FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Atahan, Ali Osman" ile FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAdıyaman İçin Bir Monoray Çalışması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017-02-9) Tümen, Günay ; Atahan, Ali Osman ; 10137652 ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transport EngineeringModern yaşamın en önemli öğelerinden biri olan ulaştırma, tüm toplum için can alıcı öneme sahiptir. Modern yaşamın gerekleri ve sunumları arasında en önemlilerinden birinin seyahat etme özgürlüğü olduğu düşünülürse ve bu da insanların istedikleri zaman istedikleri yerde olması gerektiği anlamına gelirse; ulaştırmanın nasıl bir öneme sahip olduğu daha iyi anlaşılır. Bu da şehir yaşantısında etkili, planlı, verimli bir ulaştırma ağının nasıl bir değere sahip olduğunu gözler önüne serer Ulaştırma sistemlerinin kritik bir şekilde artan bir talep olması ve teknolojiyle, çevreyle iç içe bir ilişkiye sahip olması, planlama uzmanlarının sürekli artan bu ulaşım ihtiyacını, nasıl projelendirecekleri konusunda, büyük zorluk çekmelerine sebep olmaktadır. Lastikli karayolu taşıtlarına, gün geçtikçe artan talep ve bu talep hızına yetişemeyen karayolu ağları, şehir içi trafiğin özellikle zirve saatlerinde, tıkanıklığında büyük rol oynamıştır. İlk olarak şehir içi trafik tıkanıklığı çözüm metodunun yeni yapılacak yollarla olacağı düşünülmüştür. Bu çözüm kısa vadeli olsa da işe yaramış, sorunu çözer gibi gözükmüştür. Ancak zamanla, artan yeni yolların, lastikli karayolu araçlarına olan talebi arttırdığı gözlenmiştir. Tıkanıklık değişmemiş zamanla artmıştır. Uzmanlar çözümü farklı ulaşım seçeneklerinde aramaya başlamışlardır. Şehir içi ulaşımda, tıkanıklığa en iyi çözümün raylı sistemler olduğu anlaşılmıştır. Dünyada, özellikle gelişmiş ülkelerde, bu trafik-yolcu yükünü taşıyabilen yegâne sistemin raylı sistemler olduğu zamanla öğrenilmiş ve bu raylı sistemler gün geçtikçe, artan ulaşım ağlarıyla şehirleri nefes alacak bir konuma getirmişlerdir. Raylı sistemler içerisinde en fazla ağa sahip olan metrolar yüksek maliyetli olduklarından ve uzun süreli yapımlarından dolayı, şehir içi ulaşımda daha ekonomik ulaşım tercihleri gündeme gelmiştir. Bu tercihlerden biri hafif raylı sistemlerdir ancak hafif raylı sistemler ayrı bir ulaşım platformuna gereksinim duymakta, bu da zaten şehir içinde kısıtlı olan alanların tüketilmesi anlamına gelmektedir. Alan tüketimi konusunda fazlasıyla tasarruf sağlayan monoray sistemi tam bu noktada devreye girmektedir. Monoray sistemi, yerden yükseltili olması, elektrikle çalışması sebebiyle şehir içi toplu taşıma sistemi anlayışında yeni bir dönem açmıştır. Monoraylar, çevreci olması ve modern görünümüyle şehir içi ulaşımda, mevcut sistemlere alternatif bir çözüm olmaktadır. Monoraylar hızı 80 km/saat kadar olabilen, vagon sayısı kapasite ihtiyacına göre değişebilen, tek ray üzerinde seyir halinde olan, yükseltili hatlarda çalışabildiği gibi tünellerde ve yeryüzünde de çalışabilen, alan tasarrufu yapan araçlardır. Adıyaman nüfus ve sosyo-ekonomik yapı dikkate alındığında özel araç kullanım oranın yüksek olduğu bir şehirdir. Nüfus çeşitli sebeplerden dolayı son zamanlarda hızla artmakta, tarım arazileri dâhil olmak üzere, şehirde boş kalmış alanların çoğu beton yapılarla dolmaktadır. Nüfus artışının etkilediği hizmetlerin başında ulaşım gelmektedir. Şehrin ana arteri sayılan Atatürk Bulvarı, anahtar noktaları dolaşmakta, şehrin tüm mahallelerine girişleri ve