(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-02-10)
Altındağ, Aysun; Er, Alpay; Endüstri Ürünleri Tasarımı; Design of Industrial Products
Bu çalışma yerli fimalar ile yabancı tasarımcılar arasındaki ilişkileri Türkiye bağlamında incelemektedir. Günümüzde, küreselleşen dünyada, uluslararası ilişkiler teknolojilerin de ilerlemesi ile daha farklı boyutlara taşınmaktadır. Birçok sektörde olduğu gibi tasarım sektöründe de küreselleşmenin etkileri görülmektedir. Yerel firmalar farklı kültürlerden ve coğrafyalardan tasarımcılarla gün geçtikçe daha fazla iş ilişkileri kurmaya başlamıştır. Türk endüstrisinde, yabancı tasarımcı ile çalışan firmalar genelde büyük ölçekli firmalardır. Türkiye’de üretim yapan, ortaklarının çoğunluğu yerli olan firmalar arasından, sadece iç mimarlık ve perakende sektörü kapsam dışında tutularak firmalar belirlenmiştir. Bu tez kapsamında yapılan araştırmada anket ve görüşme yöntemleri kullanılmıştır. Firmaların tasarım ile ilgilenen üst düzey yöneticileri ile anket çalışmaları ve görüşmeler yapılmıştır. Yerli firmalar yabancı tasarımcılarla çalışmayı firmanın dünya çapında tanınırlılığını artırmak, halkla ilişkilerini güçlendirmek, tasarımcıların kendi sektörleri hakkındaki uzmanlıklarını kullanmak, firmanın vizyonunu değiştirmek ve ihracat yaptıkları ülkelere hitap edebilmek için istemektedirler. Yabancı tasarımcılarla çalışmak firmanın marka imajını da güçlendirir. Yabancı tasarımcılar yerel firmaları birçok konuda yönlendirebilme gücüne sahiptir. Yabancı tasarımcılarla çalışmak firmaya farklı bakış açısı getirir. Firmalar genel olarak yabancı tasarımcılarla çalışmaktan memnun kalmışlardır. Projenin en başında ne hedeflendiği önemlidir ve bu hedefe ulaşmak için nasıl bir tasarımcı ile çalışmaları gerektiğine doğru karar vermeleri ve buna göre seçim yapmaları gerekir.