FBE- Kimya Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Aksoy, H. Ayşe" ile FBE- Kimya Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAlkollü benzinlerin alternatif motor yakıtı olarak değerlendirilmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Karaosmanoğlu, Filiz ; Aksoy, H. Ayşe ; 14195 ; Kimya Mühendisliği ; Chemical EngineeringGünümüzde, artan nüfus ve endüstriyel gelişmelerle birlikte, e nerji gereksinimi sürekli, hızlı bir artış gösterirken; kömür, petrol, doğal gaz gibi rezervleri sınırlı fosil kaynaklı enerjiler yanında, yeni-yenilenebilir enerji kaynakları da büyük önem kazanmaktadır. Ye ni enerji kaynakları arasında biokütle en büyük potansiyele sahiptir. Biokütle kaynaklarının enerji amaçlı en önemli değerlendirilme alanla rından biri alkollerin alternatif motor yakıtı olarak kullanımıdır. Bu çalışmada da, günümüz benzin motorlarında tasarım değişikliği ge rektirmeyecek şekilde, benzine katılabilecek maksimum alkol miktarı olarak önerilen %2Ö (hacimsel) oram gözönüne alınarak, hazırlanan me tanollü ve etanol lü benzinlerin alternatif motor yakıtı olarak değer lendirilebilirlıği incelenmiştir. Deneysel çalışmaların, ilk bölümün de, isopropanol., n-propanol, isobutanol, n-butanol, isoamilalkol, n-amilalkol ve füze! yağı kullanılarak, alkol-benzin karışımlarında faz ayrışma sorunu çözümlenmiş, karışımların faz ayrışma olayı geniş olarak incelenmiştir. î kinci bölümde ise füze! yağı katkılı alkollü benzinlerin ASÎM yöntemlerine göre yakıt özellikleri belirlenerek, el de edilen sonuçların benzin özellikleri ile uyum gösterdiği saptanmış tır. Çalışmanın son bölümünde ise Renault 12 test motorunda yapılan çalışmalar ile alkollü benzinlerin motor karakteristikleri ve egzoz gazı emisyonları belirlenmiştir.
-
ÖgeKullanılmış yağların pirolizi ile organik kimyasallar ve yakıt üretimi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1996) Dandik, Levent ; Aksoy, H. Ayşe ; 55748 ; Kimya Mühendisliği ; Chemical EngineeringDünya nüfusunun hızla artması, endüstrileşme ve hızlı şehirleşme doğal kaynakların tüketimini de hızla arttırmaktadır. Bununla birlikte, oluşabilecek enerji temini sorununu bir anda çözebilecek teknolojik bir gelişme de bulunmamaktadır. Bu durum, bilinen kaynakların en rasyonel şekilde kullanımı ve yeni enerji kaynaklarının değerlendirilmesi gibi acil önlemlerin şimdiden alınması zorunluluğunu ortaya çıkartmıştır, özellikle, biyokütle ve ürünlerinin sentetik yakıtların ve organik kimyasalların üretiminde leuUanüabilirMğinin incelenmesi alternatif kaynakların araştırılmasında geniş bir yer almaktadır. Bitkisel yağlar yüksek ısıl değerleri ve uygun özellikleri nedeniyle bu amaçla kullanılan biyokütle kaynaklan arasında önemli bir potansiyele sahiptirler. Bitkisel yağlardan alternatif yakıtların ve ham madde olarak kullanılabilecek organik kimyasalların üretiminde kullanılan en ümit verici yöntemin katalitik ve termokimyasal dönüşüm teknolojileri (piroliz) olduğu düşünülmektedir. Yapılan bu çalışma ile, atık bir madde olan kullanılmış kızartma yağının fraksiyonlama kolonu ile teçhiz edilmiş bir reaktörde 400 ve 420°C de farklı uzunluklarda fraksiyonlama kolonları (180, 360 ve 540 mm) kullanılarak katalizörlü ve katalizörsüz