LEE- İşletme Mühendisliği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Başlık ile LEE- İşletme Mühendisliği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBankacılık sektöründe dış kaynak çalışan yönetiminin iyileştirilmesinde bilgi teknolojileri kullanımına yönelik bir uygulama(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-06-27) Akbaba, Seren ; Yıldırım, Nihan ; 507171032 ; İşletme MühendisliğiGünümüzde işletmeler temel faaliyetlerine odaklanmak, teknolojik değişimlere adapte olabilmek, esnek iş gücünü arttırmak veya personel ve işletme maliyetlerini düşürmek gibi ekonomik, stratejik ve teknolojik sebeplerle dış kaynak firmalardan ürün veya hizmet temin etmektedir. Dış kaynak kullanımı, kimi zaman iş süreçlerinin dış firmaya devredilmesiyle, kimi zaman dış firmadan anahtar teslim proje satın alınmasıyla, kimi zaman da tedarikçi firmadan satın alınan hizmeti gerçekleştirecek dış kaynak çalışanların müşteri firma içerisinde hizmet vermesiyle gerçekleşmektedir. Dış kaynak kullanımının, şirketlere sağladığı avantajların yanı sıra bazı dezavantajlar da söz konusudur. Yanlış firma seçimiyle birlikte prestij kaybı, tahmin edilemeyen gizli maliyetler, bilgi birikimi ve yetkinlik problemleri, çalışanlar ve firma üzerinde kontrol kaybı, inovasyon kaybı, iletişim ve çalışan problemleri bunlar arasında gösterilebilir. Bunları da kapsayan genel zorluklardan biri ise, dış kaynak çalışanların müşteri firma içerisindeki yönetimidir. Dış kaynak çalışan bulunduran müşteri firmalarda, bilgi güvenliği, erişim, izleme, eğitim ve oryantasyon, iletişim, performans ve ölçümleme, kaynak takibi ve kontrolü, izin veya çalışma takibi, operasyonel işlemler gibi bazı zorluklar ve takip edilmesi gereken konular ortaya çıkmaktadır. 2019 yılında ortaya çıkan COVID-19 salgınıyla birlikte, dış kaynak hizmetlere ulaşım daha da kolaylaşmış ve şirketler dış kaynak kullanımını arttırmıştır. Yapılan araştırmalar, küresel kriz anlarında dış kaynak kullanımının arttığını göstermektedir. Dış kaynak kullanımıyla birlikte ortaya çıkan en önemli zorluklardan biri de, bilgi güvenliği ve erişimlerle ilgili problemlerdir. 2020 yılında bankacılık, elektronik ve haberleşme sektörlerinde yapılan yasal düzenlemeler, dış kaynak kullanımındaki güvenlik konusuna dikkat çekmiş ve ülkeler bu kapsamda yönetmeliklerini düzenlemiştir. Pandemi sürecinde, Türkiye'deki 23 mevduat, kalkınma ve yatırım bankasına ait veriler incelendiğinde, bankaların çağrı merkezlerindeki dış kaynak çalışan sayılarının 2020 Mart ayından 2021 Aralık ayına %60 arttığı görülmüştür. İngiltere'de yapılan bir araştırma da, bu süreçte bankalarda makine öğrenmesi ve veri bilimi alanında dış kaynak hizmetlerin arttığını göstermektedir. 2021 yılında, 45 ülkede, farklı sektörlerdeki liderlerle yapılan araştırma ise, bordro, müşteri iletişim merkezi (çağrı merkezi), gayrimenkul yönetimi, bilgi teknolojileri ve finans alanında dış kaynak kullanımının 2019 yılına göre arttığını ve bu alanlarda süreçlerin %60'ından fazlasında dış kaynak kullanıldığını göstermektedir. Tüm bu veriler, pek çok sektörde dış kaynak hizmetlerin sayısında artış olduğunu göstermektedir. Dış kaynak çalışan sayısının artmasıyla birlikte, müşteri firmalarda çalışan yönetimine ayrılan zaman da artacak ve dış kaynak çalışan yönetimindeki zorlukların giderilmesi amacıyla iyi pratiklerin edinilmesini gerektirecektir. Özellikle, bankacılık ve finans sektöründe dış kaynak hizmetlerin artışı, bilgi güvenliği kapsamındaki riskleri de beraberinde getirmektedir. Bankacılık ve finans sektöründe, dış kaynak kullanımına dair yasal mevzuatlar söz konusudur ve dış kaynak kullanan firmaların, bu mevzuatlara uyması beklenmektedir. Literatürden derlenen, dış kaynak çalışanların yönetiminde ortaya çıkan güvenlik, gizlilik, kontrol gibi problemlerin, yüksek seviyede güvenlik ve denetim kontrolleri gerektiren bankalar için daha kritik olması ve bu sektörlerde dış kaynak kullanımının artması ile birlikte, tez kapsamı bankacılık, finans sektörü olacak şekilde daraltılmıştır. Literatürde, dış kaynak çalışanların yönetiminde müşteri firmada ortaya çıkan zorlukların giderilebilmesi amacıyla, dış kaynak çalışanlar için yazılım uygulamalarından faydalanılması gerektiğine dair öneriler yer almaktadır. Şirketler, elektronik insan kaynakları yönetimi (e-İKY) uygulamalarını kullanarak, yönetimsel ve operasyonel işlem maliyetlerini düşürebilir ve bilgilere daha hızlı bir şekilde erişebilir. İnsan kaynakları açısından, dış kaynak çalışanlar, şirket içi çalışanlardan farklı özelliklere sahip olduğu için, yazılım uygulamalarının da farklı özelliklere sahip olması gerekmektedir. Literatürden derlenen öneriler neticesinde, dış kaynak çalışanların takibini kolaylaştırmak adına kullanılacak yazılım uygulamalarında, veri bütünlüğü, kimlik doğrulama, veri gizliliği, self servis işlemleri ve proje takibi, eğitim, performans, geri bildirim ve kontrol, raporlama, izleme ve çalışma süresi takibi, izin ve devamsızlık takibi, bilgilere kolay erişim, kontrollü erişim, erişimin otomatik sonlandırılması ve veri görselleştirme araçlarına yer verilebilir. Tüm bu çalışmalar neticesinde, bankacılık ve bankacılık sektörüne hizmet veren finans veya teknoloji kuruluşlarında kullanılabilecek referans bir yazılım uygulaması önerisi geliştirilmiştir. Dünyada, dış kaynak çalışanların takip edildiği çeşitli yazılım uygulamaları bulunmaktadır ancak bu uygulamaların dış kaynak çalışanların yönetimini iyileştirdiğine ve ihtiyacı ne ölçüde karşıladığına yönelik detaylı bir araştırma bulunmamaktadır. Bazı araştırmacılar, bu uygulamaların veri bütünlüğü, raporlama gibi fonksiyonlarının yetersiz olduğu yönünde görüşler sunmuş ve dış kaynak yönetiminin iyileştirilmesi için kullanılacak yazılım uygulamalarında gerekli analitik, raporlama fonksiyonlarına yer verilmesi ve veri bütünlüğünün sağlanması için gerekli çalışmaların yapılması gerektiğine değinmiştir. Ek olarak, literatürde, dış kaynak çalışan yönetiminde hazır yazılım paketi kullanmak istemeyen veya kendi iç yazılımını kullanmak isteyen firmalara yönelik referans bir uygulama tasarımı da yer almamaktadır. Bu çalışma kapsamında, ilk olarak bankacılık, finans ve bilişim sektöründen farklı şirketlerdeki alanında uzman katılımcılarla literatürden derlenen problemler ve öneriler incelenmiştir. Bu çalışma neticesinde, uygulamanın müşteri ihtiyaçları (iş gereksinimleri) oluşturulmuş ve bu ihtiyaçlar katılımcılarla birlikte Analitik Hiyerarşi Prosesi (Analytical Hierarchy Process) yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Uygulamanın yasal mevzuata uyum, raporlama, kaynak takibi ve kontrolü, operasyonel işlemlerin otomasyonu ve kullanıcı dostu arayüzü ana gereksinimleri ve bunlara bağlı alt gereksinimleri belirlenerek hiyerarşi ağacı çizilmiştir. Ardından, tüm AHP aşamaları uygulanarak ana gereksinimler ve alt gereksinimler için hesaplamalar yapılmış ve müşteri ihtiyaçlarının öncelik değerleri belirlenmiştir. Ek olarak, AHP yöntemiyle öncelik değerleri belirlenen iş gereksinimlerine karşılık gelecek teknik gereksinimler, bilişim sektöründe uzman katılımcılardan oluşan Kalite Fonksiyon Göçerimi (KFG) proje grubuyla atölye çalışmaları yapılarak belirlenmiş ve teknik gereksinim listesi oluşturulmuştur. Belirlenen teknik gereksinimlerin müşteri ihtiyaçlarını ne ölçüde karşıladığını doğrulayabilmek içinse Kalite Fonksiyon Göçerimi yöntemi uygulanarak kalite evi oluşturulmuştur. Teknik gereksinim önceliklerinin müşteri ihtiyaçlarıyla