FBE- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Çıkarma tarihi ile FBE- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeGemilerin iki boyutlu hidroelastisite teorisi için genel hesaplar(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Akyıldız, Hakan ; Belik, Ömer ; 14212 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiDalgalardan dolayı oluşan zorlanmalar, dövünme gibi geçici dinamik yüklerin etkisi ile büyük boyutlara ula şırlar. Bu zorlanmalar, deniz sürekli olarak değişen, an cak olasılık hesapları ile tanımlanabilen bir ortam ol duğundan çoğu hallerde hassas olarak tahmin edilemez. Bu tahminin iyi yapılabilmesi de geminin hidrodinamik kuvvet lerini ve yükleme durumunu iyi bilmeyi gerektirir. Bu çalışmada, ağırlık dağılımı belli olan bir geminin "kuru gemi yapısı analizi" yapılmış ve geminin dinamik yük hesaplarının yapılmasında gerekli olan iki boyutlu eksu kütlesi ve sönüm katsayılarının hesaplanmasına çalışılmış tır. Kuru analiz için gemi yapısı bir "Timoshenko Kiriş" olarak düşünülmüştür. İki boyutlu eksu kütlesi ve sönüm katsayılarının hesaplanmasında ise, Lewis-formu ve konform dönüşüm teknikleri karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Nümerik hesaplamalar sonucunda çok parametreli kon form dönüşüm metodunun özellikle bulb kesitlerinde ve çene hattına haiz kesitlerde daha iyi sonuçlar verdiği gözlen miştir. Lewis formu metodu ise başlangıç aşamasında iyi bir yaklaşım sağlamaktadır.
-
ÖgeJack-up platformunun determinstik titreşim analizi : et kalınlığının tireşim genlik ve rezonansına etkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Yalçın, İsmail ; Sükan, L. Macit ; 14214 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiDinamik yüklere maruz kalan açık deniz yapılarının daya nıklılık analizi, yapının dizayn şekline bağlı olarak sta tik analiz ve dinamik analiz olmak üzere iki yolla yapıl maktadır (l). Hidrodinamik geçirgen açık deniz yapılarına gelen dalga nın analitik ifadesi lineer Airy teorisinden alınmıştır. Dalga nedeniyle oluşan atalet ve direnç kuvvetleri de Morison formülüyle biraraya getirilmiştir. Direnç kuvveti, dinamik analiz frekans bölgesinde yapılır ken lineerleştirilmiştir. Daha sonra yapının determinis tik ve stokastik konseptlerdeki davranışı incelenmiştir. Bu analizlere ait bilgisayar programları raysere ait bir örnek gözönüne alınarak denenmiş ve daha sonra Jack-Up platformuna uygulanmıştır.
-
ÖgeTersane yönetimi bilişim sistemi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Alkaner, Selim ; Sindel, Demir ; 14213 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiTersane Yönetim Bilişim Sistemleri 'nin amacı, organizasyonların en önemli kaynakları arasında yer alan işletme bilgisinin değerlendir ilmeside, yönetim kademeleri tarafından alınacak kararların ve uygulanacak stratejilerin doğru olarak saptanmasında yardımcı olmaktır. Bu yüksek lisans tezinde tersaneler için geliştirilebilecek Yönetim Bilişim Sistemlerinin sahip olması gereken özelliklerin incelenmesine ve mevcut bazı sistemlerin yapıları hakkında da bilgi vererek bu sistem ler arasındaki farkların ortaya konulmasına çalışılmıştır. Giriş bölümünde kısaca tersanelerin organizasyon yapıları hakkında bilgi verilmiş ve bu sistemlere olan ihtiyaçlar üzerinde durulmuştur. Yönetim Bilişim Sistemlerinin incelendiği ikinci bölümde YBS'nin en önemli bileşenlerinden olan bilgi ve veri kavramları tanımlanıp aralarındaki fark açıklanmıştır. Veri tabanı kavramı ve ardından da YBS'nin özellikleri, bileşenleri, önemi, organizasyon yapısı ve alt sistemlerinden de bu bölümde bahsedilmiştir. Son olarak ise YBS uygulamalarında karşılaşılan sorunlar belirtilmiştir. üçüncü bölüm Tersane Yönetim Bilişim Sistemlerini incelemektedir. Gemi inşaatı prosesinde bilgi akışı ile konuya girilip YBS'nin tersanelerde kullanımı ve tersaneye ait işletme fonksiyonlarının koordinasyonu herbir alt sis tem için detaylı bir şekilde incelenmiştir. Tersaneler için YBS geliştirilmesi ile ilgili bilgilerden sonra mev cut bası tersane YBS'leri incelenmiştir. Bu sistemlerin başlıcaları A.B.D. 