LEE- Deniz Ulaştırma Mühendisliği-Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Beşikçi Bal, Elif" ile LEE- Deniz Ulaştırma Mühendisliği-Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeGemiadamları refah değerlendirmesi(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-06-07) Elçi, Yunus Emre ; Beşikçi Bal, Elif ; 512191012 ; Deniz Ulaştırma MühendisliğiDenizcilik sektörü, dünya ticaret ve taşımacılık hacminin %90'ı gibi çok büyük bir oran ile dünya ekonomisine katkı sağlamaktadır. Denizcilik sektörünün bu etki ve katkısında, deniz çalışanlarının büyük emeği vardır. Denizcilik tarihine bakıldığında, süregelen dönemlerde gemiadamlarının haklarını gözeten konvansiyon, kod ve kuralların yakın tarihe kadar belirlenmekte geç kalınmıştır. İlk olarak 1974 yılında SOLAS (Denizde Can Emniyeti Konvansiyonu), sonrasında 1978 yılında STCW (Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme ve Vardiya Tutma Standartları) ile gemiadamlarına temel haklar belirlenip gözetilmeye başlandı. 2006 yılına gelindiğinde; MLC 2006 (Deniz İş Konvansiyonu) gündeme alınıp ve çalışmaların tamamlandığı 2013 yılında yürürlüğe girmiştir. Bu konvansiyon gemiadamlarına çalışma dinlenme saatlerinden, mutfaktaki hijyene kadar detaylı haklar tanımaktadır. Gemiadamlarının hakları ile ilgili çalışmalara bu denli geç kalınması gemiadamlarının geçmişten günümüze kadar refah düzeylerini oldukça kötü etkilemiştir. Günümüzde yürürlüğe giren birçok kod ve konvansiyon ile gemiadamlarının iş yükü artarken gemilerde personel sayısının giderek azaldığı görülmektedir. İş yükündeki artış ile gemiadamlarının refahı olumsuz etkilenmektedir. Bu koşullarda gemiadamlarının haklarının ne derecede gözetildiğini ve yürürlükte olan konvansiyonların katkısını incelemek adına anket çalışması uygulanmıştır. 507 gemiadamının refah konusundaki cevaplarına ve anket ölçeği dışında şahsi görüşlerine başvurulmuştur. Anket sonuç verileri ile değerlendirme ve analizler yapılmıştır. Tespit edilen sonuçlar ile gemiadamlarının refah düzeyinin tespiti, çalışılan grup üzerinden değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın ana amaçları: (i) gemiadamlarının refah düzeyinin tespit ve bildirimi (ii) gemiadamlarının gelecekteki refah seviyelerini iyileştirme sürecini tahminlemek ve önemini vurgulamak; (iii) gemiadamlarının refah düzeylerinin iyileştirilmesi için yorum ve tavsiyelerde bulunmaktır. Gemiadamları refahı, denizdeki çalışma ve yaşam standartları düşünüldüğünde dikkat gösterilmesi gereken önemli bir husustur. Gemiadamı refahının denizcilikteki gelişmelere uygun standartlar oluşturularak mevcut şartlara uyumlu hale getirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda, çalışmaların, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin başlaması ve gelecek konusunda tespit ve iyileştirmelerin gelişmesinde her bir çalışmanın önemli bir yeri ve rolü olacaktır. Böylece, gemiadamları refahının tespiti ve irdelenme sonuçları ile deniz çalışanlarının genel refah düzeylerinin durumu incelenmiştir. Hangi alanlarda sorunların olduğu ve hangi alanlar ile daha çok ilgilenilmesi gerektiği konusunda bir tespit oluşturulmuştur. Denizcilik sektörünün kilit personelleri olan gemiadamlarının yaşam ve çalışma şartlarının iyileşmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır.
