(Fen Bilimleri Enstitüsü,
)
Atasoy, Cemalettin; Yurtören, Cemil; Deniz Ulaştırması ve Liman İşletmeciliği Mühendisliği; Maritime Transportation and Mangement Engineering
Günümüzde İstanbul Boğazı olarak adlandırdığımız su yolu, Karadeniz’e kıyıdaş ülkelerin dünyaya deniz ticareti yoluyla tek ulaşım yolu olduğundan jeopolitik bir öneme sahip olması, 10 milyonun üzerinde bir nüfusa sahip metropolitan bir şehrin ortasından geçerek iki yakaya ayırması, benzer seyir alanları arasında en dar genişliğe sahip olması, keskin dönüşleri, sığlıkları ve kendine has akıntı sistemleriyle seyir açısından oldukça zorluklara sahip olması nedenleriyle kritik bir öneme sahiptir . Bu bölgede her yıl artmakta olan uğraksız trafik yoğunluğu ile beraber dünyanın en kalabalık şehirlerinden biri olan İstanbul’un her iki yakasına da iş, yerleşim ve turistik amaçlarla oldukça yoğun bir yerel trafik hareketi söz konusudur. Bu çalışmada İstanbul Boğazı’ndaki yerel trafik yoğunluğu üzerinde incelemeler yapılmış olup çeşitli parametreler göz önünde bulundurularak tehlikelerin belirlenmesine çalışılmıştır. Bunun için, kaza analizleri, anket çalışmaları yapılmış, geçmişte yapılan ilgili çalışmalar incelenmiş ve yerel trafiğin seyir emniyeti açısından bakıldığında tekrar rotalandırılması ve alınacak tedbirler ile ilgili sonuçlara ulaşılmıştır. Tez sonuçları Denizcilik Müsteşarlığı tarafından hazırlanan Yerel Trafik Rehberine esas teşkil etmiştir.