paralel olması, uygulama tasarımını netleştirmeye yardımcı olmuştur. Ayrıca müşteri ihtiyaçlarının önceliklerinde herhangi bir değişiklik olması durumunda, teknik gereksinimlerin ne şekilde etkilendiğinin belirlenebilmesi için duyarlılık analizi de yapılmıştır. Süreç tasarımında ise, teknik gereksinimler ve müşteri gereksinimlerini içerecek şekilde, uygulama fonksiyonları gruplandırılmış ve yapılması gerekenler netleştirilmiştir. Uygulamanın süreç analizi aşamasında, Birleşik Modelleme Dili (Unified Modeling Language) diyagramları kullanılarak, süreç senaryoları ve veri akışı çizilmiştir. Süreç senaryolarının ardından, örnek veri tabanı tasarımı ve örnek mimari tasarım yapılmış; örnek arayüz tasarımları hazırlanmış ve üretime geçiş öncesi gerekli örnek test senaryoları oluşturulmuştur. Veri gizliliği sebebiyle, önerilen uygulama için maliyet hesaplamaları yapılamamış ancak örnek verilerle hesaplama yöntemine yer verilmiştir. Uygulamanın üretime geçiş stratejisi ise, ihtiyaçların öncelik derecelerine göre belirlenmiş ve MVP (minimum viable product) yaklaşımıyla oluşturulmuştur. Önerilen uygulama, veri gizliliği sebebiyle isimleri paylaşılamayacak bankacılık, finans ve bilişim alanlarında faaliyet gösteren 4 farklı şirkete kullandırtılmış ve bu şirketlerde yaklaşık 1,5 yıl sonra uygulamanın sağladığı katkıları ölçmek amacıyla bir anket yapılmıştır. Anket sonuçları, önerilen yazılım uygulamasının, yazılım uygulaması kullanılmayan döneme kıyasla pek çok alanda şirketlere fayda sağlayabileceğini göstermekte ve uygulamayı doğrulamaktadır. Literatürde, AHP ve KFG'nin entegre olduğu çalışmalar yer almaktadır; ancak bankacılık sektöründe dış kaynak kullanımına yönelik bir yazılım uygulamasının gereksinimlerinin belirlenip uygulama tasarımının yapılmasıyla ilgili bir çalışmaya rastlanmamıştır. Gelecek çalışmalar içerisinde, önerilen uygulamanın farklı uygulamalarla rekabet analizi yapılabilir, bankacılık sektörüyle karşılaştırarak haberleşme ve telekomünikasyon sektöründeki dış kaynak kullanımı incelenebilir. Ayrıca, çalışma kapsamında AHP ve KFG kombinasyonu kullanılmıştır, gelecek çalışmalarda yapısal yorumlayıcı modelleme gibi farklı teknikler kullanılarak karşılaştırması yapılabilir. Bu çalışma özgündür; çünkü bir bilgi sistemi tasarımında çok kriterli karar verme tekniklerinden olan AHP metodu ile birer tasarım bileşeni olan uygulama yazılımının fonksiyonları için önceliklendirme çalışması yapılmıştır. Çok kriterli karar verme teknikleri içerisinde AHP oldukça popülerdir ve farklı alanlarda kullanımı bulunmaktadır. Ek olarak, genellikle donanım ve fiziksel ürün geliştirmede kullanılan KFG yaklaşımıyla teknik gereksinimler ve kullanıcı ihtiyaçları eşleştirmesi yapılmıştır. AHP ve KFG'nin birlikte bilgi teknolojileri alanında sistem tasarımında kullanımı ise oldukça nadirdir. Bu iki teknik, işletme mühendisliği çerçevelerinde yer alan fiziksel ve soyut ürün tasarımı yaklaşımlarına örnek teşkil etmektedir. Ayrıca, bu çalışma, gereksinim mühendisliği yaklaşımı da sunmaktadır. Çalışma kapsamında, gereksinim mühendisliğinin ilgilendiği yazılım sisteminin hedefleri ve fonksiyonları belirlenmiş ve bunlar arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu açılardan bakıldığında, literatüre katkı sağlayabilecek ve gelecek çalışmalara referans olabilecek niteliktedir. Özetlemek gerekirse, tezin ilk bölümünde, ele alınan kavramlarla ilgili literatür araştırması sunulmuştur. Sonraki bölümlerde metodoloji ve araştırma adımları ile kullanılan teknikler açıklanmıştır. Analiz metodları ile elde edilen veriler ise üçüncü bölümde sunulmuştur. Son bölümde tartışma ve sonuçlara yer verilmiştir.
-
ÖgeBirleşme ve satın almaların değişim yönetimi açısından incelenmesi: Bir banka örneği(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-06-29) Pekcan, Burak ; Akdoğan Küskü, Fatma ; 507112001 ; İşletme MühendisliğiÖrgütler, bir çevrede faaliyet gösteren, temelinde kar elde etme amacı ile kurulmuş fiziki ve beşeri unsurlardan meydana gelen sistemlerdir. Temelinde yaşamlarını sürdürme amacı güden örgütler için, içerisinde bulundukları çevre, bir yandan ihtiyaç duydukları kaynakları elde etmelerini sağlamakta, diğer yandan bir belirsizlik kaynağı yaratmaktadır. Örgütler bir yandan içerisinde bulundukları çevrede güçlenmeye ve rekabetçi üstünlük elde etmeye çabalarken, bir yandan da çevrenin getirdiği belirsizlikleri ve tehlikeleri azaltmaya çalışırlar. Birleşme ve satın almalar, örgütlerin önemli kaynaklara erişebilmeleri, dış çevrede kendilerine rekabetçi üstünlük elde edebilmeleri ve yaşamlarını sürdürebilmeleri açısından önemli bir stratejik seçim unsuru olmaktadır. Kaynakların heterojen dağıldığı, faaliyet gösterilen çevre içerisinde rekabetin arttığı ve büyük ölçekli örgütlerin pazara giderek hâkim olduğu bir dış çevre içerisinde birleşme ve satın alma hamleleri örgütlere rekabetçi üstünlük sağlamaktadır. Birleşme ve satın almalarda hem satın alan hem de satın alınan örgütlerde çeşitli değişimler yaşanmakta, bu değişimler örgüt yapılarını da doğrudan etkilemektedir. Bu araştırmada, bankacılık sektöründe faaliyet gösteren ve yurtdışı merkezli bir grup tarafından satın alınan bir firma incelenmiştir. Örgüt kuramları ve birleşme ve satın alma yazınından temellerini alan bu çalışmada, satın alım sonrasında örgütsel uyumun yapı, işleyiş ve kültürel boyutlarda sağlanması için gerçekleştirilen çalışmalar vaka araştırması yöntemi ile incelenmektedir. Açıklayıcı araştırma tasarımı kullanılan bu çalışmada veriler birincil (örgütün yönetiminde söz sahibi olan ve satın alım sonrası dönemi yaşamış olan kişiler ile yapılan görüşmeler ve gözlemler) ve ikincil (basılı doküman incelemeleri) veri kaynaklarından yararlanılarak toplanmıştır. Araştırma bulguları, Kaynak Bağımlılığı Kuramı ve Birleşme ve Satın Alma yazını çerçevesinde değerlendirilmiştir. Birleşme ve Satın almalar, beraberinde uyum sağlama gerekliliğini de getirmektedir. Örgütlerin yapılarında, işleyişlerinde ve kültüründe (insan kaynaklarında) çeşitli değişimlere yol açmaktadır. Ancak bu değişimin yoğunluğu, örgütün tüm birimlerinde aynı olmadığı gibi, aynı zaman diliminde de gerçekleşmeyebilmektedir. Değişimin örgütün yapı, işleyiş ve kültürel unsurlarında ne derece gerçekleşeceği yine örgütün bu unsurlarda ne derece yapılanmış ve kuvvetli olduğuyla ters orantılı olduğu kadar, satın alan kuruluşun da bu unsurları değiştirme isteği ile doğru orantılı olmaktadır. Birleşme ve satın alma sonrası entegrasyon sürecinin başarılı bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için, görevlerin ve kültürlerin benzer derecede uyumlaştırılması önemli olmaktadır. Araştırılan vakada da iki örgütün görev ve kültürlerinin uyumlaştırılabilmesi için görev entegrasyonu ve kültürel entegrasyon yöntemlerinin birlikte kullanıldığı görülmektedir. Bunun bir sonucu olarak da örgüt yapıları ve işleyiş şekilleri birbirine yakınlaşmış, ayrıca insan kaynakları yönetimi uygulamaları da benzer hale gelmiştir. Örgütsel değişimin gerçekleşebilmesi ve uyumun sağlanabilmesi için uygulanan uyum mekanizmalarının uygulanış biçimleri de değişebilmektedir. Yapısal uyumun sağlanması için uygulanan uyum mekanizmalarının, çoğunlukla yazında da değinilen yöntemler ile gerçekleştirildiği görülmektedir. Bununla birlikte, örgütsel uyumun gerçekleştirilebilmesi için uygulanan insan kaynakları ve görev entegrasyonu mekanizmalarının uygulanış biçimlerinin, bu vakada yazında aktarıldığı biçiminden bir miktar farklılaştığı görülmektedir.
