LEE- Müzik Teorisi ve Kompozisyon-Yüksek Lisans

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Gözat

Son Başvurular

Şimdi gösteriliyor 1 - 1 / 1
  • Öge
    Türk ve Amerikan korku sineması müzik ve ses tasarımında dini ögeler
    (Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023-06-19) Cihangir, Sima ; Baysal, Ozan ; 409211212 ; Müzik Teorisi ve Kompozisyon
    Bu çalışma, korku sinemasında dini sembollerin ses ve müzik tasarımındaki etkilerinin incelenmesine odaklanmaktadır. Özellikle, dini temalar etrafında şekillenen Türk ve Amerikan korku filmlerine odaklanılmıştır. Temel amaç, her iki ülkenin din temalı korku filmlerinde ses ve müziğin anlatı üzerindeki etkisini analiz etmek ve bu filmlerdeki korku unsurlarının izleyiciye ses yoluyla nasıl aktarıldığını açıklamaktır. Bu çalışma, korku sinemasının anlatısında müzik ve ses tasarımının önemini vurgulamakta ve aynı zamanda Türk ve Amerikan din temalı korku filmleri arasındaki estetik farklılıkları da incelemektedir. Filmlerdeki ürkütücü sesler belirlenmekte ve korkutucu ses kavramının kültürel olarak nasıl algılandı tartışılmaktadır. Toplamda altı film ve on dokuz sahne analiz edilmiştir. Türk korku sinemasının Amerikan korku sinemasıyla karşılaştırılmasının sebebi, yerli sinema hariç Türkiye'de en çok izlenen korku filmlerinin Amerikan filmleri olmasıdır. Çalışmada dini unsurlar odağa alındığından filmlerin yayınlandığı yıl farklılığı veya teknolojik gelişmeler göz ardı edilmiştir. Sadece din temalı filmler bağlamında izlenme oranları dikkate alınmış ve her iki ülkenin en çok talep gören filmlerindeki ses ve müzik tercihleri karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada, özellikle din temalı korku sinemasına odaklanılmıştır. Din temalı korku filmleri, ses ve müzik efektlerini, farklı alt türlerdeki korku filmlerine göre daha fazla kullanmakta ve ses üzerinden bir anlatı oluşturmaktadırlar. Özellikle Türk korku sinemasından örneklenen filmlerde, ses aracılığıyla izleyiciye farklı bir anlatı oluşturulduğu görülmüştür. Öyle ki, filmlerin sesleri kapatılırsa, din temalı filmler olduklarının anlaşılması bile güçleşmektedir. Türk korku sinemasının karşısına Amerikan korku sinemasının örneklenmesinin nedeni ise, Türkiye'de yerli sinema hariç en çok izlenen korku filmlerinin Amerikan filmleri olmasıdır. Her iki ülke sinemasından örneklenen filmler, Box Office verilerine göre seçilmiştir. Çalışmanın önemi, korku sinemasında müzik ve ses tasarımının film anlatısındaki yerinin önemini vurgulamaktır. Ayrı olarak Amerikan ve Türk din temalı korku sinemasının estetik tercihlerindeki farklılıklar da analiz edilmiştir. Ses ve müzik tercihlerindeki temel benzerlik ve farklılıkları daha iyi anlamak için her filmin anlatısında benzer olarak yer alan sahneler belirlenmiş ve benzerlik taşıyan sahnelerde ses ve müziğin yerleştirilmesi gözlemlenmiştir. Sahneler, "Öteki ile Tanışma"; "Ele Geçirilme (Possesion)" ve "Şeytan Çıkarma (Exorcism)" olmak üzere üç ana başlık altında analiz edilmiştir. Derlenen sahneler görsel ve işitsel açıdan değerlendirilmiş, literatür taramasından faydalanılarak dini sembollerle eşleştirilerek tartışılmıştır. Sonuç olarak din temalı korku filmlerinin, diğer alt türlere göre daha fazla ses ve müzik etkilerinden faydalandığı ve bunları anlatı araçları olarak etkili bir şekilde kullandıkları görülmüştür. Özellikle Türk korku filmlerinde ses aracılığıyla din temalı anlatıyı güçlendiren bir yapı kurulduğu saptanmıştır.