olarak gerçekleştirilen fraksiyonlamalı piroliz reaksiyonu incelenmiştir. Na2CÛ3, Octidyne ve HZSM-5'in katalizör olarak kullanıldığı çalışmalarda, katalizör oram yağa göre ağırlıkça % 1, 5, 10 ve 20 olarak seçilmiş ve reaksiyonlar iki farklı ısıtma hızı ve reaksiyon süresinde yürütülmüştür. Reaksiyonlarda uygulanan koşullara bağlı olarak farklı miktar ve bileşimlerde sıvı (hidrokarbon fazı, sulu faz ve asit fazı) ve gaz ürünler elde edilmiştir. Sıvı hidrokarbon fazı, asit fazı ve gaz ürün bileşimleri GC/MS ve GC cihazlarında belirlenmiştir. Sıvı hidrokarbon fazlan 5-18 karbonlu alkan, alken, aromatik hidrokarbonlar, alken ve alkanlann izomerleri ile çok az miktarda naftenik hidrokarbonlardan meydana gelmektedir. Gaz ürünler 1-6 karbonlu alkan ve alkenlerle, H2, CO ve CO2, asit fazlan ise 5-18 karbonlu doymuş ve doymamış karboksilli asitler içermektedir. Deneysel çalışmalarda sulu faz bileşimleri incelenmemiştir. Elde edilen sonuçlara göre, reaksiyon koşullarının uygun olarak seçimi ile bitkisel yağlann bileşim ve özellik bakımından yakıt alternatifi olabilecek veya organik kimyasalların üretiminde ham madde olarak kullanılabilecek sıvı ve gaz ürünlere dönüştürülebileceği görülmüştür.
-
ÖgeTürkiye kökenli aspir tohum yağlarının transesterifikasyonu ve dizel yakıt alternatifi olarak değerlendirilmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Işığıgür, Aslı ; Aksoy, H. Ayşe ; 39369 ; Kimya Mühendisliği ; Chemical EngineeringBitkisel yağlar enerji içeriği açısından petrol kökenli hidro karbon bileşikleri ile hemen hemen aynı düzeydedir. Buna karşın, kay naklarının yenilenebilir ve çok çeşitli oluşu sınırlı petrol rezervle ri karşısında alternatif yakıt olarak kullanımlarını daha da cazip kılmaktadır, üretilen bitkisel yağların, gıda sanayi haricinde en bü yük tüketiminin enerji alanında olabileceği ümit edilmektedir. Ancak bitkisel yağların günümüz dizel motorlarında doğrudan kullanımı sıra sında yüksek viskoziteleri nedeniyle çeşitli problemler meydana gel mektedir. Bu çalışmada Türkiye kökenli 19 aspir tohum yağı çeşidinin dizel yakıt alternatifi olarak değerlendin lebi liri iği incelenmiştir. Bu amaçla yapılan deneysel çalışmanın ilk bölümünde aspir çeşitleri nin standart yöntemlerle tohum ve yağ karakterizasyonu gerçekleştiril miştir. Bu çeşitler arasından seçilen Yenice aspir tohum yağına trans- esterifikasyon, Dinçer aspir tohum yağına ise seyreltme teknikleri uy gulanarak yüksek viskozite problemleri çözümlenmiş ve dizel yakıt al ternatifi adayları hazırlanmıştır. Metanol kullanılarak gerçekleşti rilen transesterifikasyon reaksiyonu koşullarının geniş anlamda ince lenmesi ve reaksiyon kinetiği çalışmanın ikinci ana bölümünü oluştur maktadır. Transesterifikasyon reaksiyonu ürünü metil ester ile sey reltme tekniği uygulanarak seçilen %20 Dinçer aspir tohum yağı + %80 dizel yakıtı karışım yakıtın ASTM yöntemlerine göre yakıt özellikleri belirlenerek elde edilen sonuçların standart No. 2 dizel yakıtı ile u- yum gösterdiği saptanmıştır. Çalışmanın son bölümünde ise Acadia mar ka Hercules D-2000 model gemi dizel motorunda gerçekleştirilen motor karakteristikleri ve egzoz gazı emisyonları dizel yakıtı ile karşılaş tırmalı olarak incelenmiştir.