Geleneksel Danslar(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Ay, Göktan" ile Geleneksel Danslar(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBayburt Halk Oyunları'nın Müzik Yönünden İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Şaşı, Nejdat ; Ay, Göktan ; 26809 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBayburt Halk Oyunları'nın müzik yönünden incelenmesi " konulu bu çalışma İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Ana Sanat Dalı Türk Halk Oyunları alanında Yüksek Lisans tezi olarak hazırlanmıştır,, Bu çalışma, iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Bayburt İl'i ve Bayburt Folkloru hakkında bilgi verilmiş, İkinci bölümde Bayburt Halk Oyunları'ndan 22 tanesi üzerinde müzik yönünden inceleme yapılmıştır. Bu çalışma tamamen alan çalışması olup, kişisel gözlemlerime dayandırılmıştır.
-
ÖgeBireylerin Sosyalleşmesinde Halk Oyunlarının Etkisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995) Alyansoğlu, Figen ; Ay, Göktan ; 43838 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesHalk oyunları oynayan kişilerin kişilik özelliklerini ve psikolojik şahsiyet parametrelerini araştıran bu çalışmada amaç, halk oyunları oynayan farklı yaş gruplarında ve farklı cinsiyetteki kişilerin kişilik özelliklerini ve psikolojik şahsiyet parametrelerini belirleyerek, bu özelliklerin hiç halk oyunu oynamayan ve herhangi bir sosyal faaliyetle uğraşmayan farklı yaş gruplarında ve farklı cinsiyetteki kişilerle karşılaştırarak benzerlik ve farklılıkların tesbit edilmesidir. Bu amaçla halk oyunlan oynayan kişilerden seçilen bir çalışma grubu, bir de halk oyunlan oynamayan kişilerden seçilen kontrol grubu oluşturuldu. Halk oyunlan oynayanlann şahsiyet boyutlarım belirlemek amacıyla araştırma grubuna Eysenck Şahsiyet Envanteri uygulanmış, bu envanterde gruplann psikotizm (P), dışa dönüklük (E), Nörotizm (N) ve yalan (L) ölçeklerine göre değerlendirmeleri yapılmıştır. Buna göre halk oyunlan oynayan kişiler, halk oyunlan oynamayan kişilere göre daha dışa dönük olarak belirlenmiştir. Nörotizm ve psikotizm puanlan ile yalan ölçeklerinden elde edilen puanlarda da halk oyunlan oynayan kişilerin daha düşük puan aldığı görülmüştür. Bu sonuçlara neden olarak, halk oyunlan oynayanlann devamlı olarak aktif bir sosyal ilişki ve çevre içinde bulunmalan, halk oyunlan oynayarak ruhen ve bedenen deşarj olmalan gösterilebilir. Tüm bu araştırmalar ve çalışmalar sonucunda bireylerin halk oyunlanna yönelmeleri, şu anki nesile, geçmiş neslin kültür değerlerini öğretmek ve yaygmlaştmlarak yaşatılması ve korunması bakımından çok önemlidir. Bireyler bu yolla günümüzün zararlı alışkanlıklan yerine daha faydalı olan halk oyunlanmızı öğrenerek bu sayede yurt içinde ve yurt dışında düzenlenen festival, yanşma ve gösterilere katılırlar. İyi bir sosyal çevre ve arkadaş grubuna sahip olurlar. Ruh ve beden sağlıklan gelişmiş olup, topluma ve ailelerine faydalı birer kişi olurlar.
-
ÖgeGeleneksel Türk Halk Giysileri Terminolojisi (kadın)(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1994) Yüce, Nazik ; Ay, Göktan ; 37132 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu çalışma I.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Ana Sanat Dalı Türk Halk Oyunları alanında Yüksek Lisans Tezi olarak hazırlanmıştır. Tez üç bölümden meydana gelmiştir. I.bölümde giyimin tanı mı, Selçuklular ve Osmanlılar döneminde kadın giyimleri ele alınmış, II. bölümde giysilerin baştan ayağa kadar yaygın olarak kullanılan par- çaların tasnifi yapılmış, III. bölümde ise kadın giysilerinin açıklamalı olarak alfabetik terminolojisi verilmiştir. Kültür Bakanlığı HAGEM tarafından yapılan çalışma ek kısmında gösterilmiştir.
