İşletme Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Dalbay, Özkan" ile İşletme Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeISO-9001:2000 kalite yönetim sistemi ve kamu hastanelerinde uygulamaya yönelik model önerisi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002) Dalbay, Özkan ; Biçer, İsmail Hakkı ; 122687 ; İşletme ; ManagementSağlık hizmetlerine ayrılan kaynakların en büyük tüketicisi olan hastaneler, dünyada 1980'li yılların sonunda, ülkemizde de 1990'lı yılların başından itibaren daha düşük maliyet, daha yüksek memnuniyet şeklindeki talepleri karşılamak için kalite çalışmalarına başlamışlardır. Ülkemizde 2002 yılı başı itibariyle mevcut 1212 hastaneden yaklaşık 1000 adedi kamu hastaneleridir. Bunlardan 136 tanesine sahip olan Sosyal Sigortalar Kurumu'nda 2000 yılı Nisan ayında başlayan kalite çalışmaları, ISO-9000 ve Kal-Der Kalite Ödülü hedefleriyle halen devam etmektedir. Bu çalışmada, SSK Hastanelerinde uygulanan ISO-9002:1994 Kalite Güvence Yönetimi çalışmalarındaki uygulamalar, gözlemler ve sonuçlar ortaya konulmuştur. Bu kapsamda, örnek uygulama hastanesi olan İstanbul'daki SSK Kartal Hastanesi'nde ISO-9002:1994 Kalite Güvence Yönetimi standardı uygulamasının ayaktan tedavi hasta memnuniyetine etkisi araştırılmıştır. ISO-9000 uygulamasından önce ve ISO-9000 belgesinin alınmasından sonra ayaktan tedavi hasta memnuniyeti anketi ile yapılan algılama ölçümlerinin sonuçları değerlendirilmiş ve aynı tarihlerde benzer özelliklere sahip İstanbul'daki SSK Paşabahçe Hastanesi'nde yapılan aynı ölçümlerin sonuçlan ile bu sonuçların karşılaştırması yapılmıştır. SSK Kartal Hastanesi'nin ameliyat ve laboratuar tetkik sayılan ile ilaç sarf adetleri de performans sonuçları açısından aynı değerlendirme ve karşılaştırmaya tabi tutulmuştur. Bunun yanında, ISO-9002:1994 Kalite Güvence Yönetimi standardının, SSK Hastanelerinde Toplam Kalite Yönetimi ilkeleri dikkate alınarak uygulanmasının etkileri de analiz edilmiştir. SSK Hastanelerinde uygulanan ISO-9002:1994 Kalite Güvence Yönetimi standardının, Toplam Kalite Yönetimi yaklaşımının süreç yönetimi ve sürekli iyileştirme gibi ilkelere göre yürütülmesinin, sadece ISO-9002:1994 çalışması yapan diğer SSK Hastanelerine göre daha başardı olduğu ve SSK Kartal Hastanesi'nde yürütülen ISO-9002:1994 Kalite Güvence Yönetimi çalışmasının hasta memnuniyetinde artış sağladığı ve kritik performans göstergelerinde de olumlu yönde değişime yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır. ISO-900 1:2000 Kalite Yönetimi Sistemi olarak değişen standardın yapısı ve içeriği de incelenmiş, SSK Hastanelerindeki ISO-9002:1994 Kalite Güvence Yönetimi uygulamasının sonuçları ile Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı (EFQM) Mükemmellik Modeli'nin hastanelerdeki uygulamalarının sonuçlarından yararlanılarak, ülkemizde kamu hastanelerinde ISO-900 1:2000 Kalite Yönetim Sistemi'ni uygulamaya yönelik olarak EFQM Mükemmellik Modeli'ni de dikkate alan bir model önerisi geliştirilmiştir.