FBE- Şehir Planlama Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Şehir ve Bölge Planlaması Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Berköz, Lale" ile FBE- Şehir Planlama Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeDemokratik Yerinden Yönetim Anlayışı Diyarbakır Sur Belediyesi Örneği(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-03-02) Laçin, Ayşegül ; Berköz, Lale ; 424793 ; Şehir Planlama ; Urban PlanningBu yüksek lisans tezi kapsamında yerel yönetimlerin tarihsel arka planı çizilerek, yerinden yönetim modelinin Türkiye’de uygulanabilirliği konusunda tartışılmıştır. Dünyadan farklı örnekler ve Türkiye’den Fatsa örneği ile çalışmanın kuramsal boyutu geliştirilmiştir. Demokratikleşme, sivil toplum ve katılım kavramları ele alınarak yerinden yönetimin çok aktörlü yapısı aktarılmıştır. Sivil toplum, katılımcılık ve çeşitli toplumsal taban hareketleri aktarılarak yerel yönetimlerin paydaşları incelenmiştir. Araştırmanın alan çalışması bölümünde Diyarbakır Sur Belediyesi’ne ait bilgiler yerinde yapılan incelemeler sonucu edinilmiştir. Araştırma sonucunda, Diyarbakır Sur Belediyesi örneğinin gerek bölgesel, gerekse yerel eşitsizliğin giderilmesi açısından, önemli bir noktada olduğu gözlenmiştir. Yoğun göçün Diyarbakır’da en fazla hissedilen alan olduğu Sur İlçesi, yerinden yönetim modeli ile kentsel dinamikleri canlı tutabilir. Böylelikle yetkiler genişlerken, kendi bütçesini kendi ihtiyaçları doğrultusunda, kentsel yerel dinamiklerle katılımcı bir politika izleyen bir yaklaşıma ulaşılabilir.
-
Ögeİlköğretim ve ortaöğretim eğitim donatılarının coğrafi bilgi sistemleri yardımıyla niteliksel, niceliksel ve mekansal olarak değerlendirilmesi İstanbul Şişli örneği(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2004) Bayramoğlu, Güliz ; Berköz, Lale ; 152185 ; Şehir Planlamaİlköğretim ve ortaöğretim eğitim donatimlarinin coğrafi bilgi sistemleri yardımıyla niteliksel, niceliksel ve mekansal olarak değerlendirilmesi ÖZET En genel anlamda eğitim, insanın bilgiye ulaşma yöntemini ortaya koyan, onun kişiliği tam, toplumla uyumlu, ruh ve beden sağlığı yerinde toplumsal bir birey olmasını sağlayan çok boyutlu süreçler toplamıdır. Çalışmanın amacı; örnek çalışma alanı olarak belirlenen Şişli ilçesine ait eğitim donatımlarından ilköğretim ve orta öğretim okullarını kapsayan bir "Eğitim Bilgi Sistemi" oluşturmaktır. Bu sistemde ise ilköğretim ve ortaöğretim okul türleri arasında mekansal, niteliksel ve niceliksel sorgulamalar yaparak, semt ölçeğinde mevcut eğitim tesislerinin mahalle nüfusuna yeterli olup olmadığının tespit edilmesi ve okulların mekansal dağılımlarını göz önüne serecek analizlerin Coğrafî Bilgi Sistemleri (CBS) ile gerçekleştirilmesi şeklinde özetlenebilir. Coğrafi Bilgi Sistemlerinin kullanılması bu çalışma kapsamında; Milli Eğitim Müdürlüğü 'nden ve Şişli Belediyesi 'nden elde edilen coğrafi olmayan, okul kapasitelerini ve bina özelliklerini içeren verinin mahalle ölçeğinde coğrafi bilgi haline getirilmesini sağlamış ve gerekli analizlerin yapılmasına olanak vermiştir. Tez çalışması beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde tezin amacı, kapsamı ve yöntemi ortaya konulmuştur. İkinci bölümde, Coğrafi Bilgi Sisteminin tanımı, tarihçesi, yararları, bileşenleri ve kullanım alanları konusuna değinilmiştir. Ayrıca CBS ile Türkiye'de, Amerika'da ve Avrupa'da daha önce yapılmış çalışmalardan örnekler incelenmiştir. Tezin üçüncü bölümünde sosyal donatım türü olan eğitim donatımları ele alınmıştır. Eğitim türleri ve donatımları hakkında genel bilgiler verilmiştir. Kent planlama sisteminde eğitim donatımları konusuna değinilmiştir. Dördüncü bölümde ise çalışma alanı olarak seçilen Şişli ilçesindeki ilköğretim ve ortaöğretim okul türlerinin öğrenci, öğretmen, derslik vb. özellikleri bakımından öncelikle mahalle ölçeğinde değerlendirmesi yapılmıştır. Daha sonra ise ilköğretim ve ortaöğretim okullarının ayrı ayrı incelemesi yapılarak network analizi ile okulların etki alanları belirlenmiş, hizmet alamayan bölgeler tespit edilmeye başlanmıştır. Beşinci ve son bölümde bu tez çalışması ile ulaşılan bilgi ve bulgular değerlendirilerek, genel sonuçlar ve ortalamalar çıkarılmış, gelecekte bu ve benzeri konularda yapılacak çalışmalara ışık tutulması için bazı önerilere yer verilmiştir. ıx İlköğretim - ortaöğretim tesislerinin niteliksel ve niceliksel olarak değerlendirilmesi, sosyal donatı alanlarının planlanmasında öneri eğitim donatı alanlarının belirlenmesine ışık tutacak mekansal analizlerin yapılmasının amaçlandığı bu çalışmada; son yıllarda tüm meslek dallarında uygulama örnekleri gözlenen Coğrafi Bilgi Sistemleri ortaya konan amaca ulaşmada etkin bir araç olarak kullanılmıştır.
