farklı noktalardaki değişiminden doğan etkilerin asma köprüler gibi uzun açıklıklı sistemlerin deterministik ve stokastik analizlerinde dikkate alınması gerektiği vurgulanmaktadır.
-
ÖgeAtık Su Arıtma Çamur Külü Katskısının Kompozit Malzeme Mekanik Özelliğine Etkisi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Kütük, M. Akif ; Oğuz, Zeynal AbidinBu çalışmada, atık su arıtma çamur külü katkısının polyester reçine içerisine karıştırılarak oluşturulan kompozit malzemelerin mekanik özellikleri incelenmiştir. Çekme, üç noktadan basma, darbe testleri uygulanmak üzere hazırlanan karışımlarda atık su arıtma çamur külü oranı ağırlıkça tüm karışımın % 0 ile % 45'i arasında değişmektedir. Testler laboratuar ortamında yapılmış, üç noktadan eğilme testi için hız 2 mm/dak , çekme testi için hız 1 mm/dak olarak test makinesi ayarlanmıştır. Üç noktadan eğilme testi sonuçlarına göre polyester-kül karışımında kül oranı arttıkça maksimum gerilme azalma yönünde eğilim göstermiştir. Çekme testi sonuçlarına göre maksimum gerilme, polyester-kül karışımının ağırlıkça % 20 kül oranına kadar numunelerde parabolik bir artış gösterip %25-%40 aralığında ise maksimum gerilme parabolik bir azalış eğilimi göstermektedir. Darbe testi sonuçlarına göre ise; darbe direnci, kül oranının %0-%10 aralığında olduğu durumda artış göstermiştir. %10-%25 aralığında darbe direnci düşmüş, %25-%40 aralığında ise darbe direnci yaklaşık olarak sabit kalmıştır.
-
ÖgeBasınç Girdaplı Bir Püskürteçte Damlacık Boyut Dağılımı Ve Hava Çekirdeği Kararsızlığının İncelenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Ergen, Tanju ; Tunçer, OnurBasınç girdaplı enjektörler sıvı yakıtlı roket motorlarında yakıt ve oksitleyicinin itki odasına püskürtülmesi için kullanılır. Bu çalışmada basınçlı girdap tipi püskürteç içindeki akış hesaplamalı akışkanlar dinamiği kullanılarak incelenmiştir. Zamana bağlı benzetimler iki fazlı laminer sıkıştırılamaz akış kabulü altında Sıvının Hacmi (VOF) metodu, iki boyutlu girdaplı eksenel simetrik çözüm ağı kullanılarak yapılmıştır. İncelenen geometri için püskürtecin basınç düşüşü 5.3 g/s için 8 bar ve yarım koni açısı 28 derece olarak bulunmuştur. Elde edilen sayısal sonuçlar işlenerek spreyin Sauter ortalama çapı 74 m olarak elde edilmiştir. Girdap odasının duvar sınırlarına yakın bölgelerinde Taylor girdapları oluşmaktadır. Püskürteç içerisinde basınç ve hava çekirdeği çapı çalkantıları gözlenmektedir. Basınç çalkantılarının baskın modu 274 Hz civarında, hava çekirdeği çapı salınımlarının dominant modu ise 47 Hz civarındadır. Bu çalkantılar neticesinde spreyin koni açısı da modüle edilmektedir. Sayısal sonuçlar açık literatürdeki deneysel gözlemler ile uyumludur.
-
ÖgeBasınçlı Hava Yataklarında Reynolds Denkleminin Sayısal Çözümü İçin Diferansiyel Transform Sonlu Farklar Hibrid Metodu Uygulaması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Dal, Abdurrahim ; Karaçay, TuncayBasınçlı hava yataklarında, yatak ve rotor yüzeylerine iletilen basınçlı hava, bu iki yüzeyin birbirine temas etmesini önler ve yağlayıcı görevi görür. Yatak-rotor sisteminin dinamiğinin incelenmesi için, yatak ve rotor yüzeyleri arasındaki bu akışın modellenmesi ve bu modelin çözülerek yağlayıcı film kuvvetlerinin, yani basınç dağılımlarının elde edilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada hibrid çözüm metotlarından biri olan Diferansiyel Dönüşüm&Sonlu Farklar metodu basınçlı hava yataklarında yatak ve rotor arasındaki havanın hareketini ifade eden Reynold's denklemine uygulanmıştır. Reynold's denklemi, Diferansiyel Dönüşüm teorisi kullanılarak zaman tanım bölgesinden diferansiyel tanım bölgesine dönüştürülmüştür. Dönüştürülen Reynold's denklemi merkezi farklar metodu ile ayrıklaştırılmış ve çözüm gridi üzerindeki basınç değerleri iteratif bir yöntem ile hesaplanmıştır. Diferansiyel dönüşüm parametrelerinin ve grid boyutlarının çözüm üzerindeki etkileri araştırılmıştır.