-
ÖgeGünümüze Kadar Gelmiş Köy Seyirlik Oyunlarından Örnekler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006) Üçöz Çebi,Mehtap ; Ay, Göktan ; 175050 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesKöy seyirlik oyunları köy halkının (düğün, bayram ya da hasat gibi) önemsediği gün ya da özel durumlarda genellikle "oyun yapma", "oyun çıkarma" adı altında bereket, bolluk, sağlık ve yeni yılı karşılamak amacıyla oynadığı törensel içerikli oyunlardır. Geleneksel Türk Tiyatrosu içinde anonim bir yapıya sahip olan köy seyirlik oyunları çağlar boyu süregelen bir gelenektir. Oynandığı topluluğun sosyal ve kültürel düzeyinden etkilenmiştir. Köy seyirlik oyunların halk kültüründe; halk tiyatrosunun alt kadrosunda yer almaktadır. Köy seyirlik oyunlarının oluşmasına pek çok kültürel birikim sebep olmuştur. Bunları kuttörenler, Şamanizm, İslamiyet'in etkisi, mevsimler, tarım ve hayvancılık gibi başlıklar allında toplamak mümkündür. Köy seyirlik oyunlarının en önemli özelliği taklittir. Bunların dışında vazgeçilemeyen diğer unsur ise oyuncu ve seyircidir. Temel özellikleri ise dans, müzik, şaklabanlık, kostüm ve makyajdır. Kostüm ve makyajı oyuncular genellikle kendi olanakları ile hazırlamaktadırlar. Bu hazırlık aşaması bazen günler sürerken bazen de çok basit imkanlarla gerçeldeştirilir. Bu hazırlıklar sırasında amaç tamamen değişmek ya da benzemek değil çağrıştırmak ve andırmaktır. Köy seyirlik oyunlarının öncelikle görev dağılımına göre en önemli kişi yöneticidir. Yönetici günümüzdeki yönetmenin tüm görevlerini gerçeMeştirir. Bunun dışında oyuncular köy halkından olup yetenekli ve oyunda görev almayı isteyen kişilerden oluşur. Seyirci, neredeyse köy halkının tamamıdır. Seyirciler bazı oyunlarda oyunun tamamına katılırken benzen de izleyici konumundadırlar. Oyun yeri, yazın genellikle meydanlar, kışın ise odalardır. Seyirlik oyunlarla ilgili çeşitli tasnif çalışmaları yapılmıştır. Bu tasnif çalışmalarının tamamında ritüel (dini) ve profan (din dışı) olmak üzere iki ana başlıkta incelenmiştir. Ritüel oyunlar; yılın değişimi, ölüp dirilme, hayvan ve bitki kültü ve mezhep merasimleri olmak üzere beş ana başlık altında incelenmiştir. Profan yani din dışı ve günlük hayatla ilgili oyunlar ise masallara, destan veya ozanlar, tarihi olaylar, hayvan taklitleri, lal oyunları ve kukla olmak üzere yedi ana başlık aranda incelenmiştir. vu Köy seyirlik oyunlarını incelerken iki ayrı yol takip edilmiştir, öncelikli olarak geçmişten günümüze değin yazılmış olan araştırma ve eserler incelenmiş ve bu kaynaklardan faydalanılarak örnekler verilmiştir. İkinci bir yöntem olarak da İstanbul'da yaşayan yöresel, kaynak kişilere ulaşılmış ve yaşayan köy seyirlik oyunlar hakkında örnekler verilmeye çalışılmıştır. Geçmişten günümüze kadar gelen bu oyunlar birlik ve beraberliği, yardımlaşmayı, paylaşmayı ve dostluğu peMştirmiş ve köy halkının birbirleri için sosyal bir alan yaratmıştır. Töresel ve büyüsel bu oyunlar kendi içlerinde eğitici, öğretici ve eleştirel öğeler taşıyarak halkın, muhakeme ederken olaylara komik biçimde bakabilmelerini sağlamıştır.
