FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Arslan, Ertuğrul" ile FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAğır Ticari Taşıt Dizel Motoru Scr Sisteminin Sıcaklık Modellemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-09-13) Akbal, Ozan ; Arslan, Ertuğrul ; 10003210 ; Otomotiv ; AutomotiveDünyada nüfus yoğunluğunun artmasıyla birlikte, ulaşım ve nakliye faaliyetlerindeki artış egzoz gazlarının artmasına neden olmaktadır. Birçok ülkenin bu tür egzoz emisyonlarını azaltmayı amaçlayan Kyoto Protokolü nü imzalaması sebebiyle, özellikle son yıllarda dünyada birçok motor ve taşıt üretici firması egzoz emisyonlarının azaltılması için çalışmalar yapmaktadır. Bu sebeple, hava kirliliğini önlemek amacıyla motorlu araçlara getirilen Euro emisyon standartlarına uygun yeni motor, yeni egzoz sistemleri ve yeni yakıtların kullanımı AB ülkelerinin ardından ülkemizde de zorunlu hale gelmiştir. Türkiye, AB yönetmeliklerine uyum sürecinde daha önce yürürlükte olan emisyon standartlarını AB standartlarına göre yeniden düzenlemiştir. Euro VI egzoz emisyonu standartlarının önümüzdeki yıllarda uygulanacağının bildirilmesiyle birlikte, ağır ticari taşıt üreticileri, egzoz emisyonlarını azaltıcı çalışmalarına hız vermişlerdir. Bu yeni standartlardaki emisyon limitlerine ulaşabilmek için motora çeşitli eklemeler yapılması, farklı bileşimdeki yakıtların kullanılması ve egzoz gazlarının farklı dönüşümlere uğratılması yolunda çalışmalar yapılmaktadır. Bu çalışmalardan en popüler olanı SCR (Selective Catalytic Reduction) sistemi çalışmalarıdır. SCR sistemi, AdBlue adındaki sulu üre çözeltisini katalitik reaktöre enjekte ederek, azotoksit emisyonlarının havada bulunan zararsız azot gazına ve suya indirgenmesini sağlamaktadır. AdBlue sıvısının belirli bir sıcaklık değerinin altında donuyor olması sistemin en önemli sorunlarından birisidir. Bu durumu engellemek için, SCR sistemi elektriksel olarak ve motordan gelen sıcak su tesisatı ile ısıtılmaktadır. Sistemin kontrolü ve istenilen emisyon değerlerinin sağlanabilmesi için, sistem komponentlerinin yüzey sıcaklıklarının ve egzoz gazı sıcaklıklarının bilinmesi şarttır. Bu sıcaklık değerleri; ortam sıcaklığı, ortam basıncı, yakıt giriş ve çıkış sıcaklığı, yakıt giriş ve sıcaklık basıncı, motor içindeki havanın sıcaklığı ve nem oranı, motor suyu sıcaklığı, egzoz karşı basıncı, motor yağı sıcaklığı gibi birçok parametreden etkilenmektedir. Dizel motorlarda bulunan bütün SCR komponentlerinin sıcaklık sensörleriyle donatılması çok pahalı bir yöntem olduğundan, sıcaklık sensörleri sayısını minimumda tutmak öncelikli amaçtır. Bu tez çalışmasının öncelikli amacı, sıcaklık sensörleri miktarı optimize edilmiş SCR sisteminin ortalama sıcaklık değerlerini yansıtan modelin oluşturulmasıdır. Sistemin sıcaklık modellemesi, fiziksel sıcaklık değerleri ve yapılan ölçümlere göre yapılmaktadır. Modelleme için, değişiklik değerlere göre simulasyon yapılabilen Matlab/Simulink programı kullanılmıştır. Bu tez çalışmasında ayrıca, SCR sistemi ve sistemin sıcaklık modellemesinin yanısıra, diğer emisyon azaltıcı sistemler, dizel motorların genel özellikleri ve emisyonları, yeni egzoz emisyon standartları, ağır ticari taşıt üretici firmaların çalışmaları gibi konulara da değinilmiştir.