'de kullanılan Askeri Tersane YBS ve isveç'te geliştirilen Kockums Q sistemleridir. Son bölüm ise bir tersaneye ait en önemli işletme fonksiyonlarından olan malzeme yönetiminin ve bu alt sis teme ait bileşenlerin YBS açısından incelenmesini içermektedir. Burada da yine Malzeme Yönetimi BS'ne ait temel özellikler verilip, kullanılan bazı sistemler hakkında kısa açıklamalarda bulunulmuştur. özellikle YBS gibi organizasyonun şahsına özel bir sistem olarak geliştirilen, ayrıca uzun ve detaylı bir ekip çalışması ürünü olarak karşımıza çıkan böyle bir sis temin ve hatta bu sisteme ait herhangi bir alt sistemin bile bu tez çalışması çerçevesinde ve oldukça kısa bir süre içerisinde geliştirilmesinin imkansızlığı da gözönünde bulundurularak son bölümde verilen Malzeme Yönetimi BS, bir uygulama örneği olarak da düşünülebilir,
-
ÖgeOptimizasyonla gemi ön dizaynı ve bilgisayar uygulamaları(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Taner, Harun ; Baykal, Reşat ; 14211 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiGemi ön dizaynı bir nonlineer optimizasyon problemi olarak formüle edilmiştir. Matematiksel optimizasyon yöntemleri ve gemi ön dizaynındaki uygulamaları incelenmiştir. Daha sonra dört farklı nonlineer optimizasyon tekniği (Daha iyi Nokta Algoritması, Kompleks Yöntemi, SUMT Yöntemi, Rosenbrock Yöntemi) karşılaştırılmış, bunlar arasından Daha iyi Nokta Algoritması seçilmiştir. Daha iyi Nokta Algoritması gemi ön dizaynına (dökme yük gemisi dizaynı) uygulanmıştır.
-
ÖgeGemi diesel motorlarında silindir modellemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) İçelliler, Suat ; Sağ, Osman Kamil ; 14208 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBu tezde sunulan çalışma, Gemi Diesel Motorlarında Silindir Modellemesi ve bu modellemenin tek silindirli bir motor için özelleştirilmesidir. Önce, bu konuda bugüne kadar yapılan çalışmaları içeren bir kaynak araştırması yapılmış ve bu çalışmalar hakkında kısaca bilgi verilmiştir. Tek boyutlu zamana bağlı homentropik olmayan gaz akımı hakkında bilgi verildikten sonra silindir içerisinde enerji dengelenmesi detaylı bir biçimde incelenmiştir. Boru sistemlerindeki süreksiz basınç ve sıcaklıkları tayin etmede kullanılan ve sayısal bir çözüm yöntemi olan Mesh metod hakkında da bilgi verilmiştir. Bu araştırmada sunulan bilgisayar programında modellemesi yapılan diesel motoru sonsuz büyüklükteki bir kontrol hacminden aldığı temiz havayı yine sonsuz büyüklükteki diğer bir kontrol hacmine egzost olarak göndermektedir. Seçilen Ricardo E6 tipi motorun silindiri içerisindeki basınç, sıcaklık, hacim ve toplam kütle değerleri krank açısı artımları için hesaplanmış ve karşılaştırılmıştır. Burada krank açısı artımlarının seçimi, araştırmacıların isteğine bırakılmış olup, yapılan bu çalışmada beşer derecelik artımlar seçilmiştir. Tezin son kısmında ise elde edilen eğriler hakkında açıklama ve yorumlar yapılmış olup, elde edilen sonuçlar ile bu konuda gelecekte yapılabilecek çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
-
ÖgeGemi işletmeciliğinde yönetim bilişim sistemleri(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Aylar, Levent ; Sindel, Demir ; 14209 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiDünya ticaretinde, deniz taşımacılığı büyük pay sahibidir- Bu çalışmada öncelikle gemi işletmeciliği şekilleri incelenmiş ve birbirlerine göre kıyaslamaları yapılmıştır» Bu işletmelerin organizasyon yapıları araştırılmıştır. Gemi işletmeciliğini önemli ölçüde etkile yen ve navlun oranlarının belirlenmesinde önemli yer tutan navlun pazarı, gemi servislerinin arz-talebi, navlun pazarındaki düzensiz değişimler ve gemi işletmeciliğinde çeşitli harcama kalemleri incelenmiştir. Ticaret hacmine bağlı olarak tonaj hacminin ne ölçüde arttırılıp