LEE- Denizcilik Çalışmaları Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Gözat
Yazar "Tavacıoğlu, Leyla" ile LEE- Denizcilik Çalışmaları Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeDesign of an emotion recognition system using machine learning for maritime operations: Development of a cognitive interface with psychophysiological data analysis(Graduate School, 2024-06-10) Kordlar Alipanah, Abbas ; Tavacıoğlu, Leyla ; Kamaşak, Mustafa Ersel ; 423211021 ; Maritime StudiesThe maritime sector is experiencing a profound shift towards digitization, which introduces new cyber threats and heightens the impact of human factors. This research develops an emotion recognition system powered by machine learning aimed at monitoring the cognitive states of maritime personnel to address both operational and cybersecurity challenges. The study leverages psychophysiological data including heart rate variability, electrodermal activity, EEG (Electroencephalogram), GSR (Galvanic Skin Response), and eye-tracking systems to classify emotional states accurately. Additionally, self-reported anxiety surveys were utilized to explore the relationship between emotional states and anxiety levels. A detailed analysis of arousal and valence was conducted, categorizing emotions into four quadrants: high arousal positive valence, high arousal negative valence, low arousal negative valence, and low arousal positive valence. This approach enhances the understanding of the emotional states of maritime personnel and their impact on performance and decision-making. The primary objective is to create a precise and dependable emotion recognition model through the application of various machine learning techniques such as Random Forest, SVM, KNN, Logistic Regression, Gradient Boosting, AdaBoost, and LGBMClassifier. The results showed that the LGBMClassifier achieved the highest accuracy of 62%, with an F1-score of 0.60 for class 3 emotions. Feature importance analysis revealed that Alpha, Beta, and Gamma brainwaves, along with HRV and GSR, were significant predictors of emotional states. The findings indicate a clear correlation between emotional states and anxiety levels. Positive emotions are linked to lower anxiety levels, while negative emotions correlate with higher anxiety levels. These insights underline the importance of fostering positive emotional experiences to enhance mental well-being. A comprehensive cognitive interface integrates these findings, enhancing situational awareness and decision-making in real-time. This framework helps recognize and respond to risky states, improving safety, performance, and cybersecurity outcomes. The study's contributions revolutionize emotion management in maritime operations, paving the way for safer, more resilient practices in an increasingly digital and interconnected industry.
-
ÖgeGemi kaptanları ve güverte zabitlerinde iş yükü, iş stresi ve tükenmişlik ilişkisi(Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2024-05-28) Dolu, Deniz Alp ; Tavacıoğlu, Leyla ; 423201016 ; Denizcilik ÇalışmalarıTarih boyunca denizcilik; ticaret, ulaşım ve siyasi güç unsuru olarak her zaman en ön planda olmuştur. Günümüzde de tarihin her bölümünde olduğu gibi denizcilik sektörünün yapıtaşları denizcilerdir. Denizcilik doğası gereği zorlu deniz ve hava koşullarında dikkat bununla birlikte fiziksel ve psikolojik güç gerektiren bir meslektir. Denizciler gemilerde bulundukları hizmet süreleri boyunca aşırı iş yükü, uygun olmayan çalışma ortamı, düzensiz ve yetersiz dinlenme saatleri, üstler ve armatörler tarafından yapılan mobing gibi çeşitli sorunlarla karşılaşabilmektedirler. Ek olarak sosyal yaşam ve sevdiklerinden uzakta olmak eklenince tükenmişlik durumu ortaya çıkabilmektedir. Bu durum tüm örgütü etkileyip etik ve insani değerlerde sorun oluşturabilmektedir. Personelin mesleki tükenmişlikle bağlantılı olarak duygusal tükenmişlik, iş tatminsizliği oluşmakta bununla birlikte iş verimliliği azalıp gemiden ve meslekten ayrılma gibi durumlar ortaya çıkabilmektedir. Yetişmiş personelin iş yükü, stres ve tükenmişlik sebebi ile meslekten ayrılmasıyla iş gücü ve tecrübe kaybı yaşanabilmektedir. Bu gibi durumlarda işveren de ciddi kayıplara uğramaktadır. Denizcilerin iş tatmini ve iş refahı cazip hale getirilmelidir. Özellikle mesleğe yeni başlayan zabitler öncelikli olmalıdır. Devamlılık ve verimlilik unsurları açısından bu hususlar çok önemlidir. Bu çalışmada her gemi insanının benzer durumlarla karşılaştığını bilmekle beraber, gemi kaptanları ve güverte zabitlerinin iş yükü, iş stresi ve tükenmişlik ilişkisi incelenmiştir. Kısa versiyon örgütsel stres ölçeği kullanılarak iş yükü ve stres durumları ve maslach tükenmişlik ölçeği ile tükenmişlik durumları incelenmiştir. Bu araştırmada yerli ve yabancı gemilerde çalışan Türk uzakyol gemi kaptanı, uzakyol birinci Zabiti, uzakyol vardiya zabiti, kaptan, birinci zabit, vardiya zabiti yeterliliklerine sahip 203 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmanın veri değerlendirilmesi SPSS 27 programıyla yapılmıştır. Araştırma neticesinde gemi insanlarının Örgütsel Stres Ölçeğinin kontrol alt boyutunun yaş, medeni durum, eğitim, çocuk sahibi olma, yeterlilik, gemide çalışılan süre ve hobi alışkanlığı olup olmama durumu gibi demografik değişkenlerle anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Örgütsel Stres Ölçeğinin sosyal destek alt boyutunun cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim, çocuk sahibi olma, yeterlilik, gemide çalışılan süre, kendine vakit ayırma ve hobi alışkanlığının olup olmama durumu gibi değişkenlerle anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Örgütsel Stres Ölçeğinin iş yükü boyutunun ise kendine vakit ayırma ve hobi alışkanlıkları demografik değişkenliklerinde anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. yeterlilik değişkenine göre ise iş yükü, kontrol boyutu ve sosyal destek alt boyutları olmak üzere tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık görülmektedir. Maslach Tükenmişlik Envanterine baktığımızda ise duygusal tükenmişlik alt boyutunda gemi türü, kontrat süresi, çalışan sayısı demografik değişkenlerinde anlamlı farklılaşmadığı, diğer diğer tüm demografik değişkenlerde anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Duyarsızlaşma alt boyutunun ise yaş, medeni durum, eğitim, çocuk sahibi olma durumu, gemide çalışılan süre, gemi türü, kendine vakit ayırma ve hobi alışkanlıkları olup olmama demografik değişkenlerinde anlamlı farklılık göstermiştir. Maslach tükenmişlik envanterinin son alt boyutu olan kişisel başarıda ise cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim, çocuk sahibi olma, yeterlilik, gemide çalışılan süre ve hobi alışkanlılıklarının olup olmama demografik değişkenlerinde anlamlı farklılık görülmüştür. Çalışmanın neticesinde gemi kaptanları ve güverte zabitlerinin tükenmişlik duygusu hissetmelerindeki en önemli sebepler sosyal destek, karadan uzakta kalma ve iş yükü gibi durumlar olarak bulunmuştur.