FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Konu "Accidents" ile FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTürkiye karayollarında ağır vasıta trafiğinin güvenlik yönünden disiplin altına alınması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1999) Peksezer, Tolga ; Göçmen, Özer ; 98409 ; Ulaştırma MühendisliğiTürkiye Karayollarında Ağır Vasıta Trafiğinin Disiplin Altına Alınması ÖZET Karayolu taşımacılığında istenen, kişilere ve eşyaya, ülkeye maliyeti en az olacak şekilde, yer ve zaman yararı sağlamaktır. Dolayısıyla amaç ekonomik, yeterli, hızlı ve güvenli bir karayolu ulaştırması için gereken ortamın yaratılmasıdır. Ülkemizdeki karayolu taşımacılığının saymış olduğumuz tüm bu özelliklere bütünü ile sahip olduğunu söylemek mümkün olamamaktadır. Sahip olamadığımız en önemli özellik karayollarımızda güvenliğin olmayışıdır. 1950'li yıllarda başlayan ve günümüze kadar devam eden hatalı uygulamalar sonucunda karayolu taşımacılığı yük ve yolcu taşımacılığında diğer alt sektörler arasından sıyrılıp bugün %90 - 95 gibi bir paya sahip olmuştur. Bunun sonucunda karayolu araç kapasitelerinin sınırlarının diğer alt sektör vasıtalarına oranla oldukça düşük olması ve taşımacılıkta karayolunun seçilmesi, belirli miktarda yükün yada belirli sayıda yolcunun daha çok araçla taşınmasını gerektirdiğinden karayolu ağır vasıtaların oranları %25'leri geçmiştir. Bu durum ise, karayollarımızdaki güvenliği azaltarak kazaların hızla artmasına sebep olmuştur. Trafik kazaları, boyutları çok büyük maddi ve manevi kayıplarla ülkemizde sürekli olarak gündemde kalan sorunlardan birisidir. Ülkemiz, kaza göstergeleri en kötü olan birkaç dünya ülkesinden biridir. Kısmen sahip olduğumuz özellik ise yeterlilik olsa gerektir. Yeterlilik altyapının gelişmişliği ile ölçülmektedir. Altyapının gelişmişliği hakkında fikir verebilecek nitelikler ise karayollarının uzunluklar, yolların teknik özellikleri, bu altyapıyı kullanan araçların sayısı, nitelikleri, kullanıcılara sağlanan hizmetin kalitesi gibi unsurlardır. Uluslararası karayolu taşımacılığında ülkelerin birçok kısıtlama getirmesinin en önemli nedenleri arasında, mevcut altyapıyı korumak ve özellikle son yıllarda duydukları çevreci kaygılardan kaynaklanmaktadır. Mevcut altyapının korunması açısından bakıldığında, Türkiye ulaştırma altsektörleri arasında en çok karayollarına kaynak ayırmaktadır (Tablo. 1). Tablo. 1 Ulaşım Sektörüne ayrılan payın ulaştırma türlerine göre dağılımı Ulaştırma Türleri Krayolu Demiryolu Havayolu Denizyolu Boru hattı Toplam Ulaştırmaya ayrılan kaynakların dağılımı % 1983 54 21,7 8,3 14,6 1,4 100,00 1988 60,4 11,1 15,4 5,8 7,3 100,00 1994 72,5 7,2 12,6 1,8 5,9 100,00 Bu çalışmada, ülkemiz ağır vasıta trafiğinin ve taşımacılığının, Avrupa ülkeleriyle karşılaştırılması ve getirmiş olduğu sorunlar incelenmiştir. Birinci bölümde, karayolu taşımacılığı ve sonuçlan hakkında genel bir giriş yapılmıştır. Türkiye ve Uluslararası karayollarında uygulamaların anlatıldığı ikinci bölümde, mevcut durum ve sorunlar hakkında bilgi verilmiştir. Son olarak karayollarında uygulanan antlaşmalar ve bizdeki durumları özetlenmiştir. Üçüncü bölümde, ülkemizdeki ağır vasıta trafiğinin durumu ve etkilerinin yanısıra aşırı yüklemenin getirmiş olduğu sorunlar üzerinde durulmuştur. Ayrıca yük taşımacılığında çok önemli bir yere sahip olan ve ayrı bir bölüm halinde işlenmesinin yararlı olacağı düşünülen "Tehlikeli Yük Taşımacılığı" konusuna da değinilmiştir. Dördüncü bölüm, ülkemizin en önemli sorunlarından biri haline gelmiş olan ve çözüm bulunamayan sonunda da "Trafik canavarı" olarak gösterdikleri trafik kazalarına ve etki eden faktörlere ağır vasıtalar açısından bakılmıştır. Çalışmanın sonucunda her bölümde anlatılmış olan konular ışığında oluşturulan sonuçlar ve bu durum karşısında alınması gerekli olan önlemler öneri olarak aktarılmıştır.