FBE- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, yüksek lisans ve doktora düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Yazar "Aldoğan, Ali İhsan" ile FBE- Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeÇıkarma Gemileri İçin Yaralı Bölme Boyunun Olasılık Hesabına Göre İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Özel, Coşkun ; Aldoğan, Ali İhsan ; Gemi İnşaatı Mühendisliği ; Naval ArchitectureBu çalışmada Uluslararası Denizcilik Organizasyonu’nun bölmeleme ve olasılıklı yaralı stabilite konusunda geliştirmiş olduğu kurallar ve bu kuralların bir çıkarma gemisine uygulanması sonucu çıkan sonuçlar incelenmiştir. Uygulamada İstanbul Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi’nin lisanslı programlarından olan PC-SHCP 5.00 kullanılmıştır. Geminin boyutları, ofset değerleri, bölme bilgileri programa tanıtılmış; daha sonra ro-ro ve kargo gemisi olarak hesaplamalar yapılmıştır. İki ve üç bölme standardına göre uygulanan olasılıklı yaralanma senaryolarında, hem ro-ro hem de kargo gemisi olarak aynı sonuçlara ulaşılmıştır. Kayıp sephiye metodunun kullanıldığı klasik yaralı stabilite ve yaralı bölme boyu hesaplarında da aynı sonuçlar elde edilmiştir. Bir çıkarma gemisinin, kargo gemisi veya ro-ro gemisi olarak yaralanma hesapları yapıldığında aynı sonuçları verdiği ve bu sonuçların deterministik yöntemle yapılan klasik hesaplarla uyuştuğu gözlemlenmiştir.
-
ÖgeDinamik çarpma problemlerinde malzeme seçiminin önemi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1994) Özsoysal, Reyhan Uyan ; Aldoğan, Ali İhsan ; 39602 ; Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları MühendisliğiSunulan bu çalışmada, Bakır ve Çelik gibi iki ayrı malzemeden yapılmış silindirik bir modelin sürtünmesiz ve düzgün, rijit bir duvara önceden belirlenmiş başlangıç hızı ile dikey olarak çarpması sonucunda meydana gelebilecek şekil bozukluklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Modelleme için Kaliforniya Üniversitesi Lawrence Livermore National Laboratory 'de geliştirilen DYNA3D isimli paket bilgisayar programı kullanılmıştır. Bilgisayar programı üç boyutlu olarak, dinamik yüklerin etkisi altındaki her türlü yapının davranışlarını, yapının içindeki gerilme dağılımını, yapıda meydana gelebilecek her türlü şekil bozukluklarını otuzbeş ayrı malzeme tipi tanımlayarak hesaplayabilmektedir. Bu araştırma için model olarak 3.24 cm uzunluğunda ve 0.32 cm çapındaki silindir örnek seçilmiştir. Sonlu elemanlar metodu için 4477 düğüm noktası ve 3888 prizmatik eleman kullanılmıştır. Örnek olarak seçilen modelin malzemesi elasto-plastik olduğunda modelde kalıcı şekil bozuklukları meydana gelmiş, şekil bozukluklarının düzeyinin modelin ilk hızına bağlı olduğu; eğer modelin malzemesi elastik olarak tanımlanırsa, o takdirde modelde herhangi kalıcı şekil bozukluğunun meydana gelmediği, çarpma şiddetine bağlı olarak geçici şekil bozuklukları olsa bile, çok kısa sürede modelin ilk durumuna döndüğü saptanmıştır.