azaltılacağı ve pazardaki dalgalanmalara göre nasıl hareket edil ine bileceği açıklanmıştır. Ayrıca sektörde finansman kaynakları ve taşımacılıkta kullanılan dokümanlar da incelenmiştir. Çalışmanın son üç bölümünde yönetim bilişim sistemi ile bilgisayar uygulamaları üzerinde durulmuştur. Yönetimin ne demek olduğu, bilgi işleme ve bilişim sistemiyle, yönetim bilişim sistemlerinin genel kavramları verildikten sonra, yönetim bilişim sistemi için hayati önem taşıyan bilgi, bilgi kaynakları ve özellikleriyle veri yönetimi ve veri bankası üzerinde çalışılmıştır. Daha sonra tasarım ve uygulamaya geçilmiş, yönetim bilişim sistemi tasarım aşamaları, plânlama, bütçelendirme, pazarlamanın önemi üzerinde durulmuştur. Yönetim bilişim sistemi tasarımı için öncelikle problemin tanımı yapılmıştır. Ayrıca mevcut organizasyon sisteminin incelenmesi, tasarımı kısıtlayıcı faktörlerin belirlenmesi ve sistemin alt sistemlere ayrılma aşamalarının incelenmesi yapılmıştır. Sonuçta, örnekleme amacıyla D.B. Deniz Nakliyatı T.A.Ş.'nin yapısı ve bilgisayar uygulamaları üzerinde çalışılmıştır. Kullanılan bilgisayar programlarına ait ekranlar ve örnek çıkışlar da alınmış ve çalışmanın ekler kısmına konulmuştur UJ.
-
ÖgeGemilerin manevra denklemlerinin bilgisayarla çözümü(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Korkut, Emin ; Aldoğan, A. İhsan ; 14206 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiManevra hareketleri, 3 serbestlik derecesine sahip, x ekseninde ileri-geri hareket, y ekseninde yan öteleme ve z ekseni etraf ında rotadan sapma hareketleridir. Bu hareketler sonucu, X,Y kuvvetleri (x,y eksenlerinde) ve N momenti (z ekseni etrafında) oluşur. Gemiye bağlı ek sen takımına göre bu hareket incelenirse, X,Y ve N'den oluşan hareket denklemleri elde edilir. Bu kuvvetler ve moment Taylor açılımı yapılarak açılır ve birinci merte beden terimler alınır, diğer terimler ihmal edilirse li neerleştirilmiş hareket denklemleri elde edilir. Lineer leştirilmiş hareket denklemleri çözülerek bir geminin doğrusal denge kriterleri bulunabilir. Denklemlerin çözümü incelendiğinde, doğrusal denge şartı: A > 0, B > 0 ve C>0 olmasına bağlıdır. Ge nel olarak gemiler için A ve B > O'dır. Bundan dolayı C > 0 şartı doğrusal denge için gerekli tek şart olmak tadır. Bu durum, dümen kullanmaksızın gerekli olan doğru sal denge şartıdır. Hareket denklemlerine dümen kuvveti nin etkisi eklenerek doğrusal" denge için gerekli olan şart şu duruma gelir. Oı 02 <0 (denge kökleri) şartı açısal hı zı sürekli bir yapıya ulaştırır. Gemi doğrusal dengeli değil ise, açısal hız sürekli bir yapıya ulaşmayacaktır. Lineer yaklaşım, küçük dümen açıları için iyi sonuç lar vermektedir. Ancak, büyük dümen açıları ve zor olan dönüşler için lineer olmayan hareket denklemlerinin çö zülmesi gereklidir. Hareket denklemleri, 3. mertebe Taylor açılımı yapılarak açılır ve diğer terimler ihmal edilir se, lineer olmayan hareket denklemleri elde edilir. Bu yaklaşım, manevraların simülasyonunda iyi sonuçlar ver mektedir. X kuvveti incelendiğinde, çeşitli değişkenlere bağlı polinom tarzında bir çift fonksiyon olduğu görüle bilir. Y kuvveti ve N mom enti ise, aynı değişkenlerin polinom tarzında tek fonksiyonları olacaktır. Lineer ol mayan bu hareket denklemleri bilgisayar yardımı ile ko layca çözülebilir. Geliştirilen bilgisayar programında, denklemlerdeki hidrodinamik katsayılar çeşitli model deneylerinden elde edilerek çözüm yapılmaktadır. Bu çözüme göre, "Dönme Dai resi", "Zig-zag Manevra ve "Spiral Manevra `lar ın simü lasyonu yapılmaktadır. Dikkat edilmesi gereken en önemli husus ise kuşkusuz hidrodinamik katsayıları bulmak için yapılan deneylerin doğru ve hassas olarak yapılmasıdır. Çeşitli kuru luş ve kişilerce yapılan bu deneylerden Hy^A(Hydrc>-Aerodynamics La boratory) tarafından yapılan deneylerin sonuçları simülasyon hesabı için en uygun olanıdır. Bu çalışmada bu kuruluşun deney sonuçları kul lanılmıştır.
