LEE-Makina Mühendisliği-Yüksek Lisans

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Gözat

Son Başvurular

Şimdi gösteriliyor 1 - 3 / 3
  • Öge
    Sintine suyu arıtma tesisi modellenmesi ve ısıl hesapların yapılması
    (Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2023) Kemaloğlu, Janet Evin ; Özdemir, Mustafa ; 802224 ; Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
    Sintine suyu, gemilerdeki makine ve kazan dairelerinden sızan yağlı atık suya denir. Sintine suyunun denize deşarj edilebilmesi için içerisindeki yağ içeriğinin 15 mg/L'den daha düşük olması IMO MARPOL 73/78 yönetmeliğince belirtilmiştir. Bu yönetmelikten dolayı sintine suları, gemide veya karada arıtma işlemine tabi tutulur. Arıtma tesisinin modellenmesinde ilk olarak depolama tanklarının hacimlerinin belirlenmesi gerekmektedir. Depolama kapasitesi limana uğrayan her geminin makine gücünün bilinmesi halinde hesaplanır. Ancak bu çalışma kapsamında, önceki çalışmalar ve literatürdeki bilgiler göz önüne alınarak bir depolama hacmi belirlendi. Matematiksel modeli oluşturulan arıtma tesisinin debisi, hala işletilmekte olan limanların arıtma kapasitesi göz önüne alınarak belirlendi. Atık yağların arıtılmasında, genellikle fiziksel ve kimyasal yöntemlerin aynı anda kullanılması hem literatürde hem de günümüzde işletilen arıtma tesislerinde görülmektedir. Sintine suyu arıtılmasında da hem fiziksel hem de kimyasal yöntemler kullanılır. Modellenen sintine suyu arıtma tesisinde fiziksel arıtmanın daha verimli sağlanabilmesi için sintine suyunun ısıl işlemi görmesi gerekmektedir. Bunun içinde depolama tankından çıkan sintine suyu ısıtıcılı karıştırıcılı tanka alınarak 40°C'ye kadar ısıtılır ve aynı zamanda karıştırılır. Bu çalışma kapsamında ısıtıcılı karıştırıcılı tankın ısıtma mekanizması literatürdeki çalışmalar göz önüne alınarak belirlendi ve tasarım bu kabullere göre yapıldı. Daha sonra sintine suyu plakalı ısı değiştiricisine aktarılarak 80 °C'ye kadar ısıtılır ve buradan sintine ayrıştırıcısına gönderilir. Ayrıştırıcıdan çıkan sintine suyunun yağ içeriği 15 mg/L'den düşüktür. Ayrıştırıcıdan çıkan sintine suyunun içindeki yağ miktarı, denize deşarjı için izin verilen bir değerdir ancak sintine suyunun içeriğinde diğer kimyasal maddelerin de sudan uzaklaştırılması gerekmektedir. Kimyasal arıtma sonrasında arıtılmış sintine suyu denize deşarj edilirken, atık yağlar ve çamur tekrar işlenmek veya kullanılmak için depolanır veya satılır. Bir limana yanaşan gemi sayısı üzerinden günlük sintine miktarı detaylı bir şekilde incelendi. Tasarlanan arıtma tesisinin kapasitesi azaltılarak tekrar tasarım yapıldı ve durumun sintine suyu arıtma tesisine olan etkisi hem maliyet hem de sistemin diğer bileşenler açısından incelendi. Tasarlanan sintine arıtma tesisinin kütle ve enerji denklemleri çıkarılarak optimum bir tesis kurulması amaçlandı.
  • Öge
    Alttan kesmeye sahip dişlilerde mukavemetin incelenmesi
    (Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Kayrak, Mithan Can ; Muğan, Ata ; 740202 ; Makine Mühendisliği Ana Bilim Dalı
    Günlük hayat ve endüstride en yaygın kullanılan güç aktarma organları olan dişliler, üretim metotlarına bağlı olarak geometrilerinin bazı bölgelerinde tanımlandıkları profillerin dışına çıkabilmektedirler. Bu tarz profil bozukluklarının en yaygın ve bilineni ise „alttan kesme‟ adı verilen profil bozukluğudur. Diş dibinde yuvarlanma olarak görülen bu bozukluk, düşük diş sayılarında kendini göstermekte olup, temel dairenin altında meydana gelmektedir. Diş kesitinde daralma meydana getirip dişte çentik etkisi yaratmakta ve. dişlinin mukavemetinde azalmaya sebep olmaktadır. Buna karşılık alttan kesmeye sahip olan bir dişlide maksimum gerilmenin değeri veya artış oranı ve maksimum gerilmenin meydana geldiği kesit tam olarak bilinmemektedir. Tez kapsamında yapılan çalışmada, alttan kesmeye sahip dişlilerde maksimum gerilmenin ulaştığı değer, alttan kesmeye sahip olmayan dişliler ile karşılaştırmıştır. Temel amaç, alttan kesmedeki mukavemet düşüşünü ve gerilmenin oluştuğu bölgeyi belirleyebilmektir. Bunun için matematiksel ifadeler geliştirilmeye çalışılacaktır. Alttan kesmenin pratikte her sistem için uzak durulması gereken bir düzgünsüzlük olmadığını, bazı sistemlerde (mukavemet açısından sorun yaratmadığı sürece) alttan kesmeye izin verilerek hacim ve kütleden tasarruf