-
ÖgeDesigning business model framework for public bus transportation authorities: A fuzzy approach(Graduate School, 2023-02-22) Buran, Büşra ; Erçek, Mehmet ; 507162010 ; Management EngineeringCovid-19, which has taken the world under its influence, has also deeply affected the public transportation sector. While public transportation is sustainable with subsidies, the gap between expenses and incomes has grown with the effect of Covid-19. The sector, which meets the majority of its revenues from tickets, decreased by ninety percent during the days of curfews during the pandemic period. Expenses such as disinfection, mask, etc. increased with the addition of additional items. Despite all the difficulties, public transportation continued to serve without stopping during the pandemic period. For this reason, public transportation is seen as a backbone for the cities. Especially in developed and developing countries, it plays a critical role to overcome traffic jams. To achieve this, the service quality of public transportation is seen as a key point. The service quality of public transportation depends on different factors such as operation, repair and maintenance, audit, and management. From the management side, the business model provides a holistic perspective due to taking into account activity, value, and financial status. Business models represent a critical tool for strategic management. It provides managers with an integrated perspective to shape business operations regarding the activity, value, and finance dimensions. When activity composes of key partners, key resources, and key activities, value includes value proposition, customer segments, channels, and customer relationships. Lastly, the finance block comprises revenue streams and costs from Business Model Canvas (BMC) perspective. It serves to understand, communicate, share, change, measure, simulate, and learn more about the different aspects of the firms. According to the type of organization, the business model can be varied such as profit-based or social-based. This thesis presents a business model canvas framework for public transportation organizations including impact factors and their external environment. Impact factor includes social and environmental issues for public bus transportation such as elderly people, disabled people, electric buses, and green transportation. From an external view, PESTEL analysis is taken into account which is political, economical, social, technological, legal, and environmental. Taking into account impact factors and the external environment provides managers or policymakers with a holistic perspective to manage effectively. The main and sub-criteria of the model are designed according to the literature under three hierarchical levels. While the first level of the model is the main criteria which are internal and external environment criteria, the second level comprises sub-criteria of internal and external environment criteria which are business model canvas and PESTEL analysis. Finally, the third level is related to the sub-criteria of the business model and PESTEL analysis. In addition, this thesis aims to query the viability of a new strategic action tool specifically geared to the interests of public bus transportation authorities (PBTAs) around the globe and explore the degree of homogeneity in their responses as well as their possible drivers of them. To answer its research question, the study first offers a generic business model design for a PBTA, which integrates an extended version of the business model canvas with external environmental factors in order to enhance its sustainability. Subsequently, the importance attributions of international transportation experts to different model components are evaluated by using the Spherical and Intuitionistic Fuzzy AHP method. The proposed model is evaluated by experts from four continents: America, Asia, Australia, and Europe. International experts are selected according to their experience. They are selected from different departments which are planning, operation, innovation, strategy development, and finance with more than ten years of experience. There are different methods in the literature such as Multi-Attribute Utility Theory, Analytic Hierarchy Process (AHP), Analytic Network Process (ANP), Fuzzy Set Theory, Case-Based Reasoning, Data Envelopment Analysis, Simple Multi-Attribute Rating Technique, Goal Programming, Elimination and Choice Translating Reality (ELECTRE), Preference Ranking Organization Method for Enrichment Evaluation (PROMETHEE), Simple Additive Weighting, Multicriteria Optimization and Com promise Solution (VIseKriterijumska Optimizacija I Kompromisno Resenje-VIKOR), Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS), and The Weighted Aggregated Sum Product Assessment (WASPAS). Analytic Hierarchy Process (AHP) is mostly used method due to its ease of application, flexibility, applicable to many subjects. But in some circumstances such as vagueness, complexity fuzzy logic is preferred to classical AHP. In fuzzy logic, there are different fuzzy sets. Some of those are Ordinary, Interval-Valued, Intuitionistic, Neutrosophic, Nonstationary, Hesitant, and Spherical. In this problem, fuzzy logic is applied to the model with two extensions which are Intuitionistic Fuzzy Sets (IFS) and Spherical Fuzzy Sets (SFS) to evaluate the proposed model. A solution set is also provided with a traditional AHP in order to check the robustness of the former methods. According to the results, the internal environment is ranked as the most important criterion at the first level for all methods. Whereas the activity element is ranked first at the second level, key partners are ranked first at the third level for all methods. The relative similarity of the results obtained by the traditional and Intuitionistic Fuzzy AHP model suggests that the Spherical Fuzzy AHP model may have better potential to handle the vagueness of the business modeling problems. Sensitivity analyses show that the model is sensitive to expert judgments. From the convergence-divergence perspective, the expert opinions tend to converge more on the internal components of the model and diverge on the external components, especially regarding economic and technological factors. A strategic response action set is also designed to facilitate the adoption of the model by PBTAs. The strategic responses include short and long terms actions, separately. When unexpected conditions such as pandemics trigger short-run responses, the long-run term is mobilized by the planning process. Innovation of the business model is important as designing it. Changing political, economical, social, technological, and legal conditions, the business models can be needed to redesign to survive in the business ecosystem. Development of the proposed business model can be tracked using defined performance indicators time by time. This study contributes to the works of both academicians and practitioners in terms of designing and evaluating public transportation business models. The study not only extends the research on the strategic management of the public bus transportation domain but also contributes to the convergence and divergence debate by offering a reconciliatory duality perspective.
-
ÖgeDisposition bias for different investor categories in Borsa Istanbul(Graduate School, 2022-10-18) Kahya, Evrim Hilal ; Ekinci, Cumhur Enis ; 507102007 ; Management EngineeringFinancial theory based many of its theoretical models on the rationality of investors which was challenged by behavioral finance since two decades. Disposition bias is among the many biases that investors face with and behaving against rationality assumption. Having its base from Tsversky and Kahneman (1979) prospect theory, in which the individuals are assumed to be loss averse, Shefrin and Statman (1985) named this loss aversion as "Disposition bias" for the behaviors of the investors, basically refer to the tendency to sell the investment held for a loss at a slower rate than the investment held for a gain. Related with our study, it is important to explain the human psychology on positive and negative outcomes. It is found that we approach positive occurrences differently from negative ones. One way or another we overweigh the positive circumstances and underweigh the negative ones and shape our daily choices based on this subjective evaluation. This discrepancy leads to irrational choices and behaviors which is the main issue in coping mechanisms of human beings. This irrational behavior finds its projection on finance through disposition bias. If an investor is exposed to disposition bias, she behaves differently when faced with loser portfolio compared to winner portfolio. The psychology of this two different choices was analyzed by Shefrin and Statman (1986) with prospect theory of Kahneman and Tversky (1979). This theory suggested that investors are risk takers when a loss is occurred and refrain from risk when a gain is certain. Weber and Camerer (1998), Anaert et al. (2008), and Lee et al. (2008) checked it through either experiments, simulations and other kinds of statistical analysis and found statistically significant results favoring the prospect theory, whereas Odean (1998), Jiao (2017), and Barberis and Xiong (2009) found mixed results in favoring this theory and many other such as Kaustica (2010), Hens and Vlcek (2011), Ben-David and Hirshleifer (2012), and Kubinska et al. (2012) found no statistically significant results favoring prospect theory. Other than prospect theory, the disposition bias was tried to be explained through mental accounting and regret aversion by Brown et al. (2006), Dhar and Zhu (2006), Kaustica (2010), Goo et al. (2010), and Rau (2015), Self-attribution Bias by Barber et al. (2007), Direct Causal Effect of Emotions by Summers and Duxbury (2012), Aspara and Hoffmann (2015), Garling et al. (2016), and Chang et al. (2016) but again the results from all these studies are mixed. The main results for the disposition bias analysis was that investors are mainly less willing to realize losses than gains. Disposition bias not only was analyzed with respect to general investor groups, it has been analyzed with many aspects from different investors types, different cultures, to the effects of the disposition bias on the stock prices, wealth of investors, and other behavioral biases. In studying disposition on different behaviors of investor groups, it was hypothesized that when one can find the difference among groups, then one can come up with a better explanatory idea on the reasoning behind the DB. Grindblatt and Keloharju (2001), Shu et al. (2005), Lehenkari and Perttunen (2005), Barbet et al. (2007)., Chen et al. (2007), Boolell-Gunesh (2009), Goo et al. (2010), and Frino et al. (2014) and many others analyzed the effect of gender and/or age on DB, Shapira and Venezia (2001), Shu et al. (2005), Lehenkari and Perttunen (2004) Dhar and Zhu (2006), Weber and Welfens (2008), Boolell-Gunesh (2009), Choe and Eom (2010), and others analyzed the effect of sophistication on DB. However, even if there are many studies on DB the results are mixed and neither the literature could come up with a definite result on the reasoning behind the disposition bias nor the effects of the disposition bias on different groups. Seeing this gap in the literature in our paper we constructed a methodology on analyzing disposition bias through subgroups of investors with newly defined proxies. Our aim is to understand the reasoning behind the differences of the size of disposition bias. For example, we know from literature that not all women or men are exposed to disposition bias but we do not know the determinant of this difference. We know that institutional investors are less exposed to DB but we cannot generalize this to all institutional investors. If we can understand the reasoning behind this difference we can come up with important policy recommendation to reduce this bias, and reduce the wealth reduction effect of DB on investors. Motivated by the above arguments, we perform an analysis on the existence and equivalence of disposition bias across investors. Our main research questions are as follows. Do investors have a disposition bias when grouped in terms of their type, i.e. their gender or status (male, female and legal person); size (small, medium sized and large) and trading frequency (infrequently, occasionally and frequently trading)? Is the disposition effect the same across different groups as well as subgroups, i.e. when their different features are