Music Graduate Program
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Altınbüken, Eray" ile Music Graduate Program'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAnalyzing The Correlation Between The Use Of Music And Color In Cinema(Institute of Social Sciences, 2018) Kuntman, Ayşegül Begüm ; Altınbüken, Eray ; 534599 ; Music ; MüzikCinema is an art form in which music and color are used abundantly for similar purposes; like symbolic representation or narrative construction. This thesis aims to present methods for comparing their use in cinema and reveal any possible correlation. Based on a comprehensive research on music and color, the use of these two elements are analyzed in two example films: Tom Ford's "Nocturnal Animals" and Nicolas Winding Refn's "The Neon Demon". As a result of the analyses, the correlations are presented. Additionally, recommendations are given on different manners of using music and color together in films or other art forms.
-
ÖgeMüziksel Melezlemenin Kuram Ve Uygulaması: Atonal Armoninin Popüler Müzik Doku, Ritmik Kalıp Ve Formları İle Kullanımı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Altınbüken, Eray ; Beşiroğlu, Ş. Şehvar ; Müzik ; MusicBu çalışma, 20. Yüzyıl Batı sanat müziği ve popüler müziğin kompozisyon anlayışlarını yeni bir ara-stilde bir araya getirmeyi amaçlayan bir melezleme işlemi etrafında şekillenmiştir. Projenin ana akışı, popüler müziğin iç yapısının önceden mevcut şemalar ile ritmik ve dokusal öğelerin modüler kullanımına dayanması üzerine kısa bir tartışma, popüler müzik parçalarının içerdikleri ritmik, dokusal ve formal (biçemsel) özelliklere yönelik analizler, bulunan ana modellerin sistematize edilerek numaralanması, ve son olarak bu modellerin atonal ses organizasyonu teknikleri ile birlikte bir müzik kompozisyonunda kullanılmasıdır. Analizlerde yer alan modeller, net olarak gözlemlendikleri bir müzikten yapılan alıntının transkripsiyonu ile desteklenmekte ve aynı modelin gözlemlenebileceği başka müzikler de devamında dinleme önerisi olarak sunulmaktadır. Tezin ana konusu bu modellerin varlığını tartışmak ve örnekler yolu ile ispat etmek değildir, bu nedenle örnekler sadece modelleri açıklamak amacıyla verilmiş ve sayıca kısıtlı tutulmuştır. Modellerin sunumunun ardından, modellerin çalışma kapsamında yazılan müzik eserinde nasıl kullanıldığını açıklayan ve tüm eseri bu açıdan analiz eden bir bölüm yer almaktadır. Eserin şef partisyonu ve konserde canlı olarak gerçekleştirilen ses kaydı ise tezin sonundaki ekler kısmında sunulmuştur. Bu çalışmanın amaçları çok yönlüdür. Müzikbilimsel amaç, popüler müziğin dinleyici ile kolay ve çabuk iletişim kurmaya yarayan bazı kompozisyon yöntemlerini Batı sanat müziği literatürüne kazandırmak, öte yandan popüler müzik dinleyenleri 20. yüzyılda keşfedilen yeni armoni teknikleri ile elde edilen sonoritelere ve bu tarzda yaygın olarak kullanılan çalgı gruplarının tınısal paletine aşina kılmaktır. Popüler Müzik örneklerinden modellenerek alınan ritmik, dokusal ve forma ait öğeler bu kompozisyonda, popüler müzik dinleyicisi ile iletişim kurarak karşılaştıkları diğer ?yeni? öğeleri kabullenmede kolaylık sağlayacak araçlar olarak düşünülmüştür. Bunun yanısıra, şu ana dek denenmemiş yeni karışımlar ve müzik yazma yolları içeren özgün eserler ortaya koymak yönünde bir sanatsal amaç da mevcuttur.
-
ÖgeThe Relationships Between Body Movement And Music In Karlheinz Stockhausen's Der Kleine Harlekin(Institute of Social Sciences, 2018) Coşkunseven, Didem ; Altınbüken, Eray ; 511437 ; Music ; MüzikThis thesis takes the work of K. Stockhausen's Der Kleine Harlekin as an important example of scenic music from twentieth century repertoire to investigate the types of relationships between body movement and music in the piece by both defining and analyzing the correspondences between the two. By trying to understand, evaluate and analyse these relationships which have been categorized as choreographic and theatrical, and their importance in the composition; I asked the question if it is possible to approach Der Kleine Harlekin as a transmedial composition piece because Stockhausen's use of body movement as a compositional media is an integral part of the piece. His use of choreography and music stands on its own and becomes complete together. They create musical meaning together. This piece and the way it is notated is a good example for the composers who want to combine body movement and music in their compositions.
-
ÖgeSpatialization Through Geometrical Sound Movements In Persephassa By Iannis Xenakis(Institute of Social Sciences, 2019) Khujaeva, Sabina ; Altınbüken, Eray ; 569725 ; Music ; MüzikIn the flux of various directions and tendencies of the musical styles the enthusiasm for spatialized music grew steadily among composers as well. The perceptual efficiency of the listeners became a significant phenomenon in music. "Space" plays an influential role in Iannıs Xenakıs music. As a result, he achieved new kinds of spatial integrations in his compositions. In the piece "Persephassa", Xenakis reaches an advanced level of creativity in percussion music literature. A hexagon shape surrounding the performers provides the special physical embodiment and special listening perception of the sounds. Notwithstanding the stationary positions of the performers, the composer simulates visualized geometrical sound shapes, their rotation, and motion through geometrical sound figures.
-
ÖgeThe Structural Elements Of Timbral Coherence And Its Compositional Application(Institute of Social Sciences, 2020) Gümüş, Enis ; Altınbüken, Eray ; 627851 ; Music ; MüzikThis thesis aims to define 'timbral coherence' in its structural elements and develop an approach for formal analysis. Comparative analysis of cognitive studies on timbre, and the philosophy of musical gesture are the main sources to achieve this goal. Analyses of these studies are used to present a proposal for building new analysis methods. Chapter 1 presents a brief introduction of timbre, its historical and contemporary role in music, main definitions and topics concerning the nature of timbre. An initial definition of timbral coherence is proposed to determine a path and approach for following chapters. Cognition of timbre is examined through noteworthy studies in Chapter 2. First of all, an overview of notion timbral continuum, vertical and horizontal organization in composition is made. Subsequently, relation of timbre and horizontal structures is explained starting from the most basic components: pitch, intervals, and melody. Most importantly, relativity, memory and its grouping mechanisms are examined, which can be seen as the basis for devising the proposed approach.
-
ÖgeSystematization For Harmonic Practices In Selpe Technique(Institute of Social Sciences, 2020) Baysal, Ahmet Ozan ; Altınbüken, Eray ; 627520 ; Music ; MüzikThis study aims to identify the musical texture of traditional and contemporary Şelpe music, to present a new system to analyze the multipart musical creation of Saz/Bağlama using the Şelpe technique, and to provide practical performance symbols for Şelpe players. This study also aims to demonstrate structures of vertical textures, such as chords and their finger positioning on Saz/Bağlama's fretboard. In this systemization, the matrix diagrams of mathematics are used to display the coordinates of any kind of chords and their finger positioning on the fretboard. The features of the Matrix system in this systematization are quite different from the Matrix arrays of mathematics. The structure of this systemization is thoroughly explained, tested and presented by samplings such as analyses, arrangements, compositions, notations, figures, and tables. The multi-purpose aspect of this systemization was especially emphasized by showing samples of analyses, compositions, and musical accompaniments