FBE- Peyzaj Mimarlığı Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, yüksek lisans ve doktora düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Konu "açık otopark.yeşil tasarım" ile FBE- Peyzaj Mimarlığı Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeAçık Otoparklar Üzerıne Bir İnceleme Ve Tasarım Stratejilerinin Gelıştırılmesı(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016-02-05) Pour, Ouldouz Haji Mohamadi ; Tunçay, Hayriye Eşbah ; _ ; Peyzaj Mimarlığı ; Lanscape ArchitectureGünümüzde nüfus artisi ile ,araba kullanımıda artmaktadir, bugünkü yaşam tarzi bir şekilde motorlu araçlara baglidir, bu araçların yerleşim için yeşil alanlar kullanılmaktadır. Sanayi Devrimi sonrası dünya nüfusunun hızla artmasıyla beraber artan ihtiyaçların karşılanması için endüstrileşme hız kazanmıştır. Yoğun nüfuslu ve yüksek yapıların sıklıkla görüldüğü kentsel alanların çevrelerine göre daha sıcak olmaları, kentlerin ısı adası etkisini oluşturur. Büyük ölçekte binalar ve su geçirmez alanlar, kentsel peyzaj azliği ve, özellikle araba kullanımı çevreye ölümsüz etkılemektedır. ulaşım sisteminin kontrolü motorlu taşıtlara bağlı olduğu için, açık otoparklar kentsel alanlarin ayrilmaz bir parçasıdır. genellikle açık otoparklar estetik açidan zayif kalmaktadir. Günümüzde arabalar ulaşım araçları oldugundan, kent içi otopark ve otoparkların Planlama ve tasarim problemleri ile karşılanmaktadır. Çevreci hareketlerin gelişmesi ve çevreyle ilgili kaygıların artması sonucu birçok ülkelerde sürdürülebilirlik kavramı çevresel problemlerin uzun süreli çözümü için ortaya çıkmıştır.Son yıllarda dünyada yaşanan iklimsel ve çevreyle ilgili değişimlerin etkileri ve nedenleri birçok kavramla birlikte sürdürülebilirlik kavramının da görünürlüğünü arttırmıştır. Sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi konusu farklı bilim dalları kapsamında birçok boyutuyla ele alınmaktadır. Gittikçe artan çevre problemleri, sağlık ve diğer problemleri meydana getirmektedir..Sürdürülebilirlilik kavramı, ekonomik ve teknolojik gelişmelere paralel bir şekilde ortaya çıkan çevre sorunlarının önüne geçebilme ve ekosistemin korunması üzerine odaklanmıştır. Kent deki açık otoparklar bireylerin günlük yaşamları üzerinde çok sayıda etkileri vardır. Tüm yukarıda belirtilen hususlar göz önünde tutulursa, açık otoparklarin tasarımın ne derece önemli olduğu vurgulanabilir. Çevre problemleri, sürdürülebilir gelişmede önemli bir faktördür . Bu çalışmada özellikle peyzaj tasarımcı bakış açısı ile kent deki açık otoparklari önemi vurgulanmaya çalışılmıştır . Amaç kent içi otoparklarina toplumun geniş kesimlerinin dikkatini çekerek daha fazla sağlam, çevreye zararsız ve ekoligi desteklemek ve kullanımı etkinleştirmek için, uygun tasarım değerlendirme kriterleri keşfetmektir. Bu amaçla, otoparklarin etkilerini ve özelliklerini keşfetmek ve dünyada kentsel açik otoparklarin, tarihini gözden geçirmek çok önemlidir. Gelecek kent açık otoparklarına dair arzu edilen ve tatmin edici bir tasarım sunmak için, bu çalışma, tasarımı derinden etkileyen temel özellikler ve değerlendirme kriterlerine hitap etmektedir. Bu nedenle, bu kriterler tezin sonraki bölümlerde incelenmiştir. Açık otoparklarin sürdürülebilir tasarimi, insanlarin yaşam tarzı ve sosyal hayatin sağlığın, direkt veya endirekt olarak etkilediğinden, önemi bir konudur. Yeşil tasarım kavramı, sürdürülebilirliki desteklemektedir.Bu konunun önemi arttıkça, Su geçirmez malzemelerde önemi ortaya çıkmıştır. Sürdürülebilirlikin önemi bilimesine rağmen, büyük ölçekteki açık otoparklarin konunun önemi gozarda edilmiştir. Bu çalışmada, sürdürülebilir kentsel