-
ÖgeHalaylarda Aynı İsmi Taşıyan Oyunların İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Güner, Mahmut ; Ay, Göktan ; 22648 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Halkoyunları folklorumuzun en zengin dallarından biri olup, günümüze kadar gerektiği gibi araştırılıp, bir sonuca ulaştırılamamıştır. Gerek türler, gerek oynanış şekilleri, hikâyeleri, sahnelenmesiyle gerçekten bir derya olan halkoyunlarının aynı adla oynananlarının fark ve benzer yanlarını bir kaynakta bulamadım. Bu eksikliği bir nebze de olsa gidermek amacıyla hazırladığım bu tezin halkoyunlarına faydalı olmasını dilerim
-
ÖgeKonservatuar Mezunu Türk Halk Oyunları Öğretmenlerinin Halk Eğitimi Merkezlerindeki Çalışma Ortamlarının İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002) Ural,Sema ; Ay, Göktan ; 122690 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesKonservatuar mezunu halk oyunları öğretmenlerinin halk eğitimi merkezindeki çalışma ortamının incelenmesi konusunu açıklamak için; Yaygın eğitimin tanımı yapılmış, örgün ve yaygın eğitimin yasal dayanakları belirtilmiştir. Yaygın eğitimden kimlerin faydalandığı hakkında bilgi verilmiştir. Tarihi gelişimi içerisinde Cumhuriyetten önceki dönemde yaygın eğitim faaliyetleri; mescitler ve camiler, medreseler, ahilik, loncalar, Türk ocakları, ordu, Enderun okulları olarak ele alınmıştır. Cumhuriyet döneminden günümüze kadar olan gelişim süreci anlatılmıştır. Yaygın eğitimin amaçları açıklanmış, halk eğitimi merkezlerinde düzenlenebilir kurslar, sosyal ve kültürel kurslar, mesleki ve teknik kurslar olarak iki başlık halinde ele alınıp örnekler verilmiştir. Anketler iki form halinde düzenlenmiştir. Birinci anket formunda Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü kurslar şubesi müdürüne, halk oyunları öğretmenlerinin halk eğitim merkezlerindeki konumu hakkında beş maddelik sorular yöneltilerek cevapları alınmıştır. İkinci anket formunda çeşitli halk eğitimi merkezlerinde görev yapan, konservatuar mezunu halk oyunları öğretmenlerine kurumlarındaki çalışma ortamları hakkında yirmi beş maddelik sorular sorulmuş cevapları ve önerileri alınmıştır. Cevaplan alınan ondokuz halk oyunları branş öğretmeni ortak ve farklı görüşlerini çalıştığı ortamlardaki olumlu yada olumsuz koşullarını, yasa ve yönetmeliklerde görülen boşlukları ifade etmişlerdir. Kendilerine gönderilen anket sorularına cevap vermeyen halk eğitimi merkezinde görev yapan konservatuar mezunu halk oyunları öğretmenlerinin adı soyadı çalıştığı kurum ili ve ilçesi liste halinde hazırlanarak anket cevaplarının sonuna ilave edilmiştir. Anket cevaplarından elde edilen veriler değerlendirilip sonuç kısmının oluşumu sağlanmıştır
-
