FBE- Mühendislik Yönetimi Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yayın Türü "Thesis" ile FBE- Mühendislik Yönetimi Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeBeyaz Yakalılar İçin İş Değerlendirme Modellerinin Karşılaştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2003) Altun, Yelda ; Fığlalı, Nilgün ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementBu çalışmada, öncelikle iş değerlendirme kavramı, iş değerlendirmenin öğeleri, iş değerlendirme aşamalarının tanıtılması, iş değerlendirmenin firmalara sağladığı faydalar ve bunun yanında iş değerlendirmeye getirilen eleştirilen anlatılmış bununla beraber iş değerlendirmenin dünyada ve Türkiye’deki gelişimi tanıtılmıştır. Beyaz yakalı çalışanlar için uygulanmakta olan iş değerlendirme sistemlerinden Hay İş Değerlendirme Sistemi ve Beyaz Yakalılar İçin Etmen – Puan Planı tanıtılmıştır. Hay sisteminin zaman içerisinde geçirdiği evrimler üzerinde durulmuş yani Hay’in rehber tablolar sisteminden iş aileleri sistemine doğru yaşadığı geçiş ayrıntılı olarak anlatılmıştır. Bunun yanında Hay sistemi ve Etmen – Puan Planı’nın karşılaştırılması bir uygulama ile örneklenmiş ve açıklanmıştır. Beyaz yakalılara yönelik iş değerlendirme sistemlerinin geliştirilmesine yönelik çok fazla çalışma bulunmayışına ve uygulanan mevcut sistemlerin eksikliklerine dikkat çekmeyi amaçlayan çalışma; mevcut sistemlerin yapısal irdelenmesi ve uygulama desteği ile mevcutların eksik taraflarını gözler önüne sermiş ve sonuç olarak da bu eksikliklerin kapatılması yönünde çeşitli öneriler sunmuştur.
-
ÖgeEnformasyon Sistemleri Ortamında Dinamik Yeteneklere Dayanan Yenilikçilik(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Orhon, Orhan ; Erkut, Haluk ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementDinamik yetenekler yapısı, hızlı teknolojik değişikliklerin olduğu ortamlarda faaliyet gösteren özel kurumsal firmaların zenginlik yaratma ve zenginliği koruma metodlarını ve kaynaklarını analiz eder. Firmaların rekabet avantajınınsa farklılık yaratan süreçlere dayandığı, firmanın varlık pozisyonu ile de keskinleştiği görülmektedir. Dinamik yetenekler, ürün geliştirme, bilgi yönetimi ve karar verme gibi özel ve belirlenebilir süreçler kümesidir. Bu çalışmada, dijital ağları kullanarak müşteri değeri yaratmak amacıyla bir firmanın becerilerini ölçmek, tahmin etmek ve anlamak için uygulanabilir bir dinamik yetenekler teorisi olan Ağ Merkezli İş Yenilik Çevrimi incelenmiştir. Çalışmanın sonunda yapılan ampirik çalışmada bir firmanın yenilikçilik seviyesini belirten varyans teorisi kullanılmıştır ve sonuçlar çok büyük oranda tatmin edicidir.
-
ÖgeKarar Verme Sürecinde İş Kuralları Sistemi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 31.12.2010) Özer, Vehbi ; Yenisey, Mehmet Mutlu ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementBu çalışmada, temel amaç İş Kuralları Sistemi kavramını ve bir İş Kuralı Sistemi’nin bir iş alanına nasıl uygulanacağını anlamaya çalışmaktır. Çalışma, ilk olarak İş Kuralları Sistemi nedir, İş Kuralı nedir, İş Kuralları Sistemi ne zaman ve nasıl ortaya çıkmıştır, İş Kuralları Sistemi’nin avantajları ve katkıları nedir ve İş Kuralları Sistemi ile diğer sistem ya da yaklaşımlar arasında nasıl bir fark vardır gibi sorulara cevap vermeyi amaçlamaktadır. Bu temel konsepti anladıktan sonra çalışma İş Kuralları Sistemi kurulabilmesi için önerilen çeşitli metodolojilerden bahsedip bunları incelemeyi amaçlamaktadır. Bu metodolojilerden birisini esas alıp onu rehber kabul ederek daha sonra bir tur operatörü şirketinin Müşteri Hizmetleri Departmanında bir İş Kuralı Sistemi kurmaya çalışmaktadır ve bunu Clever Path Aion Business Rule Expert 9.1 isminde bilindik bir araç ile gerçekleştirmeye çalışmaktadır. Bu aracın yardımı ile, araştırma, bu tur şirketinin özellikle satın alınan hizmetlerden dönüşte müşteri şikayetleri olarak gelen ve sonunda bu şikayetler karşılığı iade ya da sonraki rezervasyonlar için indirim olarak ortaya çıkan müşteri şikayetlerini çözümleme sürecinde iş kurallarının yardımı ile karar verme sürecine destek vermeyi amaçlayan bir program geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu program ile temelde hedeflenen karar verme süreci aşamasına iş kuralları kavramı ve anlayışı ile destek vermeye çalışmaktır.
-
ÖgeKüçük ve orta büyüklükteki işletmelerde değişim yönünün belirlenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Ova, Murat Ziya ; Soysal, Ataç ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementBu çalışmada, Türkiye’de imalat sektöründe faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde değişim yönünün belirlenmesi amacıyla bir yöntem belirlenmiştir. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de imalat sektöründe faaliyet gösteren Küçük ve Orta Ölçekli işletmelerin faaliyetlerini devam ettirebilmesi ve belirlenmiş hedeflerine ulaşabilmesi için iyileştirme ihtiyacı duyulan alanların tespiti, bu alanların önceliklendirilmesi, bu alanlara uygulanacak değişim yönteminin ve değişim sonunda ulaşılacak noktanın belirlenmesinde kullanılacak bir model oluşturmaktır. KOBİ’lerin en Bu amaçla, KOBİ’lerin sorunlarından başlamak üzere yönetim yaklaşımlarının gelişimine, değişim metotlarına varan bir araştırma yapılmıştır.