peyzaj tasarımı ve yeşil tasarim stratejileri ve uygulamalari uzerinde anlatılmıştır. Metodoloji ve uygulanan prosedürler literatür kapsamlı inceleme ile başlamistir. Çalışmanın temel araştırma sorusu “çevreye ve insan sağlığına zararsız ve daha sosyalleşmesi için açık otoparklarin tasarımında hangi kriterler dikkate alınmalıdır? cevabı bulabilmek için ilk olarak, farklı kaynaklardan tasarım değerlendirme kriterleri incelenmiştir. Birinci bölümde, ilgili ve geçmiş literatürlerden kapsamlı bir inceleme sunulmaktadır. sürdürülebilir tasarımin açık otoparklardaki önemi ve detayli olarak açık otoparklarin çeşitli boyutlarındaki etkisi, ele alınmıştır. İlk otoparklarin başlangıç nedenleri ve kriterleri tarihi açıdan incelenmistir. İkinci bölümde ise, açık otoparklarin çevresel etkileri bahs edelmistir, otoparkla ilgili dünya'daki genel esaslar ve standartlar ve onların başlangıç noktalari ve nedenleri ele alınmıştır, mevcut otoparkl olay alri örnekler verilmiştir. Üçüncü bölümde, sürdürülebilir tasarım kriterleri çeşitli kaynak taraması ile elde edilmiştir. tasarımcıların açık otoparklar daki farklı tasarım değerlendirme kriterleri tartışılmıştır.Bu kriterler ele alarak, sürdürülebilir tasarım tablosu oluşturmuştur. kriterler ve bileşenleri tek tek tartışılmıştır. Bu kriterler üç ana başlık olarak kategorize edilmiştir: sürdürülebilir ve ekolojik, estetik ve görsel kalite ve, sosyal ve insan sağlıki.Bu üç ana başlık , alt başlıklara bölünmüştür. Çalışmanin dördüncü bölümünde, büyük ve küçük ölçeklerde, Istanbuldaki otoparklarin analizi yapılmıştır. Fatih ilçesi tarihten beri istanbul’un en önemli lokasyonlarindan biridir.Fatih ilçesi ticari, tarihi ve turistik açısından önem taşıdığı için büyük ölçek analizi için Ispark tarafından önerilmiştir. Fatih ilçesi yarim ada olduğundan, atıksu ve yağmur sulari denize dökülmektedir. Bölgenin yoğunluğu nedenilyle, otopark olarak kullanılan yüzeyler artmaktadır. Bu yüzeylerin geneli su geçirmez alanlar oldukları için kentsel ısı adası teşkil etmektedir. Bu konu önem taşıdığıdan, Fatih ilçesi otopark analizi edilmiş. 1966, 1982 ve,2014 yıların daki açık otopark ve yeşil alanlar Türkiye haritası ve uydu görüntüleri üzerinden bibirinle karsılaşmıştır. Zaman içinde yeşil alanlar ve tarım arazileri, motorlu araç kullanımının artisi ile otoparklara dönüşmüştür.ve1982-2014 yillar arasinda bu hiz aşırı şekilde artmıştır. Küçük ölçekteki analizde, konum, kapasite ve, boyut olarak beş farklı otopark analiz edilmiştir.Bu analizde, beş farklı otopark sınıflandırılmış tasarım değerlendirme kriterlerine göre: sürdürülebilir ve ekolojik, estetik ve görsel kalite ve, sosyal ve insan sağlıki karsılaşmıştır. Alan çalışmasında, konum, bölgenin genel bilgiler ve verileri ele alınmıştır. Ayrıca, tasarım değerlendirme kriterlerine göre alan çalışması gözlem ve görsel kayıtlar ile desteklendirilmiştir.Bu kıyaslamak bir tablo şekilinde göstermektedir. Sonra ise son adım da Maltepe ilçesinde Isparka ait, Şehit Ahmet otoparki , üçüncü bölümünde elde edilen tablo daki kriterler ele alınarak tasarlanmistir. Bu tasarmili yapmak icn ilk adim da genel olarak bu oto park analiz edilmistir . bu tasarim üç ana başlık: sürdürülebilir ve ekolojik, estetik ve görsel kalite ve, sosyal ve insan sağlıki sağlamak üzere tasarlanmıştır. Ardindan sonuç olarak ,tasarlanmış otopark Isparkin tasardigi otoparkinan karsılaşmıştır ve yapilan uygun olan stratgiler baslik olarak soylenmistir. Çalışmalar ve örnek çalışma sonucunda elde edilen sonuçlar, gelecek ve çağdaş kent otoparklarında daha çevresel ve ekolojik olarak anlamlı tasarımlar gerçekleşmesi açısından, yön verici olabilir.