Enstalasyon Ve Mekanı

thumbnail.default.alt
Tarih
Yazarlar
Yerce, Nail Egemen
Süreli Yayın başlığı
Süreli Yayın ISSN
Cilt Başlığı
Yayınevi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Institute of Science and Technology
Özet
Bu çalışmada enstalasyon ve mekanı, kavranmaya çalışılmıştır. Yakın geçmişte özellikle 1960’lardan sonra sanat alanında oluşan gelişmeler; sanat nesnesi ve onun sergileneceği mekanlar konusunda farklılıkları gündeme getirmiştir. Bunlarla eş zamanlı olarak enstalasyon olgusu ortaya çıkmıştır. Sergi mekanlarının kendi taşıdığı bilgiler, sergi içeriğiyle bütünleşir şekilde öne çıkartılmaya başlanmıştır. Yani sanat nesnesi ve mekan arasında özel bir ilişki kurulmak istenmiştir. Bu ilişki, mekanın taşıdığı bilgiler açısından; fiziksel, işlevsel ve anlamsal olarak kendini göstermiştir. Günümüze yaklaştıkça ve nihayet günümüzde enstalasyon açısından çoğulcu bir ortamın varlığından, anlamların çokluğundan, açık uçluluktan, izleyicinin katılımcılığından ve bununla birlikte sanatçı ile iletişiminden, üretim sürecinde sanatçı ve izleyici etkileşiminden söz etmek mümkündür. İzleyici, sanatçıdan bağımsız olarak, kendi bakış açısı ve o ‘an’a ait deneyimlemeyle yorum yaptığı bir rolü üstlenmektedir. Tüm bunlarla beraber enstalasyonlarda, mekan, kendi taşıdığı bilgiler kadar, izleyicinin algılama ve değerlendirmelerine bağlı olarak, kavram olarak da gündeme gelebilmektedir. Enstalasyon ve mekanı, seçilmiş sergiler üzerinden değerlendirilmek istenmiştir. Her çalışmayı, sergi açıklaması, sanatçı ya da eleştirmenin yazılarıyla beraber, kendi özgün durumu içerisinde yorumlamak uygun bulunmuştur. Sonuçta seçilen örnekler ve yorumları, mimarlık alanı içinde çok geniş bir başlık olan mekana bakışta farklı bir zemini işaret etmektedir.
This study discusses the installation and its space. In near past, especially in the late 60s, the progress experienced in the field of art brought up differences regarding work of art and the spaces where it will be exhibited. Concurrent with these, the phenomenon of installation emerges. So the spaces other than museums and art galleries, moreover the nature of which is not to exhibit an art work, started to be chosen for exhibitions and the knowledge which these kind of spaces, itself, have, started to be highlighted such a manner that it integrated in the content of exhibition. Specific relationship was tried to be established between the art object and the space. This relationship appeared physically, functionally and semantically in terms of the knowledge which the spaces have. For the art of today, it is possible to speak about the existence of a pluralist environment, the plentiness of the meanings, the open-endness, the participation of the viewer, the dialogue of the artist as well as the interaction between the artist and the viewer during the production process. Independent from the artist, the viewer assume a role forming his/her own point of view and his/her own interpretation with the experience of that moment. Besides all these, for the installations, it can be said that depending on the perception and evaluation of the viewer, the space bring up as the concept as well as the knowledge it has. The installation and its space is tried to be evaluated through the selected exhibitions.
Açıklama
Tez (Yüksek Lisans) -- İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007
Thesis (M.Sc.) -- İstanbul Technical University, Institute of Science and Technology, 2007
Anahtar kelimeler
enstalasyon, mekan, sergi, izleyici, Installation, space, exhibition, viewer
Alıntı