LEE- İşletme-Doktora

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Gözat

Son Başvurular

Şimdi gösteriliyor 1 - 5 / 23
  • Öge
    Risk ve etkinlik yaklaşımına dayalı finansal başarısızlığın öngörülmesi: türkiye'deki aracı kurumlara yönelik uygulama
    (Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-09-15) Çevikcan, Gökben ; Taş, Oktay ; 403132002 ; İşletme
    Sermaye piyasasında faaliyet gösteren aracı kurumlar, yatırımcıların talep ve beklentilerini dikkate alarak birincil ve ikincil piyasada temel hizmetleri sunarak fon akışını kolaylaştıran önemli piyasa aktörlerindendir. Düşük işlem maliyetleri ve tam rekabet koşulları gibi etkinlik koşullarının piyasada olması, aracı kurumların faaliyetlerinin piyasa etkinliği üzerindeki etkisini ön plana çıkarmaktadır. Bu kurumlar, aracılık faaliyetlerinin yanı sıra yatırım bankacılığı, piyasa yapıcılığı, finansal danışmanlık ve varlık yönetimi gibi ilave hizmetler de sunmaktadır. Aracı kurumların performansı ve etkinliği, sermaye piyasalarının sağlıklı büyümesi açısından kritiktir. Ayrıca, sermaye düzeyi ve yeni sermaye yeterlilik gereksinimleri gibi faktörler, risk ve verimlilik arasındaki dengeyi sağlamada önemli bir rol oynamaktadır. Türkiye'de aracı kurum sayısının azalması, hem piyasa koşulları hem de düzenleme gereklilikleri gibi faktörlerle ilişkilidir. Bu durum, aracı kurumların risk ve verimlilik üzerindeki sermaye düzeyinin etkisini değerlendirmeyi önemli kılar. Bu çalışmanın temel amacı, sermaye piyasalarının sağlıklı büyümesine katkıda bulunan aracı kurumların risk ve sermaye düzeyleri altındaki performansını ve etkinliğini araştırmak ve finansal başarısızlığa dair bir erken uyarı sistemi oluşturmaktır. Çalışma, iki aşamalı bir model kullanarak aracı kurumların risk, sermaye ve etkinlik ilişkilerini incelemekte ve finansal başarısızlığı tahmin etmeyi amaçlamaktadır. İlk aşamada, Türkiye'deki aracı kurum sektöründeki 18 yıllık bir dönemi kapsayan çeyrek dönem verileri kullanılarak sermaye, verimlilik ve risk arasındaki ilişki incelenmiştir. Etkinlik skorları, risk göstergeleri ve diğer finansal değişkenler kullanılarak oluşturulan 3SLS modeli ile aracı kurumların performansı değerlendirilmiştir. Bu aşamada, aracı kurumların etkinlik düzeyleri rekabet koşulları ve düzenlemeler nedeniyle dalgalanmış, risk ve sermaye arasındaki ilişkiler öne çıkmıştır. İkinci aşamada ise, finansal başarısızlığı belirleyen faktörleri inceleyen bir model kullanılmıştır. Pozisyon riski, sermayeleşme, likidite, karlılık ve gelir yoğunlaşması gibi değişkenler, aracı kurumların finansal başarısızlık riskini etkileyen önemli faktörler olarak belirlenmiştir. Bu değişkenler, önceki dönem verileriyle erken uyarı sistemine entegre edilerek, aracı kurumların finansal başarısızlığını tahmin etmede başarılı bir model oluşturulmuştur. Sonuç olarak, bu çalışma, aracı kurumların sermaye piyasalarındaki rolünü değerlendirmekte, risk, sermaye ve etkinlik arasındaki ilişkileri ortaya koymakta ve finansal başarısızlığa dair erken uyarı sistemine yönelik bir çerçeve sunmaktadır. Etkinlik, risk ve sermaye arasındaki ilişkilerin kapsamlı bir şekilde ele alınan çalışma çıktıları ile finansal başarısızlığa ilişkin erken uyarı modeli sonuçları politika yapıcılar açısından yardımcı olabilirken, kamuya açık bir veri setinin kullanılarak bulunan bu sonuçlar, sermayedarlar başta olmak üzere ilgili paydaşlara yönetsel ve pratik çıkarımlar sunmaktadır.