-
ÖgeMüşteri Sadakati Yönetimi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Varolan, Arif ; Polat, Seçkin ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementBu çalışma kapsamında, sadakat kavramı şirketler, müşteriler ve teknolojik perpektiften incelenmiştir. İlk olarak, sadık müşteri tanımı, sadakat tipleri ve sadık müşteriyi elde etme yolları açıklanmıştır. Şirketler için temel problem mevcut müşteriyi elde tutmak olduğu için, sadakat yönetimi için anahtar başarı noktaları diğer bölümde tanımlanmıştır. Müşteri sadakati yönetimi araçlarından olan veri ambarı, sadakat kartları, müşteri tabanlı organizasyon yapısı, müşteri sınıflandırması ve müşteri ödüllendirme sistemleri açıklanmıştır. Müşteri sınıflandırmasında en popüler teknik olan RFM tekniği örnek metodoloji ve uygulamalarla detaylı olarak incelenmiştir. Mevcut müşterinin şirketi terk etme nedenleri hakkında kısaca bilgi verildikten sonra, müşteriyi elde tutma politikaları için anahtar stratejiler incelenmiştir. Çalışmanın sonunda, sadık müşterinin indirime duyarlılığı perakendecilik sektöründe bir uygulama ile incelenip çıkan sonuçlar tartışılmıştır.
-
ÖgeYapılandırılmamış Modellere Yeni Bir Yaklaşım: Otogaz Pazarı Örneği(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Kalkan, Didem ; Ülengin, Füsun ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementKarmaşık sistemlerde, karar verici konumda bulunan insanların, yüz yüze geldikleri problemleri tüm yönleriyle anlamaları büyük önem taşımaktadır. Bu problemler genellikle büyük ölçekli, insan faktörünü içeren, geri beslemeli nedensellikleri ve doğrusal olmayan ilişkileri bünyesinde barındıran “sosyo-ekonomik problemler” olarak karar vericinin karşısına çıkmaktadır. “Yapılandırılmamış problemler” olarak da isimlendirilen bu tip problemlerde karar verici, ilk olarak sistemin davranışını en iyi şekilde öğrenmeli; sistemdeki değişkenlerin sistemin davranışını nasıl etkileyeceğine dair bilgi sahibi olmalıdır ki, en doğru ve sağlıklı kararları verebilsin. Bu çalışmada, karmaşık bir sistemin davranışlarını öğrenmenin en iyi yolu olan “model kurma” üzerinde durulmuştur. Yönetim için bir sistem analizi metodu olan, Forrester’in ortaya attığı “sistem dinamiği” yaklaşımı yardımıyla, örnek problem olarak ele alınan “Türkiye Otogaz Pazarı”nın sistem modeli kurulmuştur. Kantitatif modelleme araçlarından biri olan STELLA yazılım paketi sayesinde Türkiye otogaz pazarını oluşturan elemanlar arasındaki zamana bağlı etkileşimlerin tam olarak anlaşılması mümkün olmuştur.
-
ÖgeZihinsel İşlerde İnsan Hatasının Bulanık Mantıkla Modellenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Yücel, Gülçin ; Özok, Ahmet Fahri ; Mühendislik Yönetimi ; Engineering ManagementGünümüz karmaşık teknolojik sistemlerindeki bir çok kazanın ve hatanın gerçek veya potansiyel kaynağı çoğunlukla insan hatası olmaktadır. Three Mile Island ve Chernobyl gibi nükleer felaketlerde, insan hatasının güvenlik konusunda oynadığı rolünün kritikliğini bir kez daha göstermiştir. İnsan hatası modellemesi üzerine yapılan çalışmalar literatürde iki ayrı koldan yürütülmektedir: nedensel yaklaşım ve matemetiksel yaklaşım. Nedensel yaklaşım, performans etkileyci faktörler(PEF) ve insan hata mekanizmalarıyla ilgilidir. Matematiksel modellemede ise, klasik güvenirlik alnındaki teknikler kullanılarak insan hata olasılığını (İHO) belirleme vardır. Bulanıklık insan performansında önemli role sahip olduğu için, insan hatası modellemelerinde hesaba katılmaldır. Bulanık kümeler teorisi bulanıklığın matematiksel gösterimi ve işletimiyle ilgi olması nedeniyle insan hatası modellemelerinde çok güçlü bir araçtır. Ancak, buna rağmen insan odaklı sistemlerde bulanık kümeler teorisinin uygulamaları oldukça azdır. Bu çalışmada, insan hatası çalışmalarındaki potansiyel faydalarından ötürü, insan hatası sayısallaştırmada bulanık kümeler teorisi kullanılmıştır. Öncelikle, insan güvenilirliğini belirlemek için, bulanık kümeler yardımıyla İHP’ler belirlenmektedir. Daha sonra, incelen işle ilgili PEF’lere göre elde edilen nominal HEP değerleri modifiye edilmektedir. Çalışma insan hatasını sayısallaştırması yönüyle matematiksel yaklaşım, PEF’leri modele dahil edilmesi yönüyle nedensel yaklaşım özelliği taşımaktadır. Bu nedenle çalışmanın iki yaklaşımının sentezi olduğu söylenebilir.