FBE- İnşaat Mühendisliği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Konu "ACI" ile FBE- İnşaat Mühendisliği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeÖngerilmeli Betonarme Köprülerde Zamana Bağlı Yerdeğiştirmeler(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016-07-20) Yecan, Eren ; Gündüz, Abdullah Necmettin ; 10118384 ; İnşaat Mühendisliği ; Civil EngineeringBu çalışma kapsamında 7 tanesi Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde (Şehzadeler, Kömürhan, Gülburnu, Beylerderesi, Akarsın, İmrahor, Tigem), bir tanesi de Palau Cumhuriyeti’nde olmak üzere 8 tane kutu kesitli, öngerilmeli köprünün zamana bağlı yerdeğiştirmeleri incelenmiştir. Uygulamada genelde ilk birkaç yılda oluşan yer değiştirmelerin zamanla azalarak duracağı varsayılır. Gerçekte ise yerdeğiştirmeler yıllar sonra da artmaya devam eder. Bu yer değiştirmelerin doğru olarak bulunması yapının kullanım süresini önemli ölçüde etkilemektedir. Uzun süreli kullanımda olması düşünülen öngerilmeli yapılarda zamana bağlı yerdeğiştirmeleri oluşturan en önemli etkiler sünme ile büzülmedir. Sünme, büzülme etkileri hem malzemeye hem de yapının yüklenme durumuna bağlı olarak değişmektedir. Öngerilmeli yapıların enkesitleri, yapının kullanım süresi boyunca öngerilme ile sabit bir basınç basınç etkisi altında kalmaktadır. Bu sabit basınç etkisi, yapıda sünme etkisi oluşturarak zamana bağlı yerdeğiştirmelere neden olur. Bunun yanında yapının bulunduğu ortam koşulları nedeniyle büzülme etkileri de yapının kullanım süresi boyunca önemli ölçüde etkindir. Kullanımda olan sünme ile büzülme modelleri çevre koşulları, köprü yapım süresi, kesit özellikleri, beton dayanımı, beton karışım oranı gibi özellikler göz önünde bulundurularak geliştirilmiştir. Tez kapsamında bu modellerden Bazant tarafından geliştirilen B3 Modeli, ACI 209R-92 Modeli, Eurocode 2 Modeli ile TS3233 Modeli kullanılarak karşılaştırmalı bir çalışma yapılmıştır. Çalışmanın sonunda da kullanılan modellerin verdiği değişik sonuçların nereden kaynaklandığı tartışılmıştır. Bu çalışmada öncelikle kullanılan dört farklı yöntem tanıtılmış, daha sonra da bu yöntemler bütün köprülere ayrı ayrı uygulanmıştır. Kullanılan güncel yöntemler arasında en büyük yer değiştirmeleri Bazant’ın B3 Modeli vermiştir. B3 Model ile diğer modellerin verdiği sonuçlar arasındaki bu farklılığın ise büyük ölçüde B3 Model’in sünme, büzülme etkilerini daha gerçekçi göz önüne almasından kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Eurocode 2 ile ACI 209R-92 Modellerinin verdiği sonuçlar ise birbirine yakın çıkmıştır. Bu modellerden Eurocode 2’nin sünme etkisini, ACI 209R-92 Modeli’nin ise büzülme etkisini daha az öngördüğü görülmüştür. TS3233’ün sünme ile büzülme yaklaşımı incelendiğinde ise bu yönetmeliğin oldukça eski (1979) olması nedeniyle güncel yöntemlerin soruna ayrıntılı yaklaşımı karşısında güncelliğini yitirdiği anlaşılmıştır. Ülkemizde öngerilmeli yapılar için kullanılan TS3233 yönetmeliği sünme ile büzülme etkilerini belirli katsayılar aracılığıyla göz önüne almaktadır. Bu katsayıların verildiği ilgili çizelgeler ise yalnızca 3 yıla kadar düzenlenmiştir. Bu nedenle sonuç olarak bu yönetmeliğin güncellenmesi gerektiği kanısına varılmıştır. Zamana bağlı yer değiştirmeleri bulunan köprüler arasında en büyük yer değiştirmenin Tigem Köprüsü’nde olduğu görülmüştür. Bu köprü, diğer 7 köprü gibi dengeli konsol yöntemi ile yapılmamıştır. Tigem Köprüsü’nde bulunan zamana bağlı yer değiştirmelerin diğer köprülere göre daha fazla çıkmasının nedeninin de bu yapım farklılığından kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Bu yüzden kullanılan sünme ile büzülme modellerinin köprülerin yapım yöntemiyle doğrudan ilgili olduğu görülmüştür.