  • Öge
    Investor sentiment: From global to local
    (Graduate School, 2023-07-05) Salur, Bayram Veli ; Ekinci, Cumhur ; 403142003 ; Business Administration
    Limits to arbitrage and biases of investors have challenged efficient market hypothesis (EMH) and have given room for investor sentiment in explaining stock market returns. Accordingly, investor sentiment has gained strong traction in the last 20 years and become one of the leading research topics in "Behavioral Finance" literature. Many articles have exceeded 1,000 citation threshold (some have exceeded even 10,000 threshold). This dissertation starts investigating investor sentiment from a global perspective and gravitates towards an emerging market (Turkey) with different hypotheses. This dissertation has three main parts. First, this study focuses on investor sentiment and its explanatory power in anomaly returns in a global context. The findings indicate that investor sentiment's power in explaining anomalies might be universal, however changes based on anomalies. Moreover, the explanatory power of sentiment changes when the size factor is controlled. In other words, the impact of sentiment on returns is related to market capitalization of stocks. For example, sentiment can explain investment anomaly in the US market. However, when separately analyzed, one might notice that this is rather the case for small stocks but not for large stocks. This first part of the dissertation has several implications. First, preference for indirect sentiment indicators over direct ones may improve prediction models both in academia and practice. Secondly, asset managers who follow factor-investing strategies can consider the impact of the size factor. For instance, for book-to-market strategy, selecting larger stocks when sentiment is expected to advance might result in higher returns. On the other hand, the opposite method of trading is valid for investment strategy. The first part of the dissertation offers new ground for anomaly research by fixing the stock characteristics when analyzing the effect of sentiment. Additionally, creating pure anomaly returns from combination portfolios is a new practice that could potentially gain traction. Secondly, this dissertation gravitates toward an emerging market (Turkey) and investigates whether excess stock market returns are related to individual and institutional sentiment. In detail, individual investor sentiment is examined by using fund flows and institutional sentiment is examined by using stock intensity of funds (in other words, asset allocation abilities are tested). Results indicate that flows to mutual funds exhibit no relationship with the stock market returns. Hence, unlike the US market, individual investor sentiment is not related to stock returns in Turkey. In turn, stock intensity of mutual (pension) funds is positively related (unrelated) with excess returns. The predictive power of sentiment indicators is not strong. Some differences between mutual and pension funds can be attributed to the relative asset allocation performance of fund managers and the fee structure in the industry. Third, this dissertation investigates the relationship between asset managers' stock selections and investor sentiment indicators. The findings indicate that stock selections of asset managers are related to sentiment indicators. When sentiment rises, asset managers are inclined to invest in stocks with lower size, lower volatility, lower dividend yield and higher momentum. Yet, characteristics of stocks (size, volatility, price-to-earnings ratio, momentum etc.) in mutual funds are not significantly related to stock returns. Herding and lack of stock selection skills may be the reason behind this result. Another finding is that stocks prone to sentiment changes have higher size, and that strategy of going long with low sentiment prone stocks and going short with high sentiment prone stocks do not yield significant return, hence such a strategy is not an anomaly.
  • Öge
    Determinants of burnout in project management context, introducing the concept of "Project burnout"
    (Graduate School, 2023-08-08) Selamoğlu, Atakan ; Akdağ Camgöz, Hatice ; 403182004 ; Management
