FBE- Deniz Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Aşıkoğlu, Büşra" ile FBE- Deniz Ulaştırma Mühendisliği Lisansüstü Programı - Yüksek Lisans'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeGemi Balast Suyu İle Yayılan İstilacı Türlerin Bertarafı İçin Alternatif Yöntemler(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-07-02) Aşıkoğlu, Büşra ; Satır, Tanzer ; 10042286 ; Deniz Ulaştırma Mühendisliği ; Maritime Transportation EngineeringDünyada ticari eşyaların %80’i deniz taşımacılığı ile taşınmaktadır ve her yıl yaklaşık olarak 3-5 milyar balast suyu uluslararası denizlerde bu şekilde transfer edilmektedir. Balast suyunun bu şekilde taşınması geminin dengesi ve stabilitesinin sağlanması için gereklidir. Dünyada farklı limanlarda yapılmış olan birçok çalışmada balast suyu sucul organizmaların, bakteri ve virüsleri de içeren insan patojenlerinin transfer edilmesinde önemli bir role sahiptir. Balast suyunun alımı sırasında kıyı sularına deniz istilacı türlerinin girişi ve daha sonra sediment ve biyofilmler ile birlikte uzak limanlarda gemi balast tanklarından tahliyesi kıyı ve deniz ekosistemi için önemli bir tehdit oluşturmaktadır. Balast suyunun yönetimi için ‘Gemi Balast Suları ve Sedimanlarının Kontrolü ve Yönetimi Uluslararası Sözleşmesi’ Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından 2004 yılında kabul edilmiştir. Bu sözleşmede, balast suyu değişimi için D-1 standardı, balast suyunun performansı için D-2 standardı, güvenlik, test gereklilikleri ve prosedürleri ile birlikte istisnai durumlar tanımlanmıştır. Yeni balast suyu kurallarına uyum sağlanması, önümüzdeki yıllar içinde denizcilik endüstrisinin en önemli maliyet güçlüğü olarak karşısına çıkacaktır. Balast suyu yönetimi sözleşmesine göre, 2009 yılından önce inşa edilmiş, balast kapasitesi 1500 m3’ten küçük olan gemiler ile 2012 yılından önce inşa edilmiş, balast kapasitesi 5000 m3’ten büyük gemilerde 2016 yılı sonuna kadar ve 2009 yılından önce inşa edilmiş, balast kapasitesi 1500 – 5000 m3 arasında olan gemilerde 2014 yılı sonuna kadar D-2 standardının sağlanması gerekmektedir. Bu sebepten tüm ilgililer Uluslararası Denizcilik Örgütü kurallarına göre alternatif sistemler araştırmaktadır. Tank sedimanlarının yönetim masraflarına ek olarak sözleşmenin D-2 performans standartlarını karşılamak için oluşan masrafları ve operasyonel düzenlemeleri azaltmak veya kaçınmak için balast suyu yönetimi alternatiflerine olan ilgi gün geçtikçe artmaktadır. Bazı armatörler yerel standartlara sahip özel bölgelerde balast suyunu tahliye etmek için yeterli sisteme sahip değildir veya arıtım sistemleri bulunmamaktadır. Bu yüzden balast suyu yönetimi kurallarını karşılayabilmek için liman balast suyu alım tesislerinin mevcut bulunması balast suyunu tahliye etmek için alternatif çözüm olacaktır. Fakat bu liman balast suyu alım tesislerinin, kurulumunda ve işletilmesinde yaşanabilecek zorlukların değerlendirilmesinin yapılması gerekmektedir. Bunun için mevcut atık alım tesisleri ele alınabilir. Türkiye özelinde 2013 yılında 1717 geminin uğrak yaptığı Borusan limanı değerlendirildiğinde mevcut atık alım tesislerinden çok daha fazla elleçleme kapasitesine sahip alım tesislerine ihtiyaç bulunmaktadır. Balast suyunun alternatif yönetiminde, gemi dizaynları ile balast suyunun tahliye edilmemesi, balast suyunun kullanılmaması, konteyner gemilerinde balast suyu olarak katı balast kullanılması ve akış yöntemleri ile kaldırma kuvvetinden yararlanılan yöntemler bulunmaktadır. Bu çalışmada, balast suyu ve arıtım sistemleri tanıtılarak, balast suyunun yönetimi için alternatif yöntemler ile birlikte balast suyunun liman tesislerine alınması konusunda bilgilere ve değerlendirmelere yer verilmiştir.