FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı
Bu topluluk için Kalıcı Uri
Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup, sadece yüksek lisans düzeyinde eğitim vermektedir.
Gözat
Konu "acceleration." ile FBE- Otomotiv Lisansüstü Programı'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeSeyir Çevrimlerinin Oluşturulmasında Yokuş Direnci Etkisinin İncelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-02-15) Çetin, Serdar ; Soruşbay, Cem ; 423662 ; Otomotiv ; AutomotiveBu çalışmada seyir çevrimlerinin oluşturulmasında yokuş direnci etkisinin incelenmesi gerçekleştirilmiştir. Taşıtlardan kaynaklanan kirletici egzoz gazlarının belirlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilen emisyon testlerinde taşıtlar laboratuar ortamında, şasi dinamometresi üzerinde Avrupa Test Çevrimi (NEDC), ABD Test Çevrimi (FTP) benzeri çevrimlere göre sürülerek test edilmektedir. Bu testler dolaylı olarak yokuş direncini içermekle birlikte, bu sürüş sırasında doğrudan taşıt yokuş direnci hesaplanamamaktadır. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Otomotiv Laboratuvarı’nda geliştirilen İstanbul Şehir Çevrimi’nde toplanan yol dataları değerlendirilerek, İstanbul şehrinde trafik akışını simüle etmek amacıyla bir çevrim oluşturulmuştur. Bu çevrimin oluşturulması için toplanan yol dataları istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Ancak bu çevrimde de yokuş direnci etkisi doğrudan dahil edilmemiştir. Bu çalışmada örnek parkur olarak Eski İstanbul Suriçi parkuru (Haliç Bölgesi, Sahil Yolu, Eminönü ve Sirkeci şeklindeki kapalı çevrim) kullanılmıştır. Veri toplama aracı ile farklı gün ve saatlerde kaydedilen GPS verileri kullanılmıştır. Bu veriler taşıtın konumunun zamana göre değişimini içermektedir. Bu verilerden faydalanarak taşıtın anlık hızı, ivmelenmesi, bulunduğu konum ve belirli zaman dilimi içerisinde yaptığı yol hesaplanmıştır. Ayrıca taşıt konumu 3-boyutlu kaydedildiği için taşıtın sürüş sırasındaki yokuş çıkış ve iniş değerleri de anlık olarak hesaplanmıştır. Taşıtın bulunduğu konum ve yükselti değerleri anlık olarak bilinmektedir. Zamana göre yükselti değerleri çeşitli eğri yumuşatma yöntemlerinden faydalanarak yumuşatılmıştır. Bu yöntemler; hareketli ortalama filtreleme, Savitzky-Golay, Lowess ve Loess olarak isimlendirilmektedir. Gerçek eğriye en yakın olan eğri seçilerek yeni yükselti değerlari elde edilmiştir. En yakın eğri belirlenirken eğrilerin altında kalan alanlar yamuk yönteminden faydalanarak hesaplanmıştır. Gerçek eğrinin altında kalan alana en yakın değeri olan eğri bu yeni yükselti değerlerini oluşturmaktadır. Yeni yükselti ve konum verileri ile anlık hız değerleri kullanılarak içerisinde aerodinamik, ivmelenme, yokuş ve yuvarlanma direnci değerlerini barındıran toplam direnç değerleri anlık olarak hesaplanmıştır. Yokuş direnicinin toplam dirence oranı bulunarak her bir an için yokuş direncinin toplam dirence olan etkisi belirlenmiştir. Sonraki aşamada yokuş direnci değerlerinin ivmelenmelerin içerisine eklenmesi için yeni bir yaklaşım geliştirilmiştir. Burada toplam direnç değerinin değişmemesine azami özen gösterilmiştir. Bu çalışma sonucu yokuş direncinin yakıt tüketimine ve egzoz emisyonlarına olan etkisidir. Burada üzerinde durulan önemli bir tanım taşıt özgül gücüdür. Taşıt özgül gücü; birim taşıt kütlesi başına motordan çekilen güç anlamına gelir. Bu ifade bünyesinde yol eğimini barındırmaktadır. Dolayısıyla yokuş direnci ile doğrudan ilişkilidir. Taşıt özgül gücü; yakıt tüketimi ve CO2, CO, HC, NOX, PM emisyon oranları artışı ile paralellik göstermektedir. Yani yol eğiminin dolayısıyla yokuş direncinin artışı beraberinde artan yakıt tüketimi ve yükselen egzoz emisyonları demektir. Bu sonuçlar akabinde sunlabilecek ileriye yönelik öneri ise hibrit araçların kullanımının artırılması, teşvik edilmesidir. Hibrit araçlar yokuş çıkarken normal içten yanmalı motorda olduğu gibi yeterli gücü sağlayamaz. Ancak ihtiyacı olan güç için fazladan yakıt kullanımı yerine elektrik motoru ve akü kullanarak yakıt tasarrufuna katkıda bulunur.