-
ÖgeYük gemilerinin dip yapılarının loyd kurallarına göre incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Korkmaz, Tuncay ; Savci, Mesut ; 14210 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiGünümüze kadar geçen zamanda inşa edilen gemilerin dip yapıları incelendiğinde, enine ve boyuna sistemde inşa edil dikleri görülmektedir. Son yıllardaki gelişmelerden dolayı gemilerin genel olarak boyuna sistemde inşa edilmekte ol duğu gözlemlenmektedir. Bu da, dip yapısının mukavemetinin gemi bünyesindeki önemini arttırmaktadır. Bu çalışmada, dip yapısında yer alan; merkez iç omurgalar, yan iç omurgalar, boş ve dolu döşekler, dip ve iç dip lev ha kaplamaları, vb., Türk, Fransız ve Amerikan Loyd kuru luşlarının vermiş oldukları bağıntıların, gemilerin tek dipli ve çift dipli inşa edilme durumlarına ve ayrıca hem enine hem de boyuna sisteme göre incelenmiş ve aralarında ki benzerlik ve yaklaşımlar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın sonunda, ana ölçüleri verilen bir yük gemisinin dip yapısı ve elemanları, bahsedilen kuruluşların vermiş oldukları bağıntılar vasıtasıyla tek-çift dip ve enine-bo yuna inşa durumlarına göre nümerik olarak hesaplanmış ve mukayesenin iyi anlaşılabilmesi için sayısal sonuçlar çizelgelerle birlikte sunulmuştur. Ayrıca, genel olarak dip elemanları için eğilme momenti hesap yöntemi açıklanmış ve bahsedilen elemanlar için moment diyagramları hesaplanmış tır.
-
ÖgeGemi dalga direncinin kaynak-panel yöntemiyle sayısal hesabı(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Bal, Şakir ; Gören, Ömer ; 14207 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiGemilerin, sakin suda seyrederken oluşturdukları dalgalar ile dalga dirençleri arasında çok yakın ve karmaşık bir ilişki vardır. Literatürde, sözkonusu dalga direnci prob lemini inceleyen değişik teoriler vardır. Uzun gemi (thin- ship) teorisi, nar in-gemi (s lender-body) teorisi, düşük-hız (low-speed) teorisi bunlardandır. Burada, Dawson' un formülasyonuna dayanan, düşük-hız (low- speed) yaklaşımı kullanılarak gemilerin dalga dirençleri ni hesaplayan sayısal bir algoritma geliştirilmiştir. Bu sayısal yöntemde, cismin yüzeyi (tekne yüzeyi) ve serbest su yüzeyinin belli bir kısmı dörtgen elemanlarda (panel lerle) temsil edilmektedir. Daha sonra, bu paneller üze - rinde, tekne yüzeyindeki kinematik koşulu ve serbest su yüzeyindeki lineerleştirilmiş sınır koşulunu sağlayacak biçimde kaynak dağılımı gerçekleştirilir, ve buna göre kay nak şiddetleri bulunur. Bu çalışmada geliştirilen algoritma, tekne (cisim) belli, sabit bir hızda sakin suda ilerleyen hız alanını, basınç dağılımını, dalga direncini ve dalga de formasyonunu bul maktadır. Düşük Froude sayılı, dolgun gemiler için prog - ram pratik olarak çok iyi bir yaklaşım sağlamaktadır.