jointly considered? To answer those questions we used an improved methodology on the classification of the subgroups. This was an important gap in disposition bias literature, because there were different proxies on trading size and trading frequency. For instance, when classifying for size, many researchers such as Grindblatt and Keloharju (2001), Brown et al. (2006), Dhar and Zhu (2006), Weber and Welfens (2008) refer to investors' overall portfolio value or asset value (i.e., the value of their portfolio at an instant or an average portfolio value over a time period). Yet, these overall or average values have some limitations in capturing the true size of investors. Similarly, trading frequency is usually measured with average number of trades for a time period as of Lehenkari and Perttunen (2005), Dhar and Zhu (2006), Chen et al. (2007) and others. Indeed, if an investor trades actively at some period but less in others, this means that he/she always keeps a potential to trade actively. An average number, therefore, does not necessarily reflect his/her attitude. Based on this idea we developed new proxies for both trading size and trading frequency benefiting from the intraday investor base data. We calculated the disposition effect both base on numbers and values as of Barber et al. (2007) where many other studies preferred to make their analysis based on number of DB's. Last but not least we are the first paper which makes the comparative analysis of the group of investors through ANOVA and Tukey HSD test. Our study contributes to the literature in the following ways. Most studies consider a single characteristic of investors in terms of gender, size or trading frequency (e.g., female, small or frequently trading) neglecting joint features such as 'frequently trading small female' investor. To fill this gap we run base-, two- and three-level analyses, i.e. by combining all the investor features (type, size and trading frequency). To the best of our knowledge, such an analysis is unique in the literature and helps shed more light on the disposition bias in investor subcategories. Moreover, we propose better proxies for investor size and trading frequency that seek capturing investor sophistication at an intraday setting (detailed in the Methodology section). Furthermore, our calculation of disposition effect is based on both the 'value' and the 'number' of paper gains and losses. Last but not least; although behavioral biases, and in particular disposition bias, have been widely studied worldwide, a detailed investigation on Turkish market is still missing, the reason presumably being the lack of investor level data for research. An exception includes Tekçe et al. (2016) that examines the determinants of various biases of individual investors such as age, gender, experience, wealth and location. Our dataset encompasses the whole investor base in the country (we start with a sample of 462,488 investors and end up with 283,913, after extracting noisy data). Hence, we can catch a large portion of investor activity. In addition, the descriptive statistics obtained on a large dataset reflects the distribution and general characteristics of investors in terms of gender or status, size and trading frequency in Borsa Istanbul.
-
ÖgeEvolutionary mechanisms of imprinting in business clusters(Graduate School, 2021-03-10) Ekşi, Emre ; Erçek, Mehmet ; 507102006 ; Management Engineering ; İşletme MühendisliğiDiscussions on regional economic development, specifically on industrial districts and business clusters, since Marshall's (1920) seminal work has surged in numbers, especially after the popularization of cluster studies with Porter (1990), who assigns a prominent role to clusters in microeconomics of competition and competitive advantage of regions and nations. On the other hand, the geographic distribution of resources and potentials for development are shaped by historical factors and regions can be understood through the mechanisms by which geographical landscape evolves over time. In this sense 'Evolutionary turn' is both promising as a new way of thinking about uneven geographical development and presenting an opportunity for linking different concepts and theoretical approaches from different schools of thoughts. Aim of this thesis is to reveal how clusters evolve and in which conditions environmental forces leave their mark on the evolution pattern of business clusters. Instead of employing a nurturist view, this study explores how nature of the cluster firms and nurturing of the environment interact during the variations observed in environments and tries to explain the dynamics of the imprinting processes. Even though spatial evolution of business clusters has been studied in business history and economic geography domains, coherent and holistic view of the phenomenon is still far from formulation. Contribution of this study is to bring an evolutionary model by extending multi-level imprinting theory (MLIT) with a selectionist view and to explain how particular features of business clusters are acquired under the influences of environmental forces. The study, in so doing, synthesizes MLIT and General Darwinism, which are built over analogies between evolutionary biology and evolutionary economic geography and lay the foundation of the basic evolutionary engine as variation, selection and retention processes. The thesis consists of seven sections. In the first section, aim and scope of the thesis is presented, and the flow of the thesis is framed. In the second section, theoretical perspectives on location, regional growth and local development are discussed, theoretical background of business clusters is summarized. In the third section the importance of 'Evolutionary turn' is highlighted, the concepts of evolutionary analysis within the economic landscape are discussed and imprinting theory is presented. In the fourth section, the conceptual model, explaining evolutionary mechanisms of imprinting and how environmental influencers work with evolutionary engine is described, evidences from the empirical literature are presented. In the fifth section, research design is explained, selection of sites and how data are collected and analyzed is justified. In the sixth section, findings related to footwear industry and footwear production clusters in Izmir and Konya are presented. In the last section findings are discussed in the light of conceptual model, how evolutionary mechanisms and engine explain the imprinting success or failure is presented, and new research opportunities for developing the model are offered. The proposed conceptual model aims to contribute to the evolutionary economic geography by extending MLIT in many ways; (i) exploring influence of heredity factors governing access to resources and legitimization forces, (ii) defining how "window of imprintability" works through evolutionary mechanisms, (iii) explaining emulation of imprints through retention process and the role of secondhand imprinting, (iv) describing the role of pioneering firms in the creating founder effect and lastly, (v) clarifying the role of institutional order within group of firms as a constraining factor with its implications on the imprinting process. This study follows a historical case study research which is suitable for exploring the cluster as a contextually bounded system over time. The research setting planned for this study is footwear clusters which is a traditional industry, geographically agglomerated and based on apprenticeship. Before preparing the research questions a preliminary site research is conducted and discussions with highly experienced professionals are made. This also enabled the researcher to be more informed about the research sites in Konya and Izmir. Interview questions were determined after the preliminary site research and compiled in accordance with the conceptual model and its constructs. Data collected by open-ended interviews are triangulated with other secondary data sources like sectoral reports, journals, academic papers and studies, archival records, photograph archives, direct observation and physical artifacts. In the study, data analysis is conducted in four stages. In the first stage background of shoe production in Turkey is explained and current context is clarified with historical facts and figures. In the second stage, sensitive periods related to major economical, technological and institutional changes are investigated. In the third stage, selected areas to be analyzed are justified. In the last stage, imprinting process and their action mechanisms are deeply investigated. Possible imprints on specialization, division of work and cooperation are analyzed, and findings are interpreted according to the conceptual approach. Findings towards specialization showed that the specialization of Izmir footwear cluster in women shoes was affiliated with Westernization efforts in which shoe consumption habits were shaped by liberalized clothing, social life and attendance of women in work life. On the other hand, this WOI did not turn automatically into an imprint. The environmental fit of producers shaped by the local demand enabled them to seize this opportunity and retention was mainly characterized by apprenticeship and spin-offs, which pushed the imprints to stamp a critical mass of the population. Findings in division of work uncovered three cases for deeper analysis. In the case of stitcheries, small stitching workshops found to be sustained since the traditional production era despite the change in the economic conditions. These workshops persisted and attempts to replace this model failed due to unregistered work practices and traditionalization forces of within group fitness, characterized by irregular working hours, seasonality and underdeveloped managerial capacities. These findings showed the importance of both environmental fitness and within group fitness in the imprinting process. The case of Sumerbank was an example of Wrightian-drift. During state led industrialization period, Turkish Republic founded Sumerbank and consolidated all state production facilities including the shoe factory in Beykoz, which was a vertical production giant of its time. The favorable selection niche created by the government did not breed into new mass production facilities and transform into a successful imprint on the industry. The barriers blocking diffusion of vertical production model seems not only to indicate the lack of capital accumulation of producers but also presence of a parallel fit in the crossing niche and lack of physical proximity disabling knowledge dissemination. Moreover, the sensitive period characterized by state led development logic closed in less than two decades. Therefore, retention mechanism did not work, and imprinting attempt was failed. On the contrarily, the socialist imprint in Timişoara footwear cluster which was coeval with the Sumerbank initiative had successfully persisted even after the firms were privatized. This points attention to the importance of retention mechanism and reaching a critical threshold for solidification and persistence of the imprint. Lastly, findings on the Ottoman guilds and their Akhsim roots, which are mostly referred in the discussions of collaboration efforts in Konya, showed that both functions and values possessed by the ancestor of modern collaboration institutions have been mostly vanished. In this sense three sensitive periods are analyzed, foundation period, industrialization and mechanization with liberalization. The evidence supports the view that with the upsurge in competition, individualistic behavior has intensified, and individual fit became more important than group fit after the liberalization and mechanization period. Our conceptual model supports us to propose that liberalization changed the course of social norms and relations and this may lead to an imprint in the future. These findings contributed to the imprinting theory by highlighting the importance of the nature of business clusters, incorporation of a selectionist view and evolutionary mechanisms. The accumulated heredity factors and window of imprintability operating in the imprinting process are both conceptually and empirically explained. Sensitive periods do not automatically result in the evolution of a cluster. Instead, the model affirms that during a sensitive period, the operations in the variation-selection-retention engine, overcoming the pressures of within group fitness and reaching a critical mass in the local populations are prerequisites for successful imprinting.
