FBE- Savunma Teknolojileri Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Arda, Kaan" ile FBE- Savunma Teknolojileri Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeUluslararası güç dengesinde Türkiye'nin göreli yeri : analitik bir yaklaşım(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2000) Arda, Kaan ; Ülengin, Füsun ; 101260 ; Savunma TeknolojileriOrganizasyonların büyük, küçük, özel, kamu, kar amaçlı ya da kar amaçlı olup olmadıklarına bakmadan ölçümler yapmak zorunda oldukları bu tezin en temel bulgulanndandır. Ölçümlerin ana amacı; organizasyonların gelecekte ayakta kalabilmeleri için ihtiyaç duydukları bilgiye ulaşmaktır. Organizasyonel performans ölçümü konusunda iki tür yaklaşımlar mevcut olduğu gözlenmiştir. Bunlardan "Stratejik Yaklaşımlar" ölçülecek konuların neler olması gerektiği, bunların nasıl elde edileceği ve ölçümün organizasyon içinde ve dışında yapacağı etkileri üzerinde durmaktadır. Analitik Yaklaşımlarda yapılan tartışma ise; belirlenen kriterler ışığında performansı en yüksek birimin seçilmesidir. Tezde incelen Stratejik Yaklaşımlar; Dengelenmiş performans yaklaşımı ve İlgi grupları yaklaşımıdır. Analitik yaklaşımlar ise; Objektif matris yöntemi, Topsis, Electre, Analitik hiyerarşi metodu, Puanlama modelleri, Veri zarflam analizidir. Veri Zarflama Analizi tekniği; benzer girdi ve çıktı faktörlerine sahip kar amacı gütmeyen karar birimlerinin göreli etkenliğini ölçmeyi amaçladığından, Piyade Okulu Asteğmen Adayı Temel Kurs Bölüklerinin performansım değerlendirmede en uygun teknik olduğu karan verilmiştir. Veri zarflama analizinin uygulamasında önemli olan iki husus;. Karar birimlerinin seçimi. Faktörlerin seçimidir. Karar birimleri olarak seçilen Asteğmen Adayı Kurs Bölükleri yoğunlukları farklı olarak aynı girdi ve çıktıları içerdiklerinden uygun karar birimleri olmuşlardır. Sayı olarak girdi ve çıktı faktörlerinin bir fazlası olması gerektiğinden bu kurala da uygundur. Faktörlerden çıktıları oluşturan; Disiplin notu, Nazari dersler, Uygulamalı dersler belirlenirken önce bölüklerin süreçleri tespit edildi. Süreçlerde kritik faaliyetler belirlendi. Bu kritik faaliyetler tespit edilirken çıktılar üzerinde önemli derecede etki sahibi olmasına dikkat edildi. Bu kritik faaliyetler sürekli gözlenmesi gereken ve ölçülmesi gereken faaliyetlerdir. Girdi olarak, adayların devam durumları, subay sayılan ve eğitici tecrübeleri faktörleri ele alınmıştır. Veri zarflama analizi sonuçlan göstermiştir ki, girdi faktörlerinde atıl kullanım var. Seki bölüğün altısında girdilerde azaltmaya gidilerek mevcut çıktılar elde edilebilir. Bu azaltma veya dağıtımın daha dengeli bir şekilde yapılması subay sayısında ve eğitici tecrübesinde uygulanabilir bir faktör olmalanna karşın, devam durumunda böyle bir yaklaşım söz konusu olamayacağı tespit edilmiştir. xi Ayrıca her etki olmayan bölük için etkin olan bölük tespit edilmiş ve etkin bölük cinsinden faktör değerleri tespit edilmiştir. Buna göre tüm etkin olmayan bölüklerin referans olarak alınacak bölük altıncı bölüktür. Tüm organizasyonların, stratejilerini belirlemede, zamanla değişen etkinliğin izlenmesinde, kaynak dağıtımının planlanmasında ve operasyonel faaliyetlerin tanımlanmasında kullanacakları performans ölçüm sistemini yaratmaları gerektiği tespit edilmiştir.