ÖgeKütahya İli Kadın Giysilerinin Merkez Ve Çevresindeki Farklılıkları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Kanat, Fatma ; Ay, Göktan ; 26815 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürkiye konumu nedeniyle, birçok medeniyetlere ev sahipliği yapmış, çeşitli ve farklı bir kültüre sahip olmuştur. Anadolunun her köşesi folklorik değerler açısından ayrı bir güzellik ve zenginlik kaynağıdır. Kütahya ili de folkloruyle en renkli ve ilginç yörelerimizden biridir. Türk folklo runda önemli bir yer tutan giysiler, Kütahya'da da oldukça çeşitlidir. Yörede Germiyan Beyliğinin ve daha sonra Osmanlıların sancak beyliği olması ihtişam ve zenginlik getir miştir. Bu ihtişam, zenginlik ile ilin, merkez, çevre ilçe ve köylere kadar uzanan farklılık aynı zamanda da çeşitlilik, araştırmayı daha ilginç kılmıştır. Özel günlere özgü giyim ve gündelik giysi ayrımı Kütahya giyim kuşamının belirgin özelliklerindendir. Kadın her yerde olduğu gibi özel günlerde giyimine özen göstermiştir. "Ağır elbiseler" de Kütahya'ya özgü kumaş, nakış ve dikiş özelliklerinin bir araya top landığı ürünlerdir. Gündelik giysilerde çalışma, rahatlık ve örtünme kaygılan etkiliyken, özel günlerde ise güzel giyinme ve süslenme ön plandadır. Genelenksel Kütahya kadın giysileri de teknolojiden etkilenmiştir. Artık bunları düğünlerde, özellikle kına gecelerinde görebilmek mümkündür. Kısıtlı zaman ve olanaklar içinde gerçekleşen çalışmada mümkün olduğu kadar kap samlı ve objektif olmaya özen gösterilmiştir. Bu çalışmada Kütahya kadın giysilerinin Ege Bölgesi içinde de, özellikler göstermesi nedeniyle, ilin merkez ve çevresindeki giyim-kuşam ve takı farklılıkları karşılaştırmalı oiarak ele alınmaya çalışılmıştır.
-
ÖgeKırklareli İlinde Yaygın Olarak Kullanılan Halk Oyunları Ezgilerinin Ritmik Yapılarının İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Kadıoğlu, Mehmet Erdinç ; Ay, Göktan ; 26816 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesBu çalışmada folklorumuzun en renkli dallarından birini oluşturan halk oyunları, fazlaca sahip olduğu tür özellikleri, müzikleri ve ritm zenginlikleri açısından incelenmeye çalışılmıştır. Tez konusu kapsam itibarıyla dört ayrı bölümde ele alınmıştır. Birinci bölümde şu anki Kırklareli ili topraklan üzerinde yaşayan insanların bu topraklara nerelerden ve ne şekilde geldikleri tarihsel hatlarıyla incelenmiştir. İkinci bölümde Ritm hakkında genel bilgiler verilmiş ve ritm notasyonunun nasıl yazıldığı açıklanmıştır. Üçüncü bölümde ise Kırklareli ilinde yaygın olarak kullanılan vurmalı çalgılarımız tanıtılmış ve bu çalgılarımızın yöredeki çalmış teknikleri konusun da bilgiler verilmiş ayrıca bu oyunlarda kullanılan ezgilerin melodik ve ritmik özelliklerinin yöre oyunlarına ne şekilde yansıdığı anlatılmıştır. Dördüncü bölümde yöredeki yirmibeş oyunun figür-müzik ve ritm ilişkileri incelenmiştir. Bu çalışma "Kırklareli ilinde yaygın olarak kullanılan halk oyunları ezgilerinin ritmik yapılarının incelenmesi" konunun daha pek araştırılmamış olması ve arz ettiği üstün potansiyel ile araştırılmaya çok müsait bir alan teşkil etmesidir. Ayrıca melodinin altına ritm yazma konusundaki çalışmalar içerik açısından önemli bir bölümü teşkil etmektedir.