-
ÖgeBenzin Ve Dizel Motorların Performansına Alternatif Yakıtların Ve Katkı Maddelerinin Etkisinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Peker, Ali ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveYapılan bu yüksek lisans tez çalışmasının birinci bölümünde, benzin ve dizel motorlarında kullanılan yakıtlar özellikleri ve elde ediliş yöntemleri ile beraber anlatılmıştır. Ayrıca yine bu bölümde benzin ve dizel yakıtlarından beklenen özellikler kullanım yerine göre belirtilmiştir. Daha sonraki bölümde ise, günümüzde kullanılmakta olan yakıtlara alternatif olarak geliştirilen ve ya kullanılan yakıtlar özellikleri ile beraber anlatılmıştır. Herbir alternatif yakıtın elde edilişi, özellikleri ve araçlarda kullanımı bu bölümün içeriğini oluşturmaktadır. Son bölümde ise, petrol türevli yakıtların özelliklerini belli amaçlar için iyileştiren, geliştiren yakıt katkı maddeleri benzin ve dizel motoru yakıtları için ayrı ayrı incelenmiştir. Burada, yakıt katkı maddelerinin kullanım amacı ve özellikleri onların yanma öncesinde ve yanma sırasında kullanılmasına göre sınıflandırılmıştır. Teorik ve uygulamalı deneyler sonucunda elde edilen pratik bilgiler ışığında, yakıtlarda kullanılan katkı maddelerinin taşıt performansını ve egzoz emisyon değerlerini iyi yönde etkilediği görülmüştür. Burada önemli olan husus, kullanılacak katkı maddesinin verebileceği zararlara karşın sağlayacağı faydaları optimize ederek karışım oranını ve kullanım yerini doğru belirlemektir. Alternatif yakıt adayları ile yapılan deneyler ve teorik bilgiler ışığında ise, her bir yakıtın sahip olduğu özelliklerin onların tamamen kullanılabilir olması için yetmediğini göstermektedir. Burada da optimizasyon ve yapılabilirlik doğru tespit edilmelidir. Maliyet, güvenlik, devamlılık, performans ve elde edilebilirlik alternatif yakıt adaylarının en önemi optimizasyon datalarıdır.
-
ÖgeDizel motorların doğal gaz motorlarına dönüştürülmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1994) Pancar, Fuat ; Arslan, Ertuğrul ; 39629 ; OtomotivGünümüzün önemli sorunu haline gelen egzoz ve gürültü emisyonları ve enerji kaynaklarının tükenmesi sonucu olarak bunlara çareler aramak amacı ile birçok çalışmalar, araştırmalar yapılmıştır. Motorların alternatif yakıtlarla çalıştırılmaları araştırılarak bu sorunlara optimum çözümler getirmek istenmiştir. îşte bu çalışmalardan biri de doğal gaz motorları olmuştur. Doğal gaz motorları baştan konstrükte edilebilecekleri gibi mevcut dizel motorlarına çeşitli modifikasyonlar uygulanarak da yapılabilmektedirler. Bu çalışmada dizel motorlarının doğal gaz motorlarına dönüştürülmesi ele alınmıştır. Bu dönüştürme de sadece tek yakıtlı olarak ele alınmıştır çünkü çift yakıtlılar ile yukarıda sıralanan amaçların hepsine ulaşılamamaktadır. Çalışma altı ana bölüm altında toplanmıştır. Birinci bölümde doğal gazın dünyada rezervleri ve kullanılma oranlarından bahsedilmiştir. Dizel motoru ve doğal gaz motorunun aynı enerji miktarını verebilmesi için gerekli yakıt miktarları hesaplanıp karşılaştınlrnışur. İkinci bölümde ise yakıt olarak kullanılan doğal gazın genel özelliklerinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde doğal gazın taşıt motorlarında kullanılması için depolanması yöntemleri, kullanılan depolama tankları, yeni tip yarikriyojenik tanklar ve avantajları, doğal gazın egzoz ve gürültü emisyonlarından ve doğal gaz motorlu taşıtların sürüş rahatlığından bahsedilmiştir. Dördüncü bölümde dizel motorlarının doğal gaza dönüştürülmelerinde devreye giren etkenler : masraflar, sistemin yaygınlaşması, teknolojik ve çevre faktörleri ele alınmıştır. Beşinci bölümde dönüşüm yöntemlerinden, bu yöntemlerde kullanılan sistem lerden ve elemanlardan bahsedilmiştir. Motor üzerinde yapılan değişiklikler olarak da yakıt sistemi, ateşeme sistemi, yanma sistemi, egzoz sisteminden bahsedilmiştir. Kullanılan yakıtın hava fazlalık katsayısına göre tayin edilen fakir karışımlı ve stokryometrOc motor tipleri de ele alınmıştır. Optimum ateşleme avansının bilgisayar destekli bir otomatik kontrol sistemiyle tayini anlatılmıştır. Altıncı ve son bölümde ise yapılan çalışmadan ortaya çıkan sonuçlar ele alınmıştır. Doğal gaz motorlarının performansları, yakıt sarfiyatları ve doğal gaz motorlarının çeşitli konularda diğer tip motorlarla karşılaştırılmaları yapılmıştır.