    Burnout is a trending subject in the post-pandemic business space, while project management corresponds to an important ratio of global economic activities and active work-force. However, the cross section of these two fields of study have been neglected so far and current literature shows that burnout studies within the context of project environment were limited and thus understudied. Based on this gap identified in the literature, a study is planned to investigate the drivers of burnout within the context of project management. Burnout is defined as a long-consequence of mental strain and a fundamental crisis in the psychological connections that people establish with work. In addition, World Health Organization identifies burnout as an occupational phenomenon and a state of vital exhaustion. Burnout is comprised of three main dimensions; exhuastion, cynicism and professioanl inefficacy and is triggered by several drivers, with six main dimensions identified in burnout literature; work overload, lack of control, insufficient reward, breakdown of community, absence of fairness and conflicting values. Finally, there are several alternative scales to measure burnout, Maslach Burnout Inventory being one of the most widely accepted and applied approach which is also used in our research. On the other hand, project management is an established industry receiving attention from both academic and business environments. Projects are temporary endeavors to create value through unique products, services and processes, while project management is the application of skills, tools and techniques to project activities to meet project requirements. Projects are basically defined with iron triangle concept, with cost, time and quality limitations on the vertices. However, this simplified approach is not sufficient to understand the complex and complicated nature of projects. Project complexity network is identified as a useful lens to understand the nature of projects and identify the parameters that may eventually lead to burnout. Project complexity field is dominated by two main lines of thinking, one of which is system complexity and the other is perceived complexity. The synthesis of both approaches yield a comprehensive and thorough view of the project complexity parameters, which can be linked to burnout drivers. This approach is used to create a section of the questionnaire to understand and evlaute how complexity defining parameters are linked to burnout dimensions. As discussed, projects have unique features defined by deadlines, tight budgets, quality expectations and complex stakeholder relations. It is an exhausting and demanding environment for project management professionals, which is an obvious setting for burnout experience. We are dealing with a unique and sovereign setting, which has also been neglected so far. Therefore, suggesting a definition for "project burnout" is accepted as a good starting point and a novel step for raising attention and eventually creating a legitimate field of interest. Project burnout is defined as a fundamental crisis in the psychological connections of any individual with the work, resulting from long-term consequence of mental strain caused by project-related parameters and imbalance between project demands and project resource. Following the literature review and proposition of a definition for project burnout, a cross-sectional survey study is applied to investigate the link between parameters derived from project complexity and burnout dimensions. The context of research is Turkish defense industry. It should be noted that defense industry can be labelled as a tailor-made opportunity to investagate project burnout. Defense industry projects have high level of technological development, large budgets, long and strict lead times and tightly regulated control processes run by customers. It is a sophisticated work environment and professionals working in defense projects are considered be elite in their skills and experiences. The audience has a good level of awareness, skills and expertise regarding project management as well. The questionnaire consists of two main scales for burnout and project parameters. 126 fully completed responses are received, except the company information and names of the individuals. Almost a 10% return rate is achieved, which is acceptale considering the dominant privacy driven culture in the industry. 8 hypotheses are suggested, defining the expectation about direct and moderating relationships among project complexity parameters grouped under levels of interested subjects (project parameters, individual parameters, team parameters and organization parameters) and burnout dimensions (exhaustion, cynicism and personal inefficacy). Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis are applied to figure out the structure defining factors and latent variables. Then, path analysis is applied by SmartPLS 4, a software utilizing structural equation modelling. The findings indicated that "project size and dependencies", "individual experience and role", "team fitness and autnomy", "team diversity and competence" and "organization competence and environment" are identified as primary factors or latent variables in our context. The inner model also partially supported 4 of the hypotheses, while rejecting remaining 4. There are no significant moderating impacts of individual, team and organization parameters on each other's relationship to any burnout dimensions. In addition, project size and dependencies only have moderating role, while lacking a significant direct relationship with any of the burnout dimensions. The limitations, proposed future research directions and practical implications are discussed. Briefly, any contributing study is highly anticipated to increase the legitimacy of the project burnout concept, validate the presented findings in a variety of project settings and increase awareness of organizations about burnout phenomenon and its damaging outcomes. It is crucial in times when human resource is considered as the main asset of any organization and in an era where mental wellbeing of individuals are at stake.