edilebileceği gösterilmek istenmiştir. Alttan kesme sebebiyle ortaya çıkan diş geometrilerinde, temel dairenin altında diş kesitini daraltan bir oyulma görülmektedir. Diş kesitinin daralması sebebi ile dişlide mukavemet düşüşü ortaya çıkmaktadır. Alttan kesmenin sebep olduğu yuvarlanma bir çember ile tanımlanacak olursa söz konusu çemberin yarıçapı, alttan kesmeye sahip olmayan dişlilerdeki diş dibi yuvarlanmasının yarı çapından çok daha büyüktür. Bu sayede alttan kesmeye sahip dişlilerde diş dibindeki yuvarlanmanın çentik etkisinin, alttan kesmeye sahip olmayan dişlilerdeki diş dibi yuvarlanması ile karşılaştırıldığında daha az olması beklenmektedir. Diş mukavemetini pozitif olarak etkileyecek bu parametre ile, alttan kesmenin sebep olduğu mukavemet azalmasının yüksek oranlarda gerçekleşmeyeceği tahmin edilmektedir. Konunun çalışılması sırasında izlenecek metodoloji şu şekildedir;  m=3, z=7 diş modeli üzerinde çalışılacaktır. Ayrıca yine m=3 modüle sahip z=9, z=11 ve z=13 diş sayılarına sahip dişliler de çalışma kapsamında incelenmiştir.  Alttan kesme sonucu oluşan kesit daralmasının mukavemete etkilerinin gözlenebilmesi için x=0, x=0.1, x=0.2 ve x=0.4 profil kaydırma oranına sahip dişliler incelenmiştir.
  • Öge
    Numerical investigation of heat transfer by natural convection from perforated rectangular fin heatsi̇nks for various inclination angles
    (Graduate School, 2022) Kaya, Halil ; Gür, Mert ; 721126 ; Department of Mechanical Engineering
    It is a fact that all devices produce waste heat during their operation. This produced waste heat must be removed from devices in order to ensure the proper operation of devices. Otherwise, devices would be over heated or even burnt. There are many possible ways of dissipating waste heat from devices in today's industry. These systems are generally called as cooling systems. The cooling systems can be divided into two main categories as active cooling systems and passive cooling systems. Both of them are widely used in industry according to application needs. Both have their own pros and cons, which makes it very important to choose the most suitable cooling system for application. Heat transfer mechanism of active cooling systems is based on forced convection. In these systems circulation of cooling fluid is generated via external fan or blower type devices in order to boost the heat transfer rate, which cause them to be energy dependent systems. They are widely used in electronic devices. Their main advantage over the passive cooling system is that they can achieve higher cooling capacities. The main disadvantage of the active cooling system is their need of energy in order to operate accompanied devices (as fan or blower). This energy requirement increases the cost of cooling system, risk of failure and their noise level. In passive cooling systems, heat transfer is provided by natural convection. In these systems, movement of cooling fluid is generated by the density changes within the cooling fluid that caused by temperature gradients. They are easy to manufacture and also cost effective systems. Since they don't include any moving part, their risk of failure and noise levels are less than the active cooling systems. They don't require any extra energy source in order to operate as in case of active systems. However, their cooling capacity is lower than the active cooling systems but with the help of proper design it can be enhanced drastically. Application of increasing the heat transfer area by using the extended surfaces is widely used approach in passive cooling systems in order to increase heat transfer capacity. Pin heatsinks and plate fin heatsinks are most common two examples of passive cooling systems. In the scope of this study, plate fin heatsinks will be examined closely. Plate fin heatsinks are comprehensively studied subject in literature. The effect of fin height, fin spacing, fin thickness and many other parameters on thermal performance of heatsink have been examined in various studies. Since the direction of flow in natural convection is dependent on the direction of gravity, the thermal performance of plate fin heat sinks is greatly affected by the angle of inclination. It is known that by the proper perforation of plate fin heatsink, thermal performance of heatsink can be increased significantly.