-
ÖgeDoğal Gazlı Taşıtların Geliştirilmesi Ve Benzinli Taşıtlarla Karşılaştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Turhan, Hakan ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveBu yüksek lisans tezinde, doğal gazlı taşıtların motor teknolojisindeki gelişmeler, egzoz emisyonu, enerji verimi ve çevresel etkilerine genel bir bakış açısı sunulmaktadır. Gelişen ülkelerde taşıt sayısı ve genel enerji kullanımı hızla artmaktadır. Bu yüzden gelecekte egzoz emisyonları ve yakıt tüketimi, bugünden çok daha önemli olacaktır. Düşük yakıt maliyeti, her geçen gün azalan teknolojik maliyeti ile önemli derecede düşük egzoz emisyonu değerleriyle; çevre ve insan sağlığına duyarlı olan doğal gazlı taşıtlar 21. yüz yıl ulaşım sektöründe önemli bir yer sağlayacaktır.
-
ÖgeDışarıdan Şarj Edilebilen Hibrit Elektrikli Araç İle Menzil Artırıcılı Elektrikli Araç Konseptlerinin Karşılaştırmalı Analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-09-13) Güner, Cenk ; Arslan, Ertuğrul ; 10004776 ; Otomotiv ; AutomotiveBu tez çalışması kapsamında, dışarıdan şarj edilebilen hibrit elektrikli araç ile menzil artırıcılı elektrikli araç konseptlerinin karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Dışarıdan şarj edilebilen hibrit elektrikli araç için Toyota Prius Plug-in Hybrid ve menzil artırıcılı elektrikli araç için ise Chevrolet Volt binek araçları seçilmiştir. Konuyla ilgili literatür araştırması yapılmış ve konuya ilişkin terminoloji açıklanmıştır. Tezde analizi yapılacak araçların kısa geçmişleri ve çalışma prensiplerinin incelenmesinin ardından, elde edilen veriler ve bilgiler doğrultusunda, araçların bilgisayar modellemeleri yapılmıştır. AVL Cruise taşıt simülasyon programında modellemelerin tamamlanmasının ardından, performans ve ekonomi değerlendirmeleri için, araçlar Yeni Avrupa Sürüş Çevrimi(NEDC)’ni koşturulmuşlardır. Çevrimin sonuçları doğrultusunda gerekli analizler ve kıyaslamalar yapılarak, her iki araç konseptinin de otomotiv endüstrisine ve kullanıcısına neler katabileceği değerlendirilmiştir.
