FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Ağaoğlu, Melih Naci" ile FBE- Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
Ögeİstanbul varışlı ve çıkışlı yurtiçi otobüs yolculuklarının analizi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1997) Ağaoğlu, Melih Naci ; Güçmen, Özer ; 66745 ; Ulaştırma MühendisliğiBu tezde İstanbul varışlı ve İstanbul çıkışlı yurtiçi otobüs yolculukları analiz edilmektedir. İstanbul varışlı ve İstanbul çıkışlı yolculukların şu anki değerlerine dayanılarak geleceğe yönelik tahminler yapılmaya çalışılmaktadır. Bunun için de şu anki yapılan yolculuklar bir model dahilinde formüle edilmektedir. Bu formülasyon işleminde regresyon analizi kullanılmaktadır. İlk olarak regresyona analizlerine dahil edilecek ve İstanbul varışlı ve İstanbul çıkışlı yolculukları etkileyen parametreler belirlenmektedir. Bu parametreler: yolculuğun başlangıç ve bitiş şehirlerinin nüfûsları ve şehirlerin İstanbul'a olan karayolu uzaklıkları olarak belirlendi. Bunların regresyon analizlerinde direk olarak kullanılması yerine bir model içerisinde kullanılmasının daha uygun olacağı saptandığından bir model oluşturuldu. İki yerleşme merkezi arasında doğabilecek trafiğin hacmini hesap etmek için şimdiye kadar teklif edilen bütün formüllerin şeklinin; P..P." X = K. Dn formunda olduğu görüldü ve bu formülün kullanılmasına karar verildi. Formüldeki Pj yerine İstanbul'un nüfusu, Pj yerine diğer illerin sırasıyla teker teker nüfusları ve D yerine ise illerin İstanbul'a olan karayolu uzaklıkları yazılarak regresyonda bağımsız değişkeni oluşturan X değerleri hesaplandı. Regresyon analizlerinde Y bağımlı değişkeni temsil edecek 1996 yılı İstanbul varışlı ve çıkışlı otobüs sayılarındaki yolcu sayılarının elde edilmesi için ise firmalara anket formları dağıtıldı. Bu formlardaki doluluk oranlarından ve firma yetkinlerinin beyanlarından yararlanılarak normal bir gün için ortalam doluluk oram olarak %70 kabul edildi. Ayrıca, yine aynı şekilde gerçeği daha iyi temsil etmek için yolda inen yol kontenjanı olarak da firma yetkililerinin verdikleri bilgiler sonucunda ortalama %10 seçildi. Toplanan formlardan elde edilen bilgiler bilgisayara girilerek regresyon analizi uygulandı. Ancak, tüm iller regresyona dahil edilerek bulunan regresyon denklemi ve yapılan testler sonucunda yüksek bir korelasyon elde edilemediğinden iller nüfuslarına göre, nüfusu 0-500.000 arasında, 500.000-1.000.000 arasında ve >1. 000.000 olan olmak üzere üç gruba ayrılarak regresyon uygulanması yoluna gidildi. Yapılan her regresyon analizinin sonucunda bulunan değerler teste tabi tutularak regresyon kontrol edildi. Otobüslerin tam dolu olarak gittiği bayram tatilleri, yılbaşı tatilleri, okul açılış günleri ve asker sevkiyatı gibi yolcunun yoğun olduğu zamanlan temsil etmek için tam dolu, normal bir günü temsil etmek içinse %70 dolu kabulü yapıldı. Her bir kabul için ortalama yol kontenjanı olarak seçilen %10 dağıtımlı ve %10 dağıtımsız durumları incelendi. Aynı kabuller hem kış hem de yaz sezonu değerleri için yapıldı. İstanbul varışlı yolculuklarda ise yolcu sayılarının anketlerden elde edilmesi daha zor olduğu için çıkışlı yolculuklara eşit kabul edildi. İki şehir arasındaki illerde inen yol kontenjanı yine ortalama %10 olarak seçildi ve %10 dağıtımlı ve %10 dağıtmısız diye ayrım yapılmadan bütün durumlar için ortalama %10 yol kontenjanı dağıtım uygulandı.