LEE- Endüstri Ürünleri Tasarımı Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yayın Türü "Master Thesis" ile LEE- Endüstri Ürünleri Tasarımı Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBoyutsal standartlar açısından Türkiye'de üretilen konut oturma ekipmanı tasarımı ve üretim teknolojileri ile ilişkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Tatlısöz, Nilüfer ; Ünügör, Mete ; 39345 ; Endüstri Ürünleri TasarımıBu çalışmada; konut oturma ekipmanı tasarımında etkili olan faktörler içinde, önemli etkinliğe sahip olan, kullanıcının temel ve kritik boyutsal gereksinimleri incelenmiş, Ürünün gerek boyutsal, gerekse fonksiyonel açılardan performansı göz önünde tutularak, Türkiye' de üretilen konut oturma ekipmanlarında, belli bir standartlaşma olup olmadığı; varsa bu standartlaşmanın ne düzeyde olduğu saptanmaya çalışılmıştır. Ayrıca bugün ülkemizde konut oturma ekipmanı üretiminde geçerli olan üretim teknolojileri araştırılarak, bu teknolojilere göre, ürünün niteliksel ve niceliksel değerlendirmeleri yapılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde; mobilyanın çağlar boyunca, toplumların yaşam koşullarına, uygarlık anlayışlarına ve estetik görüşlerine paralel olarak değişik aşamalar gösterdiği, farklı biçimler aldığı; bu farklı biçimleri alırken kullanıcı gereksinimlerine de yanıt vermesi gerektiği vurgulanmaktadır. Buna bağlı olarak, günümüz deki hızlı konut yapımı sonucu, belli standartların ortaya konması zorunluluğunun doğduğu, konutlardaki standartlaşmanın yanı sıra, mekanın boyutlandırılmasına etki eden konut iç donatımında da standartların belirlenmesi gerektiği anlatılmaktadır. İkinci bölümde; günümüze kadar olan gelişimin tarihi perspektif içinde betimlenip, somut olarak sergilenebilmesi için, oturma ekipmanı tasarımına ilişkin tanım ve tarihçesi sistematik biçimde ele alınmaktadır. üçüncü bölümde; oturma ekipmanı tasarımında öncelikle kullanıcının boyutsal gereksinmelerinin belirlenmesi gerektiği, problem alanı olarak ortaya konulmaktadır. Boyutsal gereksinmelerin belirlenmesinde gerekli olan, oturma ile ilgili statik vücut ölçülerinin tanımları ve bu ölçüleri etkileyen genel faktörler ile oturma ekipmanı ta sarımında; anatomik, fizyolojik ve psikolojik prensipler anlatılmakta, belirlenen boyutsal standartlarla üretim teknolojileri arasında iliş ki kurulmaktadır. Dördüncü bölümde; "Türkiye genelinde örnekleme alanı olarak seçilen istanbul'daki üretim yapan firmalara uygulanılan bir anket araştırması yer almaktadır. Bu araştırmada firmalara üretim özellikleri, ürün özellikleri ve ürüne yönelik standartlaşma düzeyinin belirlenme si ile ilgili sorular sorulmakta ve bunların değerlendirmeleri yapıl maktadır. Beşinci bölümde; bu çalışma ile tez amaçlarına ne derecede ulaşıldığı tartışılmakta ve Türkiye'deki standartlaşma hedeflerinin belli bir oranda gerçekleştirilebilmesi doğrultusunda çeşitli öneriler ortaya konulmaktadır.