-
ÖgeEtanol Katkılı Yakıt Kullanımının Motor Performansına Ve Emisyonlara Etkisinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Şenveli, Eren ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveFosil yakıtların; dünya üzerindeki rezervlerinin azalması, hava kirliliğine neden olması, siyasi ve ekonomik krizlerden çabuk etkilenmesi, rezervlerinin belirli bölgelerde toplanmış olması gibi olumsuzluklarından dolayı alternatif yakıtların kullanımı ve alternatif yakıtlarla ilgili yapılan deneysel çalışmalar hız kazanmıştır. Günümüzde içten yanmalı motorlarda etanol, metanol, doğal gaz, hidrojen ve LPG gibi alternatif yakıtlar kullanılmaktadır. Yapılan çalışmanın amacı; bir dizel motorda yenilenebilir alternatif yakıt olarak kullanılabilen etanolün dizel yakıt ile farklı oranlarda ve değişken sıkıştırma oranlarında kullanılması durumlarında performans deneylerine bağlı silindir içi basınç ve egzoz emisyonlarının ne gibi değişimlere uğradığının belirlenmesidir. Bu karakteristiklerinin bulunmasında tek silindirli bir test motoru olan ASTM–CFR motoru sabit motor devrinde (900 d/d) ve yüksüz olarak çalıştırılmıştır. İlk olarak motor %100 Euro – dizel yakıtı ile çalıştırılmış ve referans değerler elde edilmiştir. Hacimsel olarak %5, %10, %15 oranlarında etanol katkılı Eurodizel yakıtı 14.8:1, 16:1, 17.4:1, 19:1 ve 21:1 sıkıştırma oranlarında denenmiştir. Bulunan sonuçlarla referans dizel yakıt ile elde edilmiş referans değerleri karşılaştırılmış ve söz konusu alternatif yakıtın motor performansı ve egzoz emisyonları üzerine etkileri ortaya konmuştur.
-
ÖgeHafif Uçaklarda Kullanılan İçten Yanmalı Motorlardaki Gelişmelerin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Değirmencioğlu, Belgin ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv Mühendisliği ; AutomotiveBu çalışmada, hafif uçaklarda kullanılan içten yanmalı motorların tarihsel süreçteki gelişimi, yapısı, ateşleme sistemleri, yakıt sistemleri, soğutma sistemleri ve günümüzdeki gelişmeleri incelenmiştir. Havacılıkta dört zamanlı pistonlu motorlar tercih edilirler. Pistonlu motorlar için en uygun sınıflandırma silindir dizilişine göre yapılandır. Son yıllarda ağırlıktan kazanmak için silindir dizilişinde dizayn değişiklikleri yapılmış ve hafif alaşımlı malzemeler kullanılmıştır. Motorun çalışması için gerekli yanabilir yakıt/hava karışımını sağlayan karbüratörler, silindir içerisine dolan karışımın doğru zamanda ateşleme sırasına göre yanmasını sağlayan ateşleme sistemi, yakıtın yanma odasına gelmesini sağlayan yakıt sistemleri ve motoru soğutan soğutma sistemleri incelenmiştir. Son yıllarda yakıt enjeksiyon sistemi, devamlı yakıt enjeksiyon sistemi, silindirler ve motor vibrasyon izolatörlerinde gözlemlenen gelişmeler incelenmiştir.Textron Lycoming ve Teledyne Continental ‘e ait içten yanmalı motorlar karşılaştırılmıştır.