-
ÖgeGemi Etrafındaki Sınır Tabakanın İncelenemesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Barlas, Barış ; Aldoğan, Ali İhsan ; Gemi İnşaatı Mühendisliği ; Naval ArchitectureBu çalışmada sıkıştırılamaz, daimi, viskoz ve üç boyutlu akışlar için hem laminar hem de türbülanslı akış rejiminde, gemi ve benzeri üç boyutlu cisimler etrafındaki akış bileşenlerini hesap edecek RANS denklemlerinin çözümü için nümerik bir yöntem geliştirilmiş ve bilgisayar programlaması yapılmıştır. Bu yöntemde, hareketi belirleyici diferansiyel denklemler, kartezyen hız bileşenleri bağıl değişkenler kalmak üzere cisme ait eğrisel koordinat sistemine dönüştürülmüştür. Basınç için Navier-Stokes Denklemlerinin diverjansı alınarak, süreklilik denklemi yardımı ile Poisson Denklemi elde edilmiştir. Türbülanslı akım hesaplamalarında momentum denklemlerindeki Reynolds gerilmeleri, Boussinesq’in türbülans viskozitesi hipotezine göre modellenmiş ve türbülans vizkozitesi ile hızlar arasındaki bağıntı cebrik türbülans modelleri kullanılarak sağlanmıştır. Geliştirilen nümerik yöntemde hızlar ve türbülans vizkozitesi değerleri grid noktalarında, basınç ise sekiz grid noktasının merkezlerinde LSOR çözüm metodu yardımıyla hesaplanmaktadır. Yukarı sarma tekniği kullanılarak nümerik yöntemin stabilitesi arttırılmıştır. Bilinmeyenler çözüm esnasında, direkt olarak bilinmeyenlerin kendisinden değilde düzeltme faktörü kullanılarak elde edilmiştir. Bu şekilde, ayrıklaştırılmış denklemler düzeltme faktörlerine ait cebrik denklemlere dönüştürülmüştür. Bu yöntemin uygulanması suretiyle gevşetme çarpanları tüm grid noktalarına her iterasyonda sırayla uygulanmış, tüm akım alanı bir kez tarandıktan sonra hız veya basınç değerleri ikinci bir gevşetme çarpanı kullanılarak bir sonraki iterasyon adımındaki yeni değerler elde edilmiştir. Nümerik yöntemin kontrolu aşamasında, farklı geometriler ve akım rejimleri için hesaplanan sonuçlar, literatürdeki analitik, deneysel veya nümerik değerler ile karşılaştırılmış, hem laminar hem de türbülanslı akımda benzer sonuçlar elde edilmiştir.
-
ÖgeGemilerde Bünyesel Titreşimlerin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Özsoysal, Reyhan ; Aldoğan, Ali İhsan ; Gemi İnşaatı Mühendisliği ; Naval ArchitectureSunulan bu çalışma ile, lineer bileşik antisimetrik hareketlerin detaylı bir analizini yapılmış; konteyner gibi geniş ambar ağız açıklığına sahip gemiler ile tanker türü sandık kiriş olarak modellenebilecek gemiler için dalgalı bir denizdeki davranışları incelenmiştir. Yapısal ve akışkan dinamiği teorileri kullanılmış; yapı dinamiği teorisinde kuru tekne analizi ile doğal frekanslar ve asal modlar elde edilmiş, akışkan dinamiği teorisinde ise ideal akışkan kabulü yapılmış, lineerlik gözönünde bulundurularak iki boyutlu hidrodinamik özellikler multi-pole potansiyel akım analizi ile elde edilmiştir. Hem yapı dinamiği teorisi ve hem de iki boyutlu hidrodinamik teori birleştirilerek, dalgalı bir denizde değişik ilerleme hızlarında seyreden ve aynı zamanda farklı açılarda dalgalarla karşılaşan gemiye ait genelleştirilmiş dengeli davranış hareketleri saptanmıştır. Böylece ampirik bağıntılara dayalı incelemeler yerine oldukça dikkatli analiz gerektiren gemi hareketleri ortaya çıkarılmıştır. Sonlu farklar metodu çözüm yöntemi olarak seçilmiş, geliştirilen bilgisayar programının sonuçları literatürde yer alan sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak bu tez çalışması kapsamında kullanılan teori, yapılan kabuller ve geliştirilen bilgisayar programı yardımı ile, antisimetrik gemi hareketi yapan geminin ön dizayn veya dizayn aşamasındaki yada inşaatı bitmiş gemilerde titreşimden kaynaklanan rezonans durumu önceden kestirilebilecek ve önlenmesi mümkün olabilecektir.
