FBE- Endüstri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Akkaş, Sercan" ile FBE- Endüstri Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeÖzel Alışveriş Kulüplerinden Kullanıcıların Satın Alma Davranışları(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-07-05) Akkaş, Sercan ; Öztayşi, Başar ; 10005884 ; Endüstri Mühendisliği ; Industrial EngineeringTeknoloji ve internetin artık tüm dünyada yaygınlaşmasıyla beraber var olan şirketlerin iş modellerini elektronik ortama da uyarlaması veya yeni girişimciler ile birlikte yepyeni iş modellerinin internette sahne alması başlamıştır. Bu modellerden biri internet üzerinden alışveriştir ve Türkiye de de internet üzerinden alışveriş tüm dünyaya paralel olarak her geçen gün gelişmektedir.Yeni iş konseptleri e-ticaret sektörüne farklı bakış açıları getirmektedir. Geliştirdikleri e-ticaret modelleri veya varolan işlerini e-ticarete uyarlayan şirketler, müşterilerine çok daha kısa sürede ulaşıp, olumlu veya olumsuz geri dönüşleri hızlı bir şekilde alabilmektedirler. Bu sayede hem rekabet avantajlarını sürdürebilirler hem de yüksek kar marjları elde edebilirler.Bu alışveriş modelinin özelleşmesiyle yepyeni bir iş modeli doğmuş ve bu oluşum özel alışveriş kulüpleri (ÖAK) adını almıştır. Her iş modelinde olduğu gibi ÖAK ların da kendi iç dinamikleri ve özellikleri bulunmaktadır. ÖAK lar, internet üzerinden ürünlerin(ürünler belli sektörlere veya markalara göre sınıflandırılabilir)yüksek indirimlerle satışa sunulduğu sitelerdir. Bu indirimlerde süre sınırlandırılması söz konusu olup, indirimden bir süre önce üyelere e-posta ile bildirilir. Genellikle davetiye sistemiyle yani kapalı devre alışveriş sistemiyle çalışmaktadır. ÖAK lara üye olunmadan ürünler görüntülenemeyeceği gibi indirimlerden de haberdar olunamamaktadır. Literatürde daha önce yapılan çalışmalarda kullanıcıların internet üzerinden alışveriş davranışlarını inceleyen araştırmalarda bir çok model önerisi sunulmuştur ve kullanıcıların bu davranışları belirlenmeye çalışılmıştır.Bu çalışmada ÖAK iş modeli, Teknoloji Kabul Modeli (TKM) temel alınarak geliştirilmiş araştırma modeli ile incelenmektedir. Modelde, faydacı ve zevke ait alışveriş yönelimi, kişisel yenilikçilik, sosyal etki, e-ticaret servis kalitesi vb. faktörler TKM ye eklenmiştir. Çalışmanın amacı bu sitelerden alışveriş yapan kullanıcıların davranışlarını açıklamak ve bu davranışları etkileyen faktörleri tanımlamaktır. Model tasarım aşamasında, uygulama yapılacak hedef kitle Türkiye den olduğu için, modelin yapısı bu kitlenin kültürel özellikleri göz önüne alınarak oluşturulmuştur. Veriler Çoklu Regresyon yöntemi ile analiz edilerek her bir yapı için önerilen model doğrulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, bu iş modelini uygulayacak yeni şirketlere ve halen faaliyette olan ÖAK lara rehber niteliğindedir.Bu sonuçlar sayesinde ÖAK kullanıcılarının bir ÖAK web sitesinden neler beklediği, ne gibi şeylere önem verip, inceledikten sonra satın alma davranışlarını gerçekleştirdiği ortaya çıkarılabilir. Bunun yanında satın alma davranışı sonucunda memnuniyet etkileri belirlenebilmektedir.