-
ÖgeHavayla Çalışan Bir Roket Motoruyla Taşıt Tahriğinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Arıcan, Mehmet Mert ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveBu tez çalışması kapsamında, örnek bir taşıtın havayla çalışan bir roket motoruyla tahriği incelenmiştir. Roket motorundan elde edilecek tepki kuvvetinin bu taşıtın belli bir sabit hızında, üzerine etki eden seyir dirençlerini dengeleyen kuvvet olduğu düşünülmektedir. Bu bakımdan taşıtın öngörülen hareketi esnasındaki seyir dirençlerinin hesaplanmasıyla, roket motorundan alınması hedeflenen tepki kuvveti bulunmuştur. Bu hesabın değişik hız değerleri için yapılmasından sonra, elde edilen tepki kuvvetlerini makul miktarda yakıcı ve yakıt debisiyle sağlayan sistemdeki lüle, yanma odası ve püskürtme sisteminin tasarımı yapılmıştır. Yapılan bu tasarım birçok faktöre bağlı olarak değiştiğinden, tanımlanan roket motoru karakteristik parametreleri yardımıyla, değişen işletme koşullarının tasarlanılan sisteme ne gibi etkiler yaptığı araştırılmıştır. Bu çalışmada yanma odası basınçları ile yakıcı ve yakıt olarak kullanılan hava ve kerozen arasındaki yanma reaksiyonunda karışım oranını tanımlayan hava fazlalık katsayıları değiştirilerek elde edilmesi hedeflenen tepki kuvvetine göre tasarımı yapılan roket motorundaki lüle boğaz ve çıkış kesit alanları, yanma odası uzunluğu ve gerekli yakıcı ve yakıt debisi gibi büyüklüklerin bu değişimlerden ne şekilde etkilendiği incelenmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise yapılan tasarıma uygun bir püskürtme sisteminin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Hava ile kerozenin yanma reaksiyonları ve yanma odasına giriş hızları dikkate alınmak suretiyle, taşıt hızlarına göre hesaplanan tepki kuvvetini sağlayan yakıcı ve yakıt debisini, tasarımı yapılan roket motoruna sevk edecek püskürtme sistemi büyüklükleri hesaplanmıştır. Ayrıca bu büyüklüklerin değişen koşullardan ne şekilde etkilendiği oluşturulan tablo ve grafikler yardımıyla belirtilmiştir.
-
ÖgeHibrit Elektrikli Hafif Ticari Araçta Dizel Motoru Azotoksit (nox) Emisyonları Optimizasyonu(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Erbeyler, Seçkin Ali ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveSöz konusu tez çalışmasında ilk olarak hibrit elektrikli araçların yapıları, bileşenleri ve bu bileşenlerin araç tasarımına ve araç kontrol stratejisine etkileri incelenmiştir. Ayrıca genel olarak hibrit araç çalışma modları belirtilmiştir. Çalışmanın ilerleyen bölümlerinde, uygulanacak hibrit yapının belirlenmesi için dijital ortamda en kötü şartları temsil eden hibrit araç bileşenlerinin üç boyutlu modelleri ile başlangıç geometrik fizibilite çalışmaları yapılmıştır. Alternatif araçlar üzerinde yapılan söz konusu çalışmalar ve üründen beklenen özellikler ışığında uygulanacak hibrit yapı belirlenmiştir. Belirlenen araca bağlı proje hedefleri düzenlenerek hibrit araç bileşenleri seçilmiş ve bileşenlerin dijital ortamda üç boyutlu modelleri ile geometrik yerleşimi sonlandırılmıştır. Hibrit araç dönüşümü tamamlandıktan sonra ise dizel motoru azotoksit (NOX) emisyonlarının optimizasyonu için sayısal yöntemler yardımıyla konvansiyonel ve hibrit araç modelleri kurulup fiziksel test sonuçları ile karşılaştırılarak modellerin doğruluğu kanıtlanmıştır. Sonraki aşamada doğruluğu kanıtlanan hibrit araç modeli ile sanal ortamda, içten yanmalı motorun sürüş çevrimi boyunca gösterdiği çalışma karakteristiğini değiştirmeye yönelik parametreler ile çeşitli iterasyonlar yapılarak yakıt tüketimi ve azotoksit (NOX) emisyonları için optimum değerler elde edilmiştir. Çalışmanın sonucu olarak fiziksel test ve sanal araç modelleri arasındaki ilişki gözetilerek, optimize edilen kontrol algoritması ile aracın gerçekte sahip olacağı yakıt tüketim ve azotoksit (NOX) emisyon değerleri belirlenmiş, seçilen stratejinin avantajları ve dezavantajları ortaya konulmuştur. Elde edilen sonuçların doğruluğunun kanıtlanabilmesi için referans hibrit aracın fiziksel olarak son kontrol stratejisi ile donatılarak test edilmesi gerektiği kararına varılmıştır.