  • Öge
    Psychological well being in the age of resource scarcity: An analysis of time and money donation behaviors
    (Graduate School, 2025-03-28) Ayar, Bahadır ; Burnaz, Şebnem H. ; 403172009 ; Management
    One of the inevitable realities individuals face in their daily lives is having limited resources. This situation, referred to as resource scarcity, can be defined as having fewer resources than needed to meet one's needs and wants. The resource scarcity encountered by individuals can be assessed on both macro and micro levels. On a macro level, the scarcity of water and food supply due to high levels of drought in various regions of the world can be considered resource scarcity. On a micro level, individuals may feel pressure due to limited financial income to meet personal needs and time constraints on daily activities. This thesis focuses on micro-level resource scarcity, emphasizing individuals' perceptions of time and money as scarce resources. It is clear that a multitude of factors influence consumer behavior. Previous studies have shown that consumer behavior is shaped by individual, situational, economic, psychological, sociological, and other factors. In these studies, resource scarcity has been considered a factor affecting consumer psychology and behavior, revealing its impacts on individuals' cognitions, attitudes, and behaviors. It is known that individuals with limited resources experience increased stress levels, feel negative emotions, and generally have decreased life satisfaction. Resource scarcity adversely affects consumers' decision-making processes, leading to observable changes in their cognitions. Moreover, when faced with resource scarcity, consumers are known to use their existing resources more consciously and experience a fear of missing out. While engaging in consumption activities for themselves, individuals also allocate resources for those in need and to improve societal welfare. When considered consumer behavior, this behavior, termed donating or charitable giving, highlights the importance of understanding the role of resource scarcity in donation behavior. Individuals tend to donate by giving money and time to nonprofit organizations providing access to aid products or services to needy people. The fact that time and money, the two primary sources of giving behavior for today's individuals, are limited resources reveals the importance of resource scarcity on giving behavior. Time and money are perceived differently by individuals due to their various characteristics. For instance, money is more accessible to count, save, and touch than time. While time is associated with an emotional mindset in consumers' minds, money is related to a financial value-based mindset. When examined within the framework of construal level theory, money is perceived concretely by individuals, whereas time is perceived abstractly. However, considering that resource scarcity affects cognitive processes, it is crucial to understand how perceptions of time and money differ during donation compared to situations where scarcity is not felt. Given that individual donors predominantly make donations to nonprofit organizations understanding the perceptions of scarce resources like money and time during the donation process can provide insights into how relevant organizations should approach their current and potential donors. Regardless of the amount of resources individuals possess, individual and organizational factors affect donation behavior. Some of these factors are the perceived donation efficacy and organizational trustworthiness. Since scarce resources are attributed greater value by individuals, organizations' trustworthiness and perceived donation efficacy gain importance when these resources are donated. Additionally, donating scarce resources with greater attributed value makes donors feel better about themselves. This study examines trust in the institution and perceived donation effectiveness as variables affecting the relationship between psychological well-being and donation intention. This thesis employed experimental design and in-depth interviews to answer the research questions. Study 1a investigates how donors perceive money and time within the framework of construal level theory in situations without any scarcity manipulation. Study 1b explores how donors