Çalgı-Ses(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Konu "Bağlama" ile Çalgı-Ses(Tezli/Tezsiz) Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBağlamada boyut farklılıklarının icrada yarattığı sorunlar ve çözümleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998) Beydüz, Yusuf Ziya ; Emiralioğlu, Afşin ; 72133 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBağlamada Boyut Farklılıklarının İcrada Yarattığı Sorunlar ve Çözümleri" ni konu alan tez, bağlama ve bağlama ailesi sazlarının fiziksel yapısı, boyutları, gerilimleri, basınnçlan üzerinde yapılan çalışmalar, kaynak taraması ve gözlem metodu ile sonuçlanmıştır. Birinci bölümde; konuya genel bir girişten sonra bunun üzerinde yapılan çalışmalar, uygulanan metodlar ve yaşanılan problemler anlatılmıştır. İkinci bölümde; bağlama genel olarak ele alınmış, bağlamanın ilk şekli olan kopuzdan başlanarak tarihi gelişimi, bağlamanın türleri, bölümleri, bağlamadaki dengeler, oranlar ve bağlama ailesi bütünüyle incelenmiştir. Üçüncü bölümde; bağlamada sesin oluşumuna, standart bağlama ailesinin boyutlarına ve bu aileye mensup sazların ses tonlarına yer verilmiştir. Dördüncü bölümde; standart bağlama ailesindeki gerilim ve basınç hakkında bilgi verilip bağlamaya uygulanan gerilim ve basıncın hesaplan yapılarak sonuçlan çıkarılmıştır. Beşinci bölümde; genel değerlendirme ile birlikte bağlamada boyut farklılıklarının, bağlama üzerinde meydana getirdiği gerilim, basınç, ses karakteristiği, fiziksel yapı, icra ve icracı üzerindeki etkileri detaylı bir şekilde ele alınıp ifade edilmeye çalışılmıştır.
-
ÖgeBağlamadaki eşik sistemi üzerinde yeni uygulama(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002) Demir, Oğuz ; Emiralioğlu, Afşin ; 122684 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBağlamanın sağlıklı bir yapıya kavuşması, halk müziğinin gelişmesi ve günümüzdeki ihtiyaçlarını karşılaması açısından önemlidir. Son zamanlarda üniversiteler bünyesinde yapılan bilimsel çalışmalar önemli gelişmeler ortaya koymaktadır. Bağlamada halen mevcut olan ve kapak çökmesi diye adlandırılan sorunun çözümüne ve eşik sisteminin iyileştirilmesine yönelik yapılan bu çalışmada yapım teknikleri gözden geçirilerek yapım aşamalarında da kolaylıklar getirmeyi amaçlamıştır. Uygulanabilir eşik sistemi yüksek ses kapasitesine sahip gitar ve ud gibi enstrümanlardaki ses mantığıyla aynıdır. Bu mantık, kapak üzerine yapıştırılan eşik, bulunduğu yer dolayısıyla bir balkon görevi görerek l.ve 5.harmonikleri güçlendirir. Genel tim gücünde artıcı bir etken teşkil etmektedir. Yine tel çıkışlarının ses tablosu üzerindeki eşikten olması, tellerin ürettiği tel enerjisini eşik üzerinde toplayarak, az kayıpla ses tablosuna (kapak) ileterek ses tablosunu güçlü bir titreşime geçirmektedir. Bombeli (oyularak) kapak sistemiyle teller tarafından uygulanan basınca karşı daha mukavemetli bir kapak oluşturulmaktadır. Gövde üzerinde açılan ikinci bir ses deliği, icracımn sazın sesini hiçbir kayba uğramadan duymasını sağlamaktadır. Buna bağlı olarak sesin tonunu ve tınısını ayarlama şansı vermektedir. Bu çalışmalar tarafından yapılan örnek bağlama üzerinde gösterilerek detaylarıyla incelenmiş örnek bağlama jüri üyelerine sunulmuştur.