-
ÖgeFinding more prominent leadership traits to achieve a sustainable organization using the AHP method(Graduate School, 2023-05-16) Aluç, Muhammet Abdullah ; Akdağ Camgöz, Hatice ; 507201084 ; Management EngineeringPrioritizing the enhancement of people's quality of life and environmental concerns have become crucial issues for organizations who want to survive into the twenty-first century. Social, political, environmental, and technological paradigms are constantly changing and these unstable contexts have deeply affected organizations. Overcoming political unrest, social inequalities, and inexorable exploitation of natural resources, have forced organizations to require new thoughts and actions; organizations can only remain in existence if they prioritize being environmentally and socially aware. This awareness acquired by organizations has been created thanks to the United Nations' considerable efforts, namely, the Stockholm Conference, the International Union for Conservation of Nature (IUCN), the Bruntland Commission, The United Nations Conference on Environment and Development (UNCED), Earth Summits and lastly Paris Climate Agreement-Sustainable Development Goals (SDGs) over the years. Miscellaneous standards and initiatives that comprise environmental, social, and governance (ESG) topics have been created for organizations to be more conscious. The most fundamental standard is the ISO 9001 Quality Management System (QMS), which provides a blueprint for organizations to meet their quality requirements, paving the way for all of the ESG topics to be covered. The ISO 9001 QMS has fundamental principles that are closely related to sustainability issues like 'engagement of people', 'improvement', 'process approach', and 'leadership'. Moreover, experts, scholars, and researchers have deemed that endorsement and leadership of top managers are crucial in QMS, and leaders who have 'transformational leadership' traits will thrive leading sustainability topics. Within the scope of this thesis, we have scrutinized transformational leadership traits as criteria and its' 16 subcriteria. We have developed an Analytic Hierarchy Process (AHP) model regarding transformational leadership traits and its sub-criteria that was appraised by 10 respondents. The respondents group has incorporated sustainability consultants, experts, and managers and they have wanted to find pre-eminent manager traits for their organization. Respondents evaluated that survey which asked, "Which of the leadership traits is considered more important and how much more?". We expected to find the relative importance of the criteria and sub-criteria by the respondents during the finding prominent leadership traits process. At the end of the AHP model calculation, we ordered the weights made by the respondents based on how significant they were. According to the survey results and the AHP model calculations we have provided, 'inspirational motivation' has more importance with 55% value than the other leadership traits. Furthermore, as being sub-criteria 'cultivating a creative work environment', 'articulating followers' vision', and 'using motivational concepts' leadership traits were distinguished behavioral components of leaders. This thesis aimed to find leaders' prominent attitudes by asking selected respondents 'which behavioral components of transformational leadership take a prominent place in achieving a sustainable organization.
-
ÖgeFuzzy clustering based ensemble learning approach: Applications in digital advertising(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021) Tekin, Ahmet Tezcan ; Kaya, Tolga ; Çebi, Ferhan ; 711174 ; İşletme MühendisliğiAlthough the history of machine learning algorithms is quite old, it has been popularly used in the last ten years. The main reason for this situation is that it has become possible to run these algorithms even on our personal computers with the developing computer hardware technology. In addition, the size of the data generated in the internet environment is increasing exponentially with each passing day, with digitalization and internet usage becoming more widespread. Therefore, the need for technologies such as big data and machine learning is increasing day by day. In line with the increasing demands, machine learning has become an indispensable need in academia and the private sector. Thanks to machine learning, companies make predictions about their future processes, thus aiming to eliminate future uncertain situations and create more effective process management. E.g., A company seeks to use its marketing budget more effectively by using machine learning technologies for its marketing processes and thus maximizing its profitability rate. In recent years, there have been many studies in the literature on the development of machine learning algorithms and the elimination of the weaknesses of traditional machine learning methods. Regardless of the type of problem in the prediction process, the aim is to predict with a minimum error rate. In this context, many methods have been tried. The ensemble learning approach is one of the most successful methods in the literature, proving its success for this purpose. The purpose of ensemble learning is to combine multiple algorithms to close each other's weaknesses and increase the success rate in prediction. Observations on the dataset to be estimated may be characteristically similar or very different from each other. In this case, in many studies in the literature, the clustering process is performed before applying machine learning algorithms, and then the modelling stage is started. In such approaches, hard clustering approaches are used. Hard clustering approaches assign each observation value to only one cluster due to their working principles. Therefore, the sizes of the subsets to be modelled in some cases do not reach the size of the training set required for higher prediction success to occur. Considering that an observation value contains the characteristics of more than one cluster simultaneously, it is seen that the soft clustering approach is used to eliminate this problem. Although there are many studies in the literature on the fuzzy clustering method, which is a part of the soft clustering approach, there are not many examples in the literature regarding the use of the machine learning approach as an intermediate method in terms of improving its results. In this thesis, after the fuzzy clustering approach applied to the observation set with three published essays, it is aimed to ensemble the most successful models of each cluster, taking into account the error rates and thus improving the model performances. To test the validity of this approach, different studies were carried out for both regression and classification problems with datasets obtained from different sectors. In the first study, click and sales predictions were realised using digital advertisement performance data and reservation data in metasearch engines of an online travel agency operating in Turkey. This prediction is crucial for the company's short, medium and long-term financial goals. In this study, the traditional regression method and the proposed fuzzy clustering approach were used together and the results were compared with the results of the traditional methods. Machine learning algorithms were applied directly to the dataset, which had been applied data preprocessing and feature engineering within the framework of traditional methods. Then the modelling study was carried out again after the hard clustering and soft clustering approaches were applied to the dataset. As a result, although the processing load increased due to the inclusion of the clustering approach in addition to the modelling stage, more effective results were obtained than applying machine learning algorithms directly to the dataset. At the same time, the results obtained after the hard clustering approach and fuzzy clustering approaches were compared. It was observed that the success rate of the predictions made after the fuzzy clustering approach was higher. In the second study, the approach proposed in the first article is tested for solving a different problem with different sector data. In this study, it has been tried to predict the lifetime value of the customers by using the game data and session information of the users of a mobile crossword puzzle game published in more than thirty languages and more than thirty countries. Ensemble learning algorithms, which were not used in the first article, were examined in more depth and focused on algorithms that could achieve higher prediction success rates when used together with fuzzy clustering. Different hyperparameter combinations of Catboost, Extreme Gradient Boosting and Light Gradient Boosting algorithms, which are seen in the literature to be generally more successful than traditional machine learning algorithms, were tested separately for each cluster after the clustering phase performed with the Fuzzy C-Means clustering algorithm. The prediction values of the three most successful of these combinations were weighted to be inversely proportional to the error rates, and the error rates of the resulting predictions were compared with the results of other model-parameter combinations. It has been determined that the model established with the proposed method has a lower error rate than other models, thus making a more efficient prediction. In the third study, customer retention rate prediction was carried out with a different dataset collected in the gaming industry. Unlike the first two studies, in this study, a classification problem was tried to be solved with the proposed method, at the same time, different cluster initial parameters and different fuzziness parameters were tested. The aim is to obtain a more optimal clustering in the Fuzzy C-Means clustering approach, and the clustering process was the most successful combination. Since the nature of the problem is a classification problem, the prediction was carried out by weighting the accuracy results instead of the error rates of the algorithms at the stage of combining the results of the algorithm-parameter combinations. As a result of this study, it has been observed that the results of the method applied on different clusters clustered with the fuzzy clustering approach produce more effective results than applying machine learning algorithms directly to the dataset. As a result, this thesis provides the opportunity to make more successful predictions in datasets with different characteristics by strengthening the concept of ensemble learning, which has an important place in developing machine learning approaches with fuzzy clustering approaches. In addition, it allows identifying observation sets that contain the characteristics of more than one cluster simultaneously and to model in separate clusters during the modelling phase to create more effective prediction results. In this constantly developing field, new studies can progress from many branches. First of all, in the fuzzy clustering stage, instead of the Fuzzy C-Means clustering method, other alternative fuzzy clustering approaches in the literature can be tried again during the modelling stage. And a different fuzzy clustering algorithm can be preferred according to the efficiency result. At the same time, it may be possible to change the weight coefficients with different methods or shapes at the stage of combining the results of the most successful models. Beyond all this, this method will enable to produce more effective results by using it together with new machine learning algorithms that will be introduced to the literature in the future.