-
ÖgeCo-design approach to raise awareness: A case on fertility(Graduate School, 2021-06-11) Şaşik, Reşat ; Leblebici Başar, Deniz ; 502171910 ; Industrial DesignSince many societies are affected by taboo topics and every society absorbs them in its own way, changing people's beliefs and behaviors on a taboo topic can be challenging. Fertility, as a taboo issue, has been a hot topic for a long time because there is a trend to delay childbearing in most countries, notably among higher educated individuals. Delaying childbearing is a personal choice; however, it should be taken consciously considering its consequences as aging-related social issues. Most people lack sufficient or accurate information about their reproductive health. Due to the social context based on taboos, when behavioral change is desired through design, it should be within the framework of a co-design and participatory approach. Therefore, the current study took women's fertility as a case and aimed to explore how designed material may create awareness and encourage behavior change compared to underdesigned material on a taboo topic. A mixed method approach was taken as methodology. First, an extensive literature review was held on the key areas including fertility awareness, participatory design, and behavior change. The interdisciplinary nature of the study area enabled design, psychology, and medical subjects to merge in this design research study. In light of the literature, the design of the experiment consisted of pre-post surveys, expert interviews, a co-design workshop, and data analyses. The career goals-associated delayed childbearing among higher educated individuals may occur fertility problems. The selected participant group was higher-educated Turkish university students and academicians aged between 18 to 45 years. Firstly, the pre-survey was completed with 153 participants, 106 of whom gave their e-mail addresses to attend the post-survey. The first findings from the pre-survey showed that even highly educated people had insufficient knowledge about their fertility, which is in line with the literature. After the pre-survey, expert interviews were conducted with four experts to get insights and discover unknown facts. In the co-design workshop, both empathy mapping and brainstorming sessions were organized with twelve shareholders to explore the main features of the behavioral change model in regard to fertility potential. With these co-design sessions, a fear-inducing video was designed to motivate people by reminding them of the aging process and describing how to learn about their fertility potential. The experimental group was informed with a fear-inducing video and the control group was informed with a brief text at the beginning of the post-survey. A comparison-based analysis was performed to determine whether the video-informed participants gained awareness of their fertility or not compared to text-informed ones. The findings showed that both groups gained information; however, fertility awareness of the video-informed ones increased significantly as compared to the text-informed ones. This increased awareness can be considered the first step of behavior change on fertility issues. While almost all of the participants of the video-informed group changed their ranking of the most important factor as "ovarian reserve" contrary to their initial rankings, only half of the text-informed group ranked it as the most important. Furthermore, the video-informed group increased their true statement selections by about 70% and decreased false statement selection by 45% according to comparative analysis between their pre- and post-survey responses. In conclusion, this study showed that a designed material was more effective than an underdesigned material in creating awareness and encouraging behavior change on a taboo topic in the case of fertility. While raising awareness and encouraging behavior change, this study embraced a shift from a "designing for them" approach to a "designing with them" approach. Taken together, this thesis can be considered as one of the first studies to contribute to the literature by studying how a designed material can create awareness and encourage behavior change on taboo topics through a co-design approach. Nevertheless, there were some limitations during the study. The Coronavirus pandemic affected the study plan and decreased the sample size of the participants. All meetings were conducted online because of the pandemic. Also, long-term observation and social impact assessment could not be performed because of the short time schedule of the thesis.
-
ÖgeÇeşitli fonksiyon alanlarında kullanılması amaçlanan dönel tuvalet masası üzerine bir uygulama çalışması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Süzer, Didem ; Alphan, Ahmet ; 21842 ; Endüstri Ürünleri TasarımıBu tez kapsamında amaç; "Tuvalet masası" ekipmanının tarih içinde gelişimi, kullanım amaçlarının yanısıra günümüz koşulları içerisinde mevcut teknolojileri kullanmaya çalışarak farklı fonksiyonların kullanıcı yaklaşımları açısından araştırılarak dönel tuvalet masası tasarımının ortaya konmasıdır. I. bölümde ilk olarak; yatak odalarının önemli bir ekipmanı olan tuvalet masasının tanımı yapılarak tarihsel süreç içindeki gelişimi, kullanımı incelenmiştir. Daha sonra tuvalet masası kullanıcısı belirlenip tanımlanarak kullanıcı özellikleri incelenerek tuvalet masasında yapılan eylemlerle günümüz tuvalet masası kullanım yerleri ve şekilleri örneklenmiştir. Bölüm sonunda ise kullanıcı açısından tuvalet masası mobilyasının etkileyen faktörler araştırılmıştır. II. bölümde I. bölüm sonuçlarına dayandırılarak Dönel Tuvalet Masası tasarımı ilk eskiz ve çizimleri ile birlikte anlatılmış ve bu tasarımı etkileyen faktörler belirlenmiştir. Proje aşamasından sonra 1/1 ölçekte, ilk prototip İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi maket atölyesinde imal edilmiştir. III. bölümde Dönel Tuvalet Masası tasarımına kullanıcı yaklaşımını belirleyebilmek amacıyla deney ve anket çalışmaları yapılmıştır. Deneysel çalışmalar gözlemlerle birlikte sürdürülmüştür, anket çalışmaları ile desteklenmiştir. Yaklaşık 100 kullanıcı ile görüşülmüş çalışmaları değerlendirilmesi yapılarak sonuçlar ortaya konmuştur. Sonuçta ise bu çalışma ile tez amaçlarına ne derece ulaşıldığı tartışılmıştır.
