FBE- Peyzaj Mimarlığı Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Ay, Esra Aslıhan" ile FBE- Peyzaj Mimarlığı Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeHavaalanı Kent Bağlantılarında Karayolu Peyzaj Düzenlemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-05-14) Ay, Esra Aslıhan ; Ocakçı, Mehmet ; 0 ; Peyzaj Mimarlığı ; Lanscape ArchitectureKentlerin dışa açılan en büyük kapıları olma özelliğiyle ‘prestij simgesi’ haline gelen ve her gün binlerce yolcuya ev sahipliği yapan havaalanları; hem kendi içerisinde başarılı bir işletim sistemi, hem de kente bağlantısını sağlayan akslarda etkili bir karayolu ulaşım planlaması gerektirmektedir. Havaalanlarını kente bağlayan karayolu güzergahlarının temel işlevi; trafik sirkülasyonunun emniyetli, güvenli ve hızlı olarak sağlanması, peyzaj elemanları ile arasında estetik, görsel ve fiziksel bir bütünlük oluşturarak, yolu kullananlara ahenkli ve dengeli bir manzara imkanı sağlanmasıdır. Karayolu çevresinde yapılacak peyzaj düzenlemesi, güzergah boyunca tahrip olan peyzaj dokusunun yeniden oluşturulmasıyla karayolu sistemine pek çok katkı sağlayacağı gibi, yolu ilk kez kullanan insanların kenti algılayışına yön vererek, kente dair temel fikirlerinin oluşmasında etkili olur. Havayolu ulaşım talebinin gün geçtikçe artması ve İstanbul Atatürk Uluslararası Havaalanı’nın da bu büyüme trendini sürdürüyor oluşu, erişim sağlayan karayolu güzergahının kalitesinin sorgulanmasına neden olmaktadır. Günümüzde hep bir yerlere, kısıtlı zamanlarda yetişme telaşı içerisinde kalınması nedeniyle uçak yolculukları, başlangıç ve bitişinde yolcuda belirgin bir stres meydana getirmektedir. Bu bakımdan; havaalanlarını kente bağlayan karayolu ulaşım akslarının, kesintisiz ulaşım sağlaması, emniyetli ve güvenli planlanması, estetik ve görsel açıdan da güzel manzara olanakları sunması önem taşımaktadır. Bu çalışma kapsamında D-100 güzergahı; İstanbul Atatürk Uluslararası Havaalanı’na erişim sağlayan ana arter olması nedeniyle bir prestij yolu olma özelliği ve sıklıkla kent dokusunun içinden geçmesi nedeniyle kent sirkülasyonunda da önemli yeri olması bakımından incelemeye alınmıştır. Karayoluna alternatif sayılabilecek diğer ulaşım olanaklarına sahip oluşu, bununla birlikte yoğun yaya-araç sirkülasyonu ve aynı zamanda MİA’nın bir parçası olan Mecidiyeköy’den itibaren Atatürk Uluslararası Havaalanı’na kadar incelemeye alınan D-100 güzergahının; güncel hava fotoğrafları birleştirilerek şehircilik analizleri yapılmış ve mevcut potansiyeller ortaya konulmuştur. D-100 karayolu güzergahı peyzaj karakteristiği; güzergah boyunca peyzaj dokusunun nitelik farklılıkları ve peyzaj düzenlemesi yapılacak kamulaştırma alan büyüklük farklılıkları nedeniyle başlıca beş bölümde ele alınmıştır. Karayolu boyunca tespit edilen beş farklı peyzaj karakteristiği özelinde, güzergah çevresinde yapılan peyzaj düzenlemeleri değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; Mecidiyeköy, Haliç Köprüsü, Edirnekapı, Bahçelievler ve Atatürk Uluslararası Havaalanı yakın çevresi bölümlerinin her birindeki sorunlar tespit edilmiş, peyzaj potansiyellerinin geliştirilmesi ve etki derecesinin arttırılmasına yönelik öneriler sunulmuştur.