-
ÖgeBağlamalarda balkon sistemleri üzerine incelemeler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996) Demir, Turgay ; Emiralioğlu, Afşin ; 53262 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceTürk Halk Müziğinin önemli sazlarından biri olan bağlamanın sağlıklı bir yapıya kavuşturulması Halk Müziğinin gelişmesi ve çağı yakalaması açısından önemlidir. Bağlama üzerinde son zamanlarda üniversiteler bünyesinde yapılan bilimsel çalışmalar kuşkusuz önemli gelişmelerdir. Fakat bağlamalarda kapak çökmesi olarak adlandırılan kusurun halen mevcut olduğu gerçektir. Bu çalışma bağlamadaki bu olumsuzluğu ortadan kaldırma amacına yöneliktir. Bazı Enstrümanlarda kullanıldığı üzere bağlamada da balkon sisteminin uygulanabileceği noktasından hareketle çeşitli konumlarda balkon sistemi uygulanmış örnek bağlamalar tarafımdan yapılmış olup bunlardan en verimli olanları detaylarıyla incelenmiş, örnek bağlamalar jüri üyelerine sunulmuştur. Bağlamalara balkon uygulanmasının sazın ses kalitesi ve uzun ömürlü olması açısından çok önemli ve gereklidir. Balkon sisteminin sazın sesini olumsuz etkilediği görüşü yaygın olmasına rağmen yapılan örnek bağlamalarda böyle bir olumsuzluğun olmadığını göstermiştir. Bilinçsizce uygulanabilecek balkon sistemlerinde tabiki sonuç olumsuz olacaktır.
-
ÖgeBağlamalarda Balkon Uygulamasıyla Ses tablosunda Meydana Gelen Değişiklikler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Aktaş, Bülent ; Önaldı, Şenel ; 92613 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceHalk çalgımız olan bağlamanın ses karakterini ve kapasitesini, teknenin formunun yanısıra, üzerinde kullanılan ses tablosu ve bu tablonun tekneye uygulanış şekli belirlemektedir. Geçmişten günümüze kadar, bağlama sazımız çeşitli değişikliklere uğramıştır. Bu değişimler, gerek bağlamanın uzun ömürlü olmasını sağlamak, gerek ses kalitesini arttırmak ve en önemliside bütün bunların yanısıra yapılırken kurulan dengelerin bozulmadan kalabilmesini sağlamaktır. Bağlamada, imalinden sonraki süreçte yaşanan en önemli sorun sap ve kapaktaki dengelerin bozulmasıdır. Bağlama yapımcıları, saptaki deformasyonu ortadan kaldırmak için, saplık malzemeyi uzunluğuna 2 veya 3 parçaya ayırarak, parçalardaki damarlar birbirlerine ters gelecek şekilde tekrardan tutkalla presleyerek bu sorunu büyük ölçüde ortadan kaldırmışlardır. Yaşanan ikinci sorun, zamanla bağlamanın kapağının (göğüs), tellerin yaptığı basınca ve gerilime karşı mukavemetini yitirerek teknenin içine doğru çökmesidir. Bağlama yapımcıları, bu sorunu ortadan kaldırmak için, teknenin ön yüzündeki her iki taraftan rendelemek suretiyle bombe vermişlerdir. Bu yöntem, bağlamanın kapağının çökmesi sürecini uzatmaktadır. Ancak, kapak tekneye yapıştınlırken, kenarlara verilmiş olan bombeden ötürü kapağı kasmak gerekmektedir. Bu işlemde kapaktaki ilk bahar halkaları, sonbahar halklaları tarafından içeride sıkıştırılarak, malzemenin gerilmesine ve sazın sesinin metalikleşmesine sebep olmaktadır. Yani çökme süreci uzatılmıştır ama, bağlamanın ses kalitesi düşürülmüştür. Bu problemden yola çıkarak yapılan bu çalışmanın amacı da, sorunu tamamen ortadan kaldırabilmek içindir. ıx Bazı enstrümanlarda meydana gelen deformasyonlan ortadan kaldırmak ve sazın ömrünü uzatmak için bir çok balkon sistemi kullanılmaktadır. Bu sistemler öncelikle incelenmiş, hangi balkonun hangi sazda ve hangi ölçülerde neye cevaben kullanıldığı tespit edilmiştir. Bunların doğrultusunda elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak, bağlamada da kullanılabilen balkon sistemleri ortaya konmuştur. Bu balkon sistemlerinin uygulandığı bağlamalar içerisinden en iyi sonuç alınmış olan iki tanesi, detaylarıyla incelenerek jüri üyelerine sunulmuştur. Bağlamalara balkon uygulanması, sazın ses kalitesi ve uzun ömürlü olması açısından çok önemli ve gereklidir. Ancak uygulanacak balkon sistemlerinin, kapak üzerinde titreşime uygun olarak dizayn edilmelidir. Eğer ki kullanılan balkon sisteminde, kapak titreşmiyorsa, bağlamadan elde edilecek ses boğuk ve sağır olur. Kapağın balkon düzeni ve inceliği, kapağın temiz sesler üretebileceği şekilde titreşmesine olanak sağlamalıdır. Eğer ki uygun kalınlıktaki kapağa uyumlu balkon sistemi tatbik edilmez ise bağlamada ses kaybı olacaktır. Yani bağlamaya uygulanacak balkon sistemleri, bilinçlice belirlenmeli, kullanılan malzemelerin yapımcı tarafından çok iyi tanınması gerekmektedir