-
ÖgeGemilerin etkili gemi trafik hizmetleri raporlamaları önünde engel teşkil eden risk faktörleri(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-12-02) Alan, Selahattin ; Beşikçi Bal, Elif ; 512191008 ; Deniz Ulaştırma MühendisliğiGemi Trafik Hizmetleri (GTH), deniz trafiğinin emniyetli ve verimli bir şekilde yönetilmesine olanak sağlayan önemli bir sistemdir. Gemilerin seyir halindeyken ve alargada düzenli raporlama yapması, yalnızca GTH sisteminin etkili çalışmasını sağlamakla kalmaz aynı zamanda denizde meydana gelebilecek olası tehlikelerin önlenmesine de katkı sunar. Ancak, gemilerden ve operasyonlardan kaynaklı birçok risk faktörü GTH raporlamalarının doğruluğunu etkileyebilir. Bu faktörler, insan hataları, mesleki bilgi noksanlığı, durum farkındalığı, materyal eksikliği ve acil durum yönetiminde oluşabilecek pek çok risk faktörünü içermektedir. Hata Türü ve Etkileri Analizi (FMEA); üretim, otomotiv, havacılık, sağlık hizmetleri, yönetim ve denizcilik gibi geniş bir yelpazede kullanılan niteliksel veya yarı niceliksel bir risk değerlendirme yöntemidir. Bu analiz yöntemi, süreçlerde ortaya çıkabilecek olası hata türlerini, bu hataların nedenlerini ve olası etkilerini sistematik bir şekilde tanımlar. Her bir hata türü için risk puanlaması yapılarak olası hatalar için önleyici tedbirler geliştirilir ve risk seviyeleri azaltılır. FMEA, operasyonel süreçlerde tüm hata türlerini ele alarak bu hataların etkilerini belirler. Böylece ürün veya hizmet kalitesini ve güvenilirliğini artırır. Aynı zamanda, kurumsal itibara ve güvenlik kültürüne olumlu katkı sağlar. Bu çalışmada, denizcilik sektörünün hızlı değişimleri ve gelişimleri göz önüne alındığında, Türk Boğazları Raporlama Sistemleri (TÜBRAP), sektör geçiş raporlamalarının ve acil durum raporlamalarının etkinliğini engelleyen risk faktörleri üzerinde durulmuştur. İncelemeler, acentaların, gemi işletmelerinin ve gemilerin SP1 (Seyir Planı 1) raporlamalarında eksikler ve yanlışlar, SP2 (Seyir Planı 2) raporlamalarındaki hatalar, sektör geçiş raporlamalarındaki dalgınlıklar, acil durum raporlarında bilgi ve tecrübe eksikliğinden kaynaklı yapılan yanlışlıklar gibi ana unsurlar FMEA yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler, Türk Boğazları gibi yüksek yoğunluklu gemi trafiğine sahip deniz alanlarında GTH raporlama sistemlerinin emniyetli ve etkili bir şekilde işlemesi açısından risk yönetimine yönelik önemli bulgular ortaya koymuştur. Elde edilen bulgulara göre, özellikle acil durum raporlamalarında yüksek oranda risk faktörleri görülmüş olup, durum farkındalığı eksikliği, bilgi ve tecrübe yetersizliği ve ticari baskı/kaygılar gibi sebeplerden kaynaklanan bu risklerin azaltılması hedeflenmiştir. Ayrıca, gemi kaptanları, zabitler, acentalar ve gemi işletmecilerinin Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Yönetmeliği (TBDTDY) ve raporlama prosedürlerine dair bilgi düzeylerinin artırılması amacıyla eğitim programlarının geliştirilmesi gerekliliği tespit edildi. İletişim eksikliklerinin giderilmesi amacıyla Standart Denizcilik Haberleşme Cümleleri (SMCP) iletişim kalıplarının GTH gereksinimlerine göre yeniden düzenlenmesi öneriler arasındadır. Riskli gemilerin geçişlerinde, Denizcilik Genel Müdürlüğü (İdare) kılavuz kaptan ve römorkör refakati zorunluluğu getirilmesi ve raporlama süreçlerini ihlal eden gemi işletenlerine yönelik TBDTDY'de ve Limanlar Yönetmeliği'nde caydırıcı idari yaptırımların uygulanması öngörülmektedir. Çalışma, gemiler etkin GTH raporlaması önünde engel teşkil eden risk faktörlerinin azaltılmasına yönelik ciddi iyileşme sağlamasının yanı sıra seyir emniyetini artırmada önemli katkılar sunacağını ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonuçları, mevcut raporlama süreçlerinin optimizasyonuna katkıda bulunarak, olası risklerin önceden tespiti ve yönetimi için karar destek mekanizmalarının geliştirilmesine ilişkin somut öneriler sunmaktadır. Bu nedenle bu çalışma, GTH raporlama süreçlerinin deniz trafiği yönetiminde daha emniyetli ve sürdürülebilir bir yapıya dönüştürülmesine önemli katkılar sağlamaktadır.