-
ÖgeÇocukla birlikte gelişen çok amaçlı bebek bakım masası üzerine bir uygulama çalışması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Baylan, Filiz ; Alphan, Ahmet ; 21841 ; Endüstri Ürünleri TasarımıGelişen teknoloji ve sanayileşme toplumumuzda, düşünce tarzının değişmesi, kültür düzeyinin yükselmesi, yaşma seviyesinin farklılışması gibi olumlu gelişmelere neden olmuştur. Gittikçe küçülen aile yapısı nedeniyle de aile içinde çocuğa verilen önem ve sunulan imkanlar da fazlalaşmıştır. Çocuğun fiziksel ve psikolojik gelişimlerine paralel olarak ihtiyaçları da daha dikkatli incelenmeye başlanmıştır. Dolayısıyla bu ihtiyaçlara cevap verebilen çocuk ekipmanlarının sayısında artış ve farklılaşmalar olmuştur. Ancak piyasada kullanılan ekipmanların içinde çocuğun ve annenin tüm ihtiyaçlarına aynı anda cevap verebilen, çocukla birlikte gelişip büyüyen ve ailelerin ekonomik durumunu zorlamadan alabilecekleri çok fonksiyonel bir ekipman açığı olduğu gözlemlenmiştir. Bu açığa cevap verebilen bir ekipman tasarımına geçilmeden önce, çocuğun fiziksel ve psikolojik gelişimleri, bu gelişimler sırasındaki ihtiyaçları, annenin çocuk bakımı sırasındaki ihtiyaçları boyutları gibi birçok konunun incelenmesi gerekmektedir. Tüm bu araştırmaların tasarımda hedeflenen amaçlara ulaşmak için yardımcı olacağı kararından yola çıkılarak, elde edilen verilerin dikkatlice değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu bilgiler ışığında ekipmanın içermesi gereken özellikleri, yapılacak eylemlerin nerede ve nasıl çözümlenmesi gerektiğine karar verilmektedir. Tasarımın çizimleri tamamlandıktan sonra uzman yardımı ile hazırlanan anket formalarının doldurtulması ve maket atelyesinde yaptırılan prototipin denetilmesi ve sonuçların değerlendirilmesine geçilmiştir. Bilgisayar yardımıyla yapılan değerlendirmeler sonucu bu ekipmanın endüstri ürünü tasarımı olabileceğine ve seri üretim sonucu geniş bir kitleye hitap edebileceğine karar verilmiştir.
-
ÖgeEndüstri ürünlerinde tasarımın değerlendirilmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1995) Teker, Murat ; Öke, Altan ; 46608 ; Endüstri Ürünleri TasarımıDeğerlendirme günümüzde tasarlama sürecinin bölünmez bir parçası haline gelmiştir. Değer verme, değerIendirme ve karar verme tasarımcı için bir yöntem sorunu olarak ortaya çıkmaktadır. Günümüzde 19.YYın el işçiliğine dayanan üretimine yönelik tasarım anlayışından vazgeçilmiş kitlesel üretime yönelik endüstri ürünlerinin tasarımına geçilmiştir. Endüstri tasarımı bugün artık dünya ekonomisinde önemli bir güç olmuştur. Endüstri tasarımının önem kazanması, ürünün ne şekilde değerlendirileceği kavramını gündeme getirmiştir. Endüstri ürününde aranan temel nitelikler işlevsellik, ekonomi ve estetiktir. Tasarımcının amacı insana uygun bir çevre yaratmaktır. Bu yapay çevreyi oluşturan tasarlanmış ürünler olduğuna göre tasarımcıya düşen görev gerek ürünlerin işlevselliğini, kullanışlılığını gerekse görsel niteliklerini geliştirmektir. Bu gelişimi ürünün tasarlanıp, üretilmesi, satılması ve kullanılması aşamalarında yapılacak değerlendirmeler sağlayacaktır. Değerlendirme ürünün özelliklerinin ortaya konması ve bu özelliklerin amaca uygunluğunun araştırılmasıdır. Endüstri tasarımı alanında ortaya konmuş bir ürünün başarısının değerlendirmesi tasarım, üretim ve satışın sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi açısından yararlı olabileceği düşüncesi ile bu çalışma hazırlanmıştır.DeğerIendirme ile elde edilecek bilgiler ürünün geliştirilmesinde kullanılabileceği gibi aynı konuda ortaya konulacak başka bir ürünün özelliklerinin amaca daha uygun olmasını sağlayabilir.
-
ÖgeExploring the concept of product attachment: The case of precious objects(Graduate School, 2022-01-28) Gökaltay, Elif ; Çelikoğlu, Özge ; 502181903 ; Industrial Design ; Endüstriyel TasarımWhile most products lose their appeal with time some remain meaningful and precious for users that experience a form of attachment towards them. This thesis focuses on the concept of product attachment which is found to be a factor that leads users to keep their existing products for more prolonged periods instead of replacing them. This behavioral change results in lowering the high rate of consumption. The thesis consists of six chapters. The first chapter is an introduction covering the background information about the subject and presenting the aim and scope of the study along with the research questions. The second chapter includes a literature review covering topics of product attachment, meaningful products, and emotional durability. Product attachment is explored by examining product-user relationships. In the third chapter, the methodology is explained. The research has a qualitative and exploratory quality and has an interpretive approach. Two research methods have been implemented to gather data, these were cultural probes and semi-structured interviews. Literature concerning the implemented methods was provided. In the fourth chapter, all stages of fieldwork are covered. The primary research was conducted using the method of cultural probes. This method involves a period that provokes a reflection process and was selected to gather insightful material regarding participants' experiences. Following a one-week cultural probes process, a series of semi-structured interviews have been conducted to gain a deeper understanding of the data gathered from the primary research. The fifth chapter consists of the analysis and interpretation of the findings. The method of qualitative content analysis was implemented, and the according literature is presented. The cultural probes material was analyzed under sixteen main categories which corresponded to tasks that were taken as units during the coding process. The findings were interpreted and presented under main categories and subcategories. A data-driven and concept-driven strategy were pursued. As interviews were audio recorded all were transcribed. The sixth chapter is the last chapter that consists of the conclusion where it has been stated that the findings and categories derived from the research analysis corresponded with the categories of the product attachment literature.
-
ÖgeInvestigating how users make sense of unused products in domestic space(Graduate School, 2022-06-14) Coşkun, Beril ; Çelikoğlu, Özge ; 502181901 ; Industrial DesignIn this study, the users evaluated their relations with their possessions that are no longer used in the home environment through these factors and practices. In the literature, the stages of the relationship that users establish with these products are defined. In this research, the user-product relationship is at a stage after a breakdown point, thus, the product is not disposed of even though it is no longer used. The main study was carried out in two stages. Survey and semi-structured interview methods were used to reveal the correlation between the determinants of product attachment and the practices of the users, and the observation method accompanied these methods. In the first stage, an online survey consisting of multiple choice and open-ended questions was conducted, which included associating unused possessions with determinants of product attachment and practices, and participants were asked to evaluate their possessions for each concept. In the second stage, interviews were conducted with 10 participants who participated in the survey and it was aimed to get more detailed and comprehensive data from users about their possessions.