-
ÖgeBeton Yollarda Günlük Meydana Gelen Sıcaklık Değişiminin Oluşturduğu Gerilmelerin 3-D Sonlu Elemanlar Yardımıyla Mekanistik Ampirik Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Seferoğlu, Mehmet T. ; G.seferoğlu, Ayşegül ; V.akpınar, MuhammetÜlkemizde beton kaplamalı yollarda sık görülen bozulma nedenlerinden birisi de günlük sıcaklık farklılığından dolayı oluşan ısıl gerilmelerdir. Beton yol kaplamaların alt ve üst yüzeyinde meydana gelen sıcaklık farklarından dolayı ek gerilmeler oluşmaktadır. Termal nedenlerden dolayı oluşan çatlaklar ilk geliştiği evrelerde önemli yapısal problemlere neden olmasalar bile, zamanla donma ve çözünmeye bağlı olarak hacimce büyüyebilmektedir. Bunun neticesinde yol tabanına sızan sular, taban zemini ve diğer taşıyıcı tabakalarda bozulmalara neden olmaktadır. Yapılan literatür çalışmalarına bakıldığında termal gerilmelerden ötürü beton yollarda önemli gerilmelerin oluştuğuna rastlanılmıştır. Bu gerilmeler arazi çalışmaları ya da sonlu elemanlar modellemeleri ile literatürde yer bulmuştur. Beton kaplamalarda derinlik boyunca oluşan sıcaklık dağılımının non-lineer olması durumu lineerliğe oranla daha fazla gerilme oluşturduğu görülmektedir. Türkiye’de ve yurtdışında en yaygın olarak kullanılan C30 betonu gerçek koşullarda Hızlandırılmış Yol Test Laboratuarında yol temel tabakası üzerine dökülerek, ısıl ölçümleri kenar ve orta bölgelerinde plaka kesiti boyunca günlük olarak alınmıştır. Laboratuarda alınan ısı verileri ANSYS sonlu elemanlar modelimizde girilmiş ve daha sonra beton kaplamanın yüzeyinde, köşe ve kenar bölgelerinde çatlakları meydana getiren ısıl genleşmeye bağlı gerilmeler tespit edilmiştir. Sonuçlar, beton yollarda kaplamanın üst ve alt yüzeyi arasında ki sıcaklık farkının 15 °C lere çıktığını göstermektedir. Bu durumda Bradbury ve Wastergaard ısıl gerilme denklemlerine göre oluşan gerilmeler sıcaklık farkının olmadığı duruma göre 15 kat artmaktadır. Yatay doğrultuda bulunan deplasman değerleri, uygulamadaki beton yol plaklar arasındaki derz boşluklarının gereğinden fazla bırakıldığını göstermiş ve 0,5 mm bırakılacak bir derzin yeterli olacağını göstermiştir. Ayrıca mevcut uygulanan derz boşlukları, killi malzemelerin birikmesine izin vererek daha sonra kaplama yüzeyinde çatlaklara neden oluşturmaktadır. Anahtar Kelimeler: Isıl gerilmeler, ANSYS, Günlük sıcaklık, Isıl çatlaklar
-
ÖgeBetonarme İstinat Duvarlarının Çiçeklerin Tozlaşma Algoritması İle Optimizasyonu(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Yılmaz, Burak ; Bekdaş, Gebrail ; Nigdeli, Sinan MelihBir mühendisin ana amacı güvenlik ve ekonomik koşulları sağlayan en iyi sonucu bulmaktır. Bundan dolayı, optimizasyon çeşitli tasarım değişkenleri ve kısıtlarının bulunduğu mühendislik problemlerinin tasarımında gereklidir. Optimizasyonda, doğal olaylardan ilham alan metasezgisel algoritmalar optimum çözümlerin bulunmasında oldukça etkilidir. Bu çalışmada, yakın zamanda geliştirilen ve çiçek açan bitkilerin tozlaşma sürecinden esinlenen çiçeklerin tozlaşma algoritması kullanılmıştır. Betonarme istinat duvarları boyut ve donatı değişkenleri için optimize edilmiştir. Ayrıca, optimizasyon problemi devrilme, kayma ve taban basıncı kontrollerini de içermektedir. Önerilen metot minimum maliyetli optimum tasarımın bulunmasında olasıdır.
