FBE- Geomatik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Açıkgöz, Mehmet" ile FBE- Geomatik Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeTürkiye Ulusal Yatay Kontrol Ağı’nın Kuzeybatı Bölümünde Yer Kabuğu Hareketleri Nedeniyle Oluşan Deformasyonun Yersel Ve Gps Ölçüleri İle Araştırılması(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-05-26) Açıkgöz, Mehmet ; Deniz, Rasim ; Geomatik Mühendisliği ; Geomathic EngineeringBu çalışmada, Türkiye Ulusal Yatay Kontrol Ağı’nın kurulması ve sıklaştırılması kapsamında yapılan yersel ölçüler ile daha sonraki yıllarda yapılan GPS ölçüleri birlikte değerlendirilerek Yatay Kontrol Ağı’nın kuzeybatı bölümünde yer kabuğu hareketleri sonucu oluşan deformasyon araştırılmıştır. Bölgedeki ağ noktalarında oluşan deformasyonun ortaya çıkarılmasında; bölgede 1930–2003 yılları arasında meydana gelen ve jeodezik ağları etkilediği değerlendirilen (M≥6) depremler, Yatay Kontrol Ağı’nda 1930-1964 yıllarında yapılan yersel ölçüler ve bu ağın 82 noktasında 2000 ve 2003 yıllarında yapılan GPS ölçüleri kullanılmıştır. Ağdaki deformasyonun belirlenmesinde, öncelikle 1930-1964 yılları arasında meydana gelen 06 Ekim 1944 Ayvalık (Ms=6.8), 18 Mart 1953 Gönen (Ms=7.2) ve 06 Ekim 1964 Manyas (Ms=6.9) depremleri göz önüne alınarak yersel ölçüler 01.01.1930-06.10.1944, 01.01.1930-18.03.1953 ve 19.03.1953-05.10.1964 olmak üzere üç evreye ayrılmıştır. Daha sonra, üç evre yersel ölçünün GRS80 elipsoidinde ITRF koordinat sisteminde dengelenmesi ve sonuçların güncel GPS koordinatları ile karşılaştırılması ile ağ noktalarında oluşan yer değiştirmeler hesaplanmıştır. Buna göre; Yatay Kontrol Ağı’nın bu bölgedeki noktalarında yaklaşık 50 yıllık zaman içinde tektonik hareketler (deprem öncesi, deprem anı ve deprem sonrası) sonucu oluşan toplam yatay yer değiştirmenin 3.5 m’ye ulaştığı belirlenmiştir. Ayrıca, bölgede sadece depremler nedeniyle ağ noktalarında oluşan kosismik ve postsismik deformasyonun 2-3 m civarında olduğu değerlendirilmektedir. Yatay Kontrol Ağı’ndaki bu deformasyon, ülkemizin teknik ve hukukî altyapısının kurulu olduğu ED-50 datumu ile TUTGA arasındaki dönüşümünün sadece geometrik olmadığını ve tektonik hareketler gibi fiziksel etkilerin de bu dönüşümün içinde önemli rolünün olduğunu göstermektedir.