-
ÖgeGemi inşaatında kaynak işleminin mekanizasyonu(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1991) Güntay, Mehmet ; Anik, Selahaddin ; 14373 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiGemi ve Deniz yapılarında kullanılan çelik malzemeler de özellikle kaynak teknolojisinin gelişimi ile kaynak çat lamalarının önlenmesi, ve soğuk ortamlarda sünek davranış gösterecek şekilde geliştirilmeleri önem kazanmıştır. Bil hassa daha az malzeme kullanılarak (Mukavemet/ Ağırlık oranı artırılarak) Mukavemetleri artırılacak yönde fakat çok düşük sıcaklıklarda belirli bir sünekliğe sahip tehlikesizce kaynak edilebilir çeliklerin gelişimi önem kazanmıştır. önceleri metaller kaynak edilebilir veya edilemez diye sınıflandırılırken, günümüzde kaynak kabiliyeti üzerinde durulmaktadır. Bu nedenle mevcut kaynak yöntemlerinin geliştirilmesi ve yenilerinin bulunması yolunda yapılan araştırmalar ve çabalar büyük bir hız kazanmıştır. Günümüzde en büyük gelişme olanağı bulan kaynak yön temleri MIG-MAG ve tozaltı kaynak yöntemleridir. Tozaltı kaynak yöntemi tam mekanize edilmiş kaynak için tipik bir örnektir. Burada ilave metal kaynak yerine yalnız otoma-r tik olarak gelmemekte, aynı zamanda uygun donanımlarla kaynak kafası ile iş parçası arasında izafi bir hareket de sağlanmaktadır. Tozaltı kaynağında birden fazla tel beslemeli sistemlerin uygulanmasıyla kaynak hızı önemli ölçüde artırılmaktadır. Hemen hemen bütün eritme kaynak yöntemlerinin uygulama alanı bulduğu gemi inşaatında MIG-MAG kaynak yöntemi günümüzde bir yere sahiptir. örtülü elektroda nazaran daha yük sek bir erime gücüne, ve diğer tel sürme tertibatlı yöntemlere nazaran da her pozisyonda uygulanabilme özelliğine sahiptir. Orta büyüklükteki bir gemi de dahi kilometrelerce kaynak dikişinin varlığı bu iki özelliğin bu endüstri dalın da ne derece önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Gemi inşaatında ilk adımlardan biri malzemelerin kesilerek imalata hazırlanmasıdır. Günümüzde malzemelerin kesilerek imalata hazırlanmasında otomatik kesme makinaları kullanılmaktadır. Optik ve nümerik kontrollü oksijenle kesme makinaları kullanıma girerek başarı ile uygulanabilmektedir. Böylece kesim işleminde sürat ve kalite bakımın dan önemli gelişmeler sağlanmıştır. Yüksek yatırım maliyeti ve pahalı gazların kullanılma sı itibariyle "Plazma Ark" ile kesme oksijenle termik kesme ve bunun değişik uygulamalarının sonuç vermediği durumlarda başarı ile uygulanabilmektedir. Plazma ark ile kesme yöntemi tüm elektrik iletkenlerine, yani metallerin kesilme işleminde kullanılabilmektedir.
-
ÖgeSimetrik gemi hareketleri ve mukavemetinin lineer modal analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1991) Aydoğdu, Hakan ; Belik, M. Ömer ; 19362 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBir gemi tasarımcısının tasarladığı gemiden beklenen özellikler; geminin taşıdığı yükün zarar görmemesi, mürettebatının çalışma koşul larından etkilenmemesi, taşınan yükün elden geldiğince hızlı taşınma sı, bakım masraflarının az olması, çalışma ömrünün uzun olması şeklin de sıralanabilir. Bu yüzden geminin çalıştığı deniz koşullarına, nasıl cevap vere ceği önem taşır. Ayrıca gemilerin denizde elastik davranışlarda bulun duğu da gözardı edilmemelidir. Geminin kendi yapısının karakteristikleri olan doğal frekans ve titreşim şekillerinin saptanması için kuru tekne analizi yaparken tek ne Timoshenko kirişi olarak ele alınmıştır. Daha sonra ıslak analize geçilerek, dilim teorisi yardımıyla, Lewis konform dönüşümü kullanılarak akışkan kuvvetleri saptanmıştır. Teknenin elastik ve rijid hareketlerini veren hareket denklemi matris formunda oluşturulmuştur. Buradan hareketle, genelleştirilmiş koordinatların elde edilme siyle, şekil değiştirmeler, kesme kuvveti, eğilme momenti cevapları is tenen kesitler için bulunmuştur. Son olarak da düzensiz deniz koşulları, dalga spektrumu kullanı larak yaratılıp, bu koşullarda geminin cevapları elde edilmiştir. Yapılan hesaplamalar daha sonra grafik çizim programları aracılı ğıyla grafiğe dökülmüştür. Burada gözönüne alınan gemi bir savaş gemisi olan destroyerdir. Tekne verilerinden hareket edilerek hesaplamalara başlanmıştır. Hesaplamalar İ.T.Ü. Bilgi îşlem Sistemine uyarlanan programlar a racılığıyla yapılmıştır.