-
ÖgeBetonun Kırılma Parametreleri ile Mekanik Özellikleri Arasındaki İlişki(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) İnce, Ragıp ; Bildik, A. TevfikBeton bir yapıyı kırılma mekaniğine göre analiz edebilmek için, önce kullanılan malzemenin kırılma parametrelerinin belirlenmesi gerekir. Betonun kırılma parametrelerini belirlemek için şartnameler ve araştırmacılar tarafından birçok lineer olmayan kırılma mekaniği modelleri önerilmektedir. Bu modeller kohezif ve eşdeğer elastik çatlak yaklaşımları olarak sınıflandırılmaktadır. Betonun kırılma mekaniğinde kiriş numuneler yaygın olarak kullanılmakla birlikte, küp ve silindir numuneler taşınabilirlik, hafiflik ve boyut etkisi çalışmalarında kolaylık sağlaması açısından bazı avantajlara sahiptir. Bu çalışmada farklı doz ve su/çimento oranları kullanılarak hazırlanan küp numuneler üzerinde kama-yarma deneyi yapılarak İki Parametreli Kırılma Modeline göre betonun kırılma parametreleri tayin edilmiştir. Ayrıca aynı karışımlardan 150 mm lik küp numuneler üzerinde basınç ve yarma-çekme deneyleri yapılmıştır. Sonuç olarak betonun kırılma parametreleri ile basınç ve yarma-çekme mukavemetleri arasında bazı regresyon bağıntıları türetilmiştir.
-
ÖgeBurkulması Engellenmiş Çelik Çaprazların Uç Stabilitelerinin Arttırılması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Özçelik, Ramazan ; Dikiciaşık, Yağmur ; Civelek, Kazım BurçBurkulması engellenmiş çelik çaprazlar (BEÇÇ’ler) hem eksenel çekme hemde eksenel basınç kapasiteleri yaklaşık olarak bir birine eşit olan yapısal elemanlardır. BEÇÇ’ler genel olarak çekirdek elemandan (ÇE’den) ve ÇE’nin burkulmasını engelleyen mekanizmadan (BEM’den) meydana gelmektedir. Bu çalışma kapsamında 5 farklı BEÇÇ elemanı üretilmiş ve eleman bazında test edilmiştir. 1.-3. BEÇÇ elemanlarında kullanılan BEM kutu profil içerisine beton dökülmesi ile elde edilmiştir. Ayrıca bu elemanlarda uç stabilitelerin arttırılması için ek çelik plaka ve profiller kullanılmıştır. 4. ve 5. BEÇÇ elemanında kullanılan BEM sargısız betondan ve sargısız betonun FRP (lifli polimer) ile sarılmasından meydana gelmiştir. Deney sonuçları 2.-5. BEÇÇ elemanlarının %2 ÇE birim uzama değerine kadar histeretik davranışlarının stabil davrandığını göstermiştir. Ayrıca BEÇÇ uç tasarımlarının BEÇÇ’lerin eksenel basınç istemleri altında yeterli stabiliteyi sağlandığı görülmüştür. Ayrıca bu makalede BEÇÇ yapım detayları da bulunmaktadır.