exposed to resource scarcity manipulation perceive money and time. Study 2 focuses on the psychological well-being levels obtained by individuals donating their scarce resources. It reveals the difference in psychological well-being levels obtained based on the type of resources donated. Study 3 examines the moderating effect of organizational trustworthiness and perceived donation efficacy on the relationship between the psychological well-being levels of individuals donating their scarce resources and their donation intentions. Through in-depth interviews, the aim was to identify the reason behind the insignificant moderating effect of organizational trustworthiness and perceived donation effectiveness on the relationship between psychological well-being levels and donation intentions. The results indicate that without a scarcity reminder, donors perceive time on an abstract level and money on a concrete level. When exposed to resource scarcity manipulation, the level of abstraction in perceiving time and money increases.
  • Öge
    Popüler yönetim söylemlerinin Türkiye'deki yayılım dinamikleri ve performans etkileri
    (Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2025-04-18) Onay, Eren ; Erçek, Mehmet ; 403142014 ; İşletme
    Bu çalışmanın temel amacı Yalın Üretim, Altı Sigma, Geleneksel Proje Yönetimi, İş Analizi, Çevik Proje Yönetimi ve DevOps yönetim tekniklerinin, yönetim modaları kuramı çerçevesinde aktör gruplarını, söylemlerini, yayılım dinamiklerini ve uygulayıcı firmalar üzerinde yaratmış oldukları değerin örgütsel performansa etkisini Türkiye bağlamında açıklamaktır. Yönetim modaları, 1990'lı yılların başından itibaren günümüze, araştırmacılar tarafından bir hayli ilgi çeken kuramlardan birisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu dönem, mevcut yönetim tekniklerinde bazı değişikliklerin meydana geldiği, yeni yönetim tekniklerinin ortaya çıktığı, üst düzey yöneticilerin örgütsel performansı arttırmak için yönetim tekniklerini kullandıkları ve uygulamada başarısız olunan tekniklerinin örgütler tarafından terk edildiği sayısız örnekleri barındırmaktadır. Ayrıca yönetim literatüründe bu alanda yapılan çok sayıda akademik çalışmalar ise modayı birer kuram haline dönüştürdü. Araştırmada elde edilen bulgular yönetim modası kuramında geçmişte yapılmış akademik çalışmalarla benzerlikler gösterirken, gelecekte yapılacak yeni çalışmalara da yol gösterecek niteliktedir. Yazında bahsedilen yönetim teknikleri aktör grubu, keşfedilme sebepleri, modaların yayılım süreçleri ve firma içi uyarlama & yapılandırma süreçleri olmak üzere dört temel noktada ayrışmaktadır. İlk ayrışma, yönetim modalarının arz yönünde ortaya çıkan iki yeni moda belirleyici grubun varlığı ile gerçekleşmektedir. Bu aktör grupları, yönetim tekniğini keşfeden ve geliştiren ticari şirketler ve kâr amacı gütmeyen uluslararası kuruluşlardır. Altı Sigma felsefesini geliştiren General Electric ve Yalın Üretim felsefesini ortaya çıkaran Toyota Motor İşletmesi yazın içerisinde geçen ticari şirketleri temsil ederken, Proje Yönetimini oluşturan Proje Yönetim Enstitüsü (PMI), İş Analizi disiplinini ortaya atan Uluslararası İş Analizi Enstitüsü (IIBA), DevOps felsefesini sahiplenen DevOps Çevik Yetkinlik Derneği (DevOps Agile Skills Association-DASA), Çevik Proje Yönetimini geliştiren Scrum Allianz ve Scrum.org ise yazın içerisinde bahsedilen kâr amacı gütmeyen uluslararası kuruluşları temsil eder. Uluslararası kuruluşlar bünyesinde üyelerin katılımı için sertifika programları, eğitimler ve çalıştaylar belirli bir ücret karşılığında düzenlenir. Yalnız elde edilen finansal kazanç kâr amacı güdülmeden yönetim tekniği için harcanır. Her iki yeni aktör grubunun, talep yönündeki pratik uygulamaları profesyonel danışmanlık şirketleri aracılığıyla sağlanmaktadır. İkinci ayrışma noktası, yeni moda belirleyicilerin yönetim tekniğini ortaya çıkarma sebepleri üzerinedir. Ticari işletmeler yönetim tekniğini belirli bir dönem içerisinde finansal bir yarar ya da rekabet avantajı elde edebilmek için ortaya çıkarırken, kâr amacı gütmeyen uluslararası kuruluşlar ise yönetim tekniğini bütün dünyada bir meslek olarak yayılmasına öncülük eder. Üçüncü ayrışma noktası, iki yeni aktör gruplarının yönetim tekniklerinin yayılım sürecinde farklı yayılım perspektifleri çizmesine ilişkindir. Yönetim tekniğinin mülkiyet hakkını üstlenen ticari şirketler, tekniğin içeriğine yönelik herhangi bir referans kitap, standart ya da belge ortaya koymayarak ve yönetim tekniğini gelecekte sahiplenmeyerek (mülkiyet hakkı) kaderine terk etme eğilimi gösterir. Pratik uygulamalarda elde edilen kısa dönemli başarılar, yönetim tekniklerini hızlı şekilde parlatarak farklı işletmelerce hemen kullanım isteği uyandırır. Yönetim tekniğinin bir kuruma uyarlanması esnasında herhangi bir sistematik yapı, akreditasyonun bulunmaması ve yönetim tekniğini kendi iş yaşamında çalıştığı şirketlerde deneyimleyen tecrübeli