-
Ögeİstanbul gemi trafik hizmetleri merkezi'nin günlük operasyonel faaliyetlerine ilişkin hata türü ve etkileri analizi (FMEA) uygulaması(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022-05-25) Erdoğan, Garip ; Beşikçi Bal, Elif ; 512181020 ; Deniz Ulaştırma MühendisliğiGünümüzde aktif dolaşımda olan ticari gemilerin sayısında, boyutunda ve yük taşıma kapasitelerinde sürekli devam eden bir artış gözlenmektedir. Özellikle deniz trafiğinin yoğun olduğu, emniyetli seyirde zorluk yaşanan liman yaklaşımlarında, dar su yollarında, boğaz ve kanallarda deniz trafiğinin yönetim, organizasyon ve takibinin yapılabilmesi için gemi trafik hizmetlerinin kurulması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Gemi Trafik Hizmetleri 1948 yılında İngiltere'nin Liverpool şehrinde ilk radar gözetleme sistemlerinin kurulmasıyla birlikte varlığını sürdürmekte ve gelişen teknolojiyle güçlenerek hızlı bir değişim yaşamaktadır. Günümüzde artık modern Radar, AIS, GPS ve telsiz istasyonlarıyla teknolojik altyapısını ve karar destek sistemlerini güçlendiren Gemi Trafik Hizmetleri sorumluluk alanında daha güvenli ve verimli hizmet verebilmektedir. İstanbul Boğazı yoğun ticari gemi trafiği, akıntı rejimi, darlığı, keskin dönüşlerin olması, yoğun yerel trafik hareketleriyle en tehlikeli dar su yollarından biridir. Bu tehlikeli su yolunda deniz trafiğinin yönetimi Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi tarafından yapılmaktadır. Kurulduğu günden itibaren deniz trafik emniyetini arttırarak İstanbul çevresinde yaşayan yaklaşık 15.5 milyon nüfusun can güvenliğinin sağlanmasına ve tarihi dokunun korunmasına büyük katkı sağlamıştır. Hata Türü ve Etkileri Analizi (FMEA) üretim, otomotiv, uçak sanayi, sağlık hizmetleri, yönetim hizmetleri, hizmet sektörü ve denizcilik endüstrisi gibi geniş bir uygulama alanına sahip niteliksel veya yarı niceliksel bir risk analiz yöntemidir. FMEA uygulamasında süreçlerde meydana gelebilecek olası hatalar, hata nedenleri ve hata etkileri belirlenir, her bir hata türü için risk puanlaması yapılır ve kritik seviyede olan hata türleri için önlemler alınarak risk değerleri düşürülür. Hata Türü ve Etkileri Analizi sistemlerin ve süreçlerin tüm hata türlerini ele alarak operasyonel başarı üzerindeki etkilerinin dikkate alınmasını sağlar, insan kaynaklı hata türlerini ve etkilerini tanımlar, üretilen ürün veya hizmetin kalitesini ve güvenirliğini arttırır, kurum imajına ve emniyet kültürüne olumlu katkı sağlar. Deniz yetki alanlarında oluşabilecek gemi kazalarını azaltarak, gemilerden kaynaklanan felaketlerin önünü geçilmesinde en önemli bariyer olan İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi'nin günlük operasyonel faaliyetlerinin incelenmesi potansiyel tehlikelerin tespit edilip, önleyici faaliyetlerde bulunulması şüphesiz bu önemli bariyeri daha da güçlendirecektir. Bu bağlamda çalışmada İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi'nin günlük operasyonel süreçlere Hata Türü ve Etkileri Analizi (FMEA) uygulanarak bir risk değerlendirmesi yapıldı. Tespit edilen potansiyel hatalar risk puanlarına göre sınıflandırıldı, öncelik sırasına göre tüm hata türleri için önlemler alınarak risk değerleri düşürüldü. İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri tarafından sunulan hizmetin kalitesi, verimliliği ve deniz trafiği emniyetinin arttırılması amaçlandı. Uygulama sonucunda risk öncelik sayısı değerlerine göre % 66,8 iyileşme sağlandı, öneri ve tavsiyelerde bulunuldu.