-
ÖgeÇalışma Yükleri Altında Ekskavatör Ön Ataşmanın Analizi ve Optimizasyonu(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Kütük, M. Akif ; Özsaraç, Erdemİş makinesinin mekanizması tüm çalışma koşullarında güvenilir bir şekilde çalışmalıdır. Yüksek yüklerin etkisi altında mukavemet analizi, iş makinelerinin tasarım aşamasında oldukça önemli bir adımdır. [1] Bu çalışma, kazıcı iş makinesinin, bom ve kol tasarımında, çalışma kuvvetlerine bağlı olarak oluşan gerilmelerin incelenmesi ve parçaların iyileştirilmesi üzerinedir. Amaç, ürünün maruz kaldığı kuvvetlere bağlı olarak istenilen sınır gerilme değerinin (kullanılan malzeme cinsine göre sınır değeri 150 MPa kabul edilmiştir) altında kalmasının sağlanmasının yanı sıra, ürünün bu yükleri optimum malzeme kullanımı ile karşılamasının sağlanmasıdır. Kuvvet analizi tamamlandıktan sonra ön ataşman, makinenin kritik [2] konumuna göre simule edilmiştir ve modellenmiştir. Bu mühendislik problemine sayısal bir çözüm yöntemi olarak Sonlu Elemanlar Yöntemi (SEY) uygulanmıştır. Bu şekilde hedeflenen diğer bir amaç, tasarım ve imalat sürecindeki zamanı kısaltmak ve son kullanıcıya daha uzun ömürlü ve güvenilir bir ürün verebilmektir.
-
ÖgeÇentikli, Çentiksiz Beton Kirişlerde Boyut Etkisi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Çağlar, Yasin ; Şener, SıddıkÇentikli, çentiksiz beton kirişlerde Tip I&II boyut etkisi deney sonuçları verilmiştir. Deney kirişleri, geometrik olarak benzer farklı boyutlarda (1:12.5 oranında), 0, 0.02, 0.075, 0.15 ve 0.30 çentik uzunlukludur. Dikdörtgen kesitli kirişlerin kalınlıkları sabit olup 40 mm, yükseklikleri 40 mm den 500 mm ye değişmektedir. Bütün çentik uzunlukları için en büyük yükteki göçme gerilmesi (göçme yükünün, kesite oranı) boyut arttıkça azalmaktadır. Geçerli yönetmelikler boyut etkisini göz önüne almadığı için bu durum aykırı olup göçmede kırılma mekaniği kullanılmalıdır. Bu çalışmada her bir numune için clinometer kullanılarak mesnet dönmeler de elde edilmiştir.
-
ÖgeÇerçeveli Binalarda Kolon Eksenel Deformasyonlarının Yanal Ötelenmeye Etkisi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Tekeli, Hamide ; Demir, Fuat ; Dilmaç, HakanYapıların ötelenmesi, gerekli bina rijitliğinin sağlanmasında önemli bir göstergesidir. Günümüzde yapıların ötelenmesi, bilgisayar programları ile yapılan analizler ile elde edilmektedir. Yapı ötelenmeleri bilgisayar programları ile hesaplansa bile, uygulamacı mühendisin pratik formüllere ihtiyacı vardır. Aşırı yanal ötelenme, yapının hasar görmesine neden olabilir. Yanal ötelenmelerin sınırlandırılması bu hasarı önleyebilir. Bu nedenle yapıda meydana gelen yanal ötelenmelerin doğru bir şekilde belirlenmesi önemli bir konu olmaktadır. Bu çalışmada, çerçeveli binalarda kolon eksenel deformasyonlarının yanal ötelenmeye etkisi incelenmiştir. Çözümlemelerde çerçeveli yapıların ötelenmesi için literatürde önerilen genel diferansiyel denklemler düzenlenerek analitik ilişkiler elde edilmiştir. İlk olarak, diferansiyel denklem sonuçları SAP 2000 analiz programı sonuçları ile kıyaslanmıştır. Daha sonra diferansiyel denklemler yardımıyla çerçeveli bir bina üzerinde kolon eksenel deformasyonlarının ötelenmeye etkisi incelenmiştir.