şehirlerarası bağlantıyı sağlamaktadır. Ancak bu ana arteri boylu boyunca dolaşan bir ulaşım sistemi mevcut değildir. Atatürk Bulvarı üzerinde, karayolu trafiğini kesintiye uğratmayacak, tıkanıklığı önleyecek, çevre dostu ve sürdürülebilir bir ulaşım çözümü gerekmektedir. Bu tezde, karayolu trafiğini aksatmayacak, kesintiye uğratmayacak, alandan tasarruf sağlayacak, ekonomik bir ulaşım sistemi olan monoray hattının iyi çözüm olacağı düşünülmektedir. Bu tezde ilk olarak monoray sistemleri ile ilgili literatür çalışması yapılmış, sonrasında kent içi toplu taşıma sistemlerinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde monorayların genel özelliklerinden bahsedilmiş; dünya üzerinde bulunan örneklerinden ve Türkiye’de bulunan projeler ile ilgili bilgi verilmiştir. Tezin dördüncü bölümünde Adıyaman ile ilgili monoray çalışmalara yer verilmiştir. Son bölümde sistemin kurulması halinde beklenen sonuçlardan ve önerilerden bahsedilmiştir. Kurulması düşünülen monoray sistemi ile özel araç kullanımı ve karayolu toplu taşıma sistemi kullanıcılarını monoray sistemine çekmek hedeflenmektedir. Görüşü alınan şehir sakinlerine göre karayolu ulaşım sistemlerinden monoray sistemine geçiş azımsanmayacak oranda olacaktır.
-
ÖgeAn alternative approach to accident analysis and prevention: Road safety audit(Institute of Science And Technology, 2020) Yücel, Hassanburak ; Atahan, Ali Osman ; 633553 ; Ulaştırma Mühendisliği Bilim DalıOne of the most common studies in the world within the scope of road safety is the Road Safety Audit. The Road Safety Audit, which was carried out for the first time in England, has been carried out in many countries for more than thirty years. Road Safety Audit basically follows the steps of auditing a road section, determining safety problems, and taking necessary measures. In the Road Safety Audit, analyzes are carried out in the field with the help of various checklists, and the problematic points are tried to be determined. The main topics in the checklists are; general topics, intersections, interchanges, alignment, and cross-section. In addition, road users and road surface issues are also evaluated. Within the scope of this thesis, the accidents that occurred in Ankara between 2016-2019 were examined with the aid of the Geographical Information Systems supported by the Kernel Density method. As a result of the analysis, the Road Safety Audit was carried out for Atatürk Boulevard, where most accidents occurred. In Road Safety Audit; general issues, intersections, interchanges, alignment, cross-section, road user and road surface were inspected. As a result of the analyzes, it was determined that Atatürk Boulevard, which was built approximately 100 years ago, is the busiest region of the city and could not meet the traffic demand. In addition, the difference between the design speed and the average speed of the drivers has been found to cause safety problems. Besides, it is determined that advertisement signs are frequent because of being the busiest region of the city and this restricts the view distance. Moreover, some deformations on the road surface have been observed to cause safety problems. Furthermore, it has been determined that the design contains safety problems for disabled individuals and bicycle users. As a result, it was determined that Atatürk Boulevard could not meet the traffic density of today, but with the measures taken, there would be a decrease in the number of accidents.
