(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997)
Safkan, Gülay; Deran, Erol; 62278; Türk Müziği; Turkish Music
Türk Müziği'nde sabit bir referans sesinin olmamasından dolayı notasyonda makamlar bir yada iki ses üzerinde gösterilmekte, ancak farklı yerlerden transpoze edilerek çalınmaktadır. Transpoze edilerek yazılan bir nota ise icracı tarafından çalınamamaktadır. Böylece tonların tek başlarına önemi kalmamakta, kulak sesleri ayırt ederken bir tek yerden duymakta ve tonal kavramın gelişmemesine neden olmaktadır. Bu durumda bilimsel bir notasyonun varlığından bahsetmek de mümkün değildir. Enstrümanların gelişim gösterememesi ve kendi ses sahalarının dışında kullanılması, aynı şekilde insan seslerinin de kendi ses sahalarının dışında kullanılmaya mecbur bırakılması bu konuyla oldukça yalan ilişkilidir. Sonuç olarak, Türk Müziği'nde evrensel ölçüleri esas almak, gerek icra'da gerek notasyonda herşeyi bilimsellikle yerli yerine oturtmak gelişmenin ilk adımı olacaktır.