(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-07-07)
Arer, Can; Şatır, Seçil; Endüstri Ürünleri Tasarımı; Design of Industrial Products
Bu çalışmada, Türk otomotiv sektörünün uluslararası rekabet gücünün artırılmasında tasarım ve yenilikçi ürün geliştirme faaliyetlerinin ne kadar etkin olduğu ve otomotiv ana ve yanse sanayi firmaları tarafından nasıl algılandığı gözlenmeye çalışılmıştır. Yapılan literatür araştırmasıyla öncelikle otomotiv sektörünün tarihi gelişimi incelenmiş, bu bağlamda otomobil tasarımının biçimsel değişimine de değinilmiştir. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki otomotiv sanayisinde yaşanan süreçler incelenerek sektörün mevcut yapısı ve eğilimleri ortaya konmaya çalışılmış; Türk otomotiv sanayisinin tarihsel gelişimi kapsamında yerli tasarım çalışmaları ve marka yaratma çabaları irdelenmiştir. Rekabet edebilirlik kavramları ve rekabet gücünü etkileyen etmenler araştırılarak otomotiv sektöründe tasarım ve ürün geliştirme kavramlarının rekabet gücünü ne yönde etkilediği araştırılmıştır. Türk otomotiv sektörünün tasarım kabiliyeti ve rekabet gücü ile ilgili yapılan önceki çalışmalar literatür araştırması şeklinde ortaya konulduktan sonra, Türk otomotiv ana ve yan sanayilerine uygulanan anket çalışması ile Türk otomotiv sanayi kuruluşlarının tasarım yeteneği belirlenmeye çalışılmış ve firmaların yenilikçi ürün geliştirme olgusunu, rekabet gücünün artırılması ve katma değer yaratılması bakımından nasıl değerlendirdikleri temel bir çerçevede sunulmuştur.