-
ÖgeÇeşitli Tipte Çerçeve Yapıların Düzlem İçi Anti-Simetrik Mod Serbest Titreşim Analizi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Mazanoğlu, Kemal ; Mazanoğlu, Elif Çağda KandemirBu çalışmada çerçeve sistemlerin düzlem içi anti-simetrik mod serbest titreşimleri önerilen sürekli model yardımıyla analiz edilmektedir. Çerçeve yapılar eşdeğer kolon ve toplanmış kütle–yay modellerinin kullanılmasıyla sürekli olarak modellenmektedir. Eşdeğer kolon Euler–Bernoulli çubuk teorisine uygun olarak modellenir. Eşdeğer kolon üzerindeki kiriş etkileri toplanmış kütle–yay modeli ile açıklanır. Kiriş kaynaklı dönme rijitliği moment eşitliklerinin süper pozisyonu ile hesaplanır. Kirişin kütle ve atalet momenti etkileri kinetik enerjilerin eşitliğine dayalı olarak belirlenir. Kiriş pozisyonlarında sağlanan uygunluk ve süreklilik koşulları sürekli çözüm metodunun kullanılmasına izin verir. Metot basit çerçeve yapıların eşdeğer kolon mod şekillerini ve karşılık gelen doğal frekansları bulmak için uygulanmaktadır. Elde edilen doğal frekanslar literatürde verilen bazı sonuçlarla doğrulanmaktadır.
-
ÖgeÇift Katmanlı Düz Uzay Kafeslerin Üniform Yükleme Altında Göçme Mekanizmasının Sap2000 İle Tayini(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Yadollah, Mehrzad ; Benli, M.ahmetÇift katmanlı uzay kafesler tüm dünyada çoğunlukla büyük açıklıklı sanayi binaları, sergi merkezleri, stadyumlar, amfileri ve hangarlarda kullanılmaktadır Uzay yapı elemanlarında, yapının gerçek davranışını tahmin etmeyi zorlaştıran veya imkânsız yapan birçok çeşit malzeme ve geometrik kusurların olduğunu biliyoruz. Uzay kafeslerde başlangıç geometrik kusurlu elemanlar genel bir olgudur; buna ek olarak, eşdeğer başlangıç ??geometrik kusurlar artık gerilmeler veya eksantrik yükleme etkisinin modellemesi için uygulanabilir Uzay yapılardaki eleman sayısı genellikle başlangıç kusurların tipi kadar yüksek çeşitliliktedir. Yapı, zaman tüketen ve potansiyel olarak ekonomik olmayan lineer olmayan metotlarla analiz edilmelidir. Buna ilaveten, çift-katmanlı ızgara uzay yapıların kademeli çökme tehlikesi, tasarım aşamasında bu olguya dikkat etmeyi gerektiriyor. Çift katmanlı ızgara kafeslerin yüksek derecedeki statik kararsızlığından dolayı, çoğunlukla yeterli sayıda fazla elemanın olduğu kabul edilir, öyle ki bir elemanın kaybı yükün tekrar dağılımını yapının kalan kısmı tarafından karşılanabilir fakat kademeli çökme, yük taşıma kapasitesini sınırlayabilir. Bu çalışmada, lineer olmayan statik yaklaşım kullanılarak nihai çökme mekanizması ve yük taşıma kapasitesi incelenmiştir. Çift katmanlı uzay kafeslerin modellemesi için SAP2000-V16 programı kullanılmıştır ve basınç elemanlarının burkulma öncesi ve burkulma sonrası lineer olmayan analizi yapmak için, LUSAS programı ve BM3 elemanı kullanılmıştır. Anahtar Kelimeler: Çökme Mekanizması, Çift-Katmanlı Uzay Kafesler, Kusurlar
-
ÖgeÇok Fazlı Viskoelastik Akışların Doğrudan Sayısal Modellenmesi(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Muradoğlu, Metin ; Izbassarov, DauletÇok fazlı viskoelastik akış sistemlerinin doğrudan sayısal simülasyonu için bir ara-yüz izleme yöntemi geliştirildi. Yöntem tek-alan formülasyonuna dayalı olup damlacık ve ana-akışkandan birinin veya her iki fazın da viskoelastik olması durumlarına doğrudan uygulanabilmektedir. Fazları ayıran ara-yüz Lagrangian bir çözüm ağı ile temsil edilirken akış ve viskoelastik model denklemleri sabit Eulerian çözüm ağı üzerinde çözülmektedir. Viskoelastik etkiler Oldroyd-B, FENE-CR ve FENE-MCR modelleri kullanılarak hesaba katılmıştır. Viskoelastik model denklemlerinin konveksiyon terimleri 5. dereceden WENO yöntemiyle ve diğer uzaysal türevler ise merkezi farklar yöntemiyle ayrıklaştırılmıştır. Zamanda entegrasyon ise tahmin et-düzelt yöntemi kullanılarak 2. dereceden doğru olarak başarılmıştır. Yüksek Weissenberg sayılarında karşılaşılan sayısal karasızlık problemi ise log-konformasyon yöntemi kullanılarak aşılmıştır. Yöntem ilk olarak tek ve çok fazlı test problemleriyle doğrulanmıştır. Daha sonra ise basınç tahrikli ve ani daralma/genişleme içeren tüplerdeki çok fazlı viskoelastik sistemler ve akış-odaklaması yöntemiyle damlacık oluşturma problemlerine uygulanmıştır.
