(Fen Bilimleri Enstitüsü,
)
Ayyıldız, Dilek; Er, Alpay; Endüstri Ürünleri Tasarımı; Design of Industrial Products
Kurum kimliği oluşturma çabalarının tarihte bilinçli ya da bilinçsiz bir şekilde yapılmış olan örneklerine rastlamaktayız. 90’lı yıllardan itibaren bu çalışmalar ülkemizde daha çok önem kazanmış ve şirketler kendilerini tüketiciye tanıtmak için kendi kimliklerini ortaya koyma çabasına girmişlerdir. Kurum kimliği oluşturma çalışmalarında endüstriyel tasarımın ve tasarlanan ürünlerin de kimliği yansıtmada etkili olduğu bu tezde anlatılmaya çalışılmıştır. Çalışmada, öncelikle kurum kimliğinin tarihçesi, yapıları ve nasıl oluşturulduğu üzerinde literatür taraması yapılmıştır. Yurtdışından Braun ve Türkiye’den Paşabahçe ve Arçelik firmaları ele alınarak, kurumsal yapıları, ürünleri ve endüstriyel tasarımlarının kurumun kimliği üzerindeki etkisi incelenmiştir. Türkiye’de kurum kimliği çalışmalarında danışmanlık yapan, Petrol Ofisi ve KVK gibi birçok firmaya bu konuda ürün tasarımları yapmış olan Nova Reklam’la da görüşülerek konunun Türkiye’deki uygulamaları incelenmiştir. Yapılan röportajlar ve edinilen bilgiler yardımıyla bu firmalar üzerinde değerlendirme yapılmış, birbirleriyle kıyaslanarak endüstriyel tasarımın kurum kimliğini nasıl etkilediği gözlemlenmiştir. Bu alan çalışmaları neticesinde Türkiye’de endüstriyel tasarımın kurum kimliği üzerindeki etkisi hakkında bir sonuca varılmıştır.