Temel Bilimler Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Konu "Ağıtlar" ile Temel Bilimler Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAğıtlarda ritm unsuru(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999) Parlak, Nilgün Akkuş ; Ökten, Can Etili ; 92579 ; Temel Bilimler ; Basic Sciences"Ağıtlarda Ritm Unsuru" adlı bu çalışma dört bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın amacı, kapsamı ve kullanılan yöntemlerin anlatıldığı giriş bölümünden sonra ikinci bölümde ağıt yakma geleneğinin tarihçesi, çeşitli Türk topluluklarında ağıt terimi yerine kullanılan terimler ve bu geleneğin Anadolu'daki biçimlenişi anlatılmaktadır. Ağıtlarda konu, edebi yapı, söyleyiş ve yayılış biçimleri, ağıt yakıcının özellikleri hakkındaki bilgiler ve yakılış itibarı ile belli bir gelenek çerçevesinde süregelen ağıt yakma törenleri hakkındaki bilgiler de aynı bölümde yer almaktadır. Müzikte ve Türk Halk Müziğinde ritm kavramına genel bakış ve ağıtların ritm yapısı ile kurulan bağlantı üçüncü bölümde verilmiştir. Ağıtları meydana getiren ritmik doku, ritmik oluşum, ritm kalıplarının özellikleri ve bu kalıpların zamanla ezgi bütününde meydana getirdiği değişimler hakkındaki incelemeler de aynı bölümde verilmektedir. Özellikle "Düzensiz Kalıp Ritmli" ağıtların ritmik ve melodik özellikleri anlatılarak, başta kırık hava ağıtlar olmak üzere birçok türkünün oyun havasının büyük çoğunluğunun kaynağını bu yapılardan aldığı ortaya konulmuştur. Dördüncü bölümünde ise, elde edilen bilgi ve bulguların ışığında varılan sonuçlar maddeler halinde verilerek ağıtların kaynağım ölüm olayından alan, törensel yapı içinde şekillenen müzik ürünleri olmaları nedeniyle daha çok doğaçlama söylenildiği, buna bağlı olarak da ritm yönünden serbest ritimli ifadeye daha yatkın bir durumda, hatta ilk çıkışlarında genellikle serbeste yakın bir karakterde (düzensiz kalıp ritmli) olduğu, zamanla serbest ritmli, düzenli kalıp ritmli veya karma ritmli yapılara dönüşebildiği, bu dönüşümün çeşitli şekillerde olduğu, ritmik ve melodik yönden değişik özellikleri bulunduğu, ritmik ifadenin şekillenmesinin çeşitli nedenlere bağlı olarak geliştiği ve düzensiz kalıp ritmli ağıtların yapısının bilinmesi gereğinin Türk Halk Müziği açısından önemi ortaya konulmuştur.