LEE- Çalgı-Ses-Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Konu "keman" ile LEE- Çalgı-Ses-Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeMehmet Reşat Aysu'nun müzikal kimliği ve seçilen saz eserlerinin keman tekniği açısından incelenmesi(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-22) Erden, Eren Cemre ; Aşkın, Ali Cihat ; 420211009 ; Çalgı-SesMehmet Reşat Aysu; yalnızca makamın kurallarını ve özelliklerini gösteren değil, çalgının teknik zorluklarını da gösterecek düzeyde saz eserleri yazmıştır. Aysu'nun bestecilik anlayışı sadece melodik eserler üretmek üzerine değildir. Onun eserleri, müzikalitenin yanı sıra icracıyı teknik açıdan zorlayan ve gelişimine katkıda bulunan saz eserleridir. Bu eserler Aysu'nun çok kültürlü kimliğinin ve geniş bakış açısının ürünüdür. Bu araştırma; ülkemizin kıymetli değeri, Klasik Türk Müziği'nin makamlarını ve Klasik Batı Müziği'nin müzikal anlayışını kendi bestelerinde harmanlayan kemâni bestekâr Mehmet Reşat Aysu'nun saz eserlerinin incelenmesi, bu eserlerin keman ile icrasında kullanılacak olan teknik ve yöntemlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Dolayısıyla bu çalışma; Mehmet Reşat Aysu'nun yaşamını, müzikal kimliğini, örnek olarak seçilen eserlerin makamsal, müzikal ve keman tekniği açısından analizlerini içermektedir. Kemanda sağ ve sol el teknikleri açısından değerlendirilerek kullanılması gereken pozisyon ve yaylar belirlenip, yay tekniklerinin nasıl kullanılması gerektiği açıklanmıştır. Bestecinin iki müzik anlayışını birleştirdiği yerler, notalar incelenerek aktarılmıştır. Aynı zamanda bestecinin tüm saz eserleri tarihleriyle birlikte listelenmiş, ulaşılabilen notaları da çalışmanın sonuna eklenmiştir. Bu çalışmada, incelemesi yapılan eserlerin gelecek kuşaklarda doğru keman tekniği ve doğru parmak numaraları ile icra edilmesi hedeflenmiştir. Araştırma; literatürün taranması, biyografik bilgilere ulaşılması, makamsal ve teknik incelemenin yapılması sonucu ortaya çıkan durumların açıklanmasını içermesi sebebiyle yöntem bakımından betimleyci ve açıklayıcı bir araştırmadır. Araştırmadaki veriler kaynak taraması, doküman/kayıt incelemesi yöntemleri ile elde edilmiştir. Bestekarın yaşam öyküsü, eğitimi, müzikal geçmişi ve müzik anlayışı bugüne kadar yazılmış olan tezler, makaleler, kitaplar ve bestecinin kendi yazmış olduğu kaynaklarda bulunan otobiyografiler incelenerek aktarılmıştır. Bestekara ait olan saz eserlerinin notaları çeşitli kaynaklar, tezler, makaleler, müzik arşivleri taranarak araştırılmış ve seçmiş olduğum farklı formlara ait dört adet saz eserinin analizi yapılmıştır. Çalışmada Aysu'nun saz eserlerinin formal ve makamsal olarak klasik saz eseri anlayışına uygun olup olmadığı, Aysu'nun saz eserlerinde kullandığı müzikal - teknik ifadelerin keman ile nasıl icra edilmesi gerektiği ve bu eserlerin "keman" baz alınarak değerlendirildiğinde çalgının teknik gelişimine katkı sağlayıp sağlamadığı gibi problemler değerlendirilmiştir.
-
ÖgeSuzuki keman metodunun Türkiye'de kullanımına ilişkin inceleme(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-07-12) Malıçok Kar, Süreyya Sude ; Şensoy, Ahmet Hakan ; 420201006 ; Çalgı - Ses YüksekBu çalışmada, "Evrensel ilkelere sahip olan Suzuki keman metodunu yerele indirgedikçe, farklı kültürlerde sorunlarla karşılaşabilir" hipotezinden yola çıkarak, metodun ülkemiz genelinde uygulanmasında yaşanan sorunlar araştırılmıştır. Çalışma kapsamında, önce literatür taraması yapılmış ve Shinichi Suzuki'nin hayatı ile tasarladığı keman öğretim metodu tanıtılmıştır. Metodun dokuz ilkesi detaylandırılmış, ardından Türkiye'deki geçmişi ve güncel durumu incelenmiştir. Ana bölümde, nitel araştırma modeli kullanılarak soru/cevap grubuna yöneltilen görüşme formlarından geri dönüşler alınarak analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgular şunlardır; Suzuki keman metodu eğitmenlerinin çoğunluğu metodu çevresel bilgilerle tanımıştır, Eğitmenler, metodu "erken yaş keman eğitimi" için tercih etmektedir, Metod, genellikle özel derslerde uygulanmaktadır, Türkiye'de Suzuki keman metodu, herhangi bir yaş sınırı gözetilmeden uygulanmaktadır, Aileler, genellikle derslere katılım sağlamaktadır ancak çoğu metodun uygulanma şartlarından