-
Ögeİstanbul'da profesyonel bağlama yapımcıları ve teknik özellikler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Copçuoğlu, Mustafa ; Emiralioğlu, Afşin ; 26813 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceThe research has been carried out in order to put forward how "bağlama" has been produced so for and how an approach that integrates the scientific principles- in the production af "bağlama" should be. For this pur pose, a guestionnair has given out to 10 "bağlama" pro ducers in Istanbul» And they were observed and intervi ewed, Besides, with a literature review, how "bağlama" has been produced up to now was described. As a result of certain experiments and implementations carried out in the Instrument Building of Department Turkish Music State of Conservatoire Î.T.Ü. ît has been put forth how the sound board, the body, and the sound bridge of "bağ lama" should be produced with a modern scientific appro ach. It has been concluded that real success of a "bağ lama" producer today is dependend upon the anatomic structure of the wood used, the form and the size of the instrument, and his adjustment of the thickness of the body and the sound board. Furthermore all of these things have to be done with high guality and with an aesthetic approach. The "bağlamas", which do not have spesific sys tem, are completely different from one an other in terms of shape and size. These differences come problems in performing, interpreting and teaching and learning has to play it. It is thought that there is an elose relation ship between the solution of the problems about the pro duction of "bağlama" and the decreasing of the problems and the solution of the abovementioned problems.
-
ÖgeSon yüzyılda mızraplı halk çalgıları ile ilgili çalışmalar(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Coşgun, Hasan ; Değerli, Fikret ; 26808 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBu tez, son yüzyılda mızraplı Halk çalgılarımız olan Bağlama ve Tar'da yapılan çalışmalarla ilgilidir. Bu tezi hazırlamaktaki amacımız, Bağlama ve Tar'da son yüzyılda ne gibi çalışmalar yapıldığını alnlatmak. Bu yolda yapdığımız araştırmalarımızın sonucundu ortaya koymaktır. Bu nedenle Bağlama ve Tar'da yapılan tüm çalışmalar incelenmiştir.
-
ÖgeZeminhara şubesinde bağlama ile gezinti çeşitlemeleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1992) Kıran, Necmi ; İçli,Selahattin ; 22642 ; Çalgı-Ses ; Performance & VoiceBu araştırma ve incelemede, müziğimizde önemli bir yer tutan "Ge zinti" bahsine bilimsel bir yaklaşımla açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Gezintinin, Türk ve dünya müziğindeki benzer şekilleri ile mukayese edilmesine de imkân sağlanmıştır. Bu çalışmada asıl olarak; "Her hangi bir makamda, analiz yolu ile herhangi bir esere, nasıl gezinti ya da taksim yapılabilir?" sorusuna bilimsel açıklık ve yöntem kazandırılmaya çalışılmıştır. Tez beş bölümden meydana gelmiştir. Birinci bölümde giriş yapılmıştır. İkinci bölümde; gezinti, taksim ve improvisation terimleri genişçe açıklanmıştır. Burada ayrıca bir öneriler bölümü oluşturulmuştur. Üçüncü bölümde; yabancı olunan, Zeminhara ve diğer bazı şubelerin anlaşılması için ait oldukları ana makam "Şur"un tamamı ele alınmıştır. Bunun yanında kadans konusuna da girilmiştir. Dördüncü bölümde; tesbit edilen beş Zeminhara ezgi ve gezintileri verilmiştir. Son bölümde ise ezgi ve gezintilerinin analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, doğaçlama sanatının tür ve incelikleri; Şur makamı ve Zeminhara şubesi; örnek ezgi ve gezintileri; makam ve ezgi analizi yöntemi ortaya konularak, yapılacak yeni çalışmalara ışık tutulmuştur.