(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-06-29)
Öztürk, Reyhan; Er, Alpay; 404128; Endüstri Ürünleri Tasarımı; Design of Industrial Products
Bu araştırmanın ana hedefi tipiklik ve yeniliğin estetik beğeniyi eşit olarak beraber etkileyip etkilemediğini ve risk içeren durumlarda tipiklik ya da yenilikten herhangi birinin daha baskın gelip gelmediğini incelemektir. Bu ilişkiyi araştırmak için çeşitli risk seviyeleri yaratılarak tüketicilerin tercih mekanizmaları incelenmiştir. Durumlar arası farklı risk seviyeleri yaratmak için temel olarak fiyat, marka ve ürünün menşei risk algısını değiştiren etkenler olarak kullanılmıştır. Anket sonuçları tipiklik ve yeniliğin tüketicinin estetik beğenisini birlikte etkilediğini göstermiştir. Fakat seçilen ürün kategorisinde (Yüksek topuklu kadın ayakkabısı) tipikliğin estetik beğeniyi açıklamada yeniliğe nazaran daha etkili ve başarılı olduğu görülmektedir. Tipiklik ise artan risk algısına rağmen sabit kalmıştır. Bunun muhtemel sebebi ise topuklu ayakkabı kategorisinin tüketiciler tarafından hali hazırda oldukça riskli bir kategori olarak algılanması gösterilebilir. Risk algısının yüksek olduğu durumlarda ise yenilik tüketiciler tarafından daha az tercih görmektedir.