olan birlikte öğrenme ilkesini benimsemeyerek keman çalmayı öğrenmemektedir, Suzuki keman metodunun aile ile öğrenme ilkesine göre, anne veya babanın her derse katılması, notlar alması ve evde öğrenciyi çalışırken destekleyerek ikinci öğretmen olması gerekmektedir. Ailelerin %18,75'i metodu olumlu karşılarken, %43,75'i başlangıçta çekimser kalıp sonra olumlu yaklaşmış, %37,50'si ise derse dahil olmak istememiştir, Grup derslerinin uygulanmasında biri diğerinden farklı sorunlar yaşanmaktadır, Suzuki keman metodundaki repertuvarın Suzuki'nin yazdığı etütler, Alman çocuk şarkıları, Avrupa halk şarkıları ve eserlerinden oluşması sebebiyle eğitmenler, yerel ezgilerin repertuvara eklenmesinin motivasyonu artıracağını düşünmektedirler, Metodun uygulanmasının diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye'de de keman öğrenimini hızlandırdığı düşünülmektedir, Özel ders ücretlerinin yüksek olması, metodun uygulanmasını zorlaştırmaktadır, Sonuç olarak, Türkiye'de Suzuki keman metodunun her ilkesi sağlıklı ve yaygın şekilde uygulanamamaktadır. Ancak, metot yine de olumlu sonuçlar vermektedir. "Evrensel ilkelere sahip olan Suzuki keman metodunu yerele indirgedikçe, farklı kültürlerde sorunlarla karşılaşabilir" hipotezi doğrulanmış, metodun Türkiye'de uygulanmasında yaşanan sorunlar belirlenmiştir. Çözüm önerileri şunlardır; Suzuki keman metodu hakkında eğitmenleri bilgilendirmek için etkinlikler düzenlenmelidir, Metodun pedagojik yaklaşımı ve eğitici yönleri daha fazla vurgulanmalıdır, Devlet ve özel kurumlarda metodun uygulanması için çalışmalar yapılmalıdır, Aile katılımının önemi vurgulanmalı ve aileler teşvik edilmelidir, Grup çalışmalarının yapılabilmesi için öneminin ailelere anlatılması, Yetenek Eğitimi Merkezleri veya Türkiye Suzuki Müzik Eğitim Derneği'ne bağlı kurumlar oluşturulmalıdır, Suzuki felsefesi ve ilkelerinin rahatlıkla uygulanabileceği köy, gece kondu mahalleleri gibi ekonomik olarak ulaşımı zor bölgelerde devlet destekli eğitimin verilmesi için projeler geliştirilmelidir, Dernek, yerel ezgilerin metoda eklenmesini gündemine almalıdır, Bu önerilerin hayata geçirilmesi için Türkiye Suzuki Müzik Eğitim Derneği veya ilgili eğitimcilerin katılımıyla toplantılar, paneller ve/veya seminerler düzenlenmelidir.
-
ÖgeTürk müziği eğitim kurumlarında makam odaklı keman başlangıç eğitimi üzerine bir metot önerisi(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Köşker, Yeliz ; Şensoy, Ahmet Hakan ; 829391 ; Çalgı-Ses Bilim DalıKeman eğitiminin sağlam temellerle başlamasında en önemli etken kullanılan metotlardır. Günümüzde Türk Müziği eğitim kurumlarında da kullanılan ulusal ve uluslararası pek çok keman metodu mevcuttur. Peki bilimsel ve evrensel gerçeklerle çelişmeden hem tonal hem de makamsal öğeleri öğretme amacı güden, karma bir repertuvarla bunu destekleyen ve örgün eğitim kurumlarında kullanılabilecek nitelikte olan bir kaynak var mıdır? Bu çalışmada keman ve keman eğitiminin tarihsel gelişim sürecinden söz edilmiş, ardından genelden özele müzik eğitimi, keman eğitimi, mesleki keman eğitimi, günümüz örgün eğitim kurumlarında keman öğretimi ve Türk Müziği eğitim kurumlarında keman öğretimi başlıkları altında, Türk Müziği keman eğitiminin genel işleyişi anlatılarak konu hakkındaki alt problemlere değinilmiştir. Bu sorunlara çözüm üretebilmenin yollarından birinin yazılı kaynak ortaya çıkarmak olduğu düşünülerek yeni bir metot önerisinde bulunulmuştur. Alandaki eksikleri tespit edebilmek için geçmişte yapılan çalışmaları inceleyerek bunların şimdiye dek ne kadar etkili biçimde kullanıldığını analiz etmek gerekir. Bu bağlamda tezin verileri, nitel araştırma yöntemlerinden olan gözlem ve literatür taraması yoluyla elde edilmiştir. Bu veriler metodun aşamalarına göre düzenlenerek çalışmaya dahil edilmiştir. Bilgi yığılmasının önüne geçmek amacıyla her öğrenilen konunun ardından pekiştirmeye yardımcı alıştırma ve/veya küçük parçalar eklenmiştir. Bu sayede hedef kazanımlara ulaşmayı kolaylaştırmak amaçlanmıştır. Böyle bir metodun Türk Müziği eğitim kurumlarında başlı başına bir müfredat olarak kullanılması, hem bilgilerin tek kaynakta takip edilmesine yardımcı olacak, hem de başarıya ulaşma yolunda öğrenciler ve öğretmenlere kolaylık sağlayacaktır.