-
ÖgeGreen supply chain management practices' effect on the sustainability performance: A case study in the Turkish shipyards(Graduate School, 2023-05-23) Tantan, Mehmet ; Akdağ Camgöz, Hatice ; 507002103 ; Management EngineeringThe study in this Ph.D.thesis concerns the green supply chain management practices, their impacts on sustainability performance; environmental, economic, and social performance by conducting a case study in Turkish shipyards. The more detailed objectives are; to select the optimum green supply chain management practices to fit in shipyards, to examine the impact of green supply chain management practices on the sustainability performance of shipyards, the moderator effect of environmental uncertainty on the relationship between green supply chain and sustainability performance, the mediator effect of environmental uncertainty between green supply chain and sustainability performance and the determine the penetration level of green supply chain management practices on the Turkish shipyards. Sustainability is an essential issue in the twenty-first century regarding the environmental consequences of climate change. Green supply chain management progressively emerged to improve environmental performance. Although environmental, sustainability, green supply chain areas are popular study subjects, shipbuilding and shipyards were not examined in detail. A systematic literature review between 1980 and 2020 unveiled rare studies concerning green supply chain management sustainability in shipyards and shipbuilding. The filtered articles were categorized into shipbreaking, shipbuilding, maritime, and various. China and South Korea emerged as leading areas for research in Asia since shipbuilding is seen as a driving factor for development and growth in those economies. In Europe, Spain, Turkey, and Holland emerged as research areas. The main focus areas in the shipbuilding category are shipyard layout design according to the greenfield project, sustainable growth directions for small and medium shipyards, the ways to improve the sustainability in the shipbuilding supply chain, green shipping, and green manufacturing in the shipyard. Therefore, this thesis is the first study of the impact of green supply chain management practices on shipyards' sustainability performance. Green supply chain management is challenging to describe because of the broad concept. Many academicians reached different definitions. An increasing number of studies about the relationship between Green supply chain management practices and companies' performance have existed in the literature since 2014. These studies have categorized sustainability performance as environmental, economic, social, and operational performance. In contrast, various GSCM practices such as green purchasing, green packaging, recycling, eco-design, internal environmental management, reverse logistic, green production, green marketing, environmental collaboration with suppliers and customers have been questioned in these studies. The researchers found both negative and positive, primarily partial, relationships between GSCM practices and the company's performances. The authors reviewed all practices in the literature and considered practices directly related to the shipbuilding industry. For example, environmental training is a part of internal environmental management, and therefore these two applications converged as environmental management. Practices like green packaging and green transportation have little effect on the shipbuilding process and are omitted from the study. Consequently, green design, green purchasing, green production, green marketing, environmental management, recycling are selected as exogenous latent variables for the research model. Economic, environmental, and social performances are entered as endogenous latent variables for the research model. The environmental uncertainty (ENVR-UNCER) is embedded in the research model as either a moderator or a mediator variable. Environmental uncertainty is measured as demand, supply, and technology uncertainty. The shipbuilding industry creates substantial economic value but causes many environmental and social issues. Sustainability, environmentally driven regulations, and voluntary standards adopted in the sector have impacted shipbuilding and shipyards in the case of new design and construction standards. Major international shipbuilding companies publish yearly sustainability reports indicating sustainable development goal achievements. The survey is based on academic studies in Turkish chemical, electronical, automotive, food packaging industries. The survey consists of three main parts. The first part contains an introduction letter with a brief explanation of the study. The second part is the demographic questions like general information about the company and the quality and environmental certificates. In the third part, the survey questions are grouped to green supply chain management practices, environmental uncertainty, and sustainable performance. The understanding of scales by the applicant and time constraints were two main obstacles to accomplishing the survey completion rate. Therefore, the author summarized the scales into expressed sentences and limited them to 33 questions. The survey filling time is a critical factor. It is arranged for around 15 minutes on average because most executives claim the intense work environment and use it as an excuse not to fill the survey. The survey used a 5-Likert type, the most preferred scale in the literature. A pilot test with shipyard executives and shipyards' owners enabled improved scales and corrected the expression failures. The final survey is applied among the GISBIR members by email. The responses are stored in the VETI system and downloaded for analysis. A favorable finding of the survey is the certification outcome. All shipyards have a minimum of two certificates (ISO 9001 and ISO 14001, 30% of the answers). Only two small shipyards have a single certification, ISO 9001. A high portion of the shipyards has all three certificates (ISO 9001, ISO 14001, and ISO 45001). Those findings proved that Turkish shipyards embraced environmental issues and took necessary internal and external actions to improve their business competence. Since the Turkish shipyard quantities are limited to 68, partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) is selected to eliminate the sample size constraint. The research model is defined in the SmartPLS software. To decrease the number of relationships and make the model more parsimonious and simple, authors preferred to form a hierarchical-order model, ease the calculation and simplify the research model. The disjoint two-stage approach is implemented. Green design, green purchasing, green production, green marketing, environmental management, and recycling formed the higher-order construct named GSCM. Demand uncertainty, technology uncertainty, and supply uncertainty formed the higher-order construct named ENVR-UNCER. Demand uncertainty indicator is omitted to obtain HOC reliability convergent and discriminant validity during the assessment of the measurement model. All other indicators satisfied the criteria and were kept in the model. After the structural model assessment, GSCM practices have been found to impact positively on economic and social performance, but not environmental performance. The environmental uncertainty did not have a moderating effect but mediates only the relationship between GSCM practices and social performance.
-
ÖgeInternet of things and digital transformation (industry 4.0) strategy and benefits for manufacturing firms(Graduate School, 2022-05-24) Ömerali, Mete ; Kaya, Tolga ; 507172008 ; Management EngineeringThe world is changing faster than ever before. Previous industrial revolutions happened within an average of hundred years. The first industrial revolution of mechanization happened in the 18th century followed by electrification in the early 20th century and automation happened towards the end of the 20th century as well. Only after a quarter of a century, the last and fourth industrial revolution kicked in. Digitalization is the key trend of the Industry 4.0 revolution. One of the key aspects of digitalization brought by Industry 4.0 is driven by the Internet of Things. Industrial companies are transforming the way they design and maintain their products, solutions, and production capabilities. Consumer requirements became more demanding than ever before. Competition among the manufacturing companies is at its limits and transforms the products to be more complex. Yet, other challenges such as faster time to market, higher quality needs, and regulations and legislation force enterprises to provide new ways of designing, manufacturing, and servicing their end products. Such changes do not happen overnight, the transformation within large organizations are key aspects of their survival. Because of that, firms are collecting lots of information before deciding on their strategies for digital transformation. One key problem in this regard is to decide on either to buy or implement (vertical integration) such technologies objectively and efficiently. Many firms are dependent on a few individuals' decision-making capabilities. However, human decision-making is not objective most times and this could cause issues for the firms to make the best decision. This thesis consists of three published articles that focus on the 4th industrial revolution's effect on digital transformation strategies and benefits for manufacturing firms. As well as providing a strategical roadmap throughout the journey of digital transformation. Multi-criteria decision-making is key for firms to determine the most appropriate solution among a large set of alternatives. To overcome subjective human judgment challenges, the fuzzy multi-criteria decision-making frameworks are introduced in each article. The proposed frameworks aim to help manufacturing firms strategically apply digital transformation. The first article defines a fuzzy framework for the manufacturing firms in their investment decision in the internet of things domain. From the two possibilities of internal make decision vs external buy decision, there are many factors to be considered. The detailed literature review indicates six important criteria for manufacturing firms to consider in their transformation journey decision making. Based on the provided decision criteria, the Type-2 Fuzzy COPRAS method is used as an application of the framework to help manufacturing organizations compare available alternatives and decide for their organizational nature. The suggested framework is tested in an industrial case study and findings are discussed in the paper. The results indicate that digital transformation is preferred to be outsourced due to its complex nature. In the second article, based on the approach provided by the first article, one of the key components of digitalization is applied. The article investigates how the manufacturing firms should decide on which Product Lifecycle Management (PLM) solution to buy from available options based on the enterprise's requirements. In order to identify the key criteria for PLM selection, a detailed literature analysis is conducted. The result of the literature review shows that six very important criteria exist for PLM application selection. Furthermore, to reduce subjective human judgment, the interval-valued Spherical Fuzzy COPRAS method is suggested as an application selection framework. The industrial case study is applied and alternative PLM solutions are ranked for the case-studied manufacturing firms. The results were satisfactory for the decision-making firms and the proposed framework was considered to be successful by them. In the third and last article, based on the findings from the first article and similarly to the second article, an Augmented Reality (AR) application selection framework is proposed. AR applications are taking a key part in the digital transformation of manufacturing firms. The detailed literature review suggests nine very important criteria to be used to compare alternative AR solutions. To reduce subjective human judgment, the Spherical Fuzzy COPRAS multi-criteria decision-making framework is proposed. The suggested method is tested in an illustrative example and findings are shared with sensitivity analysis. As a result, the thesis provides a strategical roadmap for manufacturing firms to apply digital transformation using internet of things concepts in the era of the 4th industrial revolution. Provided fuzzy COPRAS multi-criteria decision-making frameworks help firms to reduce human judgment subjectivity in their decision making. Furthermore, the detailed literature reviews identify the key criteria for selection frameworks to help manufacturing firms to gain time and conduct best in class decision-making.