-
ÖgeGemi diesel motorlarında silindir modellemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1991) Ertürk, Gökhan ; Sağ, Osman Kamil ; 14365 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBu tezde sunulmakta olan çalışma, Gemi Diesel Motorlarında Silindir Modellemesi ve bu modellemenin tek silindir için özelleştirilme sidir. Başlangıçta, konu ile ilgili olarak yapılmış olan kaynak araş tırması hakkıda kısaca bilgi verilmiş ve takiben Tek Boyutlu Zamana Bağlı Gaz Akımı Teorisi ve bazı diferansiyel denklem çözüm yöntemleri hakkında açıklamalar yapılmıştır. Tezde sunulmakta olan bilgisayar programında, silindir içindeki akımı çözerken Runge-Kutta Metodu, boru içindeki akım hesaplamaları için ise Mesh Metodu kullanılmıştır. Programa ve verilen datalara göre modellemesi yapılan diesel motor, borular vasıtasıyla, sonsuz büyüklük teki bir kontrol hacminden aldığı havayı ikinci bir sonsuz büyüklükteki kontrol hacmine egzoz alarak göndermektedir. Teze konu olarak seçilen motor, Bergen Diesel Fabrikasının KRG3 tipli diesel motorudur. Bu motora ait datalardan; emme valfı çapı, egzoz valfı çapı ve boru uzunluğu değerlerinden her biri beşer kere değiştirilerek, bilgisayar programının çalıştırılması sonucu elde edilen- çıktılardan (output) yararlanılarak bir çok eğri elde edilmiştir. Prog ramda, Runge-Kutta Metodu ile silindir içerisindeki başlıca değerler hesaplanırken krank açısı artımları araştırmacıların isteğine bırakılmış Dİup bu çalışmada beşer derecelik artım uygun bulunmuştur. Boru hesap ları esnasında ise krank açısı artımları programın kendi içinde hesap- latılmıştır. Tezin son bölümlerinde ise elde edilen eğriler hakkında yorumlar yapılarak, gelecekte benzer konuda yapılabilecek olan çalışmalar için öneriler verilmiştir.
-
ÖgeOn the point vortex dynamics(Institute of Science and Technology, 1992) Nircan, Ahmet Kutsi ; Atilgan, Ali Rana ; 21836 ; Naval Architecture and Marine EngineeringPoint vortex motion is introduced and application areas are discussed. Formulation for bounded and unbounded point vortices are given via Lagrangean representation. Also, the equations for advected particle in a system of point vortices are given. Point vortex problem has integrable and nonintegrable solutions. In order to investigate nonintegrable solutions, an introduction to dynamical system analysis is given. Some tools to characterize the solution of dynamical system are explained. As an example Poincare" sections of Henon-Heiles system are drawn. Nonintegrable dynamical systems are mainly investigated using computers. A new approach, object oriented programming, introduced and its application to this problem is explained. Lyapunov exponents program are discussed in more detail. Numerical experiments are made for the unbounded, circular, and semi-circular domains. Configurations from literature reviewed and repeated. Also, new configurations are investigated. It is found that in the unbounded domain four, in a circular domain three, and in a semi-circular domain two vortices are enough to observe chaotic behavior. For all configurations, trajectories and power spectra, and for chaotic motions Poincare- sections are displayed. Onsager's negative temperature paradox is discussed and recently suggested remedy to this paradox is given. Ergodicity of the point vortex systems are discussed. In the unbounded domain, four point vortex systems is made and it is found to be ergodic. For the bounded case billiard type chaos is ergodic since it resembles elastic collision of hard spheres.
-
ÖgeGantry kreynli konteyner gemilerinin boyuna mukavemeti(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Erdem, Bülent ; Savci, Mesut ; 21743 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBu çalışmada, güvertesinde gantry kreyn olan tek ambarlı ve geniş güverte açıklıklı bir konteyner gemisinin, limanda yük alma/boşaltma işlemleri sırasında, kendi kreyni ile yapacağı yük elleçlemesinin, tekne yapısı üzerinde ortaya çıkaracağı gerilmeler ve sehimin, sakin suda, boyuna mukavemet açısından incelenmesi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre gerilmenin en yüksek değerleri, gemi üst binası ile ambar ağzı arasındaki bölge ve ambar ağzı ile baş kasara arasındaki bölgede oluşmaktadır.
-
ÖgeBalblı elipsoidin direnç karakteristiklerinin incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Barlas, Barış ; Aldoğan, A. İhsan ; 21744 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBu çalışmanın temel amacı, yavaş hız limitinde lineer olmayan dalga direnci teorisinin formüle edilmesi ve elipsoid ile balblı elipsoide uygulanmasıdır. Bu şekilde ideal bir akışkanda sürekli, düzgün ve potansiyel akıma ait bir sınır değer problemi çözülmüştür. Hesaplarda serbest su yüzeyinden gelen lineer olmayan etki göz önüne alınarak, ticaret gemilerinin sahip olduğu hız aralığında dalga direnci eğrisindeki ondülasyonlar azaltılmaya çalışılmıştır. Ticaret gemilerinin hız aralığında balbın gemi direncine olan etkisi incelenmiştir. Yapılan bilgisayar programı yardımıyla yarı batmış balblı ve balbsız bir elipsoid etrafındaki hız potansiyeli, türevleri, Cr(x>Y) ' D (x,y) ve basınç değerleri nümerik olarak hesap edilmiş ve karşılaştırılması ? yapılmıştır. Hesaplarda kullanılan hız potansiyeli ve buna bağlı olan dalga direnci bir asimptotik çözümdür. Hesaplar pratik olarak kabul edilebilecek bir mertebe büyüklüğü içindedir. Çalışmanın sonucunda, balbın ticaret gemilerinin sahip olduğu hız aralığında, dalga direncinin azaltılmasında etkili olduğu ortaya çıkmıştır.
