FBE- Mimari Tasarım Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Atasoy, Ayla" ile FBE- Mimari Tasarım Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeMarka İç Mekan İlişkisi: Türkiye Hizmet Sektörü Üzerinden Bir Araştırma(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-04-17) Oylum, Nilüfer Çatak ; Atasoy, Ayla ; 428092 ; Mimari Tasarım ; Architectural DesignBu çalışmada, mimarlık ve iç mekan tasarımının, 20. yüzyılın sonları ve 21. yüzyılın başlarında karşımıza sıklıkla çıkan, marka ve markalaşma kavramlarının, uygulama alanlarından biri olan hizmet sektöründe, nasıl bir enstrüman haline geldiği Türkiye deki örnekler üzerinde incelenmiştir. Tüketim ihtiyaçlarına yönelik olarak, hemen hemen tüm sektörlerde bir adım önde olma çabasıyla, marka-markalaşma kavramı incelenmekte ve bu anlamda kurumsal stratejiler belirlenmektedir. Farklılaşma çabasının tasarımla aşılacağına inanılmakta ve buna yönelik bir duruş aranmaktadır. Küreselleşmenin etkilerinin ve buna bağlı olarak, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde, aynı ürünün farklı kültürlerde talep edildiği kolayca görülmektedir. Bu davranış biçimi içinde, 20. yüzyılın son çeyreğine kadar üreten bir araç olan insan faktörü, yüzyıl sonlarından itibaren tüketen bir araç durumuna gelmiştir. Kültür ve davranış biçimlerinin de incelendiği bu çalışmada, kullanıcıların, ürün veya hizmet karşısında ve bulundukları mekan ile çevresel davranış unsurlarının nasıl etkilenebileceği ortaya konmaya çalışılmıştır. Çeşitli tüketim mekanlarında kullanılan mekansal örgütlenme ve mimari öğeler ile farklılaşma sağlanarak müşterinin, kullanıcının ilgisi çekilmeye çalışılmaktadır. Kamusal mekanların da çeşitli zaman dilimleri içinde değiştiriliyor olması, mekanın da üretilen ve tüketilen bir kavram haline geldiğini göstermektedir. Kurumsal kimliğin izleri ve markalaşmanın ipuçlarını taşıdığı bu mekanların hangi aşamalardan geçerek tasarlandığının ortaya konması, belirlenen kurum stratejilerinin etki değerlerinin incelenmesi bu çalışmanın temel amaçlarından olmuştur. Markalaşma kararları ve kurumsal kimlik tasarımı birbirlerine paralel olarak yürütülen ve yönetilen süreçlerdir. Kurumun, ‘’iç mekan tasarımı’’na yönelik kararları, marka ve kurumsal kimliğin izlerini taşımakla birlikte, kurumun, markanın, şubenin; yer ve konumuna yönelik olarak nasıl değişim gösterdiği veya benzer özellikteki noktalarda nasıl standart hale getirildiği, bu kriterlerin ve değerlerin nasıl oluşturulduğu bu çalışma içinde tartışılmıştır. Literatür çalışmasını takip eden ve ana başlıkların vaka analizi bölümlerinde tartışıldığı bu çalışmada, Türkiye’nin kendi sektörleri içinde marka ve kurumsal kimlik alanlarında, mekan tasarımı ve hizmet tasarımı gibi konularda, kendilerini geliştiren, ekonomik yatırım yapan ve bütüncül bir çizgi oluşturduğu belirlenen iki farklı firma (Beymen ve Garanti Bankası) seçilmiştir. Hizmet sektörü ana başlığı altından, bankacılık ve giyim alanlarında çalışma yapılmasının sebebi, tüketim olgusundaki hızlı değişim ve güncel kalabilme çabalarının sonucu olarak, mekan tasarımlarındaki yenilenmenin en fazla yaşandığı sektörler olmasıdır. Belirlenen markalarda çalışan firma yöneticileri ile yapılan görüşmeler, arşiv çalışması, gözlem ve tespitler sonucunda elde edilen bulgular, kurum kimliği ve markalaşma stratejilerinin, kullanıcı beklentilerinin yeterli düzeyde karşılandığı mekan tasarımlarında, etkili bir araç haline geldiği ve kurum ile kullanıcı arasında sadakat sağlayan bir bağ oluşturduğunu göstermektedir.