-
Ögeİçten Yanmalı 4 Zamanlı Motorlarda Supap Sistemlerindeki Gelişmelerin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Çelebi, Erkan ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveBenzinli motorlarda supap sayısının artması motor gücünü ve geniş aralıktaki motor hızlarına ulaşma imkanı vermiştir.Bu metod motorun belli güç veriminin artmasında uygun bir yoldur. Tezimde supap ve supap mekanizmalarının tahımı , ortalama emme Mach sayısı (Mim) kullanarak 4 zamanlı motorların Volumetrik verim karakteristiklerinin analizleri , 5 supaplı motor dizaynı üzerine araştırmalar anlatıldı. 4 zamanlı motoru eksoz ve emme boru sistemlerinden ayar etkisine sahip olmadan motor devri ve Volumetrik verim arasındaki bağıntılar , emme supap kapanması ve emme supap efektif açılma alanını değiştirerek oluşan sonuçlar sunuldu. 4 zamanlı motorun performansını geliştirmek için motor moment, volumetrik verim ve ısı verimi çok supaplı motor dizaynı uygulamalarındaki çalışma sunuldu
-
Ögeİçten Yanmalı Dizel Motorlarda Biyodizel Kullanımının Motor Performansına Ve Emisyonlarına Etkisinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Kızılkan, Volkan ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveArtan petrol fiyatları, enerji ihtiyacı, bağımsız enerji politikalarına duyulan ihtiyaç, çevre sorunları ve buna karşılık hızla azalan enerji kaynakları sebebiyle alternatif enerji kaynakları hakkında yapılan çalışmalar son yıllarda oldukça artmıştır. Üstünde çalışma yapılan en önemli alternatif enerji kaynaklarından bir tanesi de biyodizeldir. Hem yenilenebilir olması hem de kullanılmasıyla çevreye salınan zararlı gazların petrodizel ile rekabet edebilir durumda olması bu yakıtı önemli kılmaktadır. Bu çalışmada kanola ve soyadan elde edilmiş bir biyodizel (Hacimsel olarak %20 soya, %80 kanola içermektedir.) yakıt kullanılmıştır. Biyodizel yakıtın dizelle hacimsel olarak 15/85 (B15) oranında oluşturduğu karışım normal dizelle karşılaştırılmıştır. Deney, sıkıştırma oranı değiştirilebilir, tek silindirli, su soğutmalı Farryman_1977 tipi bir CFR Diesel motorunda yapılmıştır. Öncelikle normal dizel yakıtla çeşitli sıkıştırma oranlarında performans ve emisyon deneyleri yapılmış, daha sonra aynı sıkıştırma oranlarında biyodizel/dizel karışımı ile aynı deney tekrarlanmıştır. Bu iki yakıt için elde edilmiş olan deney sonuçları birbirleriyle karşılaştırılarak, sıkıştırma oranının ve yakıt tipinin motor performansına, ise ve diğer emisyon değerlerine etkisi incelenmiştir. Deney sonucunda elde edilen sonuçlar performans ve emisyon sonuçları olarak gruplandırılabilir. Performans sonuçalrında ε =17,13 haricinde hemen tüm sıkıştırma oranlarında ve tüm yüklerde B15 yakıtı daha iyi güç, moment ve özgül yakıt sarfiyatı değerleri vermiştir. Ancak hem B15 hem de dizelin performansları artan sıkıştırma oranıyla birlikte azalmaktadır. Her iki yakıt içinde en iyi performans değerleri ε=17,13’ te elde edilmiştir. B15’ in HC emisyonu değerleri tüm sıkıştırma oranlarında dizele kıyasla daha iyidir. NOx emisyonu miktarı ise ε=17,13 hariç tüm sıkıştırma oranlarında dizele kıyasla daha kötüdür. CO ve CO2 emisyonları için kesin bir şey söylenememektedir. Her iki yakıt için de sıkıştırma oranı arttıkça CO ve HC emisyonları artmış; NOx emisyonu miktarı azalmıştır.
