FBE- Makine Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "503111227" ile FBE- Makine Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeKamyonlarda kullanılan gürültü kalkanlarında malzeme ve tasarımın etkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-05-30) Metinoğlu, Pars Batuhan ; Temiz, Vedat ; 503111227 ; Makine Mühendisliği ; Mechanical EngineeringBinek ya da ticari araçların çevreye ve sürücülere karşı yerine getirmeleri gereken bazı yasal hükümleri vardır. Homologasyon adı altında belirtilen bu hükümlerden biri de araçların çevreye yaydığı ses'in şiddetidir. Bu şiddet belli bir "dB" olarak motor sınıfına göre belirlenip iki tür halinde sunulur; İç ses ve Dış ses. Bu ses seviyelerini yakalamak araçta birincil olarak ses kaynağı olduğu için motorda, ikincil olarak ise blokaj parçlarına düşmektedir. Çalışma için genel anlamıyla ses ve ses algısı üzerinde durulmuştur. Ses'in dalgalanması ve ses'in frekans değerlerinin etkisi incelenmiştir. Sesleri incelemek için kullanılan test metodları ve cihazları hakkında araştırma yapılmıştır. Çalışma ses kaynağın olan motorda bir değişiklik yapılamayacağı düşünülerek sadece izolasyon parçalarını baz almıştır. Ses'in incelenmesi ile igilenen ekibin çalışma prensipleri ve tasarım öncesi dikkat edilmesi gereken kısımlardan bahseilmişir. Blokaj parçaları ise aracın tasarımındaki ses yollarının kapatılması ve gelen ses'in sönümlenmesini sağlar. Ses yollarının kapatılması bazı yapışkanlı padler ile yeterli olurken, en fazla katkıyı Gürültü Kalkanları sağlar. Gürültü kalkanları İç ses'in sınırını yakalamak için farklı özelliklerde istenirken (yumuşak ve gözenekli), Dış Ses'in sınırını yakalamak için farklı özelliklerde istenmektedir. (dış yüzeyi sert ve sesi yansıtan gibi.) Çalışma sırasında iç ses'i etkileyecek olan blokaj parçaları yerine yasal yükümlükleri olan dış gürültü kalkanlarını ele almaktadır. Etkili bir dış gürültü kalkanı için aranan temel nitelikler içerisinde parçanın sönümleme performansı ve sonrasında da araç üzerindeki performansı karşılanmaldır. Çalışma sırasında seçilen farklı malzememlerden oluşan 3 farklı set incelenmiştir. Parçaların tasarımı sırasında malzemelerin ses sönümleme katsayıları, maliyetleri, testlerdeki başarısı gibi pekçok kriter önemli bir faktör oynamaktadır. Faktörler arasından en iyi seçimi yapabilmek için sistematik bir eleme yapılıp kısıtlı sürede en uygun seçimin yapılması sağlanır. Çalışma sonunda performans açısından uygun olan parça seti maliyet analizi açısından da değerlendirimelidir. Çalışmanın sonucunda izolasyon malzemesinin kullanılmadığı gürülüt kalkanı seti maliyet olarak fazla çıkması sebebi ile elenerek PU kaplı RIM parça setinin en ideal gürültü kalkanı olmasına yol açmıştır.