-
ÖgeDairesel Kesitli Ani Genişle-meli Borularda Çevrintili Türbülanslı Akışın Sayısal Simülasyonu(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Karasu, TahirBu orijinal araştırma, üç farklı Reynolds sayısı için dairesel kesitli eksenel simetrik anigenişlemeli borularda sürekli, sıkıştırılamayan, ayrımlı ve yeniden birleşmeli, karmaşık çevrintili türbülanslı akışın kapsamlı bir çalışmasının sayısal simülasyon sonuçlarını takdim etmektedir. Hibrit yöntemiyle sonlu hacim metodunu kullanarak, SIMPLE (Semi-Implicit Method for Pressure Linked Equations) algoritmasına dayanan bir bilgisayar programı geliştirilmiştir. Standart k-e türbülans modeliyle beraber, süreklilik ve momentum korunum denklemlerinin sayısal çözümleri, iteratif bir sayısal çözüm tekniğini kullanarak sağlanmıştır. Katı cidarlar yakınında cidar fonksiyonları kullanılmıştır. Eksenel simetrik anigenişlemeli borularda çeşitli eksenel kesitlerde, eksenel hız, türbülans kinetik enerji, türbülans kinetik enerji kaybolma miktarı, efektif viskozite radyal profilleri, geri akışın geometrik yeri, boru simetri ekseni boyunca simetri ekseni üzerindeki eksenel hızın değişimi, üst cidar kayma gerilmesi dağılımları ile üst cidar statik-basınç katsayısının değişimi için sayısal simülasyonlar sunulmuş ve deneysel ölçümlerle ayrıntılı olarak karşılaştırılmış ve incelenmiştir. Sayısal simülasyonların sonuçları deneysel ölçümlerle çok iyi uyum göstermektedir.
-
ÖgeDairesel Kesitli Borularda Türbülanslı Akışın Sayısal Hesaplanması(Teorik ve Uygulamalı Mekanik Türk Milli Komitesi, 2015) Karasu, TahirBu orijinal araştırma, iki farklı Reynolds sayısı için dairesel kesitli borularda sürekli, sıkıştırılamayan ve eksenel simetrik gelişen türbülanslı akışın kapsamlı bir çalışmasının sayısal hesaplama sonuçlarını takdim etmektedir. Sonlu hacim yöntemini kullanarak, SIMPLE (Semi-Implicit Method for Pressure Linked Equations) algoritmasına dayanan bir bilgisayar programı geliştirilmiştir. Standart k-e türbülans modeliyle beraber, süreklilik ve momentum korunum denklemlerinin sayısal çözümleri, iteratif bir sayısal çözüm tekniğini kullanarak sağlanmıştır. Katı cidar yakınında cidar fonksiyonları kullanılmıştır. Dairesel kesitli borularda çeşitli eksenel kesitlerde, eksenel hız, türbülans kinetik enerji, türbülans kinetik enerji kaybolma miktarı, efektif viskozite radyal profilleri, boru simetri ekseni boyunca simetri ekseni üzerindeki eksenel hızın değişimi ile boru cidarı boyunca cidar kayma gerilmesinin dağılımı için sayısal hesaplamalar sunulmuş ve deneysel ölçümlerle karşılaştırılarak incelenmiştir. Sayısal hesaplamaların sonuçları deneysel ölçümlerle genel olarak iyi uyum göstermektedir.