-
ÖgeKaynaklı bir gemide oluşan distorsiyonlar ve giderilme esasları(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Baş, Halil ; Belik, Ömer ; 21746 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBir metalik malzeme ısıtıldığında genleşir, soğuduğunda ise kendini çeker. Eğer malzemenin durumu elastik sınırın ötesinde ise veya malzemeyi sınırlayan etkenler varsa distorsiyon oluşur. Distorsiyon oluşumun sebepleri ısı etkisi ve dış kuvvet etkisidir. Gemi inşaatında meydana gelen distorsiyonların hemen hemen hepsi kaynağın ısı etkisinden meydana gelir. Gemi konstrüksiyonunda karşılaşılan distorsiyonların ortadan kaldırılması için büyük masraflara neden olan doğrultma ve düzeltme işlemlerine gerek duyulur. Doğrultma işlemleri zaman kaybına neden olduğu gibi yeni yeni gerilmelerde doğurur. Doğrultma ve düzeltme işinde genellikle ısıl işlem uygulanır. Çalışmada, gemi inşaatı sırasında karşılaşılan distorsiyonların oluşum nedenleri, düzeltilmesi esasları incelenmiştir. Tersanelerde uygulanması gereken gemi konstrüksiyon kaynak planı ve gerilmeleri, çarpılmaları minumum düzeye indirgeyecek kaynaklı konstrüksiyon detaylarıda incelenmiş ve pratik çözümler önerilmiştir.
-
ÖgeGemi dizel motorlarının bilgisayar ile kontrolu(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Yazgan, Can ; Sağ, O. Kamil ; 21816 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiBu tezde sunulan çalışma, Gemi Dizel Motorlarının ve bunlara bağlı sevk sistemlerinin bilgisayar aracılığı ile kontrolünü sağlayacak bir program ve sistemin oluşturulmasıdır. Geliştirilen bu model Donanmamızda mevcut DOĞAN sınıfı Hucumbotlardaki ana tahrik sistemini oluşturan, MTU 16 V 956 Tb 91 dizel makina ve buna bağlı MTU KSS 60 Şanzumanm kontrolünü gerçekleştirmektedir. Birinci bölümde giriş, ikinci bölümde kaynak araş tırması verilmiştir. Üçüncü bölümde; Kontrolü istenen Ana Tahrik Siste minin ana hatları açıklanmış, devre şemaları ve sistemin çalışma parametreleri verilmiştir. Dördüncü bölümde; Kontrol ihtiyaçları, nedenleri ve program procedürleri verilmiştir. Beşinci bölüm sistemde kullanılacak olan sensörler hakkında bilgileri içermektedir. Altıncı bölümde interface komputeri tanıtılmakta dır. Yedinci bölüm; Similasyon programını içermektedir. Similasyon programı ana tahrik sistemi sensörlerinden alınacak olan dataları içeren bir dosya ile çalış maktadır.
-
ÖgeYelkenli teknelerde tasarım prosedürü(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Karataş, İbrahim ; Belik, Ömer ; 21745 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiYelkenli teknenin tasarım problemi, dünyada halen popülerliğini korumakta olup, pek çok ülkede ve son yıllarda.ülkemizde de çeşitli biçimlerde görülmektedir. Türkiye'de henüz yapılmamış olan bu tasarım yöntemi çalışmasında, genel çerçevesiyle yelkenli yat kavramı kronolojik gelişimi ile birlikte tanımlanmıştır. Yelkenli teknede denge kavramı, aerodinamik ve hidrodinamik kuvvetlerin oluşumları ve tekne üzerindeki etkileriyle açıklanmıştır. Tasarım sürecinin ve tasarımın elemanları birbirleriyle ilişkilendirilerek, örnek tasarım resimleriyle sunulmuştur. Çoğunlukla karşılaşılan tekne tipi olan gezinti yelkenlileri ön planda tutularak açıklanan tasarım süreci ve elemanları, aynı zamanda bu grubun dışındaki tekneleri de kapsamaktadır. Yelkenli teknelerde oldukça büyük önem taşıyan endaze, yelken planı ve ağırlık dengesi tasarım yönteminde özellikle vurgulanmış, salma tasarımı konusunda verilen bağıntılarla buna ilişkin yöntem de açıklanmıştır. Performans hesabı ile tasarımı tamamlanmış teknenin tasarım isteklerini ne ölçüde gerçekleştirebildiği görülür. Burada kurulan teoride yarış teknesine göre basitleştirmeler yapılmış, ancak teorinin genel yelkenli tekne kavramına uygulanabilmesi için gerektiği yerde açıklamalar sunulmuştur. İzlenmesi öngörülen tasarım prosedürü ile genel hatlarıyla, herhangi bir yelkenli tekne tasarımı yapı İması mümkündür.
