Kuruluşunun ardından geçen 250 yıllık süreçte, Türkiye’nin bilim ve teknik
alanındaki öncü faaliyetlerinde aktif rol oynayan İstanbul Teknik Üniversitesi’nin
ülkemizin bilim tarihinde bıraktığı kalıcı ve etkili hamlelerin izini sürmek, aynı zamanda 18. yüzyıldan itibaren devam eden modern mühendislik
alanının gelişim serüvenini detaylı şekilde incelemeyi gerektirir.
Osmanlı Devleti’nin, nitelikli mühendis ve bilim insanı yetiştirme çabalarının
merkezine yerleşen eğitim odaklı reformlar, aynı zamanda ülkemizin
kurumlar tarihini de şekillendirmiştir.
Köklü bir mazinin bilimsel mirasını sahiplenen ülkemizin teknik eğitim
kurumlarının, kuruluş felsefesini ve motivasyonunu anlamak, bugünün
dünyasında mühendislerimizin ve İTÜ’lülerin çabalarını anlamak açısından
özel bir öneme sahiptir. 1808’e kadarki süreçte Osmanlı bilim ve eğitim
hayatındaki değişme ve gelişmelere odaklanan bu çalışma, teknik birikimin
gelecek nesillere aktarıldığı birer eğitim yuvası olan mühendishanelerin
kuruluş hikâyelerini, güncel bulgular ve tarihsel veriler ışığında titizlikle
ortaya koyuyor.