(Fen Bilimleri Enstitüsü,
)
Akyapı, Ödül; Timur Öğüt, Şebnem; Endüstri Ürünleri Tasarımı; Design of Industrial Products
Bu çalışmanın ortaya koyulma amacı genel bağlamda sinema alanını özel bağlamda ise Hollywood sinemasında gelişmiş bir organizasyon olarak yer bulan yapım tasarımı departmanını ürün tasarımı perspektifi ile incelemektir. Ürün tasarımı disiplini içinde bulunan kimlik, tüketici, ürün- kimlik ilişkisi gibi kavramların kurgusal bir metni görselleştirmede oynadığı rol ortaya koymak birincil hedeftir. Bu bağlamda film imgesinin yaratım sürecinde ürün tasarımı ve nesnelerin bu imge bütünde kapsadığı yer araştırılacaktır. Çalışma, genel hatlarıyla Film yapımının ilk aşamasında yer alan Yapım Tasarımı bölümünün görevlerini çalışma prensipleri ve yapısını ortaya koyduktan sonra bu çerçevede ürünün konumlandığı noktayı ortaya çıkararak sinema anlatısında oluşturulan anlam bütününde aldığı rolü Hollywood Sineması dâhilinde araştırmayı hedeflemektedir. Film Çalışmaları alanında sahne tasarımı ve görüntü yönetimi alanının, tasarım çalışmaları alanında ise mimari bağlamın ağırlıkla çalışılması, ürün tasarımının sinemasal anlatımdaki yerinin araştırılması gereğini ortaya koymaktadır. Bu çalışma salt ürün tasarımı üzerine odaklanmakta, genel çerçeveyi ortaya çıkarma ertesinde ürün tasarımı ve nesnenin karakter, çevre ve kültürel kurguyu görselleştirmede anlatı ve izleyici ile kurduğu etkileşimi sorgulamaktadır. Karakter ve çevre kavramlarının ürün tasarımı ile olan direk ilişkisinin, ürün ve nesnlerde varolan kodlar sayesinde izleyiciye aktarılmasında ana öğe olarak göze çarpan sinemasal karakter ve sinemasal çevre kavramlarıyla arasındaki bağ sorgulanarak, 1999 yapımı Fight Club isimli sinema filminin tasarım öğeleri analiz edilmiştir.