-
ÖgeOrganizasyonun Temel İlkeleri Ve Türk Halk Oyunlarındaki Yeri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Ekici,Mehmet Cezayir ; Ay, Göktan ; 92612 ; Geleneksel Danslar ; Traditional Dancesİlk insanla birlikte, insanların birbirlerini tanımaları sonucu sosyal münasebetler başlamış böylece bedenen ve zihnen yakın kişilerin bir araya gelmeleri ile günümüzdeki ifadesi olan milletleri oluşturmuşlardır. Gelişen sosyal hayat ve yaşadığımız yüzyılın teknolojide ulaştığı nokta, milletler arası ilişkilerin hızla artmasına neden olmuştur. Milletler arası ilişkilerin bu denli içli dışlı artmış olması ile kültürel etkileşimlerde hızla yaygınlaşmaya başlamıştır. İlk zamanlarda önemsenmeyen bu etkileşim, bir süre sonra toplumsal kargaşaya ve ulusal kültür erozyonlarının yaşanmasına sebep olmuştur. Bu çıkmazın farkında olan gelişmiş ülkeler, milletin hayat tarzım oluşturan kültür değerlerine sahip çıkılması gereğini anlamış ve özellikle kültürlerinin sanat ağırlıklı ürünlerini yoğun organizasyonlarla her sahada tanıtma aracı olarak kullanırlarken onları yabancı ellerden korumaya da özen göstermeyi amaç edinmişlerdir. Bu çalışmada; Milli kültürümüzün ve dolayısı ile Halk Bilimi'nin vazgeçilmez öğelerinden birisi olan Halk oyunları, yaşadığımız toplumdaki insanların karakteristik yapısını, duygu ve düşüncelerini ortaya koyarken, hareketleri ve figürlerine yansıttığı, kendisini, bedensel ve ruhsal açıdan ifade ettiği bu sanatsal yapıyı, ulusal ve uluslararası sahada bilimsel organizasyonlarla tanıtımının yapılması gereğinin önemini ortaya koymuştur Bu amaçlar doğrultusunda; Organizasyonun temel ilkelerinin, ulusal kültürümüzün penceresi olan halk oyunlarındaki yerinin, biran önce hak ettiği yere çıkartılması ve bu çalışmalar yapılırken geleneklerin muhafazası kadar yeni güzelliklerinde yaratılması ana hedef olmuştur. Bu çalışma da; Organizasyonun temel ilkeleri olan yönetimin faaliyetleri, fonksiyonları, planlamanın kapsamı, yararlan ve organizasyonun ilkeleri, süreç aşamaları, sorumluluk ve kontrol faaliyetleri ve uygulamalarının, folklor ve halk oyunları çalışmalarında ki yerinin, önemi vurgulanmıştır. Yapılacak organizasyonlarda, yukarda konu edilen teknik safhaların eksiksiz uygulanması, etkili bir oto kontrolün gerekli hususlarım içeren, bilimsel uygulamalarla yeni yüzyıla girerken, bu konudaki yapılanmanın bilgi toplumunda hak ettiği yere kavuşması sağlanmış olacaktır.