-
ÖgeModern Bir Nhdd Motorun Elektronik Kontrol Ünitesini İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Çelik, Emre ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveElektronik ve bilgisayar dünyasında yaşanan yenilikler kısa zamanda her sektörü sarmıştır. Otomobil sektörü de bu gelişmelerden en geniş paylardan birini almıştır. 1970’lerin başında sadece araçların radyo teyplerinde rastlanan elektronik, kısa sürede araç motor ve güç aktarım sistemlerinin kontrolünde kullanılmaya başlamıştır. Yakıt ekonomisi, egzoz gazları emisyonu, gürültü, titreşim, sürüş konforu gibi bir çok parametre araçlarda yer alan bu elektronik kontrol sistemleri sayesinde olumlu yönde iyileştirilebilmektedir. Elektronik kontrol üniteleri sayelerinde araçlar farklı çalışma şartları için farklı motor özellikleri gösterebilmekte, bu özelliklerini hepsini tek bir potada eritmektedir. Yukarı da belirtilen sistemler kısa zamanda ağır ticari vasıtalarda da kullanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada incelen NHDD ( New Heavy Duty Diesel) motora ait elektronik kontrol ünitesi ve onun uzuvların çalışma prensipleri incelenmiştir. Motor kalibrasyonu ile motorun avans açısı ve basınç parametreleri değiştirilerek bunların NOx emisyonlarına, püskürtülen yakıt miktarına ve özgül yakıt tüketimine etkisi dinamometre testleri yardımıyla ortaya çıkarılmıştır. Yapılan araç testleri ile kritik performans noktaları ve motor çalışma noktaları bulunmuştur. Bu iki deneysel ölçüm sonucu müşteri memnuniyeti için yüksek devir ve yüksek yüklerde düşük yakıt ekonomisini hedef alan, düşük devir ve düşük yüklerde ise düşük NOx emisyonlarını hedef alan bir kalibrasyon stratejisinin benimsenmesi gerektiği öne sürülmüştür. Gerek Elektronik kontrol ünitesinin tanıtımı gerekse bu kontrol ünitesi üzerinden motor parametrelerin değiştirilmesi ve bunların motor çalışmasına etkisi anlatılmıştır.
-
ÖgeModern İki Zamanlı Motorlarda Verimi Artırma Yöntemlerinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Mengi, Melih ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveBu yüksek lisans tezinde, iki zamanlı mevcut motor teknolojisi, hedefleri ve gelişimi üzerine yapılan değerlendirme anlatılmaktadır. Kapsamında geçmişte bir anahtar niteliği taşıyan iki zamanlı Otto çevrimini ve Dizel çevrimi motor gelişmelerini, direkt enjeksiyon sistemi uygulanarak yapılan çalışmaları, emisyon düşürmeye yönelik başka bir çalışmayı, son olarak da süpürme düzenlemeleri ve optimizasyonu projesi hakkında bilgi barındırmaktadır. 1990 yılı sonrası yapılan ilk çalışma, silindir içi direkt enjeksiyon sistemlerinin geliştirilmesi ve HC emisyonlarını düşürme amacıyla iki zamanlı ufak motosiklet motorundaki uygulamadır. İkinci çalışmada ise, performanstan çok emisyon düşümü hedeflenmiştir. Mevcut hali 140KW/L olan kar aracının motoru, iki zamanlı direkt yakıt püskürtmeli motora dönüştürülmüştür. Son olarak, 2003 senesinde Sandia Uluslararası laboratuvarları tarafından geliştirilen, iki zamanlı motorun kaderini belirleyecek tarzda olan, serbest pistonlu motorun, yüksek verimlilik ve düşük emisyonları çalışması incelenmiştir.
