FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Konu "Adımsal Yaklaşım Yöntemi" ile FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeUlaştırma Modelinde Özel Otomobil Ve Toplu Taşıma Atamalarının Birleştirilmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-12-31) Akalın, Boğaçhan M. ; Gerçek, Haluk ; Ulaştırma Mühendisliği ; Transportation EngineeringUlaştırma modellerinin en önemli aşamalarından birisi atama aşamasıdır. Bu aşamada bölgeler arasında özel otomobille yapılan yolculukları gösteren özel otomobil matrisi karayolu ağına, toplu taşıma ile yapılan yolculukları gösteren yolculuk matrisi de toplu taşıma ağına atanır. Bu iki atama genellikle birbirinden bağımsız olarak yapılır. Bu tezin konusu, birbirleriyle etkileşimi olan bu iki atamanın birleştirilmesi için bir yöntemin araştırılmasıdır. Geliştirilen yöntemde öncelikle, karayolu ağının bağlantılarının yol kapasiteleri o bağlantıdan geçen toplu taşıma hatlarındaki araç sayılarına göre azaltılır. Böylece, herhangi bir karayolu bağlantısında toplu taşıma araçlarının kullandığı kapasite toplam kapasiteden çıkarılarak özel otomobiller için kullanılacak kapasite belirlenmiş olur. Özel otomobil ataması yapıldıktan sonra yeni kapasitelerle yüklenmiş karayolu ağındaki hızlar toplu taşıma ataması için bağlantı hızları olarak alınır. Ancak, toplu taşıma araçlarının duraklardaki duruş kalkışından dolayı süre kayıplarını hesaba katmak amacıyla toplu taşıma bağlantılarının ortalama ticari hızları özel otomobil ataması sonucunda elde edilen hızlar birden küçük bir katsayı ile çarpılarak belirlenir. Toplu taşıma atamasından bulunan yolcu sayılarına göre kapasiteler yeniden hesaplanır. Yeni kapasitelere göre karayolu ataması tekrarlanır ve bulunan hızlar toplu taşıma atamasına girdi hızlar olarak alınır. Bu ardışık yaklaşım algoritmanın sonlandırılması için öngörülen belirli ölçütler sağlanana kadar devam eder. Ardışık atamaların sonlandırılması için üç ölçüt kullanılmıştır. 1) Maksimum adım sayısı. 2) Birbirini izleyen iki atamada atanmış karayolu ağındaki hız değerleri arasındaki farklar. 3) Birbirini izleyen iki atamada atanmış toplu taşıma ağındaki yolcu sayıları arasındaki farklar. Bu farklar yeteri kadar küçük olduğu zaman atama sonlandırılır. Bu şekilde toplu taşıma ve özel otomobil atamaları ardışık bir yaklaşımla birleştirilmiş olmaktadır. Bu çalışmada geliştirilen algoritma Eskişehir ulaştırma sistemine uygulanarak elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir.