FBE- Konstrüksiyon Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir
Gözat
Yazar "Akkuş, Didem" ile FBE- Konstrüksiyon Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeDesign and development of side underrun protection devices(Institute of Science and Technology, 2016) Akkuş, Didem ; Kocabaş, Hikmet ; 439588 ; ConstructionYerden yüksekliği fazla olan taşıtlarla gerçekleşen kazalarda korumasız karayolu kullanıcıları tekerler arasındaki boşluğa düşüp araç altında ezilebilir ve ölümcül yaralanmalar olabilir. Kamyon ve treyler yan koruyucuları; bu boşlukları kapatarak korumasız karayolu kullanıcılarını yan çarpma sonucu kamyonun tekerlekleri tarafından ezilmesini önlemek için tasarlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, yan koruyucularla ilgili mevcut literatürü ve uygulamaları gözden geçirilmesi; yeni yan koruyucu dizayn önerisi ile kamyon ve çekicileri daha güvenli bir hale getirmektir. Fabrika çıkışlı olarak, üst yapıcı tarafından ya da diğer üreticiler tarafından sonradan araca takılabilir. Araştırma süresince incelenen yan koruyucuların kazalarda ölüm ve yaralanmaları büyük oranda azalttığı ve bu sebeple yan koruyucalrın bahsi geçen araçlar için bir ihtiyaç olduğunu ortaya konmuştur. Mekanik dizayn iyileştirmeleri ile araç altına sıkışma ve sürüklenme sonucu sonucu yaralanma ve ölümler azaltılabilir. Kazaların olmasında diğer büyük sebep is görünürlük. Kamyon ve çekicilerin yer aldığı yandan çarpışma kazalarının büyük bir kısmı düşük hızla (30km/h altında) gerçekleşmektedir. Bu araçların tali yoldan ana yola çıkarken yetersiz aydınlatma sonucu görünmemesi, dönüş esnasında kör noktada kalan diğer karayolu kullanıcılarının farkedilmemesi ve yan reflektörlerden gelen ışınların yandan gelen araç taradından geç farkedilmesi yan çarpışmalara sebebiyet vermektedir. Avrupa Birliği ülkeleri başta olmak üzere birçok ülkede yan koruyucular yasal zorunluluktur. Avusturalya, Amerika, Kanada gibi ülkelerde yasal bir zorunluluk olmamasına rağmen; bu konuda aktif çalışmalar ve öneri niteliğinde düzenlemeler mevcuttur. Türkiye'de ise Avrupa Birliği'nde kabul edilen kanunlar (ECE R73) geçerlidir. Yan koruyucuların kaza güvenliğinin yanında, tasarımından ötürü diğer faydaları vardır. Düz yüzeyli yan korumaları, hava sürtünme katsayısı düşürür. Özellikle yüksek hızlarda ciddi yakıt tasarrufu sağladığı araştırmalar tarafından ispatlanmıştır. Yakıt tüketimini düşürmesi sonucu egzoz gazlarının salınıma da olumlu etki yapar. Bu sebeplerle çevre kirliliğnin azaltılmasında katkısı vardır. Görsel etkiler de düşünülerek araca entegre yan tasarımları önem kazanmıştır. Bunun yanı sensörler kullanılarak, sürücünün görüş mesafesi dışında ( kör nokta) yaklaşan cisimler için uyarı sistemleri de dizayna eklenmiştir. Genellikle radar sensörler kullanılan bu sistemler cisimleri algılayarak sürücüye sesli/görsel uyarı yapar. Ön ve arka korumaların aksine, mevcut yan korumalar, sadece korumasız karayolu kullanıcılarını korumak için kullanılmaktadır. Bu yüzden homologasyon testlerinde 1-2 kN'luk yüke dayanım yeterlidir. Tez çalışmasında, araba çarpışmasına da dayanabilecek bir yan koruma dizaynları NX'de yapıldı. Ağırlık optimizasyonu için doğadan esinlenerek tasarlanan bal petek yapısı kullanıldı. Bu yapının Ön ve arka korumlar için uygulanan test yükü 100kN uygulanarak sonlu elemanlar analizi ile Ansys programında test edildi. İzin verilen deformason limitleri arasında kalacak şekilde dizaynda ağırlık optimizasyonu uygulandı. Alternatif malzemelerle aynı test koşulları için tekrar sonlu elemanlar metodu ile analizler yapıldı. Analiz sonuçları karşılaştırmaları ile optimum çözüm bulunmya çalışıldı. Görünürlük sebebiyle meydana gelen yan çarpışmlar incelendi. Yetersiz aydınlatma ve göz refleksleri nedeniyle geç farkedilmenin, çarpışmlarardaki en önemli etken olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenlerle meydana gelen kazaları önlemek için görünürlük iyileştirme dizayn önerisi sunuldu. Yan koruyucuların üzerine entegre olacak öneri dizaynda, yan işaret lambaları sensörlerle donatılmış olacak. Sensörler yaklaşan aracın aydınlatmasını (ön farları) algılar, yan işaret lambaları yanıp sönerek farkedilirliği arttırır. Normalde farklı ışığı algılamak için 0,5 saniyeye ihtiyacı olan insan gözü parlak yanıp sönen işaret lambalarını algılayabilecektir. Bu sayede dönüşlerde kamyon ve treyler farkedilip yaklaşan araç da buna göre önlemlerini alabilecektir.