-
ÖgeOtomobil Arıza Teşhisinde Elektronik Kontrol Yöntemleri Ve Yeni Test Teknolojileri(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Terzi, Sertan ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; Automotiveİnsanlarda varolan keşfetme isteği bir noktadan başka bir noktaya hızlı ulaşma gereksinimini doğurmuştur. Bu gereksinim kara taşıtlarının keşfine ve yüzyıllar alan bir gelişme süreci ile günümüzün otomobil teknolojilerinin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Otomobil ilk zamanlarında iyi işleyen bir mekanik saat gibiydi. Yoğun bir işçilikle bir araya getirilen parçaların tamir ve servis süreci de işçilik boyutunu ön plana çıkartıyordu. Otomobil bugün ise hareketi sağlayan mekanik sistemler ile bunları kontrol eden elektronik sistemlerden oluşmaktadır. Günümüzde üretilen bir aracın maliyetinin yaklaşık %25’i elektronik sistemlere aktarılan maliyetten kaynaklanmaktadır. Bu oranın 2010 yılında %35 olması tahmin edilmektedir. Araç içindeki bu elektronikleşme süreci doğal olarak yeni arıza teşhis yöntemlerini de beraberinde getirmektedir. Eskiden tornavida ve çekiçle yoğun bir el emeği ile gerçekleşen ve “Mekanik Bilgi”’ye dayanan servis işlemi bugün yerini “Elektronik Servis Ekipmanlarına” ve “Mekatronik Bilgiye” bırakmıştır. Arıza teşhis cihazları olarak bilinen bu servis ekipmanları günümüzde veri tabanları ile desteklenerek otomobillerde kaynaklanan arızaların bulunmasını hızlandırmakta ve kolaylaştırmaktadır. Tabi arıza teşhis sürecinde servis anlayışında yaşanan değişiklikler olduğu gibi yasal normlarda ve düzenlemelerde de çeşitli değişiklikler yaşanmaktadır. Amerika’da 1996 yürürlüğe giren OBDII ve Avrupa’da 2000 yılında yürürlüğe giren EOBD normları çevre koruma kriterlerini baz alarak araç üzerinde çeşitli elektronik sistemlerin bulunma zorunluluğunu ve bunların elektronik ortamlarda teşhisini zorunlu hale getirmiştir. Bu çalışma tarih içinde otomobilin gelişim sürecine kısa bir bakış atmakta ve otomobil içindeki elektronik sistemlerinin yapısı ve işleyişi hakkında bilgiler içermektedir. Çalışmada elektronik sistemlerin ve yeni yasal düzenlemelerin servis sürecinde yaşatmış olduğu karmaşıklığın ne gibi çözüm yöntemleri doğurmuş olduğu araştırılmış, geleceğin servis anlayışı ile yasal düzenlemelerin teknolojileri nereye yönlendirdiği araştırılmıştır. Ayrıca Türkiye’deki servisçilik anlayışı ile ilgili bir tartışma metni de bulunmaktadır.
-
ÖgeSeçici Katalitik İndirgeme Sisteminin Ağır Taşıt Motorlarında Kullanımının Optimizasyonu(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-02-12) Demiröz, Göktürk ; Arslan, Ertuğrul ; Otomotiv ; AutomotiveBu çalışmada, seçici katalitik indirgeme sisteminin ağır taşıt motorlarında kullanımının optimizasyonu yoluyla NOx emisyonlarının indirgenmesi araştırılıp, motor dinamometresindeki test ile analiz edilerek, verileri ve grafikleri ile ortaya konmuştur. SCR (Seçici Katalitik İndirgeme) sistemi anlatılırken, dünya emisyon düzenlemeleri, egzoz emisyon denetimi ve süreci, yanma, NOx kontrol sistemleri, partikül madde emisyonları ve kontrol sistemleri, Euro emisyon standartları ve düzenlemeleri, dizel motorlarda emisyon oluşumu, egzoz emisyon azaltma yöntemleri, katalistler, egzoz emisyon ölçüm yöntemleri, seçici katalitik indirgeme sistemine genel bakış, SCR sistemindeki kimyasal reaksiyonlar, SCR literatürü, SCR sisteminde kullanılan malzemeler ve yan sistemler, sistemin uyumu, seçici katalitik olmayan indirgeme sistemi, dizel motorların incelenmesi, SCR sisteminin incelendiği motorun ve sistemin tanıtılması ve anlatılması ve son olarak test sonuçları anlatılmıştır. Bu mühendislik analizi ve test sonuçları bize Euro emisyon seviyelerinde NOx emisyonlarını nasıl iyi bir şekilde azaltabilip en az seviyelere indirgeyebileceğimizi göstermiştir.