-
Ögeİmar Planı Değişikliklerinin Değerlendirilmesi: Zeytinburnu Örneği(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009-11-19) Demir, Aysel Müge ; Berköz, Lale ; Şehir Planlama ; Urban PlanningBu çalışmada, İstanbul Metropoliten Alanı içinde gelişim süreci ve mevcut yapısı ile bir örnek teşkil eden Zeytinburnu ilçesinde yapılmış plan değişiklikleri incelenmiştir. İmar planı değişikliklerinin yalnızca kamu yararının zorunlu kıldığı durumlarda, bilimsel esaslara uygun olarak ve plan ana kararlarını bozmayacak şekilde yapılması gerekmektedir. Önerisi getirilen plan değişikliklerinin kabul sürecinde bu esaslara uygunluğu objektif bir bakış açısıyla değerlendirilmeli ve kamu yararı vazgeçilmez bir öncelik olmalıdır. Çalışmada incelenen plan değişiklikleri üzerine gelmiş oldukları planlara ve türlerine göre ayrılarak bir envanter oluşturulmuş, bu envanterden de kullanımlar arasındaki değişimleri gösteren bir matris elde edilmiştir. Mekânsal değişim alansal olarak hesaplanarak plan ana kararları ile karşılaştırılmış, planlar üzerinde yapmış olduğu etkiler incelenerek 1995-2009 yılları arasında Zeytinburnu ilçesinde kabul edilmiş olan plan değişikliklerinin 3194 sayılı İmar Kanunu ve ona bağlı yasal düzenlemelerle belirlenmiş olan esaslara uygunluğu tespit edilmiştir.
-
Ögeİstanbul Da Yeni Gelişen Büyük Ölçekli Konut Yerleşimlerinin Değerlendirilmesi: Büyükçekmece Ve Tuzla Örnekleri(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-07-06) Tepe, Emre ; Berköz, Lale ; Şehir Planlama ; Urban PlanningBu tez kapsamında, İstanbul’da 2000 yılından günümüze kadar geçen süreç içinde geliştirilen büyük ölçekli konut projelerinin kentin mekansal gelişimi üzerine etkilerinin saptanması ve bu konut projelerinin geliştirilmesi için mevcut imar planlarının revizyonunun yapılıp yapılmadığı incelenmiştir. Çalışma kapsamında İstanbul metropoliten alan sınırları dahilinde bulunan ve dışa kapalı konut alanı özelliklerini içinde barındıran büyük ölçekli konut alanlarının tespiti yapılmış olup, geniş kapsamlı bir veritabanı oluşturulmuştur. Oluşturulan veritabanı kullanılarak İstanbul genelinde konut yatırımların karakteristikleri ve etkileri incelendikten sonra örnek çalışma alanı olarak seçilen Büyükçekmece ve Tuzla ilçeleri üzerinde daha ayrıntılı incelemeler yapılmıştır. Bu çalışmanın neticesinde ortaya atılan sonuçlarda ise büyük ölçekli konut yatırımlarının etkilerin ne denli büyük ve yaygın olduğu görülmüş olup, metropoliten planların hazırlanması sırasında üzerine düşünülmesi gereken önemli konular vurgulanmıştır.
-
ÖgeKıyı Alanlarının Ve Kıyı Alanlarındaki Endüstri Alanlarının Kültür Ve Eğitim Odaklı Dönüşümü : Haliç Kıyı Alanı Örneği(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01-06) Gören, Berfu Güley ; Berköz, Lale ; 404685 ; Şehir Planlama ; Urban PlanningBu çalışmada, kentsel dönüşüm ve kıyı alanlarında dönüşüm uygulama örnekleriyle birlikte incelenmiştir. Çalışma alanı olarak seçilen Haliç kıyı alanlarının tarihsel geçmişi, potansiyelleri, geçmişten bugüne yapılmış olan planlı ve plansız müdahaleler, endüstri miraslarının dönüşümü incelenmiştir. Bu planlarla Haliç kıyı alanlarına verilen fonksiyonlar ve Haliç kimliğine etkileri incelenmiştir. Haliç kıyı alanlarındaki fonksiyonların geçmişten günümüze kadar olan değişimi gösterilmiştir. Endüstri miraslarının tarihsel kimlikleri oluşturulmuş ve geçmişten günümüze kadar olan işlevleri ortaya konmuştur. Çalışma kapsamında yurtdışındaki kıyı alanlarında gerçekleştirilen dönüşüm projeleri ile Haliç kıyılarında gerçekleştirilmiş olan noktasal dönüşüm projelerin ortak noktaları ve farkları belirlenmiştir. Haliç kıyılarında gerçekleştirilen noktasal dönüşüm projeleri, özellikle 2000’li yıllarda endüstri miraslarının kültür ve eğitim odaklı dönüşüm hızlanmıştır. Böylece Haliç kıyıları, eski rekreatif ve kültürel kimliğine yeniden kavuşmaktadır.