FBE- Yapı Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Gözat
Yazar "Arda, Tevfik Seno" ile FBE- Yapı Mühendisliği Lisansüstü Programı - Doktora'a göz atma
Sayfa başına sonuç
Sıralama Seçenekleri
-
ÖgeGövde betonlu betonarme-çelik kompozit kirişlerin negatif moment bölgesindeki davranışı ve taşıma gücünün incelenmesi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1993) Mengene, Nermin ; Arda, Tevfik Seno ; 39197 ; Yapı Mühendisliği ; Structural EngineeringGünümüzde, çelik iskeletli yapılar daha cok kompozit olarak projelendirilmektedir. Kompozit sistemler, sırf çelikten üretil miş taşıyıcı sistemlere göre çok daha az çelik tükettiklerinden önemli bir ekonomi sağlamaktadırlar. Çelik betonarme kompozit yapı elemanlarında, doğrudan çelik kullanılmasına göre sağlanabilen en büyük ekonomi kirişlerde kar sımıza çıkar. Pozitif moment ağırlıklı sistemlerde bu ekonominin mertebesi % 50 civarındadır. Sürekli kirişlerde ise, genelde çe lik profilin üstünde bulunan betonarme tabla, mesnetler yöresinde kompozit çalışmaya fazla bir katkı sağlamamaktadır. Karma kirişlerde, betonarme tablanın altındaki çelik profilin yangından korunmak amacıyla betona gömülmesi ve kolonun her iki yanından sürekli geçen ikiz profiller durumlarında gövde betonlu karma kirişlerle karşılaşılmaktadır. Bu tip kirişler, daha büyük eğilme rijitlikleri sebebiyle sekil değiştirmelerin azalmasını sağladıkları gibi makaslama zorlarına karsı daha dirençlidirler. Deprem kuşağı içinde yer alan Türkiye'de deprem etkilerine en iyi karşılık veren çelik yapıları uygulama azlığı aslında şaşır tıcıdır. Bunun sebebi de, çelik karkas yapıların betonarme kar kas yapılara göre daha yüksek maliyetli olmasıdır. Karma eleman ların, sırf çelikten üretilenlere göre büyük bir maliyet azalma sını sağlamaları dolayısıyla çok katlı yapılarda çelik inşaata değil, kompozit taşıyıcı sistemlere yönelinmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Türkiye açısından Önemi yukarda vurgulanan kom pozit yapı elemanlarında, gövde betonlu karma kirişlerin negatif momentler bölgesindeki davranışları incelenerek bu konudaki bilgi eksiğinin giderilmesi amaçlanmıştır. Bes farklı beton, dört değişik betonarme mesnet donatısı ka litesi, 5m ve 3m gibi birbirinden oldukça farklı iki tip açıklık, Uç değişik boyutta çelik profil, kolon parçalı ve kolon parçasız olma gibi değişkenleri sistematik olarak içeren 18 olağan deney kirişleri I.T.U. Yapı Laboratuvarında denenmişlerdir. Hazırlanan epruvetler, sabit mesnetli olarak 200 kN kapasite li Universal askılı eğilme çerçevesinde, açıklık ortasında tekil yükle yüklenmiştir. Uygulanan yük statik karakterli olup, sıfır dan başlayarak göçme anma kadar kademeli olarak yükseltilmiştir. Her yük kademesinde, açıklık ortasında düşey deplasman ile çelik profil ve boyuna donatıdaki belirli noktaların birim boy değişim leri ölçülmüştür. Elde edilen deneysel değerlerle, teorik olarak çeşitli yön temlerle hesaplanan değerler karşılaştırılmış, tasıma ve kullan ma sınır durumları açısından bu yöntemlerin yaklaşıklık derecele ri saptanmış ve bazı öneriler getirilmiştir.
-
ÖgeHasır çelik takviyeli çelik-beton kompozit döşeme plaklarının pozitif moment bölgesindeki davranışı ve taşıma gücü(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1992) Yorgun, Cavidan ; Arda, Tevfik Seno ; 21741 ; Yapı Mühendisliği ; Structural EngineeringSon yıllarda, çelik iskeletli yapıların yerinde dökülen betonarme döşeme plaklarında, kalıp olarak katlanmış çelik saçların kullanılması yaygınlaşmıştır. Kalıcı kalıp olarak kullanılan çelik saçın aynı zamanda donatı görevini üstlenmesi ve dolayısıyla sağlanabilecek ekonomi fikri katlanmış çelik saç-beton karma döşeme plaklarının kullanımını ortaya çıkartmıştır. Bir karma (kompozit) döşeme plağında, kalıcı kalıp olarak kullanılan katlanmış çelik saç, yeni dökülen plak betonu ve donatısını, kendi ağırlığını ve inşaat sürecindeki hareketli yükleri taşımakta dır. Beton mukavemetini kazanıp karma çalışma gerçekleştiğinde de, işletme yüklerini taşıyan plağın donatısı görevini görebi1mesi, yani karma çalışmanın gerçekleşebilmesi için, kayma bağlantısı olarak bilinen araçlarla sağlanan bir mekanik kilitlenmeye ihtiyaç vardır. ülkemizde, kompozit plaklarda kullanılan katlanmış çelik saçlar üretilmesine ve zaman zaman ölü kalıp niteliğinde betonla birlikte kullanılmasına rağmen, çelik saç- beton kompozit plak uygulamasıyla karşılaşılmamaktadır. Yapılan deneysel araştırmada, Türkiye'de rahatlıkla uygulanabilecek bir kayma bağlantısı aracılığıyla birbirine bağlanan katlanmış çelik saç ve beton plakların, pozitif momentler bölgesindeki taşıma ve kullanma sınır durumları incelenmiştir. Çalışmada, İTÜ İnşaat Fakültesi Yapı Laboratuvarında toplam 15 epruvet denenmiştir. Epruvetlerin hazırlanma sında t=0.75 mm,t=1.00 mm. t =1. 20 mm olmak üzere üç fark lı çelik saç kalınlığı ve kayma bağlantısı olarak da kat lanmış çelik hasır (B.Ç.IV) kullanılmıştır. Deney düzeninde, iki uçlarından sabit mesnetli olan döşeme kirişlerine, açıklıkların üçte birlerinde uygulanan statik P tekil yükü, sıfırdan başlayarak, bel1i artımlarla göçmeye kadar kademeli olarak yüklenmiştir. Bu yüklemelerin her kademesinde açıklık ortasındaki ve açıklık üçte birindeki düşey deplasmanlarla, çelik saç ve beton da be lirli noktalardaki birim boy değişimleri ölçülmüştür. Elde edilen deneysel değerlerle, teorik olarak çeşitli yöntemlerle hesaplanan değerler karşılaştırılmış, taşıma ve kullanma sınır durumları açısından bu yöntemlerin yaklaşıklık dereceleri saptanmış ve öneriler getirilmiş tir. Ayrıca, deney epruvetlerinin kayma bağlantısı hesabı için deney sonuçlarıyla uyumlu bir öneri de sunulmuştur.
-
ÖgeÜç kenarı mafsallı diğer kenarı boşta dikdörtgen çelik levhalarda narinlik taşıma yükü ilişkisi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 1990) Yelgin, Ahmet Necati ; Arda, Tevfik Seno ; 14255 ; Yapı Mühendisliği ; Structural EngineeringÇelik yapının bir çok mühendislik uygulamalarında, berkitilmemiş" bir kenarı boşta ve diğer üç kenarından maf- sallı mesnetlenmiş dikdörtgen levhalar, taşıyıcı konstrük- siyonun önemli elemanları olarak çalışmaktadır. Genelde narin olan bu levhalar, basınç kuvveti ile zorlanmaları durumunda beklenenden önce buruşabilmektedirler. Bu ne denle yukarıda tanımları yapılan söz konusu levhaların, gerçek taşıma davranışlarının bilinmesi gerekmektedir. Bu amaçla, levhaların buruşma yükleri, taşıma yükleri ve yük-şekil değiştirme davranışları deneysel olarak incelen miştir. Bahis konusu levhalarla ilgili bu hususları tespit edebilmek için, haç şeklinde enkesitli 10 adedi narin ve 8 adedi kısa toplam 18 deney epruveti hazırlanmıştır. Bu epruvetler, maf sallı mesnetlenmiş karşılıklı iki enine kenarından düzgün yayılı basınç türü yük ile yüklenmekte dir. 10 adet narin epruvetin her biri 4 levhayı içerdi ğinden 40 adet levha denenmiş. olmaktadır. Deney verileri üzerinde irdeleme ve değerlendirme yapılmıştır. Ayrıca bu deneysel sonuçlar Türkiye'de zaman zaman kullanılan.yabancı standardlara göre kuramsal olarak hesaplanan sonuçlarla da karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, yapılan deneyler sonucu elde edilen verilerden hareketle levhaların taşıma yükleri ve yük-şekil değiştirme davranışları elde edilmiştir. Levhaların deneyler sonucu elde edilen taşıma yüklerinin çeşitli ülke normları ile karşılaştırılmaları sonucu narin levhala rın taşıma yükleri normlar tarafından önerilen değerler den fazla çıkmıştır. Üç tarafından maf sallı mesnetli dördüncü kenarı boşta olan levhaların taşıma yükleri ile ilgili matematiksel bağıntılar bulunup öneri olarak veril miştir.