-
ÖgeGemilerde Dövünme Olayının İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, ) Vardı, Semih ; Aldoğan, Ali İhsan ; Gemi İnşaatı Mühendisliği ; Naval ArchitectureBir gemi için dalıp çıkma ve baş kıç vurma birleşik hareketlerine bağlı olarak meydana gelen dövünme olayı büyük bir öneme sahiptir. Bu hareketin modellenmesi oldukça zordur. Bu çalışmada dövünme olayının açıklanması amaçlanmıştır. Dövünme olayındaki ivme ve basınç değişiminin önemi vurgulanmıştır. Gemi başı dövünmesine ilişkin basınç hesaplamalarına yönelik teorik, deneysel ve deneye dayalı yarı ampirik formül yaklaşımları tek tek ve karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Deplasman ve kayıcı tip teknelerin dalgalardaki davranışının incelenmesi için gerekli olan ifade ve parametreler tanımlanmıştır. Deplasman teknelerinin dövünme karekteristiklerinin değişimi dizayn parametrelerine bağlı olarak incelenmiştir. İki tip kayıcı tekne için Genlik Karşılık Fonksiyonu ve ITTC iki parametreli dalga spekturumu kullanılarak yerdeğiştirme, hız ve ivme değerleri hesaplanmıştır. Bağıl hız değerleri kullanılarak dövünme basıncı değerleri hesaplanmış ve geminin dizayn değerleri ile karşılaştırılmıştır. Dövünme için halihazırda kullanılan kriterler ve klas kuruluşu kuralları ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Askeri gemiler için harekata yönelik dövünme limitleri vurgulanmıştır. Kayıcı teknelerde gemi ilerleme doğrultusundaki basınç artışının, dalıp çıkma doğrultusundaki basınç artışından büyük olduğu, dövünme yaklaşımı için gemi başı bağıl hız, ivme ve basınç değerlerinin her gemiye özgü Genlik Karşılık Fonksiyonu ve yarı ampirik formüller kullanılarak hesaplanabileceği, gemi dip basıncının gerçek değerinin tespiti için tam ölçek testlerin gerekli olduğu, dövünme kriteri verilirken ayrıca gemiden beklenen görevin yerine getirilmesi hususunun değerlendirilmesinin uygun olacağı sonucuna varılmıştır.
-
ÖgeManevra Simülasyonları İle Yarı Ampirik Tahmin Yöntemlerinin Karşılaştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-01-04) Uşar, Deniz ; Aldoğan, Ali İhsan ; Gemi İnşaatı Mühendisliği ; Naval ArchitectureBu çalışmada, gemilere sıklıkla uygulanan ve gemi manevra karakteristiklerinin tayin edilmesinde kullanılan en yaygın tanımlayıcı manevra kabul edilen dönme manevrası için, gemi manevra simülasyonları, ile yarı-ampirik manevra tahmin yöntemleri, Lyster ve Knights, Esso Osaka tankeri ve MARAD serisi gemiler kullanılarak mukayese edilmiş, elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak tahmin yöntemlerinin hangi mertebede başarılı olduğu belirlenmiş ve model deneylerine, simülasyon programlarına ve tam ölçekli deneylere baş vurulmaksızın temel gemi manevra karakteristiklerinin tayin edilip edilemeyeceği incelenmiştir. Ayrıca manevra simülasyonlarında kullanılan gemilere ait hidrodinamik türev değerlerinin teorik ve ampirik yöntemler, Jones, W. Smitt, Norrbin, Inoue ve Clarke, kullanılarak hesaplanan değerleri ile deneysel yöntemlerle elde edilen değerleri karşılaştırılmış, türev değerleri arasındaki farkların dönme manevra karakteristiklerine yaptığı etkiler incelenmiştir.