Avrupa’da ve Uzak Doğu ülkelerinde son otuz beş yıldan beri kent içi ve kentler arası demiryolu hatlarında özellikle viyadük, köprü, tünel gibi sanat yapılarında balastsız üstyapı uygulanmaktadır. Yapım maliyetleri ile birlikte kontrol, bakım, işletme kayıp maliyetlerini de içeren toplam servis ömrü maliyet analizi yapıldığı zaman, sanat yapılarında balastsız üstyapının balastlı üstyapıya göre daha ekonomik olduğu ortaya çıkmıştır. Balastsız üstyapının yapım masrafları yüksek olmasına rağmen, bakım masrafları oldukça azalmakta ve bakım için hattın kapanmasına gerek kalmamaktadır. Bu çalışmada ülkemizde balastlı ve balastsız üstyapıların yapım ve bakım maliyetleri hesaplanmış ve toplam maliyetleri karşılaştırılmıştır. Analiz sonucunda, balastsız üstyapının yapım maliyeti daha fazla olmasına karşın toplam maliyetinin daha az olduğu görülmüştür.