-
ÖgeYelkenli teknelerde direnç deneyleri(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1993) Dayı, Şebnem ; İnsel, Mustafa ; 39430 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiYelkenli tekne konusunda çok fazla yayınlanan bilimsel çalışma yoktur. Ticari çalışmalarında saklı olması nedeniyle, yelkenli tekneler hakkında faydalanılabilecek çok fazla veri bulunmamaktadır. Türkçe kaynak azlığı nedeni ile yelkenli teknelere etkiyen kuvvetlerin dengesi, yelkenli tekne performansı ve stabilitesi ile yelkenlerin aerodinamik direnci hakkında geniş bilgiye bu çalışmada yer verilmiştir. Yelkenli teknelerin direnç deneylerinin yapılması gemilere nazaran farklı ve biraz daha zordur. Yelkenli tekneler hiçbir zaman doğrusal durumda seyretmezler. Bu nedenle yelkenlilerin dirençlerinin yanında, yan kuvvetleri de ölçülmelidir. Eğer direnç ve yan kuvvet değerlerini ölçebilirsek teknelerin performans hesabını yapabiliriz. Performans hesabı özellikle yarış tekneleri için çok önemlidir, fakat Türkiye'de bu konuda yapılmış bir bilimsel çalışma henüz yoktur. Bu çalışma Ata Nutku Gemi Model Deney Laboratuarında, yelkenli teknelerin hidrodinamik karakteristiklerinin saptanabilmesi için bir deney sisteminin dizaynını ve test edilmesini kapsamaktadır. Çalışmada değişik hızlarda, meyil açılarında ve sürüklenme açılarında tekne üzerine etkiyen direnç, yan kuvvet meyil momenti, savrulma momenti, dinamik batma miktarı dinamik trim açısını ölçebilen 6 bileşenli dinamometre üzerine kurulmuş bir aparat geliştirilmiştir. Aparat detaylı bir şekilde kalibre edilmiş, direnç değerleri için diğer direnç dinamometresine göre test edilmiştir. Dinamometre ile kullanılmak üzere 20 m boyunda, tek direkli bir yelkenli tekne dizayn edilmiş, laboratuar model atölyesinde 1/8 ölçekli modeli imal edilip, deneylerde kullanılmıştır. Model takıntısız halde ve 5 ayrı salma ve bir dümen modele monte edilerek seçilen hızlar, meyil açıları ve sürüklenme açıları için denenmiştir. Yan oranları birbirinden farklı olan ilk üç salmanın sonuçları ve deneyler süresince yapılan gözlemler çalışmada verilmiştir. Salma tiplerinin performans üzerine etkileri incelenmiştir Çalışmanın son bölümünde, elde edilen sonuçların yorumları ve gelecekte yapılabilecek çalışmalar için öneriler yer almıştır.
-
ÖgeA new numerical approach for the sauter mean diameter in high speed diesel engines(Institute of Science and Technology, 1993) Buğdanoğlu, Selim ; Sağ, Osman Kamil ; 39429 ; Naval Architecture and Marine EngineeringThis thesis is concerned with Ship Propulsion Bearings and Computer Aided Calculation and Operation Program for Propulsion Bearings. It is the main purpose to put forward this study that is the lack of the studies and knowledge concerning ship propulsion bearings. Therefore, it has been discussed arrangements, preliminary design parameters, performance, and routine maintenance tasks, and troubleshooting procedures of ship propulsion bearings. It has also attempted to provide guidance on these subjects along with the "Computer Aided Calculation and Operation Program for Propulsion Bearings" which is entirely written by the author. This computer program written in MATLAB programming language is capable of calculating preliminary design parameters, performance and providing the user routine maintenance tasks, and trouble shooting procedures of ship propulsion bearings. Key feature is to include flexible menu configuration with the aid of visual menu buttons and easy solutions with graphics utilization. Furthermore, It has been also discussed in detail water lubricated rubber bearings, evaluated previous experiments, and statistical values, and then obtained good results. It is believed that this study would be a useful guide concerning "Ship Propulsion Bearings'' to the designers, operators, and researchers.