-
ÖgeInvestigating user experiences with domestic service robots through metaphors: The case of robot vacuum cleaners(Graduate School, 2022-01-21) Önal, Onurcan ; Çelikoğlu, Özge ; 502181907 ; Industrial Design ; Endüstriyel TasarımUsing metaphors, telling something by meaning something other, is common in daily speech and they are thought to be constructing our conceptual structures. This thesis aims to elicit metaphors used in the expressions about domestic service robots, which are drawing the attention of users and intertwined with daily lives. Conceptualization of and interaction with domestic service robots through metaphors and metaphors' effects on the domestic service robot experience are the key issues of this research. These issues were studied through robot vacuum cleaners, a popular member of the domestic service robot genre, and with this aim, three research methods were applied within an empirical study. These research methods included unobtrusive methods, surveying and semi-structured interviews, each of which had specific sub-purposes within the study design. Firstly, unobtrusive methods were used as a discovery tool for the research field without disturbing the setting. The key insights for conducting further research methods, which comprised product specifications in the market, marketing arguments, initial steps of experiencing robot vacuum cleaners and common problems with these products, were found out with this method. Secondly, a survey research method was used to both determine the demographic profile of robot vacuum cleaner users and measure their perceptions of the robot vacuum cleaners they have been experiencing with semantic differential scales. It was observed in the survey results (N=118) that participants had been experiencing their robot vacuum cleaners for up to more than 3 years. At the same time, participants were seen as perceiving their robot vacuum cleaners as nonanthropomorphic, inanimate, likable and intelligent when asked directly with semantic differential scale items. These results provided a basis for the next research step in terms of giving tangible outcomes for user-profiles and their perceptions. Thirdly, semi-structured interviews were conducted with the voluntary survey participants. The interview schedule included topics covering participants' overall robot vacuum cleaner experience from the purchasing phase or daily routines to maintenance, difficulties, anecdotes or wishes. These interviews (N=10) were recorded and transcriptions of the interviews were analyzed by utilizing the qualitative content analysis (QCA) method. In QCA, the interview transcriptions were segmented into units of coding and each unit was matched with one or more code from the coding frame, which was structured upon concept-driven and data-driven approaches. It was seen in the QCA results that most of the units were about participants' robot vacuum cleaner experiences and half of all units included metaphors. Furthermore, experience and metaphor codes most frequently co-occurred together. This connection signaled a tight connection between the robot vacuum cleaner experience and metaphors. When this connection was elaborated in terms of metaphors, it was determined that there were four main metaphor source groups in the expressions of participants, which were "person", "animal", "space" and "vehicle". The interpretation of metaphor source groups was made afterward. Individual metaphor sources in the groups were are analyzed upon their saliences and relatednesses. The most frequent source in the most frequent source group "person" is seen as the "housekeeper" metaphor source. "Housekeeper" metaphor was salient with its "cleaning" and "autonomy" aspects, which are matching with the intended purpose of "robot" "vacuum cleaner"s. Additionally, "pet" metaphors were found salient with their "friendliness" and "playfulness" aspects or "house" metaphor sources were highlighted with their being "supply unit"s, which were indirectly contributing to "person" metaphors. Finally, a matrix that includes the metaphor sources and saliences/relatednesses is presented with the matches of determined metaphor sources and their saliences/relatednesses as a summary of the findings. These findings were then considered as direct answers to the research questions of the thesis. The study was then concluded by interpreting the use of given metaphors as the means of providing a fluent acceptance at domestic environments and an engaging experience to its users.
-
ÖgeTechnology acceptance of 3d food printers and 3d printed food in domestic environments(Graduate School, 2022) Kaya, Selvinaz Nesibe ; Gelmez, Koray ; 720517 ; Department of Industrial DesignThe acceptability of new technologies and new products by users is a popular research topic. In this research, technology acceptance of food printing will be investigated in food and appliance dimensions. Unlike the existing studies on this technology, it also looks at 3D food printing technology from a design perspective and examines the relationship between food design and 3D food printing under two main dimensions: design of food and appliance. This technology makes possible to produce food in designs that are difficult to achieve by using traditional methods. Studies show that the appearance and texture of the food has an impact on the user's decision to consume a food. In 3d food printer design, there are many factors that will affect the expectations of the users and the decision of use for a appliance that will be placed in the kitchen and to be used in producing food. Under the headings of food and appliance design, the design of the service required to present this technology to the user and the design of the interfaces where the users will make the necessary settings and modeling to get output from this product are also included in this relationship. Food printing requires some digital platforms and systems that require human interaction. It is necessary to select the dish, define the recipe and design if necessary, and adapt the data to the printer or obtain the model and print settings from online platforms. Another issue is service design, which is an important part of the usability and accessibility of a food print. The user's ability to install, use and access the hardware and software should be considered as an experience design. Work should be done on the provision of content and the provision of reliable content. 3D food printers offer a new food production method for use both at home and in food companies or small businesses, thanks to the developments in today's 3D printing technology. It allows consumers to produce personalized products at home. 3D printing can bring culinary arts and non-professional food manufacturers closer together. In the future, this technology will enable everyone to access every recipe and easily produce that dish at home whenever they want. In addition, the user can reach the food that is free from harmful ingredients and has the nutritional values they need. 3D food printers in their current form have barriers such as shelf life, lack of official regulations, constraints of usable materials and the need for processes such as cooking and freezing after printing process. Although it is frequently used in areas such as chocolate printing and cake decoration to create presentation and interesting forms, it is thought that it will change food production methods and become widespread in the future with its potential benefits such as personalized food and new food sources.