-
Ögeİş modeli yeniliğinin işletme performansı üzerine etkileri: Örgüt içi ve örgüt dışı faktörlerin rolü(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-04-06) Dayıoğlu, Mustafa ; Akdoğan Küskü, Fatma ; 507062004 ; İşletme MühendisliğiBu çalışma ilgili akademik yazına dört önemli katkı sunmakatadır. Katkılardan ilki iş modeli yeniliği kavramı ile ilgilidir. Farklı disiplinlerce ele alındığından iş modeli yeniliği kavramının tanımlanmasında ve dolayısı ile ölçümlenmesinde zorluklar bulunmaktadır. Bu çalışmada, sektör ve işletme büyüklüğünden bağımsız olacak şekilde heterojen ortamlar göz önüne alınarak yeni bir iş modeli yeniliği ölçeği geliştirilmiştir. İkinci katkı, iş modeli yeniliğinin gerçekleştirilmesini sağlayan örgüt içi unsur olan stratejik çeviklik kavramı ile ilgilidir. Farklı iş kollarının yer aldığı heterojen bağlamlar için doğruluğu ve geçerliliği test edilmiş bir stratejik çeviklik ölçeği geliştirilmiştir. Esasında, iş modeli yeniliği ve stratejik çeviklik için literatürde artık yeni ölçekler geliştirilmediği, mevcut ölçekler üzerinden araştırmalar yapıldığı gözlenmektedir. Ancak mevcut ölçekler sermaye yoğun işletmelerin yer aldığı ülkelerde yapılan araştırmalar ile gerçekleştirilmiştir. Oysa bu tez çalışmasında hem emek yoğun hem de sermaye yoğun işletmeler örnekleme dahil olduğu için ölçek geliştirme açısından ilgili yazına önemli katkılar sunulabilecektir. Üçüncü katkı, stratejik çeviklik ve alt bileşenleri ile iş modeli yeniliği arasındaki anlamlı ilişkinin, ayrıca iş modeli yeniliğinin işletme performansı üzerinde olumlu etkisinin ampirik olarak doğrulamasının yapılmasıdır. Dördüncü önemli katkı ise, iş modeli yeniliğini etkinleştiren ulusal ve küresel çevre faktörlerinin, iş modeli yeniliği ve işletme performansı arasındaki ilişkide düzenleyici (güçlendirici) (moderating) ve aracılık (tetikleyici) (mediating) etkilerinin ampirik olarak test edilmesidir. Hatta son yıllarda çevresel değişimlerin getirdiği müşteri taleplerindeki değişim ve yeni teknolojilerin getirdiği ürün/hizmet fırsatlardan dolayı çevresel değişimlerin işletmeleri yeniliğe yönlendirmesi ve bu sayede de işletmelerin performanslarını olumlu yönde etkilemesi ile ilgili hipotezleri kanıtlayan çalışmalar da yapılmaya başlamıştır. Fakat bu çalışmalar işletmelerin değer kurgularının güncellenmesinden ziyade hizmet ve ürün yeniliği ile sınırlı kalmaktadır. Bu çalışmada ise, oluşturulan araştırma modelleri ile, ulusal ve küresel çevre faktörlerinin iş modeli yeniliğini gerçekleştiren faktörlerle ilişkisi hem aracılık (tetikleyici) hem de düzenleyicilik ilişkisi olarak ele alınmakta, böylece akademik yazına önemli ampirik katkılar sunulmaktadır.
-
ÖgeKonteyner kapasite ve taşıma planlama politikalarının sistem dinamiği yaklaşımı ile modellemesi( 2020) Bahadır, Mehmet Çağatay ; Camgöz Akdağ, Hatice ; 642348 ; İşletme Mühendisliği Ana Bilim DalıHammadde, yarı mamul ya da ürünlerin depolanması, taşınması, saklanmasında kullanılan, yeniden kullanılabilir taşıyıcı ekipmanların sürdürebilirlik açısından önemi günden güne artmaktadır. İlgili ekipmanların sağladığı kazanımlar ile birlikte, işletmeler bu ekipmanların etkin yönetimi ile ilgili birçok problem ve karar süreci ile karşı karşıyadır. Stratejik seviyeden operasyonel seviyedeki karar süreçlerine kadar doğru politikaların üretilmesi ve/veya seçilmesi işletmelere rekabet avantajı kazandıracaktır. Bu yüzden tedarik zincirinde farklı karar hiyerarşilerindeki problemler araştırma konusu olmuştur. Bu çalışmada da göbek ve ispit ağı yapısına sahip konteyner servis sağlayıcılarının, taktiksel karar hiyerarjisi içerisinde yer alan konteyner servis kapasite planlama süreci için kazanç seviyesini en fazla iyileştirecek kapasite ve taşıma politika kümelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Konteyner kapasite planlama sürecinin dinamik yapısı, diğer konteyner yönetim süreçleri ile etkileşim içerisinde olması, bünyesinde birçok geri bildirim döngüsünü barındırması sebebiyle ilgili politika kümesi analizleri için üç ana faz ve altı ana aşamadan oluşan bir sistem dinamiği modelleme yaklaşımı önerisinde bulunulmuştur. Kapasite ve taşıma planlama süreçlerini barındıran konteyner servis kapasitesi konusu, konteyner sistemi içerisinde birçok alt süreç ile etkileşim halinde olup; çalışma kapsamında konteyner sistemi kavramsal modellemesi nedensel döngü diyagramlarından yararlanılarak; filo planlama, sevkiyat planlaması, sipariş yönetimi, bakım yönetimi ve finansal yönetim süreçlerini içerecek şekilde yapılmıştır. Kavramsal modelleme aşamasından sonra vaka çalışması olarak göbek-ispit ağı dağıtım yapısının yaygın bir şekilde kullanıldığı bir sektör olan otomotiv sektöründe, ana sanayi ve tedarikçisi arasında konteyner akış süreci seçilmiş ve belirlenen amaç doğrultusunda benzetim modellemesi yapılmış ve ardından ilgili modelin gerçek hayattaki sistem davranışlarını yansıtıp yansıtmadığının belirlenmesi için model güvenilirlik testleri yapılmıştır. Simülasyon çalışmaları yardımıyla farklı hedef kapasite oranı, sevkiyat doluluğu, değişime tepki hızı vb. parametrelerin temsil ettiği kapasite ve taşıma politika kümeleri, kazanç oranını en fazla iyileştiren politika kümesini belirlemek amacıyla tekrarlı bir şekilde geliştirilmiş ve analiz edilmiştir. Tekrarlı bir şekilde politika kümesi geliştirme faaliyetleri, çalıştırılan simülasyonlar içerisinde maksimum kazanç elde edilen politika kümesi üzerinden yürütülmüştür. Ardından karar parametrelerinin iyileştirimesi çalışmaları ile en iyi politika kümesi belirlenmiş ve politika tercihlerinin hangi koşullarda değişeceği duyarlılık analizleri ile belirlenmiştir. Bu yaklaşım sayesinde bütünsel bir bakış açısıyla ve birbiriyle etkileşim içerisinde olan konteyner sistemi süreçlerini içerecek şekilde, kapasite kullanım oranı ve müşteri hizmet seviyesi arasındaki dengeyi sağlayacak politika kümeleri geliştirilmiştir.
-
ÖgeLiquidity in emerging country bond markets: A comparison of bid-ask spread proxies and determinants of bid-ask spread(Graduate School, 2023-04-12) Su, Emre ; Tokmakçıoğlu, Kaya ; 507142003 ; Management EngineeringMany of the emerging market countries have been issued large amounts of local currency bonds in order to finance their budget deficits. Therefore, the attention to the emerging country bonds increased and, different aspects of these assets are investigated in order to analyse market microstructures. Liquidity is one of the most important characteristics of the financial assets and markets. As liquidity affects asset returns, investment decisions and market characteristics, all of the market participants are attracted to measurement and forecast of a financial security's liquidity. So, liquidity measurement is essential to understand market dynamics. The bid-ask spread, which is the difference between the best bid and ask prices, represents the explicit trade costs, and is an important liquidity measure. In this thesis, we look for an efficient way to estimate the bid-ask spread for sovereign bonds, and analyze the bond-specific and country-specific determinants of the bid-ask spread in the emerging market countries. The performances' of the bid-ask spread measures are compared, and the bond-level characteristics' effects on the bid-ask are investigated. We implement empirical analysis on two distinct data sets. For the first data set, we analyze Turkish sovereign bonds traded in Borsa Istanbul Debt Securities Market. We build a relative quoted bid-ask spread as a benchmark using intraday quote data, and compare the forecast performances of the bid-ask spread measures. According to the regression results, the spread measures that use low-frequency data are able to represent and estimate spread dynamics, and Closing Percent Quoted Spread outperforms the other measures. Moreover, a panel data analysis is applied to investigate the bond specific features' effects on the bid-ask spread, and the regression analysis shows that bond liquidity is significantly affected by bond specific features. The shorter term to maturity or the greater trade volume, the narrower relative bid-ask spread. Further, bond type is significantly influential on the bid-ask spread. For the second data set, we analyze sovereign bonds from six emerging market countries. A panel regression model is implemented in order to examine the country-level and bond-level features' effects on the sovereign bond bid-ask spread and liquidity. According to our empirical analysis, issuer country credit risk, market return and bond yield are statistically significant determinants of the bid-ask spread for emerging country sovereign bonds.