-
ÖgeAnalysing traffic network parameters after implementing one-way method: Hatay, Dörtyol case study(Institute of Science And Technology, 2019-06-12) Alizadeh, Nima ; Atahan, Ali Osman ; 501151420 ; Transport Engineering ; Ulaştırma MühendisliğiOne of the main problems of metropolises and cities is the transportation issues which is increasing day-to-day due to severe increasing of users. For solving transportation problems, all aspect of issues should be considered. Fast, safety and low cost form an ideal transportation system, so for achieving the ideal transportation system the parameters of network such as total travel time, total delay time, number of stops and etc. should be improved by consideration to the previous experiences and advanced technology tools. According to the aim of the thesis, transportation planning scheme has been begun from new cities modes to reach transportation planning in developed cities. This study considers operational strategies within the term of Transportation System Management (TSM) to improve the whole or a part of a transportation network system. The main goal of the TSM is establishing methods and manner to improve the productivity of existing situation without environmental impacts. The expansion of TSM may include improving the traffic for an intersection or entire network of a zone. Traffic Flow Management is one of the subcategories of TSM methods, which it can interfere arterials and intersections separately or simultaneously, since that, arterials and intersections are the most important part of a transportation system. The One-way method is a mid-term strategy for increasing the physical capacity of the network which interferes arterials and intersections at the same time. As it clear that per method has advantage and disadvantage, so by consideration to this fact and according to the characteristic and traffic volume of the traffic network system the implementation of the one-way method is compatible for CBD of Hatay, Dörtyol by consideration to this fact Grid-Iron network is totally compatible for changing to the one-way network. Traffic data is the basic requirement for the planning of road development and management schemes so traffic data that is required for the experiment is collected by the manual method and existing situation network layout is prepared by the related organization. After analyzing the traffic data, a time period has been selected as a peak hour. According to the left-turn movement restriction at intersections, two alternatives have been established for the existing situation. AUTOCAD software is used for preparing the alternative's layout. According to the aim of the thesis to represent the best alternative traffic simulation is established to comprise the network parameters and fuel consumption between the existing situation and recommended alternatives. To calculate total fuel consumption for existing and alternatives First of all, it necessary to take attention to alternatives and existing situation average speed. After that, the energy consumption per kilometer should be calculated. According to the Fuel Conservation Optimization Organization tests it is easy to convert energy consumed per kilometer (BTU) to consumed gasoline per kilometer. VISSIM- Microsimulation analysis software is the best choice to simulate the existing situation and recommended alternatives, also SYNCHRO- signal timing and analysis software are used to optimize and coordinate the traffic lights. The requirement of traffic network data to evaluate the alternatives can be extracted from VISSIM's evaluation tool. The data such as: • Average delay time per vehicle (s) (all vehicle types) • Average number of stops per vehicle (all vehicle types) • Average speed (Km/h) (all vehicle types) • Total delay time (h) (all vehicle types) • Total distance traveled (Km) (all vehicle types) • Total travel time (h) (all vehicle types) According to the traffic network parameters evaluation which obtains from VISSIM simulation, the one-way street network has a better MOE in engineering sense and the LOS of all the intersections improve in one-way networks as compared to the existing situation. And the one-way network with left turn restriction is superior according to the travel time comparison.
-
ÖgeAn assessment of building information modeling (BIM) implementation for the Turkish transportation infrastructure industry(Institute of Science and Technology, 2020-07) Yiğiter, Feyza ; Atahan, Ali Osman ; 633458 ; Ulaştırma MühendisliğiTransportation infrastructure, which includes highways, railways, bridges, airports, and tunnels, is an integral part of the socio-economic development of a country. There is a great need for innovative techniques and technologies that increase productivity and efficiency in terms of time, cost, and quality for the design, construction, operation, and maintenance of transportation structures due to the growing population and the increasing demand for transportation. Building Information Modeling (BIM), an innovative technology widely adopted in the construction industry, has the potential to revolutionize the transportation infrastructure industry due to the knowledge-based nature of transportation infrastructure projects. BIM enables the creation of a 3D object-based and parametric model of a structure, and the BIM model supports collaborative working and interoperability among all disciplines via a digital information-sharing platform. It aims to ensure that all the information generated through the lifecycle of a project is accurately and efficiently stored, shared and used, thereby to make the decision-making and problem-solving processes easier, quicker and more accurate based on the information, and ultimately to minimize the possible time, cost and quality losses of the project. While the initiatives and investments are increasing in Turkey, as with the other countries in the world, BIM is not widely implemented in the Turkish transportation infrastructure industry.