profesyonellerin de özellikle emeklilik dönemleri yaklaştığında kendi girişimlerini kurma istekleri, danışmanlık sektöründeki oyuncuların dramatik şekilde artmasını sağlayarak tekniklerin uygulayıcılara olan ilk yatırım ve tutundurma maliyetlerini ciddi anlamda düşmesine neden olur. Pratik dünyada oluşan bu trend, yönetim tekniklerini uygulayıcılarda hızla benimsenip kolay terkedilmesini sağlayan bir tüketim olgusu haline getirir. Bu durum, yönetim tekniklerini pazarda popülerliğin ani ve geçici olarak hızlı yükselip düşüş gösterdiği heves olarak kullanmaya yönlendirir. Kâr amacı gütmeyen uluslararası kuruluşlarda ise farklı bir sistematik yapı söz konusudur. Yönetim teknikleri; akademisyenler, iş adamları, yönetim guruları vb. gibi alanında uzman bir komite eşliğinde referans bir kitap, standart ya da dokümantasyon hazırlanarak piyasaya sunulur. Hazırlanan kaynaklar belirli periyotlarla gözden geçirilir ve elde edilen geri bildirimler eşliğinde ilerleyen yıllarda yenilenerek bütün dünyaya yeniden takdim edilir. Referans kaynağının orijinal diline sadık kalarak yerel dile çevrilmesi ise, yönetim tekniklerinin tüm dünyada aynı şekilde kolay anlaşılmasını sağlar. Ayrıca farklı ülkelerde yerel temsilciliklerin açılması, danışman şirketler için akreditasyon zorunluluğu, sertifika ve üyelik ağ yapısı bilginin sistematik bir şekilde örgütlenerek yayılımını gerçekleştirir. Ortaya çıkan bu trend, yönetim tekniğini uygulamak isteyen kuruluşların ilk yatırım ve tutundurma maliyetlerini ciddi anlamda yükseltirken, uygulayıcılardan gelen kullanım talebinin bilinçli bir istekle gelmesini, benimsenme ve tüketim sürelerinin daha uzun olmasını ve uygulayıcılarda sistematik bir yapı oluşturarak kalıcı bir etki bırakmasını sağlar. Bu durum yönetim modaları kuramında tartışılan moda kavramı ile örtüşmektedir. Yalnız yönetim modaları kuramına yönelik yapılan ampirik çalışmaların büyük çoğunluğunda ölçüm zorluklarından dolayı heves/moda kavramları arasındaki fark göz ardı edilerek genelde birbirinin yerlerine kullanılmaktadır. Dördüncü ayrışma noktası, yönetim tekniklerinin firma içi uyarlama ve yapılandırma süreçlerine ilişkindir. Her iki aktör grubu pazarda genellikle heves veya moda yönelimli yayılım gösterse dahi, yönetim tekniğinin işletme içerisindeki uyarlanma ve yapılandırma şekli işletmenin tepe yönetiminin takdirindedir. Bu noktada uyum ve söylem olmak üzere iki önemli kriter bulunmaktadır. Söylem yönetim tekniklerinin işletme içerisinde bir amaç mı yoksa araç olarak mı kullanımı sorunsalı üzerinedir. Yönetim tekniğini araç olarak kullanan uygulayıcı işletmeler sadece belirli bir dönem içerisinde finansal bir yarar ya da rekabet avantajı elde edebilme amacıyla kullanırken, amaç olarak kullanan şirketler ise uzun vadeli dönemler içerisinde (birden fazla tepe yönetiminde kullanılmak) bir örgüt felsefesi olarak kullanır. Uyum kriteri ise, yönetim tekniğinin işletmenin örgüt kültürü, iş modeli, şirketin stratejik hedefleri, çevre koşulları ve örgütsel yapısına ne kadar uyum sağladığını ifade eder. Her iki kriterin birleşimi sonucu kalıcı birliktelik, esnek birliktelik, aykırı birliktelik ve yapay birliktelik olmak üzere dört farklı uygulama biçimi ortaya çıkar. Kalıcı birliktelik, yönetim tekniğinin amaç olarak tercih edildiği ve yönetim tekniğinin işletme bağlarıyla uyumunun yüksek olduğu tam anlamıyla yönetim tekniklerinin işletme içerisinde kök saldığı durumu ifade eder. Esnek birliktelik, yönetim tekniğinin araç olarak tercih edildiği ve yönetim tekniğinin işletme bağlarıyla uyumunun yüksek olduğu belirli dönemlerde yönetim tekniğinin işletme içerisinde kullanıldığı yalnız herhangi bir konjonktür değişikliğinde (tepe yönetimi, çevre şartları, rekabet vs.) yönetim tekniğinin işletme içerisinde gündemden düşüp sadece tekniğe inanan kişilerin uyguladığı durumu ifade eder. Aykırı birliktelik, yönetim tekniğinin amaç olarak tercih edildiği ve yönetim tekniğinin işletme bağlarıyla uyumunun az olduğu durumu ifade eder. Yönetim tekniği işletme içerisinde ısrarla uygulanmak istenir, fakat işletme yapısını uygunluk söz konusu olmadığı için aykırı bir kullanım durumu ortaya çıkar. Yapay birliktelik ise, yönetim tekniğinin araç olarak tercih edildiği ve yönetim tekniğinin işletme bağlarıyla uyumunun düşük olduğu durumu ifade eder. Araştırmanın literatüre kazandırmak istediği ilk önemli katkı ölçüm zorluğundan ötürü ölçümlenemeyen heves/moda ayrımını daha belirgin hale getirmektir. İkinci olarak yönetim tekniğinin oluşmasını sağlayan iki yeni aktör grubunun varlığını yönetim modaları literatürüne kazandırmaktır. Üçüncü olarak mülkiyet hakkını elinde bulunduran moda belirleyicilerin pazarda ortaya çıkardıkları farklı yayılım perspektiflerini analiz etmektir. Dördüncü olarak yönetim tekniklerinin yayılım süreçlerini anlamaktır. Son olarak ise, yönetim tekniklerinin, uygulayıcı firmalar üzerinde yaratmış oldukları değerin örgütsel performansa etkisini Türkiye bağlamında açıklamaktır.