-
ÖgeTokat Yöresi Giyiminin Genel Olarak İncelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Bakır,Süleyman ; Ay, Göktan ; 92614 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesÇeşitli medeniyetlerin beşiği olan Türkiye, tarihi eserleri ile birlikte, el sanatları ve geleneksel kıyafetlerindeki çeşitlilik ve güzellikleri ile ün salmış bir ülkedir. Bunca kaynak ve materyale rağmen ülkemize yakışır bir etnografya müzesi halen oluşturulmuş değildir. Oysa bugün dünyada en fazla kullanılan üç parçalı dikim sistemini ilk kullanan Orta Asya Türkleridir. Tokat yöresi geleneksel kıyafetleri tek parçalı değildir yani giyilen kıyafetlerin tamamına ait bir ismi yoktur, farklı kıyafet parçalarının birlikte giyilmesi ile oluşmaktadır. Kadın kıyafetlerini, fes, fındi, yazma, yağlık, Dış saya (üç peş), iç saya, şalvar, arkalık, şal öynük, alaca çorap, çarık, postal veya yemeni ve bunlarla birlikte kullanılan; alınlık, bilezik, gerdanlık, hamaylı saç bağı, sakallık (çenelik), tuzluk, boncuklu bel bağı, gibi aksesuarlar oluşturur. Erkek kıyafetlerini ise; keçe fes, alaca poşu, terlik, işlik, zıvga, yelek, aba, gazeki, göynek, kuşak, zıvga bağı, alaca çorap, çarık, postal veya yemeni oluşturmaktadır. Erkek kıyafetleri ile birlikte köstek'den başka bilinen aksesuar kullanılmamaktadır. Tokat yöresi geleneksel kıyafetleri; renk, desen, işleme ve kumaşlarında farklılık göstermekle birlikte, model ve dikim teknikleri hemen hemen aynıdır. Kıyafet parçalan günümüz kıyafet parçalarının bazıları ile aynı işlevde kullanılmakla birlikte isimleri mahalli terimlerdir. Örneğin; ceketin karşılığı; aba, gazeki, baş örtüsünün karşılığı; yazma, fındi, şapkanın karşılığı; fes, terlik, ayakkabının karşılığı; postal, yemeni, çarık, iç çamaşırının karşılığı; iç saya, göynek, pantolunun karşılığı; şalvar, zıvga vs. Günümüzde geleneksel kıyafetler hemen hemen hiç kullanılmamaktadır Fakat halen sandıklarda bu kıyafetlere rastlamak mümkündür Şu an bulunabilen bu kıyafetlerin geleceğe sağlıklı olarak taşınabileceğini kimse garanti edememektedir. Bunun içnidir ki vu bir an önce bu değerli kültür mirasının bilimsel metotlarla incelenip, arşivlenmesi gerekmektedir. Tokat yöresi geleneksel kıyafetleri günümüz şehirlerinde kesinlikle halkoyunları gurupları haricinde kullanılmamaktadır. Halkoyunları gruplarının kullanımıda çoğunlukla tek renk ve modelde olmaktadır. Bu kullanım şeklide farklı renk, desen ve işlemelerden oluşan kıyafetlerin unutulmasına, yok olmasına sebep olmaktadır. Yörenin geleneksel kıyafetlerinin yapımında kullanılan malzemelerin çoğu artık fabrikasyondur ancak şal öynük, zıvga bağı (kaytan), çarık, arkalık, tuzluk, çorap, fes, terlik gibi malzemeler ilkel tezgahlarda dokunmakta ve el ile yapılmaktadır.
-
ÖgeTürk Halk Oyunları Öğretim Yöntemleri ve Program Geliştirme(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Yıldız, Bayram ; Ay, Göktan ; 22626 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTarihsel gelişim süreci içerisinde halk oyunlarımız çe şitli kurum-kuruluş ve üniversitelere kadar yayılmıştır, Bu. genişleme beraberinde yetersiz eğiticiler, bilimsel olmayan yöntemlerle yapılan çalışmaları da getirmiştir. Türkiye'de halk oyunları alanında planlı öğretim süre cinden geçerek yetişmiş ilk mezunlardan biri olarak, bu alanda öğretim yöntemleri ve program geliştirme konusunda bir eksik lik olduğunu her zaman hissetmişindi r. Bu. çalışmada ortaya ku ramsal bir çalışma yöntemi kaymak sureti ile Halk oyunları alanında eğit irn-ögret im gören ve bu alanda öğreticilik yapan meslektaşlarıma Türk Halk Oyunlarının öğretiminde kullanıla bilir yol gösterici bir model sunulmaya cal ısı lmıst ir. Ayrıca, bu model içerisinde program geliştirme ilkelerine uygun ola rak çeşitli yöntem ve teknikler, model kurma ve geliştirme ile planlı ünite programlarının üzerinde çalışılmıştır. Halk Oyunları derslerinin öğretiminde verilen bu yöntem ler okul öncesinden yüksek okula kadar bireylere kaşandırdığı temel beceri ler, bi reyler i bu alanda verimli, üretken, saygın hale getirecek, öğreticiye ise uygulamalarında iyiyi, güzeli ve doğruyu bulma konusunda yol gösterecektir.
-
ÖgeTürk halk oyunlarında Mengi'nin incelenmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Karaca, Sevim ; Ay, Göktan ; 26810 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Halk Oyunlarında Mengi'nin İncelenmesi" konulu tez çalışması dört bölümden oluşmuştur. Mengi oyunundan önce bu oyunu oynayan toplumun bugünkü durumun dan kısaca bahsedilmiştir. Daha sonra oyunun geleneksel yapısı, oynanış biçimi ve müzikal yapısı anlatılmaya çalışılmıştır. Oynanış biçimi fotoğraflarla gösterilerek oyunun daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunulduğu sanılmaktadır. Tahtacıların oynadığı semahlarla olan figürsel ve ifade benzerliğinden dolayı, aralarındaki farkları belirtmek amacıyla üçüncü bölümde semah ve semahların oynandığı dinsel bir ortam olan cem törenlerinden söz edilmiştir. Bengi ve Mengi kelimeleri arasındaki benzerliğin insanları, her iki oyunun da aynı oyunları ifade ettiği şeklinde görüş ve düşüncelere sevketmesi nedeniyle Bengi oyunları hakkında verilen kısa anlatımlar son bölümü oluşturmuş tur. Bu anlatımlarla oyun yapılarının farklılığı gösterilmeye çalışılmıştır.
-
ÖgeTürk Halk Oyunlarında Sahneleme Sistemleri Ve Sahne Tekniklerinin Kullanımı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Bekar, Cüneyt ; Ay, Göktan ; 22627 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesTürk Halk Oyunlarında Sahneleme Sistemleri ve Sahne Teknikleri'nin Kullanımı " konulu bu çalışma İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Ana Sanat Dalı Türk Halk Oyunları alanında Yüksek Lisans tezi olarak hazırlanmıştır. Bu çalışmada, halk oyunlarımızın gösterime sunulmasında var olan sistemler açıklanarak diğer sahne sanatlarında kullanılan ve vazgeçilmez öğelerden olan teknik özellikler ile ilgili aydınlatıcı bilgiler verilmiştir. Oyunlar sahnelenmeden önce; sahnenin teknik açıdan tanımlanma sı, oyunlarla ilgili tasarım, hazırlık ve sahneleme çalışmaları, teknik öğelerin (dekor, ışık, ses, makyaj) önem dereceleri irdelenmiş ve mevcut sahneleme sistemleri de açıklandıktan sonra sahne-seyirci-oyun arasındaki koordinasyonun nasıl gerçekleştirilebileceği üzerine teknik yönden yapılacak çalışmalar belirtilmiştir. Teknik açıdan anlatılan genel bilgilerin pratiğe dönüştürülerek yapılacak uygulamaların en verimli ve en çarpıcı şekilde nasıl olabileceklerinede örnek çalışmalarda yer verilmiştir.
-
ÖgeTürk halk oyunlarının sahnelenmesinde ışık-kostüm ilişkisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996) Esen, Seçkin ; Ay, Göktan ; 53225 ; Geleneksel Danslar ; Traditional Dances"Türk Halk Oyunlarının Sahnelenmesinde Işık - Kostüm İlişkisi" konulu bu çalışma Î.T.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Ana Sanat Dalı Türk Halk Oyunları alanında Yüksek Lisans tezi olarak hazırlanmıştır. Bu çalışmada, halk oyunlarımızın sahne sanatları içerisinde hakettiği seviyeye yükselmesi için yapılması gereken sahne çalışmalarından ışıklandırma ve bunun kostümle ilişkisi gibi teknik öğelerle ilgili olarak aydınlatıcı bilgiler verilmiştir. Oyunlar sahneye konmadan önce, teknik açılardan desteklenmeleri sahne sanatlarının en önemli özelliklerindendir. Yapılan çalışmalarda bu özelliklerin önemi vurgulanarak, teknik açıdan anlatılan genel bilgilerin pratiğe dönüştürülerek yapılacak uygulamaların en verimli şekilde nasıl olabileceğine örnekli açıklamalarla yer verilmiştir. Araştırmanın birinci bölümünde araştırma hakkında bilgi verilerek, amaç ile yöntemler ortaya konmuştur. Araştırmanın ikinci bölümünde, ışığın teknik kullanımının gerçekleştirihnesi amacıyla, sahne aydınlatmasında yararlanılacak araç ve gereçlerin tanıtılmasına yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, projektörlerde kullanılacak renklerin seçimi ve renklerin kullanılma özellikleri ele alınmıştır. Dördüncü bölümde ise, sahnede kullanılacak kostüm ile ışıldaklardan gönderilecek renklerin ortaya çıkarılacağı durumlar incelenerek, sahne ışıklarının kostümle ilişkisi incelenmiştir.
-
ÖgeYozgat Yöresi Geleneksel Giysileri Ve Teknik Çizimleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001) Bakır, Nalan ; Ay, Göktan ; 107222 ; Geleneksel Danslar ; Traditional DancesÜlkemizde kültür miraslarına verilen önemin, hepimizin bildiği üzere yeterli olmadığı kanısındayım. Birçok mirasımızın kaçak yollarla ülkemiz dışına kaçırıldığı da bilinmektedir. Ancak ülkemizde maddi değerlerinden daha ziyade manevi değerleri olan bir çok eserlerde bulunmaktadır. Dünyanın gıpta ile izlediği, bizim yeterince üzerinde çalışma yapmadığımız bu konulardan, ben kendime giyim-kuşam konusunu araştırmayı seçtim. Yozgat yöresinde bulunmam ve görevimin halk oyunları öğretmenliği olması nedeni ile yöre kıyafetlerinin üzerinde yeterli çalışmanın yapılmadığı, yapılmış olanların da çok doyurucu olmadığı hatta kıyafetlerin ve kıyafet parçalarının resimlenmediği, ehliyetsiz kişiler tarafından yapılan bir takım resimlerinde yöre kıyafetlerini temsil etmediği tarafımdan tespit edilmiştir. Bu araştırmaya başlarken önce tarafımdan kıyafet parçalan bir araya getirilmiş, uzman giyim öğretmenleri tarafından teknik ve kalıp çizimleri oluşturulmuş dikim teknikleri tespit edilmiştir. Daha sonraki aşamada kıyafetler bütün ve parçalar halinde tarafımdan resimlenmiştir. Araştırması yapılan kıyafetlerin yapımında kullanılan malzemeler tespit edilmiş ve açıklanmıştır. İnceleme sırasında ele alınan kıyafetlerin renk, desen ve işlemelerinde farklılık göstermesine rağmen model ve dikim tekniklerinin hemen hemen aynı olduğu ortaya çıkmıştır. Kıyafetler, günümüz kıyafetleriyle karşılaştırıldığında çoğu parçaların adı değişmesine rağmen aynı işlevde kullanıldığı tespit edilmiştir. Örneğin üçeteğin karşılığı elbise, yazma ve kıvrağın karşılığı baş örtüsü, keçe külahın karşılığı şapka, çarık ve yemeninin karşılığı ayakkabı, şalvarın karşılığı pantolon vs. vı ı Yozgat yöresinde de farklı kıyafet parçalarının birlikte giyilmesi ile geleneksel kıyafetler oluşmuştur. Yöre kıyafetlerinde kullanılan malzemelerin bir çoğu önceden el tezgahlarında yapılmasına rağmen günümüzde fabrikasyondur. Ancak çarık, çorap, kıl dokuma önlük, keçe külah gibi parçalar ilkel tezgah ve el ile yapılmaktadır. Yöre kıyafetlerinin günümüzde sadece halk oyunları grupları tarafından kullanılıyor olması çeşitliliği azaltmaktadır.