-
ÖgeEminönü – Alibeyköy tramvay hattı projesi coğrafi bilgi sistemi (CBS) tabanlı güzergah analizi ve gelişimi( 2020) Uzun, Sait Buğra ; Atahan, Ali Osman ; Ulaştırma MühendisliğiKalabalık şehirlerin en büyük problemlerinin başında ulaşım sorunu gelmektedir. Dünyadaki bütün büyük şehirlerde olduğu gibi ülkemizin de en yüksek nüfusa sahip şehirlerinden biri olan İstanbul aynı sorunla mücadele etmeye çalışmakta, çözümü için yatırımlar yapmaktadır. Ancak yüksek maliyeti olan ulaşım yatırımları titizlikle çalışarak yapılmalı, mümkün olan en az harcama ile en fazla verim alınmaya çalışılmalıdır. Bundan dolayı halkın talepleri iyi değerlendirilmelidir. Halkın talepleri ve eğilimleri doğrultusunda yatırımı gerçekleştirilecek olan ulaştırma projelerinden en iyi fayda sağlanabilmektedir. Birçok sektörde faydalanıldığı gibi ulaştırma sektöründe de verilerin etkili bir şekilde analiz edilmesine coğrafi bilgi sisteminin katkısı göz ardı edilemez. Özellikle ulaştırma projelerinde güzergâh boyunca gerçekleştirilecek analizlerde işlenecek verilerin konumsal veriler ile kritik ilişkilerinin olması coğrafi bilgi sistemini ulaştırma projelerinde daha önemli bir konuma getirmektedir. Bir ulaştırma projesinde en önemli safha olan güzergâh seçimi gerçekleştirilirken kullanılacak olan yolculuk talebi, nüfus yoğunluğu, diğer ulaşım sistemleri ile uyum, okul ve kamu kurumlarına ayrıca sanayi ve ticaret alanlarına yakınlık verilerinin konumsal veri olmadan anlamlandırılması beklenemez. Aynı zamanda konumsal niteliğe sahip veriler birbirlerinden farklı önem derecelerine sahiptirler. Ulaştırma sektöründe faaliyet gösteren uzmanların görüşleri alınarak çok kriterli karar verme yöntemleriyle faktörlerin önem dereceleri ve ağırlık puanları belirlenir. Belirlenen ağırlık puanları konumsal verilerle eşlenerek coğrafi bilgi sistemi yazılım programlarıyla analizin gerçekleştirilmesi sağlanır. Bu verilerin en iyi şekilde analiz edilerek, ulaştırma projelerinde güzergâh seçiminin gerçekleştirilebilmesi için çok kriterli karar verme yöntemleri ve coğrafi bilgi sistemleri karar vericilerin en büyük yardımcısıdır. Mevcut duruma bakıldığı zaman 2019 verilerine göre İstanbul'da toplu taşıma içerisinde raylı sistemlerin payı %18,6'dır. Hayata geçirilen metro, tramvay, Marmaray vb. projelerle birlikte şehir içi ulaşımda raylı sistemlerin payı artmıştır. Ancak İstanbul gibi büyük şehirlerdeki trafik sorununa raylı sistem projelerinin çözüm olabilmesi için bu oran yeterli değildir. Raylı sistem hatları arttırılmalı ve şehirde yaşayan her birey için raylı sistemler ulaşılabilir hale getirilmelidir. Bundan dolayı ilk yapım maliyeti, karayolu yapım maliyetine göre çok daha yüksek olan raylı sistemlerin güzergâhları iyi analiz edilmelidir. Yapım öncesi iyi analiz edilememiş olan raylı sistem güzergâhları istenen sonucu sağlayamayacak, şehir trafiğine olumlu etkisi gözlenemeyecektir. Bu kapsamda İstanbul'da ulaşımı, güzergâhının geçtiği bölgelerde büyük oranda rahatlatacağı düşünülen Eminönü – Alibeyköy tramvay hattının önemi çok fazladır. Gerek güzergâhın geçtiği turistik ve tarihi bölgeler, gerekse nüfusun yoğun olduğu bölgeler ve ticaret alanları düşünüldüğünde bu düşüncenin yanlış olduğunu söylemek xviii güç olur. Bu tezin amacı İstanbul'un T5 hattı olarak isimlendirilen ve inşa aşamasında olan Eminönü – Alibeyköy tramvay hattı ulaştırma projesini çok kriterli karar verme yöntemlerinden biri olan Analitik Hiyerarşi Yöntemi kullanılarak belirlenen faktörlerin hesaplanan önem dereceleri ve her bir faktörün içerisinde konumsal verilere göre belirlenen ağırlık puanı öznitelik bilgilerinin, konumsal verilerin nitelik tablosuna coğrafi bilgi sistemi tabanlı yazılım programları kullanarak işlemek, çok yönlü bir şekilde bilimsel olarak analiz etmek ve tramvay hattının ortaya koyacağı olumlu etkilerin nedenlerini bilimsel gerçeklerle beraber göstermektir. Bu hattın analizi ile beraber Eminönü – Alibeyköy tramvay hattının bir kolu olarak planlanan ve projelendirme safhasında olan Eyüp – Bayrampaşa tramvay hattı uzatmasının olumlu yönlerini aynı yöntemlerden faydalanarak göstermektir. Son olarak Eminönü – Alibeyköy ve Eyüp – Bayrampaşa tramvay hatlarının analizlerini gerçekleştirirken kullanılan yöntemlerle Eminönü – Alibeyköy tramvay hattıyla bağlantılı yeni tramvay hattı için güzergâh araştırması sonucu karar verilen yeni tramvay güzergâhını öneri olarak sunmaktır.