-
ÖgePazar bölümlendirmede GSP analizine dayalı bir modelleme çalışması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Kirişçioğlu, Nergis ; Burnaz, Şebnem ; 629353 ; İşletme Mühendisliği Anabilim DalıHızlı değişen pazarlarda ve kar marjlarının küçüldüğü sektörlerde; özellikle yüksek sayıda ve farklı profillerde müşterisi olan işletmeler için mevcut müşterileri uzun vadede memnun etmek ve elde tutmak, en az yeni müşteri elde etmek kadar önemli bir konudur. Bu nedenle işletmeler yaptıkları çalışmalarda, müşteri odaklı olmaya büyük öncelik vermektedir. Sürekli değişen ve gelişen dünyada müşterilerin talepleri, günlük yaşantıları ve öncelikleri de hızlı bir şekilde değişmektedir. Bu nedenle artık işletmelerin de müşteri odaklılık anlayışında yeni nesil yaklaşımlara yönelmesi gerekmektedir. Bu noktada gelişen teknoloji ile birlikte aynı hızda ilerleyen analitik yöntemlerin yeri şüphesiz ki oldukça önemlidir. Literatür incelendiğinde, müşteri verilerinin toplanması, işlenmesi, bu yolla müşteri davranışlarının modellenmesi sonucunda işletme kararlarında fayda sağlayacak öngörülerin elde edilmesini amaçlayan birçok çalışmanın mevcut olduğu görülmektedir. Müşteri yaşam boyu değeri ve müşteri sermayesi kavramları, işletme açısından müşterileriyle ilişkilerine bütüncül bir bakış açısı sağlanması bakımından önemlidir. Öncelikle, bu tez çalışmasında, bankacılık sektöründe, perakende bankacılık müşterileri için müşteri davranış ve ihtiyaçları temel alınarak yeni bir pazar bölümlendirme yapısının oluşturulması ve her bir pazarın özelliklerine uygun kampanya stratejilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Yöntem olarak, daha çok davranış modellemeye dayalı pazar bölümlendirme amacıyla kullanılan bir model olan GSP (Güncellik, Para, Sıklık) tekniği esas alınmıştır. Perakende bankacılık müşterileri, veri madenciliğinde kümeleme tekniklerinden biri olarak kullanılan K-ortalamalar algoritması aracılığıyla müşterinin en yakın zamandaki işlemi, işlem sıklığı ve işlem miktarı boyutlarına göre bölümlendirilmiş, sonrasında ise müşteri yaşam döngüsü içerisindeki aşamaya uygun olacak kampanya stratejileri önerilmiştir. Kurgulanan yöntem ve önerilen stratejiler ile yaşam döngüsü içerisinde müşterinin döngünün hangi kısmında olduğunun proaktif olarak belirlenmesi, böylelikle müşteri ihtiyacına uygun ve bu ihtiyaca doğru zamanda cevap verecek bir yapı oluşturulması hedeflenmektedir.
-
ÖgeTalep tahmini için gri temelli bir yaklaşım(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-01-11) Bilgiç Tanyolaç, Ceyda ; Çebi, Ferhan ; 507122001 ; İşletme MühendisliğiGri sistem teorisi ilk olarak 1989 yılında literatüre kazandırılmış bir çalışma alanıdır. Gri sistem teorisinin alt konularından biri olan gri tahmin ise, bu tez çalışmasının da temelini oluşturmaktadır. Talep tahmini çalışmaları literatürde sıklıkla karşılaşılan alanlardan olup, bu çalışmada talep tahmini için gri tahmin modellerinden yararlanılmıştır.Talep tahmininde ise enerji ve dolayısıyla elektrik talebi (tüketimi) tahmini çalışmaları günümüzde önem arz etmektedir. Kapasitenin doğru planlanması ve doğru fiyatlandırılma politikası, doğru tüketim tahminleriyle başarılı olacaktır. Tüm bu durumlardan yola çıkarak; bu tez çalışmasının temel amacı, talep tahmini için yeni bir model sunmaktır. Bu çalışmada gri modelin küçük boyutlu verilerle yapılan tahminlerde başarılı olmasının avantajına odaklanarak hata oranını daha da küçükleyecek melez modeller sunmak amaçlanmıştır. Tezde elektrik tüketimi tahmini üzerine yapılan uygulamada kullanılan ve önerilen modeller, literatürde ilk kez kullanılan hibrit modellerdir. Bu yönüyle çalışma literatüre önemli katkı sağlamaktadır. Literatür taraması ile gri tahmin modeller kullanılarak yapılan tahmin çalışmaları ve alanları, elektrik tüketim tahmininde kullanılan gri modeller ve Türkiye'de yapılan elektrik tüketimi tahmin çalışmalarında kullanılan modeller genel olarak incelenmiş ve bu bilgiler ışığında hibrit bir model olan bulanık GM (1,1) parametre optimizasyonu Güve- Işık Optimizasyonu Algoritması modeli önerilmiştir. Önerilen bu modele yuvarlanma mekanizması da eklenerek bir model önerisinde daha bulunulmuştur.Yapılan literatür taramasında gri modellerde parametre optimizasyonu çalışmaları da incelenmiş ve sıklıkla kullanılan metasezgisellerin olduğu çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmada literatür taraması ve talep tahmini konusundan sonra literatürde en çok kullanılan Gri modellere ve bu tezin temel modeli olan Üçgen Bulanık GM(1,1) modeline detaylı biçimde yer verilmiştir. Sonrasında ise; metasezgisel algoritmalar konusu incelenmiş ve parametre optimizasyonunda kullanılan metasezgiseller detaylıca anlatılmıştır. Önerilen modellerin denklemleri ayrıntılı bir şekilde ifade edilmiş ve Türkiye'nin kısa dönem elektrik tüketimi tahmini konusunda bir çalışma yapılarak sonuçlar yorumlanmıştır. Uygulama, MATLAB 2018b programından yararlanılarak yapılmıştır. Önerilen modeller literatürde var olan gri model ile kıyaslanarak tahmin performansı başarımı ölçülmüştür. Kullanılan hata ölçütü literatürde sıklıkla kullanılan Ortalama Mutlak Yüzde Hatası (OMYH)'dır. Modellerde kullanılan ve literatürde yeni olan Güve- Işık Optimizasyonu Algoritması'nın performansı ise literatürde parametre optimizasyonu için sıklıkla kullanılan algoritmalarla kıyaslanarak ölçülmüştür. Söz konusu algoritma ile önerilen modeller Genetik Algoritma ile kıyaslandığında daha iyi bir tahmin performansı sergilemekte olup; PSO ile kıyaslandığında en az onun kadar güçlü olduğu sonucuna varılmıştır. Kıyaslama yapılırken programın çalışma süresi ve metasezgisellerin optimum noktayı yakaladıkları iterasyon sayıları dikkate alınmıştır. Uygulama sonuçlarına bakıldığında önerilen modellerin tahmin performansının geliştiği gözlemlenmiştir. GIOA, Genetik Algoritmaya göre süreler ve iterasyon sayıları açısından çok daha iyi sonuç verirken; PSO ile kıyaslandığında ise yakın süreler ve iterasyon sayıları vermekte olduğu gözlemlenmiştir. Son olarak, yapılan araştırma ve edinilen bilgiler ışığında tez çalışmasının sonuçları yorumlanmış ve gelecek çalışmalarla ilgili önerilerde bulunulmuştur.
-
ÖgeThe relationship between corporate governance applications and working capital management efficiency in Borsa Istanbul(Graduate School, 2022-03-15) Anagül, Ali ; Taş, Oktay ; 0507171002 ; Management EngineeringThis paper demonstrates the outcomes of the detailed series of analyses for revealing the power of CG applications on companies' NWCE which are traded at the XU100 in Turkey. This dissertation is established on the basis of secondary data which are acquired from 15 different and appropriate XU100 companies' annual reports and Finnet2000 terminal, for the period covering from 2013 to 2020 based upon annually data. Each one of the all companies XKURY market rating value which is supplied by accrediated "SAHA Rating" company, has taken and has utilised as components of CGI. This dissertation holds it's unique specialty for XU100 companies which is comprises not only unprecedented data set but also unprecedented modelling approach. This dissertation has a potential for enligthen the way for future studies which are never studied for XU100 before as such detailed manner. For going into particulars, one of the main contributor of companies' financial performance indicator which is identifed as NWC, incorporates CCC. DSO, DIO and DPO have used as a measurement proxy of CCC. In the second place, SR has measured as companies' market reflection and attractiveness from the point of consumer. To obtain more credible results, in this dissertation more than one estimation approach have implemented, including ARDL and cointegration tests utilised after realization of required clean and white noise raw data acquiring. Consummately, four different econometric models have conducted as of a separate two group within the consideration of general to specific modelling. The findings of experimental studies have presented that there are an existence of negative and inverse inter-relationships amongst CCC-CGI and CCC-SR. Whereas, CGI-SR model has positive relationship in between. According to experimental studies' outcomes from CGI-SR model, SR parameter has found statistically insignificant compared the CCC and CGI parameters, nevertheless CCC–CGI model outcome supports this dissertation with the result of if CGI increases, CCC will be decreased. If CCC rate is decreased, companies will perform better in financial perspective. Lastly, outputs of this dissertation may be implemented for a better management and